Flaskor

Fischer

Ny medlem
Flaskor
Var köper man sjysta flaskor utan en massa fula tryck på? Jag är nämligen lagom sugen på att åka omkring med flaskor med fula Scott (inget ont om dem för övrigt) eller CykelCity loggor på, på min fina Specialized.

Flaskor
Flaskor är ett kapitel med klart mer än trycket som viktig variabel. Den ska vara mjuk, stor och utan dålig smak. Jag pratar fortfarande om flaskor ditt pervo ;)

Min favorit är Maxim, trots att de har ett stort fult tryck. Fast numer har jag flaskställ endast i undantagsfall. Kamelbak ruleZ! Nu pratar jag inte om flaskor längre!

Flaskor
Det tyska (?) märket Sigg har väldigt snygga flaskor i aluminium med diskret logotyp. De finns i svart eller silver, jag misstänker att silver är klokaste valet eftersom ett lerigt/grusigt flaskställ lär göra fula repor i den svarta flaskan. De kostar strax under 100 och 150 kr för en 0.5 l respektive 0.75 l flaska.

Bike-Discount säljer dem bland annat. Kolla under avdelningen "Trinkflaschen".

Flaskor
Muerto skrev:
Aluminiumflaska? Men då kan man ju inte trycka på den ju så att det går fortare att dricka...?

Visst kan man det! iaf en gång ;-)

Annars hade dem en annons i Kadens om flaslor med inbyggt vattenfilter, kan ju kanske rädda en från magsjuka.

Bosse, sorry kunde inte låta bli.

Flaskor
Maxims flaskor är bäst helt enkelt. Sedan om de är snygga är ju sekundärt... Vill man vara diskret finns en genomskinlig variant som inte märks alltför mkt.

Flaskor
Optimus gör fina flaskor, aluminium med smakfri plastinsida...

optcykel.jpg

"These bottles fit into most standard bottle cages. The special cap offers comfortable drinking while riding the bike, without having to take your eyes away from the road. The integrated cap can easily be opened and closed with one hand. It also protects the mouth part from dust and dirt. Ideal also for all other kinds of sporting activities."

Finns där deras kök säljs, för det mesta.

Fungerar jättebra för övrigt.

Flaskor
biltemas aluflaskor har inget tryck. Flaskor skall man köpa billigt i storpack så man kan slänga dem så fort de blir sunkiga. Det minskar risken för magproblem. Optimusflaskorna ser ut att ha ett lock för munsstycket vilket kan vara knöligt när man cyklar. Men man får nog i sig mindre gyttja med en sådan anordning än om man exponerar flaskorna på cykeln.

/rikard

Flaskor
annars så kör man på "gratis är bäst", så för min del är det powerbar flaskor och de är helt super, lagom stora (0,5L) och mjuka samt en detalj som jag tycker är bra, oval "knopp" på flaskan som man biter i när man öppnar flaskan som underlättar själva öppningen av flaskan.

touring maximflaskorna jag hade förrut av märket maxim var ganska bra, de var mjuka om än för stora då man sällan kör så långt att man inte kan tanka flaskan på vägen.

dock har båda flaskorna stora tryck, men vad gör det när flaskorna är bra.

Flaskor
Jag har provat Siggs aluflaskor.

Positivt;
- Ingen plastsmak.
- Snygga.

Negativt;
- Skramlar i flaskstället. Skitirriterande!
- Pipen har ett läge där den är låst och måste vridas ett kvarts varv innan den dras ut. När jag bet i
pipen och vred runt flaskan, så fastnade strån från mustaschen mellan pip/lock och stråna slets loss
från läppen. Skitont!

Så kan man stå ut med metallskrammel och enstaka mustaschtofsar kvar på läppen, så är dom ett okay köp.
Jag föredrar dock vätskesystem, typ Camelbak.

/B

Flaskor
Crescents svarta, stora, mjuka flaskor kör jag med. Mycket lätta att dricka ur, kommer mycket vatten på en gång så man slipper klämma eller suga i sig.

Flaskor
Varför denna aluminiumhysteri?
Det går ju inte att "klämma" ur vattet ju?
Och hur ofta har ni sportdryck på träning i dem? Ha det som regel att ALLTID tömma flaskan efter ett pass. Då håller de sig fräscha, tro mig.
Använder självklart PowerBarflaskor. Perfect.

Flaskor
Det verkar finnas två fallanger bland flaskanhängarna: en som bara bryr sig om funktion och en som vill ha design och funktion.

Och sedan har vi Camelbackarna. Har också gått i dessa tankar men är inte helt övertygad. Vist får man med sig mycket vätska (i alla fall om man väljer en stor), men borde inte flaskor ge lägre tyngdpunkt, vilket väl är eftersträvansvärt?

Flaskor
Gick länge och velade mig om jag skulle köpa Camelbak tyckte att det funkade bra med flaskor. Men det där med hög tyngdpunkt känner jag då defenitivt inte av. Man tänker inte på att man har en Camelbak på ryggen efter en stunds cyklande.

Visst de kostar en slant men kör man längre turer så är det oslagbart! Har svårt att tro att någon ångrat sitt inköp, möjligen att man köpt en för liten Camelbak. ;)

När det gäller flaskor gillar jag Zéfal Magnum med ett rejält lock man skruvar av, snabbt och enkelt.

Igår blev det 'back to basics', varken camelbak eller flaska på turen, glömde flaskan på golvet i hallen hemma. Det blev en kort tur. :)

Flaskor
Ge mig EN bra anledning till att använda nånting annat än små snygga flaskor under normala omständigheter. Det finns mackar när man tränar och langning när man tävlar, touring-, magnum- och andra avarter kan vi väl spara till dem som tänker korsa sahara eller nåt. Det är en farlig väg att börja använda sånt, rätt vad det är så står man där och funderar på en expanderbar sadelväska också. Less is more!

Flaskor
Att odla alger kan ju vara en kul hobby, gärna inte i vattenflaskan dock. Vi som hade vattensäng på 90-talet vet vad jag talar om...

Därför måste en vattenflaska stå upp och ner i ett diskställ om natten.

Flaskor
museew Skrev:
-------------------------------------------------------
> Ge mig EN bra anledning till att använda nånting
> annat än små snygga flaskor under normala
> omständigheter.

Det finns inte så många mackar i skogen.

Det är ganska varmt på sommaren.

Oj, det blev visst två.

/rikard -som bara köper stora flaskor

Flaskor
> Därför måste en vattenflaska stå upp och ner i ett
> diskställ om natten.

Eller i filterhållaren på kaffebryggaren :)

museew: Även om man nu skulle köra där det finns mackar (dvs. där bilarna är, usch) så tycker åtminstone inte jag det är så fräscht att ta vatten ur en slang som står nedkörd i en vindrutetorkarhink... Än mindre på eventuell toa man måste fråga efter nyckeln till osv... Eller köper du buteljerat vatten?

Kinnekulleleden är bra, där finns kommunalt vatten att ta bl.a. vid Lasses Grotta!

Flaskor
Cykelcitys flaskor är nog världssämst. Man måste dra och skruva upp pipen precis som Buddha skriver om Siggs flaskor. De läcker om man håller dem horisontellt. Man får knappt ut vätskan ur dem om man inte håller dem upp&ner samt klämmer och suger samtidigt på flaskan. Jag köpte den för att den var billig får jag säga till mitt försvar.

Flaskor
the_TnT Skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Eller i filterhållaren på kaffebryggaren :)
>
Menar du att gammal sump tar död på algerna? :-(

Flaskor
Alltid lika underbart när locket ploppar av på CC(tacx)-flaskorna och man får hela framsidan dränkt och det är fem plusgrader... Tyvärr är det de enda som funkar med mina 10g tune carbonflaskhållare, flaskan måste vara konisk för att inte ramla rakt igenom. Det kostar att vara fåfäng men nu börjar jag fan ledsna! Konstigt att det ska vara så svårt att få till bra flaskor. Jag vill ha små flaskor (halvliter), mjuk plast så man kan trycka i sig mycket när man får chans att dricka, skruvkork och en öppning lika stor som flaskans diameter så man kan få i både pulver och vatten lätt. Maxim, Hi5 och Specialized säljer såna överallt i Danmark men i Sverige verkar ju ingen ha fattat vad som gäller...

Flaskor
alger?
jag har då aldrig råkat ut för det, skölj ur flaskan efter passet o låt den stå o torka så är det löst, sedan så behöver man ju inte kölra på en flaska heller, man kan ha en drös o byta efter varje träning, då sliter det inte på varje flaska lika mycket heller..

men som sagt, powerbar flaskorna är super, väldigt smidigare o 0,5 liter räcker väl.

Flaskor
För er som är sugen på aluminium-flaskor (inte riktigt fattat fördelen med det själv) så såg jag idag att rusta har alu-cykelflaskor i några olika färger, som dessutom bara hade nån väldigt liten diskret logga (inte rusta-logga) såg inte priset eftersom det inte tilltalar mig men knappast dyrt när det är på rusta.

Flaskor
Hanna och jag hojjade ner till nynäshamn i sommras. Det var jättevarmt och vi gjorde av med en hel del vatten.

I ösmo så stannade vi på en pizzeria och åt. Ekonomisk som jag är så köpte jag en tvåliters fanta som vi delade på. Efter maten var det en knapp halvliter kvar vilket jag hällde över i en av de nu tomma cykelflaskorna.

Tre kilometer senare hände något mycket komiskt. Min första tanke när jag hörde det plötsliga sploshljudet var att en av hydralledningarna hade gått av. Istället fick vi använda ytterligare en av vattenflaskorna för att få bort sockerkletet från ramen. Vibrationerna hade på ett mycket effektivt sätt skakat ur den kvarvarande kolsyran ur läsken och byggt upp ett rejält övertryck. Antagligen hade jag inte stängt flaskan ordentligt heller....

/rikard

Fö bör flaskorna vara genomskinliga så man ser vilken som innehåller vatten och vilken som innehåller saft och hur mycket som är kvar.

Flaskor
Fischer: Bra ide' det där med kokande vatten, ibland är man blockerad och tänker inte längre än näsan räcker. Ibland har jag (el. rättare sagt min tant) kört flaskorna i diskmaskin och det funkar ju det med.

// Miche

Tillbaka
Topp