Flat pedaler och skor för ny DH och stigcyklist.

Om man inte väntar tills stoppskruvarna är helt förstörda är de också lätta att byta. Du kan dessutom köpa massor av dem billigt på lämplig skruvaffär. Fast ja, genomgående skruvar är lättare att byta, men se i så fall till att du faktiskt kan få tag på reserver också så att det inte är special special.

Hmm.. kanske är värt att köpa ett par extra samtidigt som man köper pedalerna? Då slipper man ju oroa sig för att de ej skall finnas några när det väl blir aktuellt att byta?

Jag tyckte dessa var annorlunda och asballa! Kommer nog köpa ett par. 16,66 USD. Glömde att nämna att de kan köpas på aliexpress.com (har handlat en del där förr, fungerar bra. Den enda nackdelen är att det tar lång tid, men och andra sidan är det sjukt billigt och fraktfritt på mycket.)

Bilagor

• Nam454545nlös.jpg
    Nam454545nlös.jpg
    57 KB · Besök: 31
Senast ändrad:
maybe a little late here, but... my 510 spitfires have really flexible soles. The problem is bad enough that the bottom of the shoe is starting to match the arch of my foot. Im using the old Shimano DX pedals which have a huge platform, so it shouldn't be happening. The shoes are an older model though, so maybe they've fixed it. Or maybe I just got a bad pair.

Spitfires are supposed to be soft. They're primarily a DJ-shoe, so not really designed for spending a lot of time pedaling.

Även jag letar efter skor med styv sula för plattformspedaler. Köpet ett par 5.10 Freerider VXi på Addnature, men kom fram till att de var liiiiite för tajta i tårna. Storleken större var istället så vida att jag inte kunde få dem att sitta ordentligt på foten:-/
Sen provade jag den vanliga Freerider, och sulan är sjukt mycket ostyvare än VXi. De satt däremot perfekt på foten, förmodligen just för att de var såpass mjuka att jag kunde dra åt ordentligt.

Man blir så less på sånt här. Övriga 5.10-skor finns inte i mina storlekar, och med tanke på hur olika de jag testat var, så vågar jag inte beställa osett. Varför finns det inga cykelbutiker som håller sig med skor för plattformspedaler? Obegripligt.

Dissar alla gamla hederliga Impact numera eller?
Är inte VXi djävligt hala att gå i när det blir lerigt tex?

Perp skrev:
-------------------------------------------------------
> Är inte VXi djävligt hala att gå i när det
> blir lerigt tex?

Gå? Hur menar du?

;-)

Jag går rätt mycket, har kört vxi-sula sen september förra året när Freerider vxi elements kom. I riktig kladdlera är det såklart kass, men då är även vanliga 510-sulor kassa, så jag vet inte om det gör så stor skillnad faktiskt. Så fort man går på rötter, sten eller annat spelar det mindre roll.

"Gamla hederliga" impact finns väl inte ens längre, det har kommit nya modeller förra hösten tror jag det var. Dessutom väger ju gamla ett ton eller två, inte så kul för stigcykling. De nya ska vara lättare sägs det.

Jag kör Freerider VXi eller Freerider VXi Elements beroende på hur blött och kallt det är. Betydligt styvare än Spitfire, som även kollapsar i mellansulan efter någon månad.

Marran, kan du uttala dig om huruvida skons ovansida mjukar upp sig med tiden? Jag är fortfarande sugen på Freerider VXi som satt bra om foten, men var så "bylsiga" att de blev svåra att snöra ordentligt. Det kanske ger sig med tiden.

Eller, om man ska ta de som är liiiiite för trånga i tårna och hoppas på att de ger sig där istället. Knepigt!

Nog blir de lite mjukare i ovandelen med tiden, precis som alla andra skor. Jag skulle nog säga att det är ungefär som ett par vanliga skateskor/sneakers i skinn på den fronten

Tillbaka
Topp