[Fixie] The Commuters Disease

• Trådstartare Trådstartare Boe
  • Start datum Start datum

Boe

Aktiv medlem
Det var väl bara en tidsfråga egentligen, sjukdomsbilden och stadierna har man ju sett på så många andra tidigare. Jag visste att jag skulle bli sjuk, frågan vara bara hur lång tid det skulle ta innan jag skulle få mig en fix att stilla smärtan med. Och om jag skulle vara såpass vid medvetande att kunna njuta av den.

Ja, det är alltså CD jag pratar om, The Commuters Disease. Från vanlig bussresenär till cyklist är det inte ett långt steg för en frisk människa. Sen ryker pakethållare, cykelväska används. Varningstecken. Växlarna ifrågasätts, jojo, snacka går ju. Cykeln strippas på växlar och allt annat strunt som nån praktikant monterat dit i cykelaffären. Dags för en intervention. Tiden går, SS viruset har nu bitit sig fast och har nervsystemet under total kontroll. Flera av de "stora nyheterna" under 1900 talets första hälft känns inte längre självklara, behöver dom vara en del av cykeln egentligen? Frihjul? Vad gör det? Det latar man sig ju bara med, jag latar mig inte. Bromsar? Allvarligt talat, jag litar inte på att en racerbroms från 70-talet kan stoppa cykeln. Pista nav förskaffas, Phil bygger fina hjul av dom och så är vi iväg igen.

1 veckas fixie pendling och det har aldrig varit roligare att cykla!

fix15gj.jpg

Gitane, vet inte exakt årtal.

fix29ii.jpg

Miche tracknav, 48x18t drev.

fix31hz.jpg

High flange hub!

brooks9nl.jpg

Brooks, ride in style.

/Boe

Fan som det snackas om fixies hit och dit måste jag ju prova snart. Efter 26 år med frihjul kan det säkert bli spännande...och smärtfyllt :-)

F-n så trevlig hoj det där! Själv trodde jag att jag inte vågade köra utan broms här i tokbackarna men efter att ha testat nödbromsen igår, d v s köra in skon mellan bakhjulet och sadelröret (j-lar vad det luktade bränt gummi från både sko och däck. Klart värre än polarnas raggarburnouter :D ), så funderar jag nog på det ändå om jag ska vara ärlig. Frambromsen är ju skitful :)

Fin sadel!

Vet någon var Brooks-sadlar kan köpas i Sverige?

Finns dessa i någon butik i Stockholmsområdet?

/Fedde

Mycket snygg.... High flange både bak och fram är ett måste. Dock skulle jag fila / såga av allting som göra att den går att konvertera tillbaka (Växelöra, kabelstop, växelförare osv....).

//Fiffi

aah, fixie... körde en sådan i helgen för första gången, dock inte i stan utan på ett cirkulärt trägolv som var 250 m långt och som lutade mellan 12,5 och 42,5 grader, även kallad en velodrom. det var banne mig det häftigaste jag någonsin gjort på två hjul. så det blir kanske en fixie för mig också snart... dock är det lite väl långt till närmaste velodrom :(

Ganska snabbt med rätt teknik ser det ut som. Inte för att jag har testat, men den teknik jag har sett på video är att man lägger sig över styret så att man har nästan noll vikt på bakhjulet. Då kan man sluta trampa och alltså låsa bakhjulet. Därefter är det bara att lägga tillbaka vikten försiktigt, så mycket man klarar att hålla emot pedalerna som vill börja snurra igen.

Det beror ju såklart helt på vilken fart man har, att låsa hjulen och sladda ger nog inte kortast bromssträcka, lite beroende av underlag iofs. Jag tycker det känns rätt kontrollerat att bromsa / stanna genom en massa backforce, trycka ner ena benet bak på pedalen som är på väg upp och samtidigt dra upp med foten fram som är på väg ner.
En skön grej med fixie är att man mer försöker få ett flyt i åkningen, inte alls den här intervallträningen som man kör med fruhjul o bromsar där man kan gasa/bromsa hela tiden, här letar man luckor och öppningar och hittar man inget så trackstandar man. Väldigt mysig cykling.

Calle F skrev:
-------------------------------------------------------
> F-n så trevlig hoj det där! Själv trodde jag att
> jag inte vågade köra utan broms här i tokbackarna
> men efter att ha testat nödbromsen igår, d v s
> köra in skon mellan bakhjulet och sadelröret

Aha, det var en nyhet:-) Tillräckligt tjock skosula och
vi kan göra affärer igen:-)

> (j-lar vad det luktade bränt gummi från både sko
> och däck. Klart värre än polarnas raggarburnouter
> :D ), så funderar jag nog på det ändå om jag ska
> vara ärlig. Frambromsen är ju skitful :)
>
> -------------------------------------------
> Den som innehar licens är icke fri...

=David skrev:
-------------------------------------------------------
> Sweet! Hur funkar utväxlingen i stan? Jag har
> 42/15 och är nöjd men det kanske går lite fort
> ibland..

Jag kör 53/23 (1:2,3) på min SS-racer och det är väl lite väl kort på platten, men det är backigt här och man ska ju orka uppför hem också. Antagligen är jag iofs troligen inte långsammare på den där utväxlingen än nån annan då jag inte tar ut mig för mycket med tunga växlar som jag annars "tenderar" göra på landsvägen :)

48/18 funkar bra för mig i stan, trampar över västerbron mest hela tiden, och det är helt ok åt båda hållen. Än så länge är det café racer, 35+ varmt och sommar, så jag har väl inte utmanat utväxlingen direkt.

Nibbe > Den var lite i minsta laget för mig, bygger kaffelattejonne av den till syrran. Postar bilder när den är klar.

Tillbaka
Topp