Flänsmutter med tandad undersida i tum sökes

wacker

Medlem
Jag är på jakt efter en flänsmutter till en äldre Raleigh-racer. Antagligen helt utan värde - men den har funkat klockrent undantaget från att muttern till en vevaxel lossnat och försvunnit.

Muttern som saknas ska hålla fast vevarmen... nedan finns en bild med mått på mutter samt bult som jag gjorde. Kan säkert ha mätt fel på ca +/- 0.5 mm på muttern och något mer på bulten.

Vilken mutter är det? Och förslag på var jag hittar denna mutter, antingen på nätet eller i Göteborgstrakten?

Tack på förhand!

Bilagor

• mutter.png
    mutter.png
    10 KB · Besök: 61
Axel Starck i Trollhättan? De skickar säkert på posten också.

Muttern låter inte så ovanlig men är den riktigt svår kan boltdepot.com kanske funka?

Lycka till!

Inte för att vara rolig, men vad är det för tum-mått (US, inte Imperial) och vilken gänga?

Sheldon Brown hade en massa konstiga tabeller för alla mystiska gängor tidigare. Kollat där?

Har du mätt en annan mutter eller är det gängstången du mätt på? En gänga mäts nänmligen på den yttre dimensionen av skruven eller i ditt fal i "dalarna" på muttern. Så enklast är att mäta skruven den ska sitta på för att få en mer passande storlek på gänga.

Jag vet inte vilka tum-mått det är!

Min fråga är alltså tvådelad - 1. vad är det för mutter (och hur gör jag för att ta reda på det)? 2. var hittar jag den? Jag fick tips om en butik på Hisingen kallat Skruvcenter och den kollar jag upp på lunchen imorgon.

Har mätt muttern som sitter på den andra vevaxeln, samt yttermåttet på den bult/gängstång där den ska sitta.

Jensa86: När det gäller fråga 1 så har jag mätt ytterdiametern på gängstången till 9.9 mm. Kikar jag då i en konverteringstabell ser jag att det är 25/64... stigningen blir ju en annan fråga men det verkar bara finnas två huvudkategorier (UNC och UNF).

Gissar på M10. Finns olika stigningar. Standard är 1,5 mm, fingänga 1 mm. Skruvens innerdiameter är då 8,5 resp 9 mm.

Helt rätt Prästbol och GurraG. Det är en M10 med stigning 1.25. Var på Skruvcenter och de hade rätt storlek men tyvärr blir en vanlig mutter för stor, får ej plats med en fast nyckel eller hylsa runtom - slår i pedalen... ska testa någon beslagsbutik som ligger på Hisingen nära Backaplan imorgon på lunchen.

Eftersom TS gjort sig osynlig efter senaste inlägget kan jag berätta vad som hänt i "ärendet":
- jag skickar PM till TS "jag har en mutter som överensstämmer med dina mått"
- TS blir glad och skickar sin adress via PM
- jag skickade muttern för en vecka sen och via PM meddelar jag muttern är på väg
- TS har läst ovanst PM men inte skickat något svar
- därefter dödstyst

Har du två till så kan jag erbjuda något i genäld. Om inget fysiskt önskas kan jag skänka dig dubbla plusettor vid behov.

Har du två över? :)

PS Trist attityd av TS..

GurraG skrev:
-------------------------------------------------------
> Eftersom TS gjort sig osynlig efter senaste
> inlägget kan jag berätta vad som hänt i
> "ärendet":
> - jag skickar PM till TS "jag har en mutter som
> överensstämmer med dina mått"
> - TS blir glad och skickar sin adress via PM
> - jag skickade muttern för en vecka sen och via
> PM meddelar jag muttern är på väg
> - TS har läst ovanst PM men inte skickat något
> svar
> - därefter dödstyst

Hyggligt av dig och ställa upp och fixa. Hoppas TS bara är på resande fot eller har parkerat sin IT-arsenal i total radioskugga. Ett tack i någon synlig form är det minsta du kan begära. Jag blev i alla fall glad av att du hjälpte till. Men ett tack från mig är väl inte riktigt samma sak. :-)

Tillbaka
Topp