Flight deck strul...

Herbivora

Aktiv medlem
Flight deck strul...
Tjenare, efter att själv använt flightdeck i några år skulle det även sattäs på farsans nya compsitgiant. Duraacegruppen köptes från chainreaction och allt fortlöpte fint fran tills att flightdecken skulle testas...

Det underliga var att allt verkade tilla att börja med funka helt kalas, men efter en stunds testande märks att växelindikatorn inte helt var med för framväxel. Den indiktear allt korrekt fram till att jag växlar ner på mindre klingan, då står den fortfarande och indikerar stora klingan. Om datorn kopplas loss och sedan kopplas på igen visar den dock att den är på mindre klingan. Så signalerna verkar ju funka helt ok, bara inte att den vill gå ner när den växlar ner.

Nån som har något att komma med i lösningsväg? Alla delar är ju som sagt helt nya, monteringen har gjorts om flera ggr så där kan felet heller inte sitta?

Flight deck strul...
Jag har köpte två cyklar med flightdeck i år. Ingen av dom fungerar bra. På den ena funkar inte framväxel-indikatorn, precis samma som på din (indikerar inte växel tillbaka till lillklingan fram, plockas datorn ur visar den lilla igen), på den andra cykeln blädras det i menyerna av sig själv, typ som om det vore ett glapp i högerknappen. Enligt ECI (där jag köpte cykeln) så har sett alla som köpt shimano 10-delat hos dem(105, Ultegra och Dura Ace) med flightdeck haft problem (äldre 9-delade funkade dock felfritt). Dom har slutat byta ut reglagen (ingen idé säger dom) och väntar på en råd från Shimano vad dom ska göra.

Flight deck strul...
Nej, inte kompatibel med pulsmätare. Mäter hastighet från hjulet och känner av val av växel. Man programerar in antal kugg på kassett och drev, och datorn räknar ut kadensen utifrån hastihget och utväxling. Man ser alltså (den teoretiska) kadensen även när man rullar.

Växlingsindikatorn (grafiska markeringar + siffror typ "53-17" vid själva växlingsögonblicket) är skitbra tycker jag (när det fungerar alltså).

Flight deck strul...
Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Trist om den inte funkar men det känns som en
> pryl du verkligen kan klara dig utan isf :-/

Erkänn att du då och då tittar ner på kassetten för att kolla växeln! ;-)
Det gör jag i alla fall då jag inte har flighdeck.

Flight deck strul...
Nä, tittar bara på pulsmätaren... däremot har jag ibland önskat att det fanns fler växlar när jag kör uppför i bergen på Mallorca -men det kan inga flightdeck i världen fixa :-)

Flight deck strul...
"Den indiktear allt korrekt fram till att jag växlar ner på mindre klingan, då står den fortfarande och indikerar stora klingan".
Vad ska du ner på den för?

Förlåt att jag inte bidrar till lösningen, kunde bara inte låta bli....

Flight deck strul...
Det finns små bleck i handtagen som man kan behöva böja till för att det inte ska vara glappkontakt. Står i manualen. Men problemen ni har är kanske av annan natur? När min Flightdeck var ny 2006 behövdes en liten justering och sedan har den funkat utan problem.

Flight deck strul...
Deore XT skrev:
> Vad ska du ner på den för?
>

För att vänta på dig såklart!

Jag kunde inte heller låta bli....

Flight deck strul...
Joakim Quensel skrev:
> Jag har köpte två cyklar med flightdeck i år.
> Ingen av dom fungerar bra. På den ena funkar inte
> framväxel-indikatorn, precis samma som på din
> (indikerar inte växel tillbaka till lillklingan
> fram, plockas datorn ur visar den lilla igen), på
> den andra cykeln blädras det i menyerna av sig
> själv, typ som om det vore ett glapp i
> högerknappen. Enligt ECI (där jag köpte cykeln)
> så har sett alla som köpt shimano 10-delat hos
> dem(105, Ultegra och Dura Ace) med flightdeck haft
> problem (äldre 9-delade funkade dock felfritt).
> Dom har slutat byta ut reglagen (ingen idé säger
> dom) och väntar på en råd från Shimano vad dom
> ska göra.

Ser i manualen på nätet nu (s 26, http://cycle.shimano-eu.com/media/t...leComputer/7AP1D_En_v1_m56577569830604501.pdf) att man kan klistra dit en liten "sticker" under blecket så att det kommer upp mera ifall man har glappkontakt; det första felet du beskriver låter just som om det har med dessa små bleck att göra. Det andra kan vara som du skriver, glapp i knappen i STI-reglaget. Lite märkligt att just ECI inte kan hantera Flightdeck - jag kör också tio-delat och när felet (likadant som det första du beskriver) dök upp strax efter inköp och montering visste min handlare (Sportson i Kalmar) direkt vad som behövde göras och sedan har det som sagt bara rullat på utan några som helst problem.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp