Flèche nordique 2021

dlridings

Aktiv medlem
Flèche nordique 2021
Det är, förstås, ändrade planer för flèche i år. Det blir av, men under andra former än vanligt.

Flèche brukar ha ett gemensamt mål i Skövde, uppe på Billingehus.

Kortfattat: Flèche kan köras i alla de nordiska länderna, samt Hamburg området om så önskas. Varje nordiskt land kan organisera 5 målplatser. Förslag för Sverige är: Malmö, Göteborg, Skövde, Stockholm, Umeå.

Datum är gemensamt för alla. Start 22/5 kl. 10 och mål 23/5 kl. 10.

Detta skickade jag ut till de nordiska representanterna. Det är på engelska eftersom några av representanterna föredrar det.

------------------------- quote -------------------

I mentioned at our meeting of ACN last autumn that flèche would be held. From the minutes:

Flèche Nordique 2021
The next Flèche Nordique is scheduled to 2021 in the Whitsunday weekend starting at May 22 and finishing May 23. Depending on the Corona the form is yet to be decided. If it deviates from the normal regulations, it must be confirmed with ACP.

It does deviate from our normal regulations, but my suggestion to Sophie Matter (ACP) has been approved.

The final details are being ironed out. I can say this much.

1) The dates are the same as before, starting at May 22 at 10 am and finishing May 23, 10 am.
2) The event can be held in each country: Denmark, Finland, Norway and Sweden (actually, even northern Germany, but I don't have Claus' address)
3) Ideally, one single finish in each country. But these aren't ideal times, so Ulf and I have arrived at each country can have 5 places of finish. These must be declared in advance, with a responsible representative for each.
4) Results must be transmitted to Ulf Sandberg in a timely manner (more later)
5) Pricing from ACN will be only to cover costs (medal and registration fee with ACP). If additional expenses arise locally, then local representatives will administer those.

As far as the dates go, we are aiming for this. But if worse comes to worst, we do have permission to reschedule. I would like to avoid that.

Otherwise, standard requirements concerning the course and the controls apply (last control 25 km and 2 hours out).

The courses should still be submitted to Ulf as usual, for approval.

In the spirit of the flèche, the finish should be in an attractive area. Nidaros and Holmenkollen come to mind in Norway, something like Munkebjerg in Denmark
:-)

Anyway. Just so that you know that flèche can be held if you want to. The suggestion above (that has been approved) avoids the problems of crossing borders and the like.

If there is a curfew where cyclists cannot ride 24 hours straight, it will not be approved by ACP.

Hope all is well,
Daniel Ridings
Sweden

nieves

Aktiv medlem
Flèche nordique 2021
In the spirit of the flèche, the finish should be in an attractive area. Nidaros and Holmenkollen come to mind in Norway, something like Munkebjerg in Denmark.

I Sthlm måste väl Fåfängan med utsikt över Djurgården vara intressant. Trafikglesare alternativ är Drottningholms slott som kan nås 2 vägar, antingen över Nockebybron eller via färja från Slagsta.

GoranS

Aktiv medlem
Flèche nordique 2021
Stockholm kan ju kräva lite eftertanke om man vill ha likartad mängd "strul" på slutet oavsett om man kommer från norr, söder eller väster.

nieves

Aktiv medlem
Flèche nordique 2021
Stockholm kan ju kräva lite eftertanke om man vill ha likartad mängd "strul" på slutet oavsett om man kommer från norr, söder eller väster.
Jo strul lär inte kunna undvikas vid målgång oavsett hur man än lägger centralt. Ett alternativ är att målet norr eller söder om vilket tvingar startande från "fel" sida att korsa stan eller använda färjan och cykla över Ekerö. Oavsett håll så finns det ju avskild cykelbana hela vägen, inte helt optimalt för fart men skyddad från biltrafik.

Att lägga målet i Södertälje eller Uppsala är inte Stockholm i mitt tycke men det är inte heller ngt som säger att det inte skulle gå. Hur som helst så är ruttbyggandet för deltagande lag väldigt okomplicerad med tanke på hur många sträckor det finns färdiga att använda som mall.

GoranS

Aktiv medlem
Flèche nordique 2021
Min fundering var utifrån perspektivet att göra det rättvist för alla deltagare. Strulet sänker farten och om man vill försöka komma långt så är det ju lättare att komma söderifrån än norrifrån om målet läggs i Södertälje. Sen har jag inte koll på hur mkt ”tävling” deltagarna i praktiken tar det som.

Och vid närmare eftertanke kommer det ju ändå att skilja mellan olika målorter så det är väl kanske viktigare att man försöker välja målplats så att det går att komma dit via vägar som inte innebär alltför mkt trafikmässigt knölig cykling.

nieves

Aktiv medlem
Flèche nordique 2021
Min fundering var utifrån perspektivet att göra det rättvist för alla deltagare. Strulet sänker farten och om man vill försöka komma långt så är det ju lättare att komma söderifrån än norrifrån om målet läggs i Södertälje. Sen har jag inte koll på hur mkt ”tävling” deltagarna i praktiken tar det som.

Och vid närmare eftertanke kommer det ju ändå att skilja mellan olika målorter så det är väl kanske viktigare att man försöker välja målplats så att det går att komma dit via vägar som inte innebär alltför mkt trafikmässigt knölig cykling.
Sen återstår frågan med ikoniskt landmärke eller liknande. Förutom BB'garageportar som ni iofs är sålda, så vad har vi då att sikta på i kringelstaden?

GoranS

Aktiv medlem
Flèche nordique 2021
Sen återstår frågan med ikoniskt landmärke eller liknande. Förutom BB'garageportar som ni iofs är sålda, så vad har vi då att sikta på i kringelstaden?
Scanias anläggningar är bland det jag främst kopplar ihop med Södertälje. Vet dock inte om det är ikoniskt på rätt sätt i detta sammanhang att ha målgång utanför någon grind in till området. ;-)

nieves

Aktiv medlem
Flèche nordique 2021
Det borde rendera stort deltagande i Sthlm att slippa logistiken i hemresa inkl cykel från Skövde. Kruxet att hitta målplats förstärks dock om man avser att efterlikna faciliteterna på Billinge.
Osäkerhet kring pandemins härjningar är också ett problem, kan startdatum flyttas eller är det hugget i sten?

GoranS

Aktiv medlem
Flèche nordique 2021
Jag har inte järnkoll på det där. Utöver det som står på sidan har jag fattat det som att varje lag skickar i förväg in en rutt inkl. stämplingsorter till arrangören för godkännande. Detta är rutten man ska cykla under de 24 timmarna, varken mer eller mindre. Inget lag vet de andra lagens rutt innan målgång. Det finns också någon begränsning i form att man måste avverka åtminstone en viss sträcka de sista två(?) timmarna av loppet.

GoranS

Aktiv medlem
Flèche nordique 2021
För övrigt måste det vara ett av de med hemliga arrangemangen i randosverige. Tror detta är första gången jag sett det annoterats så publikt som här. Tidigare har jag mest hört en del gamla randorävar berätta lite kul historier från genomförda flechar, både nu- och forntida.

nieves

Aktiv medlem
Flèche nordique 2021
Kul som tusan är det iaf och den med längsta sträckan på 24h vinner. Sist jag var med så kom vi 2:a med 480km och vann gjorde ett norskt lag med 610km nånting.
Max 5 personer, minst 3 och minimum 360km. Banan byggs av varje lag och "budgivningen" är hemlig så att ingen vet vilket lag som avser att cykla hut långt.
Klarar man inte maxtid 24h så är man DNF.
Sista stämplimgsdepån innan mål kan användas för att reglera vunnen/förlorad tid mot den tänkta.
Mixade lag med damer/herrar går bra om man vill.

GoranS

Aktiv medlem
Flèche nordique 2021
Och svenska rekordet är (mig veterligen) på 662 km från 2012.

Kanske läge att hyra en stressa-skånska-randoeliten-konsult för att få till ett rekordförsök i år?

nieves

Aktiv medlem
Flèche nordique 2021
Och svenska rekordet är (mig veterligen) på 662 km från 2012.

Kanske läge att hyra en stressa-skånska-randoeliten-konsult för att få till ett rekordförsök i år?
662 är inte småpotatis men om banläggaren inte är sadist så bygger denne med så få höjdmeter som möjligt och en förhoppning om goda vindar.
Följebil är tillåtet men det är väl samma regler som för PBP d.v.s inte samma väg och bara mötas vid dom på förhand uppsatta stämplingsorterna.

GoranS

Aktiv medlem
Flèche nordique 2021
Om man satsar på den typen av längder behövs nog ett bra gäng och att man är villig att ta en icke försumbar DNF-risk, alternativt ett urstarkt gäng som kan köra med vissa marginaler men ändå greja farten.

nieves

Aktiv medlem
Flèche nordique 2021
Om man satsar på den typen av längder behövs nog ett bra gäng och att man är villig att ta en icke försumbar DNF-risk, alternativt ett urstarkt gäng som kan köra med vissa marginaler men ändå greja farten.
Ja och iom att sträckan lämnas in långt i förväg så har man ju liten vetskap kring vilket väder man möter på startdagen. En hyfsad motvind utmed vägen stjälper väldigt lätt ett rekordförsök.
Man har ju hört historierna om när det snöat eller regnat hårt vissa år, misärchansen är hög så tidigt på året😀

Senast ändrad:

WSMC

Aktiv medlem
Flèche nordique 2021
Skåne och Stockholm Flèche Nordique Colaboration 2021?
Eller blir det roligare med upplägget; Skånska Randoeliten mot rös(läs;övriga Sverige)? :giggle:
Kanske blir lite stökigt med logistiken(kanske start i Eksjö), men med det givna målet Drottningholms slott vin och poolhäng på Ekerö:love:

GoranS

Aktiv medlem
Flèche nordique 2021
Lite seriöst, är det så att det bör finnas dusch- och omklädningsmöjligheter vid målet eller åtminstone i närheten? I så fall kanske Drottningsholms slott eller Fåfängan inte är idealiska platser såvida det inte finns någon med goda känningar i de kungliga kretsarna och kan fixa lite extra rojalistisk glans åt evenemanget.

uandt

Aktiv medlem
Flèche nordique 2021
Men kvalar verkligen Drottningholm in som attraktiv plats? Fint om man kommer från vattnet men från land är det hårt trafikerad motorled. sen en pressbyrån, sen en parkeringsplats sen en jättestor gul kåk. Gula sjönära slott finns det ju massor av i Stockholm och jag kan inte tänka mig något som ligger längre från pendeln än Drottningholm

WSMC

Aktiv medlem
Flèche nordique 2021
Jag tänkte inte så noga på avstånd till pendeltåg.
I så fall är ju Ulriksdals Slott inte så tokigt. Endast drygt två kilometer från pendeltågstation Ulriksdal.
Kanske kan bli svårare med poolhäng och vin en söndagförmiddag dock :giggle:

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Flèche nordique 2021
Målgång i Barkarby? man kan ju SPA:a där. Och LasseMaja snodde kyrksilvret i kyrkan nästgårds. Drar man långa mälaren runt och lite bra planerat borde man ju knna få ihop lite olika alternativ på längd

nieves

Aktiv medlem
Flèche nordique 2021
Det blir Welcome Hotell i Barkarby, som läget ser ut just nu är valet lätt. Inga häftiga målgångar i city med tanke på pingst och söndag. En parkeringsplats utanför ett hotell med anslutningar via pendeltåg. Trist kanske men beslutet är taget med tanke på rådande läge.
Vi ser i nuläget ett scenario där kaptenen för respektive lag lämnar stämpelkorten i en kartong och hämtar lagets medaljer i en annan.

Det är tyvärr då det ser ut just nu men om lättnader i restriktioner kommer så är målplatsen ändå kapabel nog att erbjuda en del mer än det vi ser idag.

Med detta hoppas jag och många fler att ni tar tillfället i akt och ser till att cykla en Fleche, särskilt nu när det kan göras på "hemmaplan".
24h, minst 360km, 3-5 deltagare, pingst, misär, minne för livet, hashtaggarna räcker inte till så kul det kan bli.

Kanske är detta starten på din första rando 10.000-medalj😀
R10000_Award (1).jpg

För efter Fleche är det bara 1 PBP (2023), 1 likalång RM (eller längre`, 2 SR-serier (20,30,40 å 60-mil) samt 2 ggr BRM1000(eller kanske bara 1) sen har man fixat en sån kul grej.
Roligaste av allt, ni väljer gäng och distans. Vädret blir en bonus, sträckan hemlig, inläggen på happy historiska.

GoranS

Aktiv medlem
Flèche nordique 2021
Kanske är detta starten på din första rando 10.000-medalj😀
Visa bilaga 472695
För efter Fleche är det bara 1 PBP (2023), 1 likalång RM (eller längre`, 2 SR-serier (20,30,40 å 60-mil) samt 2 ggr BRM1000(eller kanske bara 1) sen har man fixat en sån kul grej.
Undrar om användningen av ordet "bara" säger mer om skribenten än lätheten i att utföra det hela!? :sneaky:

nieves

Aktiv medlem
Flèche nordique 2021
Påminner om att det i år inte delas ut pris för längsta distans så ta det piano med planerandet kring rekordsträckor.

nieves

Aktiv medlem
Flèche nordique 2021
Är det IOGT-NTO som arrangerar?
Ja det är som vanligt, IOGT-NTO/ACP i samråd. Påminner också om att det i Stockholm är parkeringen via infarten som gäller för målgång. Hotellet har ingen del i arrangemanget i skrivande stund. Vill man utnyttja dess faciliteter så är det helt utanför Flechen och görs privat.

Som det ser ut nu så blir det en mingelfri målgång där vi kommer att hänvisa respektive lag till en egen yta på parkeringen för avstämning. Lättar restriktionerna så meddelar jag respektive sthlms-lag via e-post samt i denna tråd.

Senast ändrad:

emilh

Aktiv medlem
Flèche nordique 2021
Är tanken här att alla pga rådande omständigheter ska planera t/r rundor med start och mål så nära hemmet som möjligt?
Eller är det bara så att antalet målplatser är fler för att skapa mindre samlingar?

ooms

Aktiv medlem
Flèche nordique 2021
Ja det är som vanligt, IOGT-NTO/ACP i samråd. Påminner också om att det i Stockholm är parkeringen via infarten som gäller för målgång. Hotellet har ingen del i arrangemanget i skrivande stund. Vill man utnyttja dess faciliteter så är det helt utanför Flechen och görs privat.

Som det ser ut nu så blir det en mingelfri målgång där vi kommer att hänvisa respektive lag till en egen yta på parkeringen för avstämning. Lättar restriktionerna så meddelar jag respektive sthlms-lag via e-post samt i denna tråd.
Så vill nån köra IOGT*-bankett sker det i egen regi?

*: I Ordning Groggar Tages

nieves

Aktiv medlem
Flèche nordique 2021
Är tanken här att alla pga rådande omständigheter ska planera t/r rundor med start och mål så nära hemmet som möjligt?
Eller är det bara så att antalet målplatser är fler för att skapa mindre samlingar?
I första hand nummer 2, nummer 1 kommer på köpet. Det går ju inte att hålla detta i Skövde med dusch, mat & dryck, bankett mm. så som det brukar se ut.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer