Flèche nordique 2021

Flèche nordique 2021
I första hand nummer 2, nummer 1 kommer på köpet. Det går ju inte att hålla detta i Skövde med dusch, mat & dryck, bankett mm. så som det brukar se ut.

Givetvis. Tänkte mest att det även öppnar möjligheten att lättare planera en rutt med lagom längd därifrån man befinner sig nu när det finns många mål att välja bland.
Måhända Corona-mässigt feltänkt.

Flèche nordique 2021
Givetvis. Tänkte mest att det även öppnar möjligheten att lättare planera en rutt med lagom längd därifrån man befinner sig nu när det finns många mål att välja bland.
Måhända Corona-mässigt feltänkt.
För logistiken är det väl en vinst, att planera en rundbana med start och mål närmast hemmet/målplats.

Flèche nordique 2021
Jag tänkte i första hand på desmos fråga och om du vet några som saknar cyklister att åka med då du har lite fler kontakter än mig i Västsverige?

Jag känner till ett enda lag och jag har inte hört om andra som är intresserade. Göteborg har aldrig varit särskilt aktivt i flèchesammanhang.

Bengt-Göran Ohlsson brukar samla ihop några cyklister. Han kan nås via Randonneur Vests hemsida

Flèche nordique 2021
Kul med Fléche! Finns det regler eller rekommendationer för hur många stämpelställen rutterna ska ha? Till exempel stämpling c:a var 7 mil (där det funkar)?

Flèche nordique 2021
PM e-postadress så skickar jag materialet som behövs för en anmälan.
Saxat lite ändå.....
- Inget stopp får vara längre än 2h.
- Sista 25km ska ha avverkats mellan timme 22 och 24.
- Näst sista kontrollen ska stämplas tidigast 08:00 (25km).
- Kortast sträcka är 360km.
- En vägsträcka får endast passeras 1 gång i varje riktning.
- Stämpla på startorten.
Etc.

Ponera att man cyklar 400km med start 10:00. Ett stopp varje 70km ger då 5 stopp (350km). Då är det bara 25km kvar till näst sista som man tidigast får stämpla vid 08:00 söndag.

Med 2h kvar att cykla från näst sista (innan mål) och fiktivt 1h/stopp så blir det 6-8h stopptid alltså 14-16h kvar att cykla på. Tajt alltså!

Min personliga reflektion är att minska stoppen till 30m och kanske bara ha 4 +näst sista. Är man för snabb för tidsschemat så reglerar man det med stopptid (max 2h) på dom 2 sista kontrollerna. Man kan även behöva "justera" tiden ngn kilometer (500m) före målgång så att tiden blir exakt.

Så stopp någonstans var 70-100km låter rimligt. Sen att hitta öppna ställen på natten kan vara svårt. Nattlucka på bensinstation fungerar men är det kallt och blött så blir det snabbt en misär att stanna ngn längre tid, lika illa som att cykla sakta mot nästa depå.

Tänk på säkerheten i dessa tider också, det räcker om 1 går och stämplar samtliga kort. Håll god handhygien och respektera reglerna på dom ställen ni depåar.

Tänk på att bansträckningen ska hållas hemlig så den ska inte diskuteras mellan lagen eller på happy?

Flèche nordique 2021
Ett stort lycka till, hoppas på att få se glada cyklister i målet. Ett lag á 5 personer, nu fattas bara lite foton och beskrivningar av känslorna utmed banan.
Glöm inte att uppdatera här längs vägen, vi nätcyklister är väldigt utsvultna just nu.

Flèche nordique 2021
Betyder det att Randonneurs Sverige släpper på med de andra loppen som de stoppat också? Eller är det en helt annan organisation bakom, är väll ett ACP lopp?

Flèche nordique 2021
D40AF5E6-9EB7-4472-9151-9F27D823EB8F.jpeg

Dynamo Tanto inför start i Tanto, Stockholm

Flèche nordique 2021
Flèche nordique 2021
P1080453.jpeg

P1080460.jpeg

Vi lyckades parera regnet. En störtskur när vi lunchade i Alsta Trädgårdar, och blött på vägarna. En punka i Sandviken, precis före den vackra vägen över Storsjön, annars inga incidenter. Natten tillbringades i Dragons Gate, Älvkarleby. Vi lade oss en halvtimma på liggunderlag och det var mysigt med lyktorna. Jag måste precis somnat när klockan ringde. Garmin sa att det var tre grader varmt och det tog hela morgonen innan det blev lite värme, någonstans i närheten av Märsta. Vi hade svårt att hitta ut ur Märsta och fick tidsnöd att hinna till 10.00.

Väldigt tacksamma för att Ulf arrangerar och Mika som var bästa välkomstkomittén!

Foton: Anders Ljung.

Senast ändrad:
Flèche nordique 2021
Visa bilaga 490829
Visa bilaga 490830
Vi lyckades parera regnet. En störtskur när vi lunchade i Alsta Trädgårdar, och blött på vägarna. En punka i Sandviken, precis före den vackra vägen över Storsjön, annars inga incidenter. Natten tillbringades i Dragons Gate, Älvkarleby. Vi lade oss en halvtimma på liggunderlag och det var mysigt med lyktorna. Jag måste precis somnat när klockan ringde. Garmin sa att det var tre grader varmt och det tog hela morgonen innan det blev lite värme, någonstans i närheten av Märsta. Vi hade svårt att hitta ut ur Märsta och fick tidsnöd att hinna till 10.00.

Väldigt tacksamma för att Ulf arrangerar och Mika som var bästa välkomstkomittén!

Foton: Anders Ljung.

Tillbaka
Topp