Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Förvisso, men det låter mer som en estetisk fråga.
> Underlaget du cyklar på vet inte hur lång du är
> (bortsett möjligen genom hjulbasen då) däremot vet
> den hur mkt du väger. Kanske tunga boys skall ha
> större hjul för att assistera "rulla över". Usch.
> Det blir bara konstigare ju mer jag tänker på
> det.
Nja, det handlar inte estetik. Om vi börjar lite enkelt så säger det sig självt att en person med långa armar kan ha längre styrstam än en person med korta armar, och den som är bredaxlad bör ju ha ett bredare styre. Och har man långa ben blir hävstångseffekten annorlunda mot om man har korta, så det finns ju vettiga skäl att ha olika längder på vevarmarna.
Det handlar om att cykeln ska stämma med kroppens proportioner. När det gäller ramkonstruktion är det ju en sanning som inte går att ifrågasätta.
Personer med hög kroppsvikt bör ju ha ett annat förhållande till dämpning/fjädring än lätta, det vet vi ju redan. Ett hjul som ska bära tung last bör konstrueras annorlunda mot ett som ska gå väldigt snabbt och där det finns reservhjul lätt tillgängliga.
Det finns naturligtvis ingen given sanning om vilken som är den optimala sittställningen, allt är egentligen kompromisser beroende på vad man vill få ut av varje enskild cykel.
Det enda nya jag säger här, det är väl att man även bör ta med hjulstorlek i den totala konstruktionen.
29´-hjul är jättebra på vissa cyklar för vissa cyklister. Men det är inte bäst. Precis som många andra på det här forumet föredrar jag ett brett riserstyre i skogen, men om det ska vara 58 eller 64 cm brett tycker jag bör anpassas efter den som cyklar.