Fler hajjar det här med 29;ers

va fasen ska 29" va bra för egentligen?
större hjul är större och tyngre dvs. mindre manöverbara och segare i acceleration.
eller har jag missat något viktigt?

noname skrev:
-------------------------------------------------------
> större hjul är större och tyngre dvs. mindre manöverbara och segare i acceleration.

Ja och nej. Till viss del kan man kompensera storleken med lite längre utväxling, för att få bra acceleration. Klart att det blir lite mer massa att styra, men fördelarna uppväger nackdelarna, IMHO. Bl a att de rullar över det mesta och tappar inte heller fart lika lätt som mindre hjul.

> eller har jag missat något viktigt?

Jämför med bilar. Terrängbilar - Stora hjul/däck. Stadsbilar - Små hjul/däck.

29"
Monster%20Truck%20Show%20Keysborough%202000-3.JPG

26"
electric_car.jpg

29´är inget som kommer att gå över. 29´är skitbra, jag har cyklat tillräckligt mycket med 622-hjul i skogen för att se fördelarna. Och det innebär att jag även har sett vad som knasar, för jag är bara 169cm.

Det jobbiga är att det blir svårt med ramar i mindre storlekar. Jag vidhåller att så länge man inte är över 185 cm så ställer det till en hel del problem som man inte har med 559-hjul i skogen.

Jag vill också ha en 29´-ram när dom problemen är lösta.

Markus F skrev:
> Jag väntar med beställningen tills jag har
> provcyklat ;-)

Vadå, det har väl aldrig hindrat dig förut? ;)

noname skrev:
> va fasen ska 29" va bra för egentligen?
> större hjul är större och tyngre dvs. mindre
> manöverbara och segare i acceleration.
> eller har jag missat något viktigt?

Psst. Har du testat 24"? Nästan viktlösa, grymt ax, och härligt manövrerbara. Går man ända till 20" får man nästan brottsligt övertag. Men säg inget!

Markus F skrev:
> Fler gillar att slå foten i framhjulet..
>

Big up yah!

Go 20" skrev:
> noname skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > va fasen ska 29" va bra för egentligen?
> > större hjul är större och tyngre dvs. mindre
> > manöverbara och segare i acceleration.
> > eller har jag missat något viktigt?
>
> Psst. Har du testat 24"? Nästan viktlösa, grymt
> ax, och härligt manövrerbara. Går man ända till
> 20" får man nästan brottsligt övertag. Men säg
> inget!

På lågräsern har jag 20", och funderar på att gå ner till 18". Eftersom jag arbetar dels med att köra tämligen extrema sprintsträckor, och dels med att bekämpa allt luftmotstånd på liggcyklarna så är låg vikt och liten hjuldiameter godis.

För skogen har jag börjat fundera på Nishiki Bigfoot (29"). Har kommit så långt att jag börjat klämma på mellanmodellen i butik, det är bara familjens krav på mat på bordet som hindrat mig från köp än så länge. Allt som kan få hjulen att rulla lättare över stock och sten är godis.

Olika användningsområden - olika hjulstorlekar.

Mattias L skrev:
> 29" är för litet. Snart kommer ni se det verkliga
> ljuset.

Jaja, jag har alltid hävdat att 32´vore perfekt för dig.

Varför just 29'?

Jag skulle vilja vet var break even går mellan bra "rulla över egenskaper" kontra manöverbarhet och acceleration.

Kanske lika gärna 32' då. Eller?

Den där Ventanan påminner mig igen om hur fula stora ramar är. Visst, är man lång har man liksom inget att välja på men vackert är det inte.

Rippa skrev:

> Jag skulle vilja vet var break even går mellan bra
> "rulla över egenskaper" kontra manöverbarhet och
> acceleration.

Jag skulle nog säga att det beror på hur lång man är.. Det är ju inte så att stenar, rötter och sånt har några standardstorlekar, så det finns ju ingen "Magic wheel size". Snarare så är det väl så att den som har långa ben och armar behöver en stor cykel, och då är det ju vettigt om inte bara ramen utan även styre, vevarmar, hjul och slaglängd anpassas efter dom förutsättningarna.

Markus F skrev:
> Rippa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Jag skulle vilja vet var break even går
> mellan bra
> > "rulla över egenskaper" kontra manöverbarhet
> och
> > acceleration.
>
> Jag skulle nog säga att det beror på hur lång man
> är.. Det är ju inte så att stenar, rötter och
> sånt har några standardstorlekar, så det finns ju
> ingen "Magic wheel size". Snarare så är det väl så
> att den som har långa ben och armar behöver en
> stor cykel, och då är det ju vettigt om inte bara
> ramen utan även styre, vevarmar, hjul och
> slaglängd anpassas efter dom förutsättningarna.

Förvisso, men det låter mer som en estetisk fråga. Underlaget du cyklar på vet inte hur lång du är (bortsett möjligen genom hjulbasen då) däremot vet den hur mkt du väger. Kanske tunga boys skall ha större hjul för att assistera "rulla över". Usch. Det blir bara konstigare ju mer jag tänker på det.

Kanske nåt för Mattias... iaf för softrullning... det finns vissa som är mkt sugna på att testa att bygga en sådan här storhjuling lite mer seriöst med ramgeometri o kittning för skogsåkning... bara o vänta o se om det blir nåt av det... men det skulle onekligen vara intresant med en 36" hjulad SS i skogen va... tala om rull...

<http://www.cokertire.com/store/customer/product.php?productid=18204&cat=&page=1>

Det som är bra med el Capitanen är att den finns i standardstorlekar upp till 25" utan att man behöver måttbeställa. Om jag har förstått saken rätt, och om det är c - t som de räknar som storlek.

Rippa skrev:

> Förvisso, men det låter mer som en estetisk fråga.
> Underlaget du cyklar på vet inte hur lång du är
> (bortsett möjligen genom hjulbasen då) däremot vet
> den hur mkt du väger. Kanske tunga boys skall ha
> större hjul för att assistera "rulla över". Usch.
> Det blir bara konstigare ju mer jag tänker på
> det.
Nja, det handlar inte estetik. Om vi börjar lite enkelt så säger det sig självt att en person med långa armar kan ha längre styrstam än en person med korta armar, och den som är bredaxlad bör ju ha ett bredare styre. Och har man långa ben blir hävstångseffekten annorlunda mot om man har korta, så det finns ju vettiga skäl att ha olika längder på vevarmarna.
Det handlar om att cykeln ska stämma med kroppens proportioner. När det gäller ramkonstruktion är det ju en sanning som inte går att ifrågasätta.
Personer med hög kroppsvikt bör ju ha ett annat förhållande till dämpning/fjädring än lätta, det vet vi ju redan. Ett hjul som ska bära tung last bör konstrueras annorlunda mot ett som ska gå väldigt snabbt och där det finns reservhjul lätt tillgängliga.
Det finns naturligtvis ingen given sanning om vilken som är den optimala sittställningen, allt är egentligen kompromisser beroende på vad man vill få ut av varje enskild cykel.

Det enda nya jag säger här, det är väl att man även bör ta med hjulstorlek i den totala konstruktionen.

29´-hjul är jättebra på vissa cyklar för vissa cyklister. Men det är inte bäst. Precis som många andra på det här forumet föredrar jag ett brett riserstyre i skogen, men om det ska vara 58 eller 64 cm brett tycker jag bör anpassas efter den som cyklar.

Senast redigerad av en moderator:
Ja jävlar , den var ful. Det förvånar mig att Intense vågar sticka ut sitt arsle/varumärke i skottlinjen med den styggelsen.

Personligen har jag alltid tyckt att det rent teoretisk låter väldigt vettigt med stora hjul. Eftersom teori och praktik bör gå ihop har jag naturligtvis testat mig fram också...

En softtail 29" från Peak var första försöket. Men den var både tung och framdämpen gungade som fan. Men fort över rötter det gick det så lite blodand tand gav det.

En fullstel 29" från Miyata - en gammal men extremt fräsch quick cross - tog mig fort fram både på grus och asfalt och var inte oäven att ha i skogen - gav än mer blodad tand...

En fullgungare från Gary Fischer testade jag strax efter det att Öviksmicke hade tjackat sin och den var helt ok att ta uppför i skogen och neför lite småtrappor och sånt. Men den var dyr och taskigt inställd men ja letandet fortsatte...

En ny Peakvärsting med framdämp och skivbromsar var egentligen väldigt ok om det nu inte hade gått alldeles för fort i skogen och värsta kraschen inträffade.Ont. Men väldigt blodad tand.
Det står helt klart och tydligt att 29"ers är vettigt. Men även den här kändes för tung på grus och asfalt...

Så kom det sig att jag slog på Miayta på blocket och vips fans där en begad quick cross. Lila, i originalfärg, billigt. Jag slog till och med hjälp av en snäll LBS och mycket stålar senare står den färdig. En 29" allround cykel för skog,grus och asfalt. Den funkar bra överallt men den är helstel och den är lätt.Den är snabb...

Funderingar kring framdämp med lockout men finns det någon med 1" gänga ???

29" - rular

Öviksmicke skrev:
> Isåfall gillar jag flugor... (vad hade man gjort
> utan internet, dvs Happymtb)?
>
> --------------
> Vem är jag? -Den cyklande lastbilschaffisen med
> brinnande intresse för Land Rover som kör
> 4hjuling!
>
>
> http://www.sockerkaka.webb.se

Miljader flugor kan inte ha fel, ät ****.

Skojar bara, hoppas ingen tar illa vid.

// Miche

Idag blev jag lite konfunderad. Min kompis som jobbar i cykelaffär påstod att 29"-hjul är fälgar som faktiskt är större än 28". Tidigare har jag här på Happy lärt mig att en 29"-MTB bara kallas 29-tummare men hjulen är egentligen 28". Kan någon reda ut begreppen?

OK. Tackar. Supersnabbt utrett! :)

Det finns alltså bara (som standard) (24"-), 26"- och 28"-tumshjul till MTB?

Och hur funkar det med val av hjul? Enligt en annan handlare sitter samma fälgar på Nishikis hybrider som på deras Big-foots (29"-MTB). På 26" är det väl lite starkare fälgar på MTB än racer och hybrid?

Jag vill bygga min hoj riktigt stark så jag slipper problem med underdimensionerade prylar. Då är i alla fall jag tveksam till att sätta på ett par racerhjul på min MTB..

Lekeberg: Jag vet inte om jag missat nått men äre en 29" hoj du tänkt bygga? Isåfall så tror jag ett tips kan vara att vänta till nästa sessång med fälgar. Om inte jag minns fel var det en del nya fälgar på gång till nästa sessång.
Själv rullar jag på Bontraiger race fälgar å dom tål rätt mycket men inte allt. Bucklade till framfälgen och skevade till den vid ett misslyckad landning men förvisso blev det punka på ett Nokian DH slang då också så det var väl kanske en regäl smäll den fick ta :-P
Annars har dom funkat fint.
Vill du ha regäla saker så sätt i Nokian DH slangar också, dom tål det mesta...

Pratade med min LBS i veckan och han säger att Nishiki slutar tillverka sina Bigfoot under nästa år. Kan det verkligen stämma? Han påstår att 29" är en nedåtgående trend.
/J

Öviksmicke skrev:

> Själv rullar jag på Bontraiger race fälgar å dom
> tål rätt mycket men inte allt. Bucklade till
> framfälgen och skevade till den vid ett misslyckad
> landning

Lekeberg skrev:
> Jag vill bygga min hoj riktigt stark så jag slipper problem med underdimensionerade prylar. Då är i alla
> fall jag tveksam till att sätta på ett par racerhjul på min MTB..

Det finns en lösning, köp handbyggda hjul av Mike Curiak.
http://classifieds.mtbr.com/cgi-bin...sults_format=long&db_id=94709&query=retrieval

Japp, jag har kollat på dom och måste ju erkänna att det vattnas i munnen. Tyvärr inte i plånboken... Dom är ju inte helt billiga å sedan ska man ha frakt hit också men regälare fälgar får man nog söka efter med både pannlampa å lykta å ändå inte hitta bättre. Men jag avaktar nog iallafall och ser vad framtiden kommer med.

Å sen om man kollar på hans LenzSport så blir man ju riktigt avundsjuk... Synd att man inte kan få allt här i världen... :-P
(vart lite OT de sista)

Ö-Micke: Bra tack! Jag väntar, om än otåligt, till nästa säsong. Ingen idé att börja bygga nu ändå. Inga pengar och ingen tid..

Jåge: Låter rimligt. Nishiki Bigfootarna har inte lockat tillräckligt många. Om en potentiell cykelköpare har så mycket sug efter nya uppfinningar och påhitt så tror jag att de förutom att vara nyfikna på 29" också vill ha skivbromsar t.ex. Bigfootarna brister på andra sätt också, känns som att de kompromissat med andra delar för att hålla rimliga priser, därför tror jag de sålt så dåligt. Däremot konstigt att bara ge dem så kort tid.. Min gissning är att de tar in dem i produktion igen senare, men just nu vill tydligen inte Nishiki leda marknaden..

Sällar mig till skaran som tror på iden med lite större hjul. Efter en tids funderande så har nu en On-one 29'er beställts. Tanken är att främst använda den för stigcykling men möjligheten finns ju att lägga på smala crossdäck. Dessutom ett gyllene tillfälle att testa SS på allvar. Bör landa i Borås inom någon vecka, Tomten kommer tidigt iår mao! Nu hoppas man bara på dygnsmedeltemp på -1, sol och helst ingen nederbörd...

Bigfootarna hade lite trekking-geometri också om jag inte minns helt fel, höga med branta vinklar som kanske passade mindre bra i skogen. Tittade på en bigfoot-ram i somras men fick rådet att avstå på grund av geometrin.

En on-one är ju en såndär man kollat på. Vore riktigt kul att höra vad du tycker.

Nishikicyklarna var ju s.a.s riktiga MTB med 29" hjul. Rejäla grejor. Men tyvär har de rejäla grejorna varit väldigt tunga också.

Annars har jag roat mig med att jämföra tiden på en kort sträcka med 26" jämfört med 29". Resultatet är faktisk samma tid.
Nu var det här ju en mycket kort sträcka bara typ en mil men ändå.

Men skillnaden jag tycker mig känna är att 29"ren känns lite mindre jobbig att hålla igång. Ansträngningen för att hålla samma genomsnittsfart känns något mindre.

Men vem vet det kan ju bero på bättre träning också....

Tillbaka
Topp