Fler som tappar kontaktlinser vid cykling?

quid

Aktiv medlem
Landsvägscykling, torrt kallväder och vind som kommer sida/mot. Då är det kört alltså, linsen torkar och ploppar ur. Det blir dyra cykelturer i längden. Fler som har detta problem? Förslag på lösningar?

Har ej råkat ut för det. Men ett tips kan ju vara att ha ett paket endagslinser av samma styrka som du använder när du cyklar, då blir det inte kostsamt längre plus att du enkekt kan ha med en "backup-lins" om du behöver.

Endagslinser vore absolut ett alternativ. Ändå dags för ett besök hos optikern snart, ska ta upp det då.

Jag har exakt samma problem, konstigt nog blir det värre när jag använder solglasögon. Antar att det läcker in luft från sidorna som torkar ut linsen. Använder endagslinser så ekonomiskt gör det inget, men det är lite jobbigt att tappa djupseendet när man cyklar på stigar! Har ganska starka linser så skillnaden med och utan är stor. Backuplins har jag inte provat då jag känner att jag inte kan få in den i ögat på ett hygieniskt sätt under en cykeltur. Har också allmänt ganska svårt att komma igång igen efter pauser så jag vill helst undvika sådana. Därför blir det oftast glasögon, men när svetten rinner så börjar de glida ner och blir allmänt störande. Ögonoperation nästa?

Jag har samma problem när jag kör mtb. Jag kör utan linser så kan jag köra fortare utan att behöva fundera på vad för hinder jag kommer stöta på.

Julius Kenéz skrev:
-------------------------------------------------------
> Du har väl cykelglasögon på dig när du
> trampar? Jag har ett par från biltema, 60kr haha.
> Sitter bra, sluter om fint och inget drag!

Jovisst, men det drar in luft ändå. Kanske inte optimal modell.

Mooshie skrev:
> Jag har exakt samma problem, konstigt nog blir det
> värre när jag använder solglasögon. Antar att
> det läcker in luft från sidorna som torkar ut
> linsen. Använder endagslinser så ekonomiskt gör
> det inget, men det är lite jobbigt att tappa
> djupseendet när man cyklar på stigar! Har ganska
> starka linser så skillnaden med och utan är
> stor. Backuplins har jag inte provat då jag
> känner att jag inte kan få in den i ögat på
> ett hygieniskt sätt under en cykeltur. Har också
> allmänt ganska svårt att komma igång igen efter
> pauser så jag vill helst undvika sådana.
> Därför blir det oftast glasögon, men när
> svetten rinner så börjar de glida ner och blir
> allmänt störande. Ögonoperation nästa?

Hygienen tror jag inte är så svårt att fixa, bara att ha med en spritservett och desinficera fingertopparna innan. Det funkar i fält.
Men en paus är nog ett måste så om du inte gillar pauser så är det väl inget för dig. Tror inte jag tappat en lins i skogen ännu, och på landsvägen klarar man sig hyfsat utan djupseendet.
Jag har faktiskt laseropererat ena ögat, för jag var inte nöjd med de linsalternativ som finns för det synfelet. Dessutom hade jag ännu lättare att tappa de linserna och de var dyyyyra. Men jag är inte riktigt beredd att lasra det andra ögat också.

Valhalla_ skrev:
> Jag har samma problem när jag kör mtb. Jag kör
> utan linser så kan jag köra fortare utan att
> behöva fundera på vad för hinder jag kommer
> stöta på.

Spännande alternativ...

Hej!

Har använt linser dagligen i 34 år och har aldrig tappat någon ( gammal man med tur).
Jag vet att det förr fanns linser med större diameter som skulle sitta säkrare, men om de
fortfarande finns vet jag inte. Tala om problemet för din optiker så kanske hon kan mäta formen på dina ögon, för det finns linser för ögon med en något annorlunda form om det kanske kan vara problemet.
Om torra ögon är problemet, finns det lite dyrare linser som inte kräver lika mycket fukt från tårkanalerna.
Jag gillar inte endagslinser då jag tycker att dom hinner bli skitiga framåt kvällen.
Månadslinser passar mig bättre.

Lycka till!

Jag hade samma problem, värst var det på vintern, linserna blev snabbt torra och ville ramla ur.
I januari 2011 lasrade jag mina ögon, dyrt men absolut värt det och önskar jag hade gjort det långt tidigare, slipper alla problem numer.

Angående linser och hygien: jag har slarvat väldigt mycket under de ca 20-25 år jag haft linser och aldrig haft problem med infektioner eller något. Ramlar linsen ur och man behöver få i den igen är det bara att stoppa den i munnen och sedan stoppa in den, det blir lite torrt i ögat först men det försvinner snabbt.

Ted_B skrev:
> Angående linser och hygien: jag har slarvat
> väldigt mycket under de ca 20-25 år jag haft
> linser och aldrig haft problem med infektioner
> eller något. Ramlar linsen ur och man behöver
> få i den igen är det bara att stoppa den i
> munnen och sedan stoppa in den, det blir lite
> torrt i ögat först men det försvinner snabbt.

Nu är jag ingen hygienfascist, men det där är på gränsen även för mig. Ögonen ska man vara rädd om.

Jag kan lägga till att det alltid är min vänstra lins som trillar ur när det händer, måste ha sämre tårkanaler eller ögonlock på vänster sida. Nästa vecka får jag hem de lite dyrare Focus Dailies All Day Comfort, som ska ha "blink-activated moisture for refreshing moisture all day". Ska se om det gör någon skillnad mot vanliga Focus Dailies.

Endagslinser sitter sämre än månadslinser. månadslinsen anpassar sig mer efter ögats form.
Själv kör jag med pure vision toric, Bausch&Lomb.
används dygnet runt i en månad, sedan kasta.
Inga vätskor.

Tillbaka
Topp