Flexande Reba ställer till det vid kraftig inbromsning

Shrue

Aktiv medlem
Har en Reba 29" RL som flexar en del, så pass mycket att däcket tar i innerbenet vid kraftiga inbromsningar (väger ca 75-80kg med utrustning). Har undersökt framnavet utan att finna något glapp och testat att spänna åt qr så hårt det går (utan att hjulet går trögt), fortfarande samma problem med flex.

Gaffel sitter på en Scott Scale 970 -14, så det är nog inte superbra hjul/nav. Någon som har en lösning på problemet eller är detta vanligt?

Edit: Här är en filmsekvens på flexandet

Senast ändrad:
Jisses, det där såg inte normalt ut. Det är väl snarast hjulet som flexar? Har du jättelåg ekerspänning tro? Är hjulet bara hyggligt uppspänt så ska det inte spela nån roll, men är det löst under en viss gräns så blir det degigt.
Eller så har du bara jordens glapp i hjullagrena, men det borde märkas även på annat sätt tycker man.

twinspark sa:
Är det navet som flexar eller gaffeln? Det är omöjligt att se något på filmen.

+1 filmen ger inget

Det borde räcka att titta noga på nav och gaffelben med tanke på hur mycket glapp det är eller hur mycket det rör sig. Hur låter ekrarna?

Skillnad med ansatt broms eller inte?

Känns glappet samma på längs och tvärs om du bromsar och trycker styret "fram-bak" resp bänder i sidled?

Det sär såg inte så kul ut, men det ser inte ut som att gaffeln flexar. Är det inte navet? Testat att vicka på hjulet/navet när du tagit bort hjulet från cykeln?

twinspark sa:
Är det navet som flexar eller gaffeln? Det är omöjligt att se något på filmen.
Svårt att avgöra om det är gaffeln eller navet/hjulet. Tips på hur man kan felsöka?

Makten sa:
Jisses, det där såg inte normalt ut. Det är väl snarast hjulet som flexar? Har du jättelåg ekerspänning tro? Är hjulet bara hyggligt uppspänt så ska det inte spela nån roll, men är det löst under en viss gräns så blir det degigt.
Eller så har du bara jordens glapp i hjullagrena, men det borde märkas även på annat sätt tycker man.
Testade att knäppa lite på samtliga ekrar och känna efter hur mycket jag kunde röra dem i sidled. Tyckte det var någorlunda jämn ton på samtliga, dock gick det att rucka en del på ekrarna. Om ni tror att det ger något skulle jag kunna filma när jag knäpper/känner över ekrarna?

Kristoffer R sa:
+1 filmen ger inget

Det borde räcka att titta noga på nav och gaffelben med tanke på hur mycket glapp det är eller hur mycket det rör sig. Hur låter ekrarna?

Skillnad med ansatt broms eller inte?

Känns glappet samma på längs och tvärs om du bromsar och trycker styret "fram-bak" resp bänder i sidled?
Se svar ang ekrar ovan. Tycker inte det är någon skillnad med ansatt broms eller utan. Har inte märkt av någon direkt rörelse i styret, mer att det låter en hel del när däcket går emot innerbenet vid (väldigt) kraftig inbromsning.

Skral sa:
Det sär såg inte så kul ut, men det ser inte ut som att gaffeln flexar. Är det inte navet? Testat att vicka på hjulet/navet när du tagit bort hjulet från cykeln?
Har ju inte så mycket hävarm att jobba med om jag enbart håller i qr-axeln (9mm). Hade isär, gjorde rent och fettade upp navet. När jag monterade ihop axeln försökte jag spänna åt det maximalt samtidigt som navet gick rent. Kunde röra navets axel ca 1 mm radiellt.

Sätt fingret mot de olika "skarvarna" som typ gaffelben, nav, QR mm så hittar det på sekunder.

Men jag skulle tippa att det är navet och att du inte fått till lagerspänning, jag tycker själv det är krävande att justera tillfyllest.

Osannolikt att få ett sånt glapp i gaffelbenen, då krävs år av misshandel

Alternativt har du en spricka nånstans.

Hade problem med att framhjulet vred sig vid inbromsning. Visade sig att qrn va kass, såg bra ut men efter byte försvann problemet. Va på en ny cykel.
Såg ut som att det var gaffeln som vred sig.

Jag tror att ekerspänningen är för lös. På min första cykel som var en Scott 970 släppte hela tiden ekerspänningen. Även om jag justerade det efter några åk, så var hjulen svampiga hela tiden. Flexade både bak och fram, med bromskiveskrat och framhjul som gick i mot innerbenen på gaffeln. Dom hjulen på typ 770, 970 är under all kritik. Jag var tvungen att byta hjul till ett par lite bättre hjul. Shimano MT55 tror jag dom hette. Och då vart jag iaf nöjd för stunden iaf. Slutade med en ny cykel efter några månader iaf.

Håller med alla som misstänker ekerspänning, men får du ton så borde det inte flexa så mycket :-)
Efter det skulle jag misstänka: Är navet helt? Eller är det sprucket i två halvor?

Shrue sa:
När jag monterade ihop axeln försökte jag spänna åt det maximalt samtidigt som navet gick rent. Kunde röra navets axel ca 1 mm radiellt.

Jag kan inte rubba axeln på de hjul jag har med öppna lager. 1 mm radiellt ger lite med glapp ute vid fälgen.

Tjena!

1mm radiellt glapp är helt åt helvete

Scotts egna hjul är skräp, vet inte hur många jag har bytt på reklamation genom åren.

Köp ett par hyfsade hjul så försvinner problemet, gaffeln ska det då inte vara.

Tack för alla svar! Ska se om jag hinner felsöka lite mer senare idag.

Ang lagerspänningen så höll jag på rätt länge och försökte hitta en bra balans. Visst går det att öka lagerspänningen så att det inte uppstår något glapp, men då känns det som att kulorna rulla trögt/ojämnt i lagerbanorna (känns som små vibrationer i axeln). Plockade ut kulorna på båda sidor av navet igår, gjorde rent kulorna/kulbanorna och fettade in allt igen. Får testa att öka lagerspänningen samt plocka av en qr från en annan cykel för att se om det blir någon skillnad.

Är inte supersugen att plöja ner så mycket mer pengar i min gamla HT (har köpt en ny FS nyligen som gick på en del..), men visst skulle nya hjul skulle troligtvis vara en bra ide. Har haft en del problem med ekerspänning/skevhet på bakhjulet efter ett drop förra året, så isf blir det att byta bakhjulet också. Några tips på prisvärda hjulpar i det nedre prissegmentet?

Känns bra att det (troligtvis) inte är gaffeln det är fel på :)

Hur beter sig bakhjulet? Känns ekrarna något sånär lika fram som bak på icke drivsida?*

*Drivsida = samma sida som drev och kedja

*Icke drivsida = bromsskivesidan

Om navet är friskt ska det gå lätt och vara glappfritt, SAMTIDIGT. Lyckas du inte med det är antingen navet eller dina mekskills kass, jag gissar på alternativ 1.

Har du 1mm axiellt glapp nere vid navet blir det ju hur mycket som helst uppe vid fälgen, det spelar ingen roll vad du har för ekerspänning eller gaffel i det läget.

Testade med en annan qr-axel, felet kvarstår. Bakhjulet flexar i princip ingenting.

Har nu ökat lagerspänningen så att inget glapp uppstår, dock så går inte hjulet rent (det känns som att kulorna rullar över ojämnheter inne i navet). Jag hade visserligen i en hel del fett, kan det bli för mycket av det goda?

Analys:
Bromsskivan rör sig kraftigt när jag drar i hjulet --> navet rör sig --> kan utesluta dålig ekerspänning (?) --> navet är skit (?) --> Köpa nya hjul?

Mejten sa:

Tack för tipset, något över min prisklass tyvärr... Hade mer tänkt något kring 1500-2000.

Några synpunkter på dessa alternativ:
Xt-8000 och DT 466d http://www.actionsports.de/en/shima...ck-dt-swiss-466d-laufradsatz-29er-10553?c=401
Xt-8000 och Fun works Atmosphere SL http://www.actionsports.de/en/shima...mosphere-sl-disc-laufradsatz-29er-18418?c=401

Andra tips i samma prisklass är välkomna!

Fulcrum Red Power HP kör jag med. Bra nöjd med dessa!

https://www.bike-components.de/de/Fulcrum/Red-Power-29-HP-Disc-6-Loch-Laufradsatz-p40723/

InstagramCapture_7c00d315-e854-42cd-a2b3-8ee7cdb2b965.jpg

Frid!

Senast ändrad:
Shrue sa:
Mejten sa:

Tack för tipset, något över min prisklass tyvärr... Hade mer tänkt något kring 1500-2000.

Några synpunkter på dessa alternativ:
Xt-8000 och DT 466d http://www.actionsports.de/en/shima...ck-dt-swiss-466d-laufradsatz-29er-10553?c=401
Xt-8000 och Fun works Atmosphere SL http://www.actionsports.de/en/shima...mosphere-sl-disc-laufradsatz-29er-18418?c=401

Andra tips i samma prisklass är välkomna!

Ta DT-350 naven istället. XT naven är.... hmmm inte perfekta?

Så här blev mitt senaste framhjul.

No. Pos. Art-Nr. Quantities Price Total
DT Swiss 350 Disc IS Custom Front Wheel MTB 29er 1 LA.AS.0191 1 125,95EUR 125,95 EUR
DT Swiss 350 Disc IS Custom Front Wheel MTB 29er
2 LA.AS.0191-NA.DT.... 1 0EUR 0 EUR
1.Nabe | Hub: DT 350 IS disc VR 6Loch black
3 LA.AS.0191-NA.DT.... 1 0EUR 0 EUR
1.1 Achsstandard vorn | Axle Standard front: DT 350 - QR 5x100mm
4 LA.AS.0191-FG.DT.... 1 0EUR 0 EUR
2.Felge | Rim: DT Swiss 466d black 29er
5 LA.AS.0191-SN.SA.... 1 10,50EUR 10,50 EUR
3.Speiche | Spoke: Sapim Race 2.0/1.8 black
6 LA.AS.0191-SN.DT.... 1 0EUR 0 EUR
4.Nippel | Nipple: Messing-Nippel black

Senast ändrad:
Fortfarande inte löst. Tror det är navet som är kass.
Kan tilläggas att samtliga 10st kulor på höger sida hade en mörk/sliten/svart ton, medan de på vänster sida (bromssidan) var blanka och fina. Lyckades inte få bort det svarta när jag avfettade kulorna.

Ok, så Xt-naven är inget att ha. Finns det någon nav/fälg-kombination som ligger under 2000kr (komplett hjulset)?

Senast ändrad:
Jag har ett par Mavic Crossone, är Crossride en dylik konstruktion skulle jag inte kasta bort nå pengar på dem. Mina två hjulpar från Fulcrum är av en helt annan kaliber. :)

Frid!

XXL har fortfarande några uppsättningar Black Flag hjul kvar till nästan löjliga 2500:- för ett par.

Kommer vara ett rejält uppsving mot de helkassa hjul som sitter på scotts "billiga" modeller.

Ha själv en uppsättning på min Spark 950 som gick ca 100mil förra året och de rullar fortfarande som nya och är spikraka.
Väger ca 1700g så du kapar en hel del på ett byte (mina original syncro vägde 2200)

Naven och fäljbanorna på dessa hjul bygger på StansNoTubes teknik och går att bygga om till XD och 15/142 om så önskas så de är framtidssäkra om du byter cykel.

Dessutom är de förtejpade för tubeless och är busenkla att få täta.

En klar rekommendation.

Det blev DT swiss 350 med atmosphere XL från actionsports. Får hoppas det löser problemet.
Återkommer om 7 arbetsdagar (+ frakt) med en rapport!

Miracle sa:
Jag har ett par Mavic Crossone, är Crossride en dylik konstruktion skulle jag inte kasta bort nå pengar på dem. Mina två hjulpar från Fulcrum är av en helt annan kaliber. :)

Frid!

Tjena!

Nej det är en klar skillnad på dom två..

Miracle sa:
Kollade just å det verkar vara samma dåliga strängpressade nav. Enda skillnaden är att det ä 15 mm axel som standard i fram. Undvik som pesten är mitt tips. :)

http://happyride.se/forum/read.php/1/2717304

Frid!

Tjena!

Inte samma fälg, inte samma ekrar och inte samma lager. Såvitt jag vet så har Crossride 2016 inte problemet som förra modellen med baknavet,

Kneecap sa:
Miracle sa:
Kollade just å det verkar vara samma dåliga strängpressade nav. Enda skillnaden är att det ä 15 mm axel som standard i fram. Undvik som pesten är mitt tips. :)

http://happyride.se/forum/read.php/1/2717304

Frid!

Tjena!

Inte samma fälg, inte samma ekrar och inte samma lager. Såvitt jag vet så har Crossride 2016 inte problemet som förra modellen med baknavet,

Kollar man sprängskisser på 2016 Crossride så är det samma dyngkonstruktion som innan. "REAR AUTO ADJUST.PLAY KIT 12MM AXLE" kallas det... det betyder att det automatiskt justerar så det blir spel.

Jag håller med Miracle, undvik som pesten oavsett årgång.

Nu har det nya framhjulet anlänt! Beställde i söndags kväll och fick det utkört av postnord idag, är imponerad av att det gick så fort.
Hade missat att beställa med fälgband, så det fick bli 2 varv eltejp. Kanske inte optimalt, men det funkar för stunden (kör slang).
Väger 906g (inkl. 2 varv eltejp).
Photo13-05-16160819.jpg

Testade att dra åt qr riktigt hårt, hjulet snurrade hur lent och fint som helst. Glappet är nu borta :)
Ska köra Skandisloppet-mtb på söndag, så det får bli det första riktiga testet.

Shrue sa:
Nu har det nya framhjulet anlänt! Beställde i söndags kväll och fick det utkört av postnord idag, är imponerad av att det gick så fort.
Hade missat att beställa med fälgband, så det fick bli 2 varv eltejp. Kanske inte optimalt, men det funkar för stunden (kör slang).
Väger 906g (inkl. 2 varv eltejp).

Testade att dra åt qr riktigt hårt, hjulet snurrade hur lent och fint som helst. Glappet är nu borta :)
Ska köra Skandisloppet-mtb på söndag, så det får bli det första riktiga testet.

Skönt att det löste sig med ett nytt hjul.
Och Eltejp är bra skit så det kommer funka fint.

Kör också Skandis på söndag... Skall bli riktigt kul.

Även jag kör Pearl Izumi-loppet på söndag efter hjulstrul. Har fått låna ett bakhjul av Sportson Barkarby medan dom väntar på reservdelar till mitt hjul. Tyvärr är det med slang, men det får funka det med.

Skönt att det löste sig med ditt hjulproblem. Lycka till på söndag.

Angående det första hjulet så låter det som det är lagerna som är kass, inte navet tror jag.
Har du monterat lagret rätt? Det skall inte glappa något alls när det är åtdraget, och gå lätt.

Fältprästen sa:
Angående det första hjulet så låter det som det är lagerna som är kass, inte navet tror jag.
Har du monterat lagret rätt? Det skall inte glappa något alls när det är åtdraget, och gå lätt.

Finns inte så mycket att lira med förutom lagerspänningen. Möjligt att man kan få det att gå bättre genom att byta ut kulorna eller slipa/svarva om konan som pressar in dem. Får se om jag lägger med ett gäng kulor vid nästa beställning från Tyskland och gör ett försök att få liv i hjulet.

Tillbaka
Topp