Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det var självaste Storsnasen nära Blåhammarkläppen och Getryggen. Cyklade från Storulvån till Blåhammaren ToR.Kanske, var på kartan låg den? Jag måste kolla för att kunna säga...
Var det Snasahögarna i Duved så är "Snase" platsnamnet.
Jo, jag missade infantilhashtagchansen på bilden på Ludde med storsnasen känner jag.
Lera hade vi, men vi hade tyvärr även stark sned motvind nerför flowiga delen från Blåhammaren till vadstället. Så det fick trampas för att komma framåt och hoppade man lite höll man på att ramla när vinden blåste framänden ur kurs. Men den är nog fin annars!Blåhammaren-Storulvån i lerigt före under ösregn och löjligt bra flow är ett av mina bästa cykelminnen.
Lysande svar så långt Kaj.Jag hinner inte med!
Hemma i Järpen över fjällmaran, ska konferera med farsan. Var finns vigel?
Vilken utmärkt tråd!Dyk in här och hitta fler som funderar på samma saker!
Namn på svenska fjäll. Vad betyder terminologin?
Satt med min sambo och funderade över namn på fjäll i Jämtland och Härjedalen. Dessa har ju utöver de samiska riktiga namnen, även svenska namn med olika suffix som "kläppen", "hammaren" och "vålen" och säkert några till utöver de tre. Försökte leta lite bakgrund till dessa men hittade föga...www.utsidan.se
Stort tack Kaj, du skänker oss mycket lokal klokskap.Vigel har vi inget svar på, kan vara mer lokalt i Härjedalen.
Rue hittar vi inte i jamskan, i nynorsk kan rue vara antingen "mjuk", den mjuka ullen från ett får, eller en hög med skit efter ett djur(!).
För att vara precis om "val" så är det en höjd som går över trädgränsen men som ändå är bevuxen på nått vis.
Vad ligger trädgränsen på nuförtin?