Fjällräven x Specialized

Fjällräven x Specialized
Har inte Fjällräven egna fabriker? Så mycket som de producerar kan jag inte tänka mig något annat.

Jävligt bra produkter iaf men kommer med en prislapp därefter.

Något riktigt sjukt jag såg förra året är denna tröja, de har bara en tröja och mössa, som är tillverkade på svensk ull. Men det är stickat i Italien. Varför klipper de svenska får, skickar till Italien och sen tillbaka till Sverige.

För att det inte finns någon sådan industri kvar här, men ändå ganska många får. Vi binder inte rep eller borstar heller. Just ylleindustrin är förmodligen lite på återväxt tror jag. Vi har pälsfår som klipps och vinterullen går till folk som vill lägga ut den i trädgårdslandet medan sommarullen till stora delar går till ett spinneri där den spinns till garn som färgas osv, alternativt tvättas den för att sedan kunna tovas till diverse saker. Ytterst småskaligt och Fjällräven har inget att hämta där i nuläget..

Fjällräven x Specialized
För att det inte finns någon sådan industri kvar här, men ändå ganska många får. Vi binder inte rep eller borstar heller. Just ylleindustrin är förmodligen lite på återväxt tror jag. Vi har pälsfår som klipps och vinterullen går till folk som vill lägga ut den i trädgårdslandet medan sommarullen till stora delar går till ett spinneri där den spinns till garn som färgas osv, alternativt tvättas den för att sedan kunna tovas till diverse saker. Ytterst småskaligt och Fjällräven har inget att hämta där i nuläget..

Min mor är ganska förtjust i svensk (och dansk) ull. Då måste man dock sticka själva.

Fjällräven x Specialized
Avpolletterade nyligen en Marmot goretex som jag köpte för 30 år sedan. Räknar inte med att en Goretex jacka idag håller lika länge.

Fjällräven x Specialized
Oroväckande eller bara logiskt att Specialized plockar in en VD som brukade sälja onödigt dyra livsstils-dammsugare...

En livsstils-dammsugare låter dock bra. Det finns för mycket livsstil nuförtiden, bra att suga bort något!

Logiskt, ja. Oroväckande vet jag inte. Jag behöver ingen Specialized cyklar, men har dock problemet att bara Specialized hjälmar passar min huvudet riktigt bra. En annan problem är enda MTB-handskar jag har hittat som passar mig är Specialized i XXL, alla andra är för små. Så hoppas att Specialized inte ändrar passformen. Kanske är det dock redan för sent. Gamla Ambush hjälmen var perferkt och snygg. Nya är riktigt full och har fast visir. Röligt visir behövs i Sverige nu och i hösten när solen står lågt.

Fjällräven x Specialized
Jag har verkligen inget emot fjällräven. Tycker Greenlandjackan är snygg och funktionell som en stadsjacka. Jag förbrukade två under loppet av 10 år som jag använde dom året runt så dom var absolut värda priset. Att inbillia sig att det är funktionskläder med god funktion är dock inte helt lätt.

Fjällräven x Specialized
Jag har verkligen inget emot fjällräven. Tycker Greenlandjackan är snygg och funktionell som en stadsjacka. Jag förbrukade två under loppet av 10 år som jag använde dom året runt så dom var absolut värda priset. Att inbillia sig att det är funktionskläder med god funktion är dock inte helt lätt.

Dom har dock god funktion i stan. Köpte min Skogskö padded jacket till vintern i stan, funkar bra där. Har andra jackor för outdooraktiviteter.

Fjällräven x Specialized
Jag har verkligen inget emot fjällräven. Tycker Greenlandjackan är snygg och funktionell som en stadsjacka. Jag förbrukade två under loppet av 10 år som jag använde dom året runt så dom var absolut värda priset. Att inbillia sig att det är funktionskläder med god funktion är dock inte helt lätt
Dom har dock god funktion i stan. Köpte min Skogskö padded jacket till vintern i stan, funkar bra där. Har andra jackor för outdooraktiviteter.
Jag gillar att ha min fjällrävenjacka i skogen, andas bra (speciellt om man tvättar ur vaxet), är lagom vindtät, slitstark och har bra fickor. Men att cykla i en jacka av sånt tyg skulle jag inte göra, utom kanske i maklig takt påväg till en blåsig picknick.

Det kanske är så att cykla-till-blåsiga-picknikar-folk är en ovanligt köpstark målgrupp?

Fjällräven x Specialized
En livsstils-dammsugare låter dock bra. Det finns för mycket livsstil nuförtiden, bra att suga bort något!

Logiskt, ja. Oroväckande vet jag inte. Jag behöver ingen Specialized cyklar, men har dock problemet att bara Specialized hjälmar passar min huvudet riktigt bra. En annan problem är enda MTB-handskar jag har hittat som passar mig är Specialized i XXL, alla andra är för små. Så hoppas att Specialized inte ändrar passformen. Kanske är det dock redan för sent. Gamla Ambush hjälmen var perferkt och snygg. Nya är riktigt full och har fast visir. Röligt visir behövs i Sverige nu och i hösten när solen står lågt.

Tjena!

Ambush säljs fortfarande med rörligt visir. Eftersom den med fast heter Ambush 2 så tror jag dom kommer säljas brevid varandra ett tag framöver.

Fjällräven x Specialized
Jag gillar att ha min fjällrävenjacka i skogen, andas bra (speciellt om man tvättar ur vaxet), är lagom vindtät, slitstark och har bra fickor. Men att cykla i en jacka av sånt tyg skulle jag inte göra, utom kanske i maklig takt påväg till en blåsig picknick.

Det kanske är så att cykla-till-blåsiga-picknikar-folk är en ovanligt köpstark målgrupp?

Troligtvis funkar min Fjällräven jacka också bra i skogen. Men när jag vandrar föredrar jag lager-på-lager istället för en tjock, födrat jacka. Minns inte om jag har provat att cykla i min Fjällräven jacka, tror inte att det funkar bra.

Fjällräven x Specialized
Tjena!

Ambush säljs fortfarande med rörligt visir. Eftersom den med fast heter Ambush 2 så tror jag dom kommer säljas brevid varandra ett tag framöver.

Jag hade noterat samma. Hoppas att du har rätt.

Jag köpte en reserv med rabatt i höstas. Såg att man kan får ännu högre rabatt nu.

Fjällräven x Specialized
För dem som vill få lite mer insikt namngivningen av åtminstone en produkt i serien, The Coolcave

Fjällräven x Specialized
"Del av Fjällräven/Specialized-serien för urbana turer och äventyr på cykel." skriver Fjällräven på sin hemsida. Får under inga omständigheter användas i skogen!

Men allvarligt så skulle jag gärna vara positiv, det känns som ett samarbete som skulle kunna ge kul resultat. Men jag tycker inte att det ser vare sig snyggt eller speciellt praktiskt ut. Och när man vet att mycket av Fjällrävens produktion sker i Kina... (Spec med gissar jag, vet dock inte.) Men så är jag nog inte den tilltänkta målgruppen heller.

Edit: Såg nu att de har stavat det Speciallized. Det är alltså ett helt annat märke än det jag och säkert många av er har trott. Det förklarar ju allt, eller hur? ?

Bilagor

• Screenshot_20220328-142540.png
    Screenshot_20220328-142540.png
    172.6 KB · Besök: 178
Senast ändrad:
Fjällräven x Specialized
"Del av Fjällräven/Specialized-serien för urbana turer och äventyr på cykel." skriver Fjällräven på sin hemsida. Får under inga omständigheter användas i skogen!

Men allvarligt så skulle jag gärna vara positiv, det känns som ett samarbete som skulle kunna ge kul resultat. Men jag tycker inte att det ser vare sig snyggt eller speciellt praktiskt ut. Och när man vet att mycket av Fjällrävens produktion sker i Kina... (Spec med gissar jag, vet dock inte.) Men så är jag nog inte den tilltänkta målgruppen heller.

Edit: Såg nu att de har stavat det Speciallized. Det är alltså ett helt annat märke än det jag och säkert många av er har trott. Det förklarar ju allt, eller hur? ?

Att skriva fel namn i en colab måste ju vara tidernas faux pas...

Fjällräven x Specialized
Jag tycker det här samarbetet passar bättre i den nämnda ”cool caven ” än hos friluftsfolket. Perfekt för en portfolio!
Felstavat hos svenska sidan med allt ifrån ”speciallized”, ”neraby ” till ”örnsjöldsvik ”. De senaste är från deras youtubekampanj.
Bilden symboliserar något som används i en portfolio, men vem ser ut såhär irl? Jag gillar dock båda märken men tycker att dom tappar det. 499 för en kepa Som dock var cool. Ser ut som en löparkepa fast tät.
761951B7-3EE4-4F28-803B-DE7376A98669.jpeg

Fjällräven x Specialized
Jag tycker det här samarbetet passar bättre i den nämnda ”cool caven ” än hos friluftsfolket. Perfekt för en portfolio!
Felstavat hos svenska sidan med allt ifrån ”speciallized”, ”neraby ” till ”örnsjöldsvik ”. De senaste är från deras youtubekampanj.
Bilden symboliserar något som används i en portfolio, men vem ser ut såhär irl? Jag gillar dock båda märken men tycker att dom tappar det. 499 för en kepa Som dock var cool. Ser ut som en löparkepa fast tät.Visa bilaga 546820

Jag skulle inte blir förvånad när jag skulle träffa en klädd som på bilden på Söder. Det skulle dock vara en begränsat marknad.

Fjällräven x Specialized
Man ska nog vara försiktig med att hacka för hårt på estetiken - den landar nog alldeles utmärkt i den tilltänkta målgruppen. Vi kan tycka att den där kooky Wes Anderson-looken ser lite nördtöntig ut, men det är ju exakt det som ska förmedlas.

Nog för att det kan se lite medvetet ansträngt avslappnat ut, men jag är nog gladare att titta på det än Raphas tusenmilablickar och klassiskt italostylad Castelli eller Assos.

Fjällräven x Specialized
Man ska nog vara försiktig med att hacka för hårt på estetiken - den landar nog alldeles utmärkt i den tilltänkta målgruppen. Vi kan tycka att den där kooky Wes Anderson-looken ser lite nördtöntig ut, men det är ju exakt det som ska förmedlas.

Nog för att det kan se lite medvetet ansträngt avslappnat ut, men jag är nog gladare att titta på det än Raphas tusenmilablickar och klassiskt italostylad Castelli eller Assos.
Jag tycker estetiken är rätt ball, det förefaller dock vara övervägande mer fashion än funktion, än vad som kanske förväntats av just dessa märken.

Fjällräven x Specialized
Jag tycker estetiken är rätt ball, det förefaller dock vara övervägande mer fashion än funktion, än vad som kanske förväntats av just dessa märken.

Som jag har skrivit tidigare är funktionen troligtvis bra i och nära stan. Bara avsaknaden av blixtlås är jobbigt, men man måste lida lite för att ser bra ut!

Fjällräven x Specialized
Looken påminner lite om amerikanska ”instagram-outdoor”-märket Poler som för några år sedan kånkade men snabbt återuppstod. Sannolikt lägre kvalitet, men förmodligen tillräckligt bra för att hänga i grannskapet.

Fjällräven x Specialized
Looken påminner lite om amerikanska ”instagram-outdoor”-märket Poler som för några år sedan kånkade men snabbt återuppstod. Sannolikt lägre kvalitet, men förmodligen tillräckligt bra för att hänga i grannskapet.

Tjena!

Poler har mer gemensamt med Fjällräven än så

Fjällräven x Specialized
Poler har väl alltid varit klassat som california camping?

generellt så känns det väl som att gubbar i lycra ska vara försiktiga med att uttala sig om klädstil (:

Fjällräven x Specialized
Var inne på Jula häromdagen (jobbärende) och såg att de hade vandringsbyxor med stretchpaneler av det exklusiva märket Kayoba. Rea dessutom, 299 pengar.
Funderar på om man inte borde kunna äventyrscykla lite i dem? En midjecykelbyxa under om röven är känslig. Panelerna är verkligen stretchiga.
Se länk (obs fanns andra färger också)
Som ett budgetalternativ till spässiaräven alltså

Fjällräven x Specialized
Var inne på Jula häromdagen (jobbärende) och såg att de hade vandringsbyxor med stretchpaneler av det exklusiva märket Kayoba. Rea dessutom, 299 pengar.
Funderar på om man inte borde kunna äventyrscykla lite i dem? En midjecykelbyxa under om röven är känslig. Panelerna är verkligen stretchiga.
Verkar dyrt. ? Köpte dessa för 200 kr men även dom är dyra nu (300 kr medlemspris). Hur som helst har de funkat klart bättre än vad priset visade. Skönt att slippa vara rädd om dom som jag skulle varit med ett par 1200 kr-byxor eller liknande. Får även plats med knäskydd under.
https://www.lager157.com/sv-se/article/funktionsbyxa-vindeln?attr1_id=4

Kör på med Jula-byxorna, säkert värt det för mer än bara äventyrscykla!

Fjällräven x Specialized
Verkar dyrt. ? Köpte dessa för 200 kr men även dom är dyra nu (300 kr medlemspris). Hur som helst har de funkat klart bättre än vad priset visade. Skönt att slippa vara rädd om dom som jag skulle varit med ett par 1200 kr-byxor eller liknande. Får även plats med knäskydd under.
https://www.lager157.com/sv-se/article/funktionsbyxa-vindeln?attr1_id=4

Kör på med Jula-byxorna, säkert värt det för mer än bara äventyrscykla!
Jo 300 var lite dyrt, men jag var ju som sagt på Jula i jobbärende så jag behövde inte betala bensinen själv :)

Fjällräven x Specialized
Har vintercyklat massor i decathlon's motsvarighet, fungerar utmärkt.

Fjällräven x Specialized
Tjena!

Nåja, Erik Nohlin borde fortfarande kunna hyfsad svenska även om han bott i Cali i många år nu.
Vi som är tillräckligt gamla men ändå minns intervjun med Dolph Lundgren som hade glömt bort sin svenska efter 3 månader i amerikat vet hur snabbt det kan gå. Erik kan näppeligen ett enda ord svenska (utom möjligen ombudsman som är vårt bidrag till berikningen av engelskan) efter alla sina år därborta.

Tillbaka
Topp