Vilken kassett

Vilken kassett
Om jag har sett rätt är det tio drev bak. Då skulle det för mig vara en problem att man tappar 16t drev mellan 15t och 17t när man byter från en 12-25 till en 12-28 kassett. 16t är kritiskt i Nederländerna där man nästan alltid har motvind men även i Sverige är det trevligt med steg av en tand mellan växlar man använder ofta. Därför kör jag 12-27. Större steg vid lätta växel är ingen problem. Men den kassetten finns kanske inte längre att köpa.
Och jag kör 48-35 fram och 11-28 bak på en cykel
Men har åas inte en susning var kedjan ligger bak utom att det känns rätt. Är der fel?

Vilken kassett
När jag tidigare tog ner en cykel till Spanien hade den 10-delad kassett 12-28 med short cage på bakväxeln. Jag upptäckte rätt så omgående att den var för högt växlad för de Spanska bergen så jag bytte bakväxel till medium cage och 11-32 kassett, för att få lite mer ork i backarna.
Trots att spannet i kassetten ökade rätt så mycket var det i praktiken väldigt liten skillnad och knappt något som jag noterade.
Så att byta fråm 12-25 till 12-28 känns väldigt odramatiskt i sammanhanget.

Vilken kassett
Hur mkt de ökade hoppen betyder i praktiken är nog höggradigt individuellt och hänger dels på hur ofta man ligger runt hoppen och hur känslig man är för att hålla en viss kadens.

Jag tror också det beror lite på hur man cyklar. Om man turistcyklar spelar det sannolikt mindre roll om man lägger sig på 50/19 när man kanske skulle velat ligga på 50/18 medan det om man kör ett pass där man verkligen försöker köra hårt och är känslig för "fel" kadens kan vara mer störande att 18-drevet saknas.

Så, som med mkt är nog svaret "det beror på".

Senast ändrad:
Vilken kassett
Men hur gör ni svenskor det? Tangentbordet på min Android mobil korrigerar "bakväxel" till "backväxel". Har alla tillagd "bakväxel" i ordförrådet av tangentbordet?
är inte svensk, men skulle ej heller frivilligt använda autokorrigering, oavsett språk.

har sett alltför många dumheter från det hållet.

tillhör för mig avd: boten är värre än soten.

(tycker själv 12-27 är en bra kompromiss)

Vilken kassett

Bilagor

• Screenshot_20260414_135502_Photos.webp
    Screenshot_20260414_135502_Photos.webp
    100.8 KB · Besök: 11
Vilken kassett
Jag har detta vevparti 53/39 11-delat som jag fått information att det är ok trots 10-delat växelreglage
Självklart ok. Avståndet mellan stor- och lillklingan skiljer någon millimeter. Det klarar framväxeln utan problem. Undantaget är (förstås) Campagnolos system som är väldigt känsligt för hur bred cagen är - marginalerna är extremt små.

Tillbaka
Topp