Flytta hojarna till NZ......

Så här ligger det till:

Har fått det otroligt roligt möjlighet att flytta till Nea Zealand ett par år och jobbar där.Skit skoj! Som "must haves" på flyttlasset har jag följande grejar:

1. Frugan
2. 2st fina MTB hojar

Den första är ganska enkelt att ta med. Man köper biljetten, så löser det sig själv. Den andra verkar ju mindre smidigt....iaf om man inte har en plånbok djupare en norra Atlanten.

Har lagt en del tid på att kolla olika flygbolag som faktiskt flyger till Aukland, (Cathay Pacific, Quantas, Singapore Airlines) och får den uppfattning att om man vill ta med en cykel, kommer det kostar något i storleksordning 35-55 USD per kilo.....altså en 23kilos väska kostar mellan 800-1265 American Bucks. På gränsen till beväpnat rån kan man tycker......Det är förfann inte rymdstationen det ska fraktas till!

Finns det någon där ute som kan konfirmera detta? Åkt långt med hojen utanför EU och NA? Sålt njuren för att betala kalaset? Hyrt er last utrymme på pirat skepp? Hur gör man??

Andra alternative har jag också kollat, och i nu läget verkar Travel Cargo på arlanda det rimligaste(??) alternative. Dem ville ha 4100 för frakten (2 väskor i storlek 130*80*27) plus 750 sek exportavgift. De tar alltså mellan 41-56 sek/kg för frakten. Posten tar bara paket mindre än 20kg, och vad jag kunde förstår på DHL, skulle det kostar typ 50 000....lite väll mycket.

Väntar spänt för input från happy gänget!!

När jag skulle bo i Auckland kollade jag upp vad det kostade att ta med mtb'n. Kom fram till att jag kunde köpa mig en fin hojj där nere lite billigare än här. Kommer inte ihåg fraktpriset, men jag tänkte inte ta den med dirket när jag flög, utan nån vecka senare. Blev 'billigare' så.
Vart ska du bo?
Har en kompis som jobbar på ups, kan kolla vad det skulle kosta om du vill/är intresserad

[edit]

lite bra att ha länkar!

Typ som blocket
http://www.trademe.co.nz/
och cykelforum för att fixa lokala guider
http://www.vorb.org.nz/rez_display.php?c=3&mode=news

Senast ändrad:
@soderblom: PM skickat. Tack för tipset!

@dirty_rider: Tack för länkarna! Om du har någon "inside track" (eller till o med förståeliga info) på ups vore jag jätte nyfiken...

Att sälja hojarna är ju förstås en möjlig option, men jag tror att jag skulle gå rätt fett back på den affär med tanken på vad det skulle kostar att ersätta cyklarna jag har kontra vad jag rymlingen kunde begär för dem. Plus att dem e ju som en del av familjen....;)

Lufthansa har dessa priser, vilket borde innebära 150€.

Om operatörerna av de olika delsträckorna är med i StarAlliance, så tror jag beloppen gäller för hela sträckan. Kan vara bra att kolla upp.

Men är inte NZ ungefär mecka för alla som pysslar med allehanda extremsporter? När jag flög BA till Vancouver så kostade det tack-så-mycket att ta med 23 kilo valfri sportutrustning (trots att anslutning till London var SAS).

Så om du och frugan tar varsin jonne så går det på biljetten.
http://www.britishairways.com/travel/bagsport/public/sv_se

Jag tror det skiljer sig mycket mellan olika flygbolag.

Edit: rätt vikt.

Senast ändrad:
Kolla med Logestikföretaget CLX om de även tar sig an privatpersoner. Har skickat film som tillsammans väger fler hundra kg runt om i världen. Och har varje gång förvånats över hur billigt det har varit. De frakterna har varit "snigelbud" som tagit upp till 5 veckar på att komma fram. Men billigt har det varit. Fördelen med dom är att de skickar ett par hundra paket per vecka med bland annat UPS så de har en grym rabatt. Innan vi började använda dom på jobbet och ringde direkt till bland annat UPS och DHL fick vi ett väldigt mycket sämre pris än om vi anlitade CLX.

Tar du med dig frun har du ju två biljetter? Två sport/specialbagage som brukar kosta ~$2-300/st.

Jag flög en cykel till USA för 300kr sist med BA.

Jag skickade en cykel till Singapore med posten för 975kr för några år sen, tog 4 dagar inkl helgdagar... Iofs vägde paketet in på lätta 10 kg men det kan vara värt att kolla iaf ? Krånglar dom om att paketet är för stort så pröva företagsposten eller om du eller någon bekant har firma som kan skicka lådan och de betalar ?? :-) T

När det gäller bagage på olika flygbolag, så verkar det som att en hel del har bytt system sedan årsskiftet, och även infört visa nya reglar sedan april.

Flyger man till NA, då gäller "piecwise" systemet- Du får köpa en extra väska för en fast pris.

Flyger man till någonstans annat än NA, då betalar man per kilo som överstiger 23 totalt...och det är ingen billigt kalas med 2 mtb.

Jag känner till att BA har ganska bra reglar när det gäller att flyga med sportutrustning, men frågan om det är värt det extra stålars en biljett med dem ska kosta för att få ta med cykeln. Kanske gå på ett ut.

Jag ska kolla lite närmare på vikten (har tänkt typ 25-30 kilo...kanske man kan banta ner det) och undersöker både CLX och posten....

Kan tillägga att om man skickar större packet med olika logistik företag, använder dem vikt-volym principen. Volymen styr hur mycket vikt du betalar för. För två stycken cykel väskor betalar man för storleksordningen 80-100 kilo. Då känns det som man kan lika gärna ladda på i väskorna och utnyttja allt extra vikt. Då kan jag åka med bara tandborsten i handen!! ;)

@ Dirty_rider : Tack för info! 11K är ju betydlingt bättre än 50K(vad jag fick från deras beräkningsverktyg på hemisdan) men ändå den dyraste bud.

Att flyga via USA är också en option, och tydligen tar det inte särkilt mycket längre med alla mellanlandingar osv. Där kan problemet vara att nya reglarna säger att "längsta strecket" styr vilken flyg bolag får bestämmer över dina baggage.

CLX som Twinzer tipsade om verkar som en riktigt vettigt alternativ. Där var priset 4.9KSEK dörr till dörr. Not bad. Något sådant blir det förmodligen.

Jag tackar alla för tips, och återkommer med uppdateringar om hur det gick till :)

Tänkte uppdatera läget på det här ifall det finns andra som har samma problem någon gång...Inte bara till NZ, men till andra stället där ute i världen som kräver mellan landning.....

Att flyga MED cykeln visade sig vara i nästan oändlig dyrt. British Airways, som verkade mest lovande, delade sträcken med andra, (Quantas, cathay pacific,..någon annan) som tycker att 600SEK/kilo är en rymlig bra pris för allt baggage som överstiger 23 kilo. Fuckyoutoo tyckte jag. När man ska flytta, märker man fort att 23 kilo inte är särskilt mycket...

Det skulle möjligen har varit möjligt med Air New Zealand, med eftersom det inte flyger till sverige, skulle man vara tvungen att flyga någonstans, hämta bagage, checka in det igen, och med stort sannolikhet går igenom tull etc....Kändes som lite för mycket tjafs...

CLX visade sig inte kunna skicka packet åt privat personer.

DHL och andra kostade för mycket.

Posten var i tankarna...men det blev mer grejar än en packet....

Det jag använda mig av till slut var företaget Travel Cargo som finns på arlanda.

www.travelcargo.se

Deras hemsida är lite si och så, känns rätt åldrad, men folk som jobbar där var hjälpsamt och trevligt!

Totalt så skickade jag med 3 lådor. En stor cykel låda fyllt med hojen och andra prylar, och två "multi-låda" från Classe (med säkert 1 kilo packningstejp). Där fick man pröjsa volym vikt @ 56 SEK kilo. Totalt skickade jag iväg 72 kilo.

Frakt kostnaden, inklusive export fees, och en hämtnings avgift på 400 landade på 5182 SEK. När det kom fram, var tull kostnaden på den här sidan mindre än en femhundring. Saker hämtas hos mig dagen innan jag själv åkt, och jag hämtade den dagen efter jag landade. Sweet.

För min del var jag rätt så nöjd med total kostnad. Det är ju mycket pengar, men skulle man ersätta allting skulle det kostar mycket mycket mer både tid och pengar.

Så, nu när hojen har landat och ihop meckade igen, är det dags att dra åt skogen och provköra lite kiwi singletrack. Jag få återkommer med RR.....

Fridens!
Chris

Vad är det för jobb? Down Under är dem ganska vana med att folk som rekryteras / måste flytta från Europa också behöver ta med sig sina grejer (ffa om du ska vara där "flera år"). Kolla med arbetsgivaren om de kan bidra till flyttkostnaderna (där 2 styck mtb naturligtvis borde ingå :-)).

soderblom skrev:
-------------------------------------------------------
> Skönt att det löste sig.

Den biten hade jag missad :-) Det var så mycket att läsa.

Tillbaka
Topp