Flagor släppt från ny cykel - Hur måla "rätt" ?

p_dal

Medlem
Hej!

Köpte en cykel, vit till färgen, och märker att där man dragit åt skruvarna för skvibromsen så har färgen släppt så man ser vad jag tror är galvaniseringen uner (något matt, mörkgrått). Lite nojjig nu med regn och rosta och allt jag kan föreställa mig. Vi pratar en liten yta, kanske 1 x 1 cm drygt. Dock rädd att vatten ska komma in och dra igång något...

Fråga: Eftersom detta är runt en skruv som dragits åt...ska jag ta loss skrivbroms-oket och sen måla eller måla runt om bara? (kanske tajt där skruven är dragen?, så man inte behöver?). Sen ska jag slipa med fuktad smärjelduk lite lätt, både på galvaniserade metallen och lite på den färg som inte är lös intill och sen bara pensla på färgen jag har (allroundfärg, även för metall).

Sådan skitgrej egentligen, men då cykeln är ny - jag fick ersättning - så är jag ändå lite nojjig.

Tack för hjälpen!!

Nej jag är inte säker faktiskt, men det är ju något mörkare grått bakom.

Bifogar två bilder.
Som ni ser är det små ytor. Men jag är röd för rost och vill gärna ha ställena lackade.
Köpte någon färg som skulle funka till metall. Även smärjelduk till detta. Någon finare.

Hur gå tillväga är frågan? Skrapa bort allt löst och sen slipa lite med vattenindränkt smärjel på råa ytan och angränsande lack, eller?

Hade detta inte varit en ny cykel så hade jag inte brytt mig... Men...

Tack på förhand.

Bilagor

• DSC_2329.JPG
    DSC_2329.JPG
    211.2 KB · Besök: 178
  • DSC_2330.JPG
    DSC_2330.JPG
    266.9 KB · Besök: 185
Taskig attityd gentemot andra användare raderad!

// Admin

Senast redigerad av en moderator:
p_dal sa:
Nej jag är inte säker faktiskt, men det är ju något mörkare grått bakom.

Bifogar två bilder.
Som ni ser är det små ytor. Men jag är röd för rost och vill gärna ha ställena lackade.
Köpte någon färg som skulle funka till metall. Även smärjelduk till detta. Någon finare.

Hur gå tillväga är frågan? Skrapa bort allt löst och sen slipa lite med vattenindränkt smärjel på råa ytan och angränsande lack, eller?

Hade detta inte varit en ny cykel så hade jag inte brytt mig... Men...

Tack på förhand.

Jag är ingen expert på att måla, men slipa, tvätta rent och måla med en lämplig färg.

För att svara på ts fråga. Jag hade slipat bort färgen i de områdena. Färg hör inte hemma i skruvförband.

Allroad sa:
Spacekitty sa:
Billig kinesisk elcykel med navmotor. Köp från en kvalitetstillverkare så blir det nog bättre.

Hur kom du fram till att det är en billig kinahoj?

Navmotorn, alla kvalitets-elcyklar har vevpartimotor nu. Tektro bromsar sätts bara på när priset ska hållas nere.

Senast ändrad:
Spacekitty sa:
Allroad sa:
Spacekitty sa:
Billig kinesisk elcykel med navmotor. Köp från en kvalitetstillverkare så blir det nog bättre.

Navmotorn, alla kvalitets-elcyklar har vevpartimotor nu. Tektro bromsar sätts bara på när priset ska hållas nere.

Skulle väl kunna vara en sån här t ex?

https://www.xxl.se/energy-touring-1...aj5uLLdLc5zN0Ls-HU52GbagUOrsLmzAaAsasEALw_wcB

Allroad sa:
Spacekitty sa:
Allroad sa:
Spacekitty sa:

Skulle väl kunna vara en sån här t ex?

https://www.xxl.se/energy-touring-1...aj5uLLdLc5zN0Ls-HU52GbagUOrsLmzAaAsasEALw_wcB

Det skulle kunna vara, men det är inte. Den du letat fram har motor i bakhjulet, framhjulet sitter med QR, cykeln på bilden ovan har motorn fram och sitter med vanliga 15 mm mutter.

Elcykeltråd nummer 118:)

Ja, kvalitetscyklar har i princip alltid mittmotorer. Fast jag skulle knappast säga så fritt det inte finns kvalitetscyklar med navmotorer. Det med färg verkar ju lossna på billigare sorters cyklar.

Det fina med navmotorer är ju att de är underhållsfria. Grannen har fått skrota två "kvalitetscyklar" med mittmotorer, så jag vet inte om det stämmer direkt. Det verkar ju också vara tröttsamt dyrt om det ens går att laga vissa av dessa. Grannen har valt att köpa en ny cykel i alla fall varje gång en mittmotor går sönder eftersom det har varit för dyrt att laga. Jag kör navmotor bak och tycker det är optimalt. Underhållsfritt och cykeln fungerar finfint utan ström också. Jag förstår till en viss del att tillverkare inte vill sälja navmotorer. Då försvinner ju hela konceptet att binda människor till tillverkaren och all service som dessa förmodligen vill sälja.

Biltema har navmotorer och dessa har många varit mycket nöjda med vad jag har hört. Jag vet att det är otillåtet att säga att bilbutterics är bra på något.. De har också fina emtb har jag sett. Jag funderar på köpa en till i samlingen.

Om det där ska hålla så rekommenderar jag att du åker bort till exempelvis Mekonomen eller annat ställe där de säljer 2 komponentslack. Ta med cykeln så kan de blanda till en färg som matchar rätt bra.

Börja med att ta bort all lös färg, slipa lite lätt och sedan spraymåla det lilla området.

Ts - Ursäkta vad som komma skall. Hoppas du fick svar på din fråga.

I varje tråd där misstanke om elcykel finns, dyker nämligen "happymaffian" upp och skriker högt och trollar sönder tråden. Det händer tyvärr jämt. Döm inte happy efter dessa få individer.. ?

Fältprästen sa:
Valhalla_ sa:
För att svara på ts fråga. Jag hade slipat bort färgen i de områdena. Färg hör inte hemma i skruvförband.
Håller med.
Cykeln är inte dåligt lackerad, den är dåligt maskerad.
Tvåkomponentfärg lär inte hjälpa, kanske pulverlack.

Lite kass är nog den där lacken ändå tror jag. Har för mig att jag sett otaliga stål- och aluminiumhärken där man drar hjulbultarna mot lacken utan att lacken spricker. Ta en gammal monark eller Crescent från 70-talet tex, nog höll väl lacken där.

Blir att kontakta företaget igen. Så låg kvalitet på hoj har jag aldrig varit med om. Har iofs alltid köpt märkescyklar. Denna hoj var dessutom inte billig, om man säger så. Tänk att det kan skilja så mycket i kvalitet. Har aldrig sett något liknande på en ny hoj. Tyvärr även fått framdrivningsproblem med hojjen å det senaste med. Sorgligt.

"Kapar" min egen tråd lite, och undrar vad ni skulle rekommendera för annan bra, modern elcykel med upprätt sittställning, klassisk "herrcykel" även om jag föredrar daminsteg. Bra batteri, kvalitet över lag osv.

.

Trist med dålig kvalitet.

Prova att höra på Happyeride.se, här är det tunt med elcyklar och finns det någon är det nog oftast en el-Mtb.

Tack även för alla råd beträffande att få ordning på hojen. Men som sagt - tog beslutet att reklamera skiten.

Tillbaka
Topp