Flytt-tips för MTB-cyklist?

Egress

Aktiv medlem
En av mina cykelvänner här i Australien har funderingar på att flytta till Sverige och jag blev tillfrågad vart i landet han borde kolla efter boende för att maximera åtkomst till fina MTB-leder och annan bra cykling. Eftersom jag flyttade hit innan jag hittat passionen för annan cykling än BMX, så kunde jag inte ge ett bra svar för jag har nästintill noll koll.

Så, om en person vill flytta till Sverige och kan välja fritt vart i landet han ska bosätta sig, vilka orter borde han titta närmare på?

Personen i fråga är en inbiten XC-cyklist (ofta singlespeed), men gillar även heldagsturer samt AM/Enduro. Tillgång till liftburen cykling är inte ett krav. Han gillar att trampa uppför. Han gillar även grusväg och landsväg då och då.

Senast ändrad:
Hur märkligt det än låter, men Stockholm och Göteborg är svårslagna. Jag har cyklat mycket på båda nämnda ställen och även gjort några tappra försök i resten av landet, men imho finns inte det stignätet och communityt runt cyklingen någon annan stans. Även om det finns gott om skog på andra ställen är den sällan speciellt cyklingsbar, utan det behövs en storstad som mejslar ut stigar under åratal. Iof har jag ännu inte varit i Falun, och det kanske är ännu bättre sett till typen av cykling din vän vill ha. Åre hade väldigt dålig stigcykling när jag var där förra året, men det kanske bara är svårt att hitta. Järvsö har ju också satsat stort på icke liftburen cykling senaste tiden men det har jag inte provat.

Uppsala har massor av fina cyklingsbara skogar och ändå en bra närhet till Gesunda.

Dum fråga kanske, men det beror väl på var han tänkt sig att jobba?
Vill ju slippa pendling så man får mer tid till cykel (eller cykla till jobbet om det är nära)

Finns väl en del cyklister i Falun så det kan kanske vara ett alternativ. Dock hänger väl en del på var man kan lösa jobbiten.

Skåne är inte alltid så platt som man tror. Nu kör jag själv bara MTB, men jäklar vad mycket landsvägar det finns. Ett stort område där det är lätt att transportera sig och beroende på bransch finns det goda jobbmöjligheter, framförallt runt Lund men även Köpenhamn.

Hade jag inte haft släkt- och husrötter i Sthlm hade Falun stått högt på listan. Men då värdesätter jag även vintersport.

Rätt udda att välja ställe att bo på enbart pga cyklingen. Skulle vilja påstå att det inte finns nån cykling nånstans i sverige som är så bra att den är värd att flytta till.

Åre, häftig downhill och rätt fin lvg. Men lär bli enformigt i längden
Falun, har det mesta. Fantastisk stigcykling och många fina böljande lvg. Men nja, lite för mkt håla.
Gbg, top notch. Grymt central mtb cykling med änggården o skatås. Snäppet utanför stan finns hur mkt somhelst. Mkt grus oxå.

Senast ändrad:
Skåne garanterat, fantastiska landsvägar och tillgång till all möjlig mtb vart man än väljer att bosätta sig. Närheten till flera "större" städer med internationell prägel är i min erfarenhet ovärderlig för någon som inte kommer från Sverige och ska försöka hitta nya buddies.

Jag skulle å det bestämdaste avråda från att låta cykelmöjligheterna påverka valet av ort att flytta till särskilt mycket med de önskemål din kompis verkar ha; väldigt många orter kommer ha helt ok både vägar för asfaltscykling och hyfsade stigar. Om jag ändå måste pressa fram några råd skulle jag rekommendera antingen Jönköping eller Falun: båda har rikligt med cykling av alla slag i omedelbar närhet eller inom rimliga avstånd och är rimliga städer i övrigt (tror jag).

AX3L sa:
Hur märkligt det än låter, men Stockholm och Göteborg är svårslagna.

Hade på känn att de två alternativen skulle vara högt på listan.
Att det finns ett community lär ju vara en fördel också såklart.

andrewmtb sa:
Dum fråga kanske, men det beror väl på var han tänkt sig att jobba?

Capra ibex sa:
Rätt udda att välja ställe att bo på enbart pga cyklingen. Skulle vilja påstå att det inte finns nån cykling nånstans i sverige som är så bra att den är värd att flytta till.

Inte alls en dum fråga. Han är egenföretagare som kan jobba från i princip varsomhelst.
Nu vet jag inte alla detaljer, men den eventuella flytten till Sverige är inte motiverad p.g.a jobb eller cykling, utan andra personliga skäl. Men i och med att han inte har jobbet som begränsning så kan i alla fall tillgången till cykling till viss del få diktera vart han hamnar.

Luthman Photography sa:
Örjan Lax sa:

Utveckla?

Egress sa:

Finns en del MTB-leder på Frösön (bl.a. Frösön runt) och även i Östersundsområdet med några mils omnejd, och dessutom nära med bil till fjällvärlden västerut och sydvästerut i allmänhet och Åre, Storulvån m.m. i synnerhet. Även landsvägscykling går att utöva utan några större problem om man håller sig borta från de största och mest trafikerade vägarna med tung trafik.

Känner rätt många som valt bo-ställe för att passa med sin hobby så är väl inte konstigt? Har själv flyttat två gånger av den anledningen. Inte över halva världen kanske..

Alltså Östersund är fint, jag önskar på sätt och vis att jag hade bra skäl för att flytta dit, men landsvägscyklingen suger jämfört med det mesta annat jag kan tänka ut! Väldigt lite att välja på även om enstaka bitar är fina (även om jag bara har måttliga erfarenheter egentligen men jag har svårt att förstå var större mängder lättåtkomlig fin väg skulle gömma sig).

Jag har bott på flera ställen i landen och bla Sthlm. Flyttade till Falun för idrotten och har blivit kvar...en fantastisk idrottsstad om man gillar konditionsidrott. Grym mtb-cykling som bara blir bättre och bättre iom den satsning som kommunen gör...Lugnet som skidarena håller världsklass varje dag på vintern. Om man inte gillar skidåkning är det ju en nackdel att det inte går att cykla i skogen mer än 8 månader om året, i det avseendet borde skåne ligga högt på listan :-)

Jönköping är också en fin cykelstad och stad. Trots att Falun är mindre skulle jag nog välja det före Jönköping pga av närheten och enkelheten att ta sig till Arlanda och Stockholm, 2h resp 2:45h med tåg.

Erik O sa:
Nu är jag säkert väldigt fördomsfull men bör man i princip inte vara frikyrklig om man ska trivas i Jönköping?

Säg att knappt 10% av befolkningen i Jönköpings län är frikyrklig. Kommuner som Gnosjö, Mullsjö, Aneby och Habo drar upp snittet, de kanske ligger på uppåt 15% frikyrkliga...

Oskar sa:
Erik O sa:
Nu är jag säkert väldigt fördomsfull men bör man i princip inte vara frikyrklig om man ska trivas i Jönköping?

Säg att knappt 10% av befolkningen i Jönköpings län är frikyrklig. Kommuner som Gnosjö, Mullsjö, Aneby och Habo drar upp snittet, de kanske ligger på uppåt 15% frikyrkliga...

Fast halleluja kan man väl vara även om man inte är frikyrklig. Även Svenska kyrkan kan ju vara uppe i det blå ibland.

Inget ont om Östersund, men det är ju kyligare än längre söderut i landet och då många föredrar lite värme vid cykling är det potentiellt en cykelmässig nackdel.

H. sa:
Oskar sa:
Erik O sa:

Fast halleluja kan man väl vara även om man inte är frikyrklig. Även Svenska kyrkan kan ju vara uppe i det blå ibland.
Det är inte så farligt, förstås. Och dessutom bits de inte, det går alldeles utmärkt att interagera med de religiösa.

Edit: Bra, och mycket, cykling har de iaf!

Senast ändrad:
Jag lägger in en oväntad bubblare:
-Norrköping och framförallt Kolmården.
Miltals med stigar, orörda sjöar, lift i Yxbacken och lagom med berg dvs. ok att trampa uppför men finns ändå roligt och brötigt nerför. Mer plusgrader än dylika minus.

Erik O sa:

Dels så nej, så illa är det inte och dels så när man väl märker av dem så är det lite som en bonus i livet. Jag minns när jag precis flyttat hit och det var någon form frikyrkans dag på stan. Massa små stånd, som en marknad men istället för helium ballonger så var det sin religion det försökte pracka på en. Ett surrealistiskt minne för livet :) men det är typ den enda jag märkt av på 10 år.

Lejon sa:
Jag skulle å det bestämdaste avråda från att låta cykelmöjligheterna påverka valet av ort att flytta till särskilt mycket med de önskemål din kompis verkar ha; väldigt många orter kommer ha helt ok både vägar för asfaltscykling och hyfsade stigar. Om jag ändå måste pressa fram några råd skulle jag rekommendera antingen Jönköping eller Falun: båda har rikligt med cykling av alla slag i omedelbar närhet eller inom rimliga avstånd och är rimliga städer i övrigt (tror jag).

Nyfiken på varför du vill avråda att låta en hobby styra vart man bor? Tycker jag låter utmärkt, det är en stor anledning att jag bor kvar i GBG.

Jag tror på gbg och jag är inte alls partisk :)

Har inte cyklat överallt i jkpg men jag upplevde cykelområdena som små och ganska otillgängliga.
Bott i Jönköping länge och bor nu i gbg.

I gbg finns både delsjöområdet och Änggården tillgängligt från stan. Sen massor en bit utanför ex Sandsjöbacka är ju kanon.

Sen vet ju alla att göteborgare är trevligare än folk i de flesta andra storstäder ;)

Om han kan flytta vart i världen som helst känns Sverige som ett dåligt alternativ speciellt med tanke på hur skatten är för en egenföretare. Schweiz, Nya Zeeland, Spanien, Österrike, Tjeckien eller USA är nog bättre val.

Mitt råd är Jordbro! Det finns mycket trevligt med Hellas, Rudan, Lida, Jordbroskogen, Västerhaninge på mtb sidan. Och vill man köra cross/gravel så är södertörn fullt med spännande och vackra vägar för det. Har man även tillgång till cykel med släta smala däck så är hela södertörn nerlusat med bra vägar. Mitt i detta smörgårdsbord ligger Jordbro där det fortfarande går bo rimligt billigt på grund av områdets dåliga rykte.

Det enda vi saknar är en velodrom.

Skåne har extremt varierad cykling med utförscykling i Vallåsen och Vånga ...

Massivt med nybörjarcykling på ostkusten...

Mer utmanande cykling i Bockeboda, Genarp och Hovdala...

Episkt vacker cykiling vid brösarps backar och södeåsen...

Elektro_71 sa:
Mitt råd är Jordbro! Det finns mycket trevligt med Hellas, Rudan, Lida, Jordbroskogen, Västerhaninge på mtb sidan. Och vill man köra cross/gravel så är södertörn fullt med spännande och vackra vägar för det. Har man även tillgång till cykel med släta smala däck så är hela södertörn nerlusat med bra vägar. Mitt i detta smörgårdsbord ligger Jordbro där det fortfarande går bo rimligt billigt på grund av områdets dåliga rykte.

Vänta nu... var är det det finns en velodrom? (Förutom massor av vägar för landsvägscykling, oändligt med superstigar, uppmärkta MTB-leder, miniliftcykling, XCO-bana med internationell standard, 1 timme till riktig liftcykling i Gesunda, nära till tex Grycksbo, Bjursås, Leksand, Rättvik, Borlänge, Gagnef, Säter med ytterligare massvis av superstigcykling, invånare som är positivt inställda till cyklister, levande cykelcommunity (Falu stigcyklister, Falu CK mm))

;)

laasesku sa:
Jag tror på gbg och jag är inte alls partisk :)

Har inte cyklat överallt i jkpg men jag upplevde cykelområdena som små och ganska otillgängliga.
Bott i Jönköping länge och bor nu i gbg.

I gbg finns både delsjöområdet och Änggården tillgängligt från stan. Sen massor en bit utanför ex Sandsjöbacka är ju kanon.

Sen vet ju alla att göteborgare är trevligare än folk i de flesta andra storstäder ;)
Du glömde det Göteborg är mest känt för; regnet och blåsten!

UrTomas sa:
Elektro_71 sa:

Vänta nu... var är det det finns en velodrom? (Förutom massor av vägar för landsvägscykling, oändligt med superstigar, uppmärkta MTB-leder, miniliftcykling, XCO-bana med internationell standard, 1 timme till riktig liftcykling i Gesunda, nära till tex Grycksbo, Bjursås, Leksand, Rättvik, Borlänge, Gagnef, Säter med ytterligare massvis av superstigcykling, invånare som är positivt inställda till cyklister, levande cykelcommunity (Falu stigcyklister, Falu CK mm))

;)

Dessutom har inte Falun dåligt rykte. Och prisnivån är ändå rimlig.

För de som säger Stockholm eller annan storstad skulle jag säga att det har väldigt stor betydelse var i stan man skaffar boende. Man kan hamna väldigt långt ifrån om man inte aktar sig och med trafiksituationen i sthlm vill man inte behöva ta bilen till cyklingen.

Jag säger Göteborg, ängården har något för alla och st Hedlunds park på Hisingen är också riktigt bra. Finns bra butiker/verkstäder för service och utrustning också så det är aldrig svårt att få hjälp med sånt man inte klarar av på egen hand dessutom.

Östersund som många har sagt så har han tillgång till flera berg som bydalen och Åre mm. Annars kanske Jönköping kan vara hyfsat med isaberga nära, och mindre med snö under året. Området kring Kristianstad och Sölvesborg är också rätt schysst med en hel del små berg och mycket fina stigar runtom kring.

Tillbaka
Topp