Fläkt till trainer

Fläkt till trainer
Är det här en sån här "välj två av tre"-situation? 😉

Skämt åsido. Jag kör med två fläktar. En bordsfläkt som står på en strykbräda rakt framför som primärt blåser ansikte och övre delen av överkroppen och en lite upphöjd golvfläkt som blåser mer från sidan och helkropp. Båda är enkla saker men de räcker för mig och låter inte mer än att jag med hyggligt gott samvete kan använda dem i lägenheten.

Har funderat på att skaffa en kraftigare fläkt men har inte blivit av.

Vet f.ö. att ämnet har diskuterats tidigare på forumet så söker du lite borde du kunna hitta gamla trådar.

Fläkt till trainer
Fläkt till trainer
Jag snålade och köpte Julas billigaste stativfläkt förra veckan. Redan vid monteringen blev jag förbannad på den undermåliga kvaliteten och den smäckiga konstruktionen. När den väl är igång gör den i och för sig sitt jobb men frågan är hur länge den kommer att göra det. Gör er själva en tjänst och undvik denna produkt:
Köpte den andra de har med fjärrkontroll när de hade den på extrapris, tror det var 199 även för den då vid tillfället. Ungefär samma byggkvalite som den du länkade till dock.

Fläkt till trainer
Fläkt till trainer
Denna är riktigt prisvärd.
Kört på den ett bra tag nu och kollegorna som zwiftar kör på samma, vi är helnöjda.
Smidigt att fästa kontrollen till fläktstyrkan på styret.
Den där ser riktigt bra och prisvärd ut! Hur mkt låter den - som en jetmotor med efterbrännkammare eller kan man ha den i lägenhet…? 🙂

Fläkt till trainer
Vacmaster är facit. Andra varianter funkar bra, pelarfläkt, flera fläktar, utan fläkt, öppet fönster, en av ungarna som får 20 spänn för att stå och fläkta med en handduk osv. Tills man provar en Vacmaster. Då ser man ljuset.

Fläkt till trainer
Fläkt med fjärrkontroll kostar bara några hundra på Biltema.

Vilket i praktiken blev ett par hundra i sjön då jag kör Vacmaster nu.
Skaffa vacmastern på en gång.
Får nog bli en sån. Kör i garaget där jag har 10 grader på vintern, så jag behöver egentligen ingen turbofläkt.
Men det vore skönt att kunna dra igång/reglera fläkten från trainern när man börjar koka över efter en stunds vevande.

Fläkt till trainer
Jag snålade och köpte Julas billigaste stativfläkt förra veckan. Redan vid monteringen blev jag förbannad på den undermåliga kvaliteten och den smäckiga konstruktionen. När den väl är igång gör den i och för sig sitt jobb men frågan är hur länge den kommer att göra det. Gör er själva en tjänst och undvik denna produkt:
Den har jag när man kör nått pass i garaget. Visst smäcklig i kvalitén men funkat i flera år.

Fläkt till trainer
Vacmaster är facit.
Köpte en Vacmaster efter att ha kört ett trainerpass i somras. Sedan har jag inte kört trainer och under den kalla årstiden behöver jag sällan fläkt eftersom jag har under 10 grader i garaget. Får prova den någon gång ändå för skojs skull så man vet vad som väntar nästa gång det blir varmt.

Fläkt till trainer
Har också en Vacmaster. Har även en större axialfläkt. Känns som bra kvalitet och fjärrkontrollen är guld värd. Nackdelarna är lite vasst fläktljud samt att den har ganska liten spridning, svårt att täcka hela överkroppen.

Fläkt till trainer
Hur ställer ni era Vacmaster? Jag har ett trainerbord med en laptop rakt framför mig. Så med den begränsade vinkeln känns det som den bara kommer blåsa rakt på bordet / baksidan av datorn?

Sen sitter jag också i garage som är runt 10 C på vintern så full orkanblåst behövs sällan.

Har idag en sån liten Honeywell som står på trainerbordet men skulle vilja får bort den från bordet för att frigöra yta respektive idag står den i vinkel för att allt ska rymmas så den blåser från sidan.

Hade varit gött med fläkt framifrån men det kan bli knepigt med alla prylar framför:)

Fläkt till trainer
Har också en vacmaster som jag varit väldigt nöjd med. Har den stående på golvet rakt framför hojen och den träffar ben och bröst bra, dock inte så mycket i ansiktet så funderar på att lägga till en liten extra att ha på hyllan framför mig bredvid laptopen.

Min fjärrkontroll har tyvärr tröttnat efter 2 år dock. Bytt batteri några gånger och lampan blinkar i fjärren men ingen respons från fläkten.

Tillbaka
Topp