Fjädrar body DT240s

Principia

Aktiv medlem
Fjädrar body DT240s
Håller på att byta body på ett hjul med DT240-nav. Har gjort det många ggr förr men minns inte hur det brukar vara med fjädrar. Nu sitter det bara en fjäder i navet. Den sitter innanför starratcheten, dvs i navkroppen. Det är ingen fjäder i bodyn. Har flera lösa bodys hemma och inga fjädrar i dem heller. När bodyn är monterad med en fjäder i navkroppen känns det som att det funkar utmärkt.
Navet är nytt för i år och använt. Har dock plockat av bodyn så i teorin kan jag ju ha tappat bort en fjäder men det tror jag inte.
Ska det vara två fjädrar? I så fall är nog mina andra 3 hjul med DT240 felmonterade också.

Fjädrar body DT240s
Två fjädrar är det som gäller. Ibland kan de sätta sig lite och inte trilla ur när man rycker isär allt, dubbekolla om det sitter kvar något i navet/bodyn.

Fjädrar body DT240s
Jag var tvungen att kolla. Mitt ena 240s har bara en fjäder (ingen fjäder i bodyn). Det har några år på nacken. Mina nya FFWD-hjul med DT240s har 2 fjädrar.

Fjädrar body DT240s
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag var tvungen att kolla. Mitt ena 240s har bara
> en fjäder (ingen fjäder i bodyn). Det har några
> år på nacken. Mina nya FFWD-hjul med DT240s har
> 2 fjädrar.

Mina nav är i ett par FFWD F6R LTD jag just köpt. Men kan ju tillverkats för ett tag sedan.

Fjädrar body DT240s
Jag bytte body från Shimano t Campa när jag fick hjulen. Då satt den lite hårt så jag tappade grejerna på golvet. Så kan mkt väl ha tappat fjädern och sedan typ dammsugit upp den för det var några månader sedan. Har inte använt hjulet utan det har bara hängt i källaren. Nu alltså bytt tillbaka till bodyn jag fick med hjulen. Upptäckte då att det bara var en fjäder.
Orkade pilla isär ett annat dt-nav i morse. 2 fjädrar. Ska försöka fixa en fjäder någonstans helt enkelt.

Fjädrar body DT240s
Det märkliga är ju att det funkar lika bra med en fjäder. Jag vill minnas att jag haft en fjäder liggande som jag inte haft nån aning om var den ska sitta. Börjar ana oråd.

Fjädrar body DT240s
JLarsson skrev:
> Det märkliga är ju att det funkar lika bra med
> en fjäder. Jag vill minnas att jag haft en
> fjäder liggande som jag inte haft nån aning om
> var den ska sitta. Börjar ana oråd.
Antar att ratcheten hamnar lite ocentrerat med en fjäder men kanske bara har teoretisk betydelse. Hittar jag ingen läs fjäder så är det ju bara att beställa ett kit med ratchet och 2 fjädrar så har man lite prylar i reserv.

Fjädrar body DT240s
Principia skrev:
> Hittar jag ingen läs fjäder så är det ju bara
> att beställa ett kit med ratchet och 2 fjädrar
> så har man lite prylar i reserv.

Och med asmånga POE! Det var viktigt på happy för några år sedan minns jag.

Fjädrar body DT240s
JLarsson skrev:
> POE är bara viktigt på tempo-trialcykelen.

Det är bra med ett sjungande frihjulsljud, om man glömmer bort att trampa, vill förvarna gående eller retas lite i klungan

Fjädrar body DT240s
Hoppar in och frågar er DT Swiss kunniga hur man i h-vete får bort Bodyn? Har kollat på Youtube och även instruktionspdf:n från DT Swiss och enligt dem skall man kunna använda händer och i princip bara dra bort bodyn med handkraft. Dock lyckas jag inte. Hur gör man?

Spec på vad det är för något jag försöker fixa: Nav Dt Swiss 240s sitter på ett FFWD F2R (tub) och idag en campa body som skall bytas till en shimano dito.

tack på förhand

Med vänlig hälsning
Fritz

Fjädrar body DT240s
Ta i bara. Behöver inte ta av ändpluppen först. Bara o dra i bodyn så kommer ändpluppen med ut när bodyn åker av. ÄR inte samma ändplupp på campa som shimano så se till att du inte sätter tillbaks fel för att du tycker de ser likadana ut.

Fjädrar body DT240s
Principia skrev:
> Håller på att byta body på ett hjul med
> DT240-nav. Har gjort det många ggr förr men
> minns inte hur det brukar vara med fjädrar. Nu
> sitter det bara en fjäder i navet. Den sitter
> innanför starratcheten, dvs i navkroppen. Det är
> ingen fjäder i bodyn. Har flera lösa bodys hemma
> och inga fjädrar i dem heller. När bodyn är
> monterad med en fjäder i navkroppen känns det
> som att det funkar utmärkt.
> Navet är nytt för i år och använt. Har dock
> plockat av bodyn så i teorin kan jag ju ha tappat
> bort en fjäder men det tror jag inte.
> Ska det vara två fjädrar? I så fall är nog
> mina andra 3 hjul med DT240 felmonterade också.

Vi har fjädrar hemma om du behöver ;)
Och ja, det skall vara två stycken.
//P

Tillbaka
Topp