Kassett till Tacx trainer

3240

Medlem
Hej
Har en cykel med Sram force red 12 delad kassett.

Vilken body och kassett skall användas till tacx trainer ?
Fungerar det med alla sram 12-delade?

Har du trainern redan? Och i så fall vad är det för body? Du kan i princip köra vilken 12 delad kassett som helst som inte är för stor för vakväxeln. Så om du har HG body på trainern kan du sätta på en 12 delad Shimano kassett / eller valfri kinakassett för tolvdelat med lagom omfång så slipper du byta body.

Har du trainern redan? Och i så fall vad är det för body? Du kan i princip köra vilken 12 delad kassett som helst som inte är för stor för vakväxeln. Så om du har HG body på trainern kan du sätta på en 12 delad Shimano kassett / eller valfri kinakassett för tolvdelat med lagom omfång så slipper du byta body.
👍
Finns det nån risk att kuggarna på kassetten inte stämmer med Sram-kedjan force red ? (Ökad förslitning på kedjan eller nått, om jag köper kassett av annat fabrikat)

Sitter 11-delad kassett på nu , troligen shimano ultegra. Trainern är en neo 2t

12-delad Sram på 11-del Ultegra kassett vet jag inte om det passar, jag har haft en ny kedja och kassett på trainer som jag aldrig använder ute. Ett perfekt sätt att göra rent allt på hösten och kolla slitaget inför våren.

👍
Finns det nån risk att kuggarna på kassetten inte stämmer med Sram-kedjan force red ? (Ökad förslitning på kedjan eller nått, om jag köper kassett av annat fabrikat)

Sitter 11-delad kassett på nu , troligen shimano ultegra. Trainern är en neo 2t
Testa? Har inte provat den kombon men kört 11 delad shimano kedja med 11 delad kassett och 12 delad sram bakväxel. Det funkade tillräckligt bra för trainerna (du får så klart inte fullt växelspann).

Men är det en flat top kedja kanske den inte vill med kassetten. Nåt överdrivet slitage hade jag inte oroat mig över utan mer en fråga om det går rent eller inte.

För erg mode kommer det funka fint, men vill du växla kommer det bara funka bra på halva kassetten skulle jag tro. Enklast är väl att köpa en 12s ultegra kassett som nån sa, den passar utan att du behöver byta body på trainern.
Frågar du i en cykelaffär, så kommer dom att säga att det inte funkar med shimano-kassett, men det stämmer inte. Dom "måste" säga så för att få sälja sram-prylar.

Tillbaka
Topp