rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Bra konst uppfattas inte som konst, den bara njuter man av (och betalar gärna för). Det är bara
> den konsten som syns att det är konst som är ointressant. Det är den dåliga konsten.
Tycker att konsten är själva skapandet i sig och kreativiteten som driver skapandeprocessen. Kreationerna är resultatet av detta. Därför känns det som bortkastade pengar att köpa vissa moderna verk, eftersom man inte köper konsten i sig, och inte heller får en vidare intressant kreation att ha som prydnad. För så mycket pengar som det ibland är fråga om borde nästan konstnären ingå i priset. ;-)
Det var väl någon (performancekonstnär?) som lyckades dra på sig en polisanmälan från Moderna Museet för några år sedan, tack vare sitt verk. Han fick ett rum eller bås att ge sig i kast med, och där det redan stod ett par bänkar. Så vad gjorde han? Jo, han tog med sig bänkarna och sålde dem, och kallade sedan sitt "verk" för "Tomt rum" eller nåt sånt. Hände väl för 5-10 år sedan. Någon som minns den lilla händelsen?
Moderna museet och Arkikekturmuseum är för övrigt gratis numera, för den som vill fördriva lite tid.
Tänkte för övrigt utföra ett litet experiment nästa gång jag är där. Skruva loss framhjulet på cykeln och ställa den utanför entrén, med framhjulet balanserandes ovanpå. Sedan ställa mig en bit bort och se om någon stannar till för att betrakta min kreation.