Fjällturen 2022

fhloston

Aktiv medlem
Fjällturen 2022
Fjällturen firar 10 år i år, men verkar ha haft det besvärligt att få till underlaget för tillståndsansökan som skickas till länsstyrelsen.

De har därför flyttat planerat datum från v28 till v31, 6 Aug.
Tråkigt tycker jag eftersom min semester är slut då... ?

Fjällturen 2022
Fjällturen firar 10 år i år, men verkar ha haft det besvärligt att få till underlaget för tillståndsansökan som skickas till länsstyrelsen.

De har därför flyttat planerat datum från v28 till v31, 6 Aug.
Tråkigt tycker jag eftersom min semester är slut då... ?

Eftersom beskedet kommer så pass sent finns risken att det blir lägre deltagande i år. Men det är ett himla trevligt lopp.

Fjällturen 2022
Trist. Jag hade tänkt att cykla vid det normala datumet. När loppet blev flyttat till början av augusti, med reservation för tillstånd, så blev det för sent med tanke på min semester.

Edit: men nu blir det alltså ingenting.

Hoppas att det fixar sig till nästa år.

Senast ändrad:
Fjällturen 2022
trist! har hört så mycket gott om loppet och har alltid tänkt det borde man prova. Försökte få till det i år men sen blev det ändrat i semestern men nu blir det inte alls - tur i oturen kanske.

Fjällturen 2022
Hmm, varför terrängkörning, följefordon eller vad? Citat från SVT-artikeln nedan:

”– Det är tre lagar som ska prövas, det handlar dels om markupplåtelsen, rennäringslagen, och dispens för terrängkörning.”

Fjällturen 2022
Hmm, varför terrängkörning, följefordon eller vad? Citat från SVT-artikeln nedan:

”– Det är tre lagar som ska prövas, det handlar dels om markupplåtelsen, rennäringslagen, och dispens för terrängkörning.”

De använder fyrhjuling vid förberedelse och efterarbete. Plus tvåhjulig motorcykel som för-fordon, eller vad det heter för varje startgrupp.

Så det är troligt och rimligt att det är det som behöver dispans.

Fjällturen 2022
Det har ju funkat i många år tidigare, varför inte nu ? Det är väl samebyarna som plötsligt kommit på att dom inte gillar cyklar ....

Fjällturen 2022
Det har ju funkat i många år tidigare, varför inte nu ? Det är väl samebyarna som plötsligt kommit på att dom inte gillar cyklar ....
Du behöver inte utgå från det mest negativa scenariot, det är nog bara lite gammaldags svensk byråkrati och tjänstemanna-tjafs i vanlig ordning. Vi har fått skarpare krav på vår landsvägstävling de sista åren, trots att ingenting har förändrats. Det har tvingat oss att göra förändringar av bansträckningen. De krav som ska gälla nästa år gör att vi inte längre ser hur vi ska få ihop en säker slinga… Frustrerande!

Fjällturen 2022
Någon artikel nämnde att det var för lång handläggningstid för sedan att hinna arrangera loppet. Arrangören valde själv att ställa in. Alltså inget motstånd från samebyn.

Fjällturen 2022
Det står ju att ansökan borde ha inkommit tidigare, men visst kan cykelboomen i fjällen de senaste åren och de störningar på rennäringen det orsakat säkert också spela in.

Fjällturen 2022
Någon artikel nämnde att det var för lång handläggningstid för sedan att hinna arrangera loppet. Arrangören valde själv att ställa in. Alltså inget motstånd från samebyn.
Det här.
I klippet så sägs det att LSY(?) ville ha mer tid för att hantera ärendet och har sedan inte hunnit.
Nu har arrangörerna lämnat in en ansökan för nästa, så förhoppningsvis hinns det handläggas.

Fjällturen 2022
Kan nog finnas många lager av bekymmer för föreningen som arrangerar loppet.. Dels att handläggningstiden blir lång då de som skall säga ok till loppet knappast har något direkt incitament att forcera handläggningen, och man därmed ej har klart med datum = svårt att marknadsföra bra utan datum. Del att besökstrycket i Ramis så här långt varit lägre, och att viljan generellt att anmäla sig till olika lopp verkar vara låg i dag. T.ex är Vasaloppet på skidor fortfarande inte fullt och vårt lokala MTB lopp här på hemmaplan var långt från antalet startande det brukar vara. Kan tänka mig att den ekonomiska risken blir för stor för arragören, och därmed ställer man in. Får hoppas att det kommer igång lite bättre framåt, men den omtalade MTB boomen i verkar ha stillat sig en del.

Fjällturen 2022
Renarna går där på sommar bete så de bryr sig nog en del om det kommer massa cyklister? Fast det vet du kanske något annat om? De i byn där säger något annat sist jag var uppe på en sommar.
Det är min uppfattning också från fjällvandringar att renarna lätt blir oroliga och även av så ringa störning som en ensam fjällvandrare.

Fjällturen 2022
Det är min uppfattning också från fjällvandringar att renarna lätt blir oroliga och även av så ringa störning som en ensam fjällvandrare.
De som vistas frekvent i Jämtland / Härjedalsfjällen ser en annan verklighet än den aben ser. Renar är inte vilda, utan är överlag inte skygga för människor. Jag cyklade förbi ett gäng renar för några timmar sedan i Björnrike. De går utanför husknuten, och inte "fn" är de rädda för folk. Avståndet var ca 2 meter, och de bryr sig inte.

Fjällturen 2022
Det är ju en trixig fråga. Det blir mer & mer turister där i fjällen, och samebyarna blir surare och surare pga det, och vill numera säga nej till allt dom kan. Renar kan ju tom vara ganska nyfikna, och kommer och kollar in tältet när man campar.
Samerna säger ju alltid att allt är oerhört jobbigt för renarna, stor överdrift såklart, men skulle gärna vilja veta hur störningen är i verkligheten, tippar inte så mkt.

Fjällturen 2022
Fri användning av 4-hjulingar, snöskoters, helikoptrar och motocross ingår självklart i urminnes hävd. (y)
Där kom den. Precis den typen av uttalanden som visar turisters förakt mot lokalbefolkningen.
Varför skulle samerna inte få modernisera och underlätta sin näringsverksamhet för att undvika arbetsskador och annat när alla andra får det? När såg du senast någon bedriva näringsverksamhet med metoder fr 1800- eller ens 1900-talet?
F.ö. har ju detta inte ett jota att göra med den ökande turismens störningar på rennäringen, så det var ju lite fräsch whataboutism du fick till också. ?

Fjällturen 2022
De som vistas frekvent i Jämtland / Härjedalsfjällen ser en annan verklighet än den aben ser. Renar är inte vilda, utan är överlag inte skygga för människor. Jag cyklade förbi ett gäng renar för några timmar sedan i Björnrike. De går utanför husknuten, och inte "fn" är de rädda för folk. Avståndet var ca 2 meter, och de bryr sig inte.
Vad jag såg på en karta gick loppet Fjällturen en bra bit ut i väglösa fjällområden, det är något helt annat än att vissa renar som är nära människor inte är lika lättstörda.

Sen är det också en större fråga än enbart störningen av renarna. Hur mycket exploatering av fjällvärlden skall vi tillåta? Och hur mycket kan vi tillåta innan dess helt unika värden går förlorade?

Jag tycker det har gått alldeles för långt redan. Cyklingen är bara en liten del, annat är långt värre, men det gör inte att man därför kan släppa den helt fri.

Senast ändrad:
Fjällturen 2022
Som sagts, frågan är nog minst sagt komplicerad.

Renar som rör sig nära anläggningarna är minst sagt oskygga, lite som duvor i stan, de viker av och håller sig på några meters avstånd. I Hamrafjället rör det sig renar i backarna och cykellederna. Häromdagen höll jag på att cykla in i en, den stutsade undan två meter, och glodde lite på mig.

Jag har också stött på renar "långt" uppe på fjället som springer en stund för att hålla behörigt avstånd. Så renarna är ju olika, och kan definitivt lära sig att inte vara rädda för lite människor och cyklister. I andra sammanhang brukar det nämnas att det största problemet är om vajor med kalv störs.

Sträckan som omnämns i artikeln, mellan Ramundberget och Mittåkläppen, är inte riktigt "långt ut i väglösa områden" det rör sig mycket turister där. Dels går det vandringsleder, och sanktionerade cykelleder i det området. Det finns en populär våffelstuga i ena änden av området, och i den andra Ramundbergets anläggning.
De gånger jag har rört mig i området har jag inte sett många renar där. Något som jag reflekterade över förra året, då loppet inte fick gå på "viteggen" som ligger lite "bortom" området som omnämns.

"Lokalbefolkningen" är också splittrad i frågan (just cyklingen vet jag inte) men allmän markanvändning för turister, där det enkelt sagt finns de som tjänar pengar på turism, direkt eller indirekt, markägare och renägare. Och en del ingår i flera av de grupperna.

Jag som turist, cyklist och icke-renägare, har svårt att se att detta lopp, där det går, stör renarna så mycket att det är ett problem. Men jag förstår ju att renskötare som jobbar med sina renar kan ha en helt annan syn på saken.

Jag hoppas verkligen att det kan lösa sig.

Fjällturen 2022
Det är så uppfriskande och härligt när turisterna vet bättre än lokalbefolkningen om sånt som lokalbefolkningen sysslat med i generationer!
Det beror också på vilken lokalbefolkning man frågar.. i Härjedalen har antalet renar ökat markant de senaste åren. Tidigare såg man sällan renar nere bland husen i Ramundberget , nu är de alltid där. Fjällturen går där det normalt sett rör sig människor

Fjällturen 2022
Det beror också på vilken lokalbefolkning man frågar.. i Härjedalen har antalet renar ökat markant de senaste åren. Tidigare såg man sällan renar nere bland husen i Ramundberget , nu är de alltid där. Fjällturen går där det normalt sett rör sig människor
När jag gjorde säsong för 20 år sedan där så var renarna nere i byn flera gånger så det där vet jag inte riktigt…

Fjällturen 2022
Min erfarenhet från besöksnäringen inom regionen Swedish Lapland och de samebyar som ofta berörs här är att samebyarna försöker vara tillmötesgående. Jag har t ex nära följt utvecklingen av världens längsta skidlopp - Red Bull Nordenskiöldsloppet och varit med i en projektgrupp rörande utvecklingen av en mtb-variant på loppet och de samebyar i jokkmokksfjällen som berörts; Sirges, Jåhkågasska och Tuorpon har varit väldigt tillmötesgående. Inom besöksnäringen uppstår ibland konflikter och ofta rör det organiserade hundspann, och fri skoteråkning som inte respekterar förbudstider/områden. Lokala besöksnäringsföretag som bedriver ex hundspannsverksamhet som Jokkmokkguiderna har dock ständig dialog och bra kontakter med berörda samebyar.
När det gäller störning på renar så beror det ofta på årstid. Det handlar inte om att renar blir "rädda", utan om att hjordar skingras inför exempelvis kalvmärkningen som görs den här tiden på året. Under våren/försommaren är renarna också känsliga då de har nyfödda kalvar. Arealmässigt kringskärs kontinuerligt renbetesmarker av t ex skogsbruk, exploatering av områden för vindkraftsparker, vattenkraft, gruvor osv och min uppfattning är att samebyarna inte specifikt är avogt inställda till besöksnäring - många bedriver ju även egen verksamhet eller är indirekt/direkt beroende av intäkter från besöksnäring samt det faktum att entreprenöriell utveckling inom näringen också uppfattas som motpol mot industrietableringar.
Ska man arrangera ett lopp, eller annan verksamhet inom renbetesområden så behöver man dock alltid etablera kontakt med berörda samebyar. Vad folk än tycker och raljerar om så är rennäringslagen ganska strikt och den trumfar också allemansrätten.

Fjällturen 2022
Uppenbart har samebyarna i Jämtland/Härjedalen nu fått nog av den oreglerade turismen, och tar till de medel de har för att skydda sin näring. Fullt förståeligt. Troligtvis är de betydligt mer utsatta än de längre norrut, då det är de sydligaste ”riktiga” fjällen.
Man undrar ju om arrangörerna till dessa lopp, är de lokala som förstår hur man beter sig (etablerar bra relation med samebyarna) eller är det sprättar söderifrån som tycker de kan göra hur de vill?

Fjällturen 2022
Yep, speciellt i Jämtland/Härjedalen så försöker Samebyarna stoppa allt dom kan. Bara påhitt att det stör renarna. ( Alltid kul att provocera lite --- )

Fjällturen 2022

– Jag skulle inte uttrycka mig på samma sätt som henne, men det stämmer, det här ger stöd för det, säger Peter Hedström, professor i analytisk sociologi.

Fjällturen 2022
Uppenbart har samebyarna i Jämtland/Härjedalen nu fått nog av den oreglerade turismen, och tar till de medel de har för att skydda sin näring. Fullt förståeligt. Troligtvis är de betydligt mer utsatta än de längre norrut, då det är de sydligaste ”riktiga” fjällen.
Man undrar ju om arrangörerna till dessa lopp, är de lokala som förstår hur man beter sig (etablerar bra relation med samebyarna) eller är det sprättar söderifrån som tycker de kan göra hur de vill?
Funäsdalens IF står som arrangör av Fjällturen, så det är lokalt arrangerat. Ett stoppat cykellopp ändrar inte grundproblemet med dålig lönsamhet i rennäringen, men sänker intäkterna hos övriga verksamheter i området. Det bor ganska många i Funäs / Ramis som försöker få till sitt levebröd, och där är besöksnäringen en betydelsefull del. För alla inblandade vore det bra om en samsyn, och att kunna enas.

Tillbaka
Topp