Förbjuden cykling på Sörmlandsleden?

Nostema

Medlem
Hej
Detta med cykling och Allemansrätten har dryftats länge, det känner de flesta i tråden till.
Nu har ju SVT eller ansvariga från Sörmlandsleden letat fram en sakkunnig från länsstyrelsen, miljövårdsdirektören Anne-Li Fiskesjö, som har uttalat sig om några frågor, och det är ju bra - eller inte!

2015 så hade Happy en utfrågning av en expert på allemansrätt från Naturvårdsverket - Per Nilsson. https://happyride.se/forum/threads/fraga-happys-expertgaest-allemansraetten-och-cykling.2795426/
Han, tillsammans med Anna Grundén (projektledare på Håll Sverige Rent) svarade fullödigt på ett antal frågor från cyklister som ville röra sig i skogen och som undrade vad som faktiskt gällde.

Anne-Li Fiskesjö borde nog ta och lämna sina personliga åsikter hemma och kontakta t.ex. Per Nilsson för att lära sig vad som faktiskt gäller, vad gäller allemansrätten.
De svar som Per Nilsson gav vid tillfället (vad jag kommer ihåg) skiljer sig en hel del mot det som Anne-Li nu gav besked om.

Jag kan inte för mitt liv begripa hur det kan bli så mycket liv om att cykla på vandringsleder! Vandringsleder heter de ju dessutom bara av gammal hävd. Ett modernare namn vore kanske naturleder - eftersom allemansrätten ger, inte bara fotgängare utan också ryttare och cyklister möjlighet att använda naturen, inklusive stigar som råkar vara en del av en vandringsled. De få gånger man faktiskt möter någon i skogen borde inte kunna ge problem!

Slitage? All närvaro av människor på en plats ger upphov till slitage, så är det!
Slitaget ser bara annorlunda ut om det är fotgängare som är upphovet mot hur det ser ut om det är cyklister eller ryttare som rör sig i markerna. Spåren efter cyklister syns som alla vet genom avlånga avtryck där marken för tillfället är mjuk.
Där det rör sig mycket fotgängare också så suddas dock dessa spår snabbt ut!
(Hur kan man överhuvudtaget ha synpunkter på dessa avlånga spår, är man i naturen för att titta rakt ner? Och i SVT:s reportage så var det i snön!?)
Någon i tråden hade synpunkter på att då cyklarna ofta är smutsiga efter en runda, var detta beviset på att cyklister sliter på stigarna i skogen. Snälla - om man får med sig 100ml lera på cykeln efter en tremilsrunda i skogen - hur många gånger måste en cyklist köra denna runda för att nöta bort en millimeter av stigens toppskikt på en bredd av 30mm? svaret är 9miljoner gånger! Utan att veta så tror jag inte att Sveriges samlade skogscyklister kör så många gånger per år - än mindre att alla kör på just dessa 30km! Nu har jag sällan så mycket lera på cykeln, inte ens då jag kör långrundor på 75km som i lördags - trots att det var superblött!

Nä, nu ska jag ut och cykla i skogen på Söderåsen! Huvudsakligen på grusvägar, men om det inte hinner bli för mörkt kommer det också bli en del stig. kanske blir det till och med en bit på Skåneleden - både på grusväg och på stig.

Lejon

Aktiv medlem
Hej
Detta med cykling och Allemansrätten har dryftats länge, det känner de flesta i tråden till.
Nu har ju SVT eller ansvariga från Sörmlandsleden letat fram en sakkunnig från länsstyrelsen, miljövårdsdirektören Anne-Li Fiskesjö, som har uttalat sig om några frågor, och det är ju bra - eller inte!

2015 så hade Happy en utfrågning av en expert på allemansrätt från Naturvårdsverket - Per Nilsson. https://happyride.se/forum/threads/fraga-happys-expertgaest-allemansraetten-och-cykling.2795426/

Någon i tråden hade synpunkter på att då cyklarna ofta är smutsiga efter en runda, var detta beviset på att cyklister sliter på stigarna i skogen. Snälla - om man får med sig 100ml lera på cykeln efter en tremilsrunda i skogen - hur många gånger måste en cyklist köra denna runda för att nöta bort en millimeter av stigens toppskikt på en bredd av 30mm? svaret är 9miljoner gånger! Utan att veta så tror jag inte att Sveriges samlade skogscyklister kör så många gånger per år - än mindre att alla kör på just dessa 30km! Nu har jag sällan så mycket lera på cykeln, inte ens då jag kör långrundor på 75km som i lördags - trots att det var superblött!
Om vi alla bara sopade av cykeln från smuts tillbaka ner på stigen innan vi lämnade skogen så blir ju nettoförlusten av stigens/skogen ytskikt noll. Skulle det inte kunna vara en enkel och bra lösning. Kanske hänga en mjuk sopborste vid infarten till alla skogar?

Berk

Aktiv medlem
Om vi alla bara sopade av cykeln från smuts tillbaka ner på stigen innan vi lämnade skogen så blir ju nettoförlusten av stigens/skogen ytskikt noll. Skulle det inte kunna vara en enkel och bra lösning. Kanske hänga en mjuk sopborste vid infarten till alla skogar?
Jag tvättar enkelt aldrig min cykel. Det finns max-smuts på den sedan början av vintern, så jag kan inte tar ny jord med mig ut från skogen.

Rompa

Aktiv medlem
Då blir min son inte glad. Han tycker om stegade spånger, cykla spång med en planka (eller två med för stor mellanrum) och tajta svänger nedför intill spångar (som jag inte klarar). Nu är det för enkelt!
Den stegade spången är kvar! Det finns några andra som blev modifierade.

sih

Aktiv medlem
Tjena!

Dubbelpostat detta för det är värt att uppmärksammas!

Upptäckte precis en väldigt rolig sak! Damen som representerar SL säger att markägaren kan säga upp avtalet.
Markägaren, på den biten av leden hon pekar på, har en hemsida. På hemsidan så står det att cykling är en väldigt bra sak i deras skogar, även naturreservatet nån kilometer därifrån.
Markägaren är alltså Nyköpings Kommun.

Bevisar min tes om att SL bara pratar för sig själva och att snacket om markägaren bara är bullshit.
Även i Eskilstuna uppmuntras till cykling av kommunen. Jag har tidigare i tråden länkat till en karta där kommunens MTB-led går längs Sömlandsleden. I och för sig ganska korta sträckor.

Berk

Aktiv medlem
Den stegade spången är kvar! Det finns några andra som blev modifierade.
Tror att vi enda pratar om olika spångar, Sörmlandsleden är långt. Jag undviker Sörmlandsleden nära Stockholm, för mycket folk där. Cyklar då och då lite på andra delar på turer. Men flesta stegade spånger jag möter är på stigar nära Sörmlandsleden. Vet inte om föreningen jobbar bara på leden själva eller också bredvid.

Diogenes

Medlem
Någon kanske redan har skrivit det men … Bettan är ny ordförande och utsågs vid förra stämman. Nu närmar det sig en ny stämma och då är det kanske dags att synas.

trailbiker

Aktiv medlem

Cykelfrämjandet

Aktiv medlem
Hej!

Detta med Sörmlandsleden är en tråkig utveckling som Cykelfrämjandet bevakar. Cykelfrämjandet stödjar gärna initiativ för att utveckla hållbara leder för cykling och vandring i naturen. Vi kan bidra med kunskap och inspiration om planering och anläggning av stigar och leder där alla kan samsas.

Vi har varit i kontakt med SVT och med ledningen för Sörmlandsleden om detta ämnet och hoppas på att kunna hitta en lösning som respekterar alla användare utan att skapa ytterligare konflikter. Med allt flera ut i naturen oftare blir det också ökad slitage i den infrastrukturen som används till friluftsliv, och då måste man skapa bättre förutsättningar för hållbarheten genom att planera och anlägga leder som tål den ökad användning vi ser idag.

Vi vill också sprida kännedom för det pågående kampanjen "folk: hälsa" som gå ut på att uppmuntra bättre sociala hållbarheten i vår natur. Läs mer på https://folkhälsa.com. Är du intresserad av att vara med som volontär eller lokal ambassadör för projektet får du gärna skicka PM!

Foxis

Aktiv medlem
Jag riskerar säkert att upprepa mig då tråden är gammal, men:
Det pratas om dialog och konstruktivitet från vår sida som lösningen på problemet. Dock är jag något bitter efter att ha varit engagerad i Stockholms Stigcyklister och försökt verka för konstruktiv dialog och samarbete mellan cyklister och vandrare.

Min klara uppfattning är att vare sig konstruktivitet eller fakta kommer bita på majoriteten av engagerade i stiftelser eller föreningar som sprungit ur vandring eller "traditionellt" friluftsliv. De vill inte ha oss i skogen, punkt.
Det spelar ingen roll om vi kan hjälpa till att underhålla, anlägga alternativa vägar för att minska konflikter, informera om rätt sätt att cykla (och när man inte bör cykla i vissa marker). Argument och förslag biter inte.

Min personliga uppfattning är att det förmodligen måste bli värre innan det blir bättre. Tiden ligger dock för oss då både terränglöpning och cykling växer så det knakar, och lär bli stort nog att vandrarna helt sonika får gilla läget. Att allemansrätten skulle förändras till att exkludera cykling eller löpning tror jag inte på. Den ändringen skulle ställa krav på en utredning, vilken i sig skulle visa på att just slitaget från cykling överlag är en myt. Slitaget är annorlunda, men överlag inte värre.

Rent praktiskt för egen del har jag slutat bry mig. Jag cyklar precis där jag vill (inklusive i nationalpark), med sunt förnuft (och sliter förmodligen mindre än många ovana vandrare). Jag är riktigt glad och trevlig mot alla och möts nästan alltid av glada kommentarer och frågor - inklusive av skogvaktare i sagda park.

Den dagen det blir konflikt i skogen tar jag den. Eventuellt översur och konfliktsökande vandrare lär nog knyta näven i fickan.

freddag

Aktiv medlem
Under rubriken:
Nyköpingsguiden - Cykla i Nyköping
nykopingsguiden.se
Lägerplatser & vindskydd
Vindskydd och lägerplatser i Nyköpings kommun och utmed Sörmlandsleden.
så ledningen för föreningen sörmlandsleden fabulerar alltså helt fritt om hotet från markägaren. markägaren marknadsför tvärtom cykling på sörmlandsleden. är inte det en dundertabbe av svt att inte kolla upp detta från början?

ungefär lika illa som att inte komma med följdfråga på länsstyrelsens helt ogrundade påstående om olycksrisken med möten mellan olika frilufsare i skogen.

ooms

Aktiv medlem
så ledningen för föreningen sörmlandsleden fabulerar alltså helt fritt om hotet från markägaren. markägaren marknadsför tvärtom cykling på sörmlandsleden. är inte det en dundertabbe av svt att inte kolla upp detta från början?
Eller så har SVT gjort det, och konstaterat att så inte är fallet. Man får nog vara bra färgad av sin åsikt om man drar slutsatsen att en generell mening om vindskydd (som återanvänds på flera ställen på Nyköpings webbplats) skulle vara ”marknadsföring” av cykling. På samma sida lyfts ett antal leder fram; Kustlinjen, Cykelspåret Ostkusten, Näckrosleden och Sverigeleden. Hade de verkligen velat ”marknadsföra” Sörmlandsleden för cykling hade de nog förärat den en egen rubrik också. Men det gör de inte.

Här är istället Nyköpingsguidens sida om Sörmlandsleden. Inte ett ord om cykling. Borde de inte skriva det om de ”marknadsför” den för cykling? Vad märkligt. Eller inte.

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
Eller så har SVT gjort det, och konstaterat att så inte är fallet. Man får nog vara bra färgad av sin åsikt om man drar slutsatsen att en generell mening om vindskydd (som återanvänds på flera ställen på Nyköpings webbplats) skulle vara ”marknadsföring” av cykling. På samma sida lyfts ett antal leder fram; Kustlinjen, Cykelspåret Ostkusten, Näckrosleden och Sverigeleden. Hade de verkligen velat ”marknadsföra” Sörmlandsleden för cykling hade de nog förärat den en egen rubrik också. Men det gör de inte.

Här är istället Nyköpingsguidens sida om Sörmlandsleden. Inte ett ord om cykling. Borde de inte skriva det om de ”marknadsför” den för cykling? Vad märkligt. Eller inte.
Och samma sida om cykling....

Undra vem som är färgad av sina åsikter.

Senast ändrad:

Har du kollat med Svt-reportern?

Och det är väl bäst att även dokumentera hur rubriken till artikeln ovan ser ut på förstasidan på svt.se

Edit: Jag antar att det INTE är journalisten själv som satt rubriken
brajournalistik.jpg

Och det är väl bäst att även dokumentera hur rubriken till artikeln ovan ser ut på förstasidan på svt.se

Edit: Jag antar att det INTE är journalisten själv som satt rubriken
Visa bilaga 466617
Enligt reportern själv trodde han inte att inslaget skulle få så stort genomslag, utan bara vara en lokalnyhet, så det kan säkert vara så att någon spetsat till rubriken när den åkte upp på Svt-riks.

ooms

Aktiv medlem
Och samma sida om cykling....

Undra vem som är färgad av sina åsikter.

Ja, det är ju den vi pratar om. Hittar du sidan om Sörmlandsleden länkad där? Nä, men du hittar sidor om fyra andra leder länkade. Och en sida om vindskydd...

Nyköpingsguiden består att ett antal sidor om olika saker i kommunen, som sedan länkas i ihop till olika temasidor, ex.vis cykling. Sidan om vindskydd återfinns på flera temasidor, t.ex. också på den om vandring. Där länkas även sidan om Sörmlandsleden, dvs den som inte länkas på temasidan om cykling.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, det är ju den vi pratar om. Hittar du sidan om Sörmlandsleden länkad där? Nä, men du hittar sidor om fyra andra leder länkade. Och en sida om vindskydd...

Nyköpingsguiden består att ett antal sidor om olika saker i kommunen, som sedan länkas i ihop till olika temasidor, ex.vis cykling. Sidan om vindskydd återfinns på flera temasidor, t.ex. också på den om vandring. Där länkas även sidan om Sörmlandsleden, dvs den som inte länkas på temasidan om cykling.
Lägerplatslänken handlar om SL men jag tror inte man ska läsa det som nåt bevis för det ena eller det andra.
Det jag tror mig kunna utläsa är att just den markägaren troligen inte kommer att lägga ner leden i närtid.

42Hz

Aktiv medlem
Väldigt tyst om ridning, en enda häst förstör ju betydligt mer än en stor mängd med cyklar! Speciellt om det är torrt och hårt underlag...

alexcykel

Aktiv medlem
Jag riskerar säkert att upprepa mig då tråden är gammal, men:
Det pratas om dialog och konstruktivitet från vår sida som lösningen på problemet. Dock är jag något bitter efter att ha varit engagerad i Stockholms Stigcyklister och försökt verka för konstruktiv dialog och samarbete mellan cyklister och vandrare.

Min klara uppfattning är att vare sig konstruktivitet eller fakta kommer bita på majoriteten av engagerade i stiftelser eller föreningar som sprungit ur vandring eller "traditionellt" friluftsliv. De vill inte ha oss i skogen, punkt.
Det spelar ingen roll om vi kan hjälpa till att underhålla, anlägga alternativa vägar för att minska konflikter, informera om rätt sätt att cykla (och när man inte bör cykla i vissa marker). Argument och förslag biter inte.

Min personliga uppfattning är att det förmodligen måste bli värre innan det blir bättre. Tiden ligger dock för oss då både terränglöpning och cykling växer så det knakar, och lär bli stort nog att vandrarna helt sonika får gilla läget. Att allemansrätten skulle förändras till att exkludera cykling eller löpning tror jag inte på. Den ändringen skulle ställa krav på en utredning, vilken i sig skulle visa på att just slitaget från cykling överlag är en myt. Slitaget är annorlunda, men överlag inte värre.

Rent praktiskt för egen del har jag slutat bry mig. Jag cyklar precis där jag vill (inklusive i nationalpark), med sunt förnuft (och sliter förmodligen mindre än många ovana vandrare). Jag är riktigt glad och trevlig mot alla och möts nästan alltid av glada kommentarer och frågor - inklusive av skogvaktare i sagda park.

Den dagen det blir konflikt i skogen tar jag den. Eventuellt översur och konfliktsökande vandrare lär nog knyta näven i fickan.
Jag är av samma uppfattning, du har helt rätt. Min tid som utredare på en kultur - och fritidsförvaltning gav mig en inblick i vad det är för krafter som agerar i de här frågorna. De har hundra års försprång, för det är precis som du skriver. Det är männsikor sprungna ur det "traditionella" friluftslivet som sitter på nära nog alla beslutande positioner i stiftelser, på länsstyrelser och på kommuners miljö och samhällsbyggnadsförvaltningar. Bland politiker är medelåldern hög och inställningen till cyklister skiljer sig inte nämnvärt från insändarsidorna i lokalpressen, oavsett partitillhörighet. Jag tar också konflikten, när den kommer.

skier

Aktiv medlem
Men ryttare har ju inte spandexkläder!
Det där tycker jag är lite märkligt, många facebook-kommentarer i anti-cyklingsinlägg handlar om spandex och att kläderna är färgglada. Undrar om de skulle störa sig mindre om man körde i bajsbruna fjällrävenbyxor och gömde camelbaken i en kånken? Verkar nästan så.
Jag väljer medvetet färgglada kläder när jag cyklar för att bilister och jägare ska se mig lite lättare. Jag skulle aldrig lägga energi på att vara upprörd över vad vandrare har för kläder på sig, så länge de har kläder på sig så är jag nöjd.

Jag förstår efter att ha sett denna diskussion ett tag att det som debatteras är huruvida det är fel av Sörmlandsleden att inskränka cyklister?

Spårning i mark är lika fel som snöskotrar i myrar och det handlar inte om att lera försvinner utan att svampar och allt liv under marken störa. Tror vi vinner mest på attargumentera för anpassade stigar, inte låtsas om att vårt slitage inte riskerar att skada.

Rekommenderar naturvårdsverket uppdaterade material för att förstå att frågan handlar väldigt mycket om hänsyn och inget som är reglerar i lag

Edit rätt länk http://www.naturvardsverket.se/allemansratten

jonte987

Aktiv medlem
ok, det förklarar kanske varför jag med blyg klädsmak, bakgrund i traditionell friluftsrörelse och hästvana klarar mig skapligt ute i verkligheten. Det och att jag lärt mig fejka ett glatt "hej". Skönt att det gav någon fördel till sist.

Senast ändrad:

Der Kaiser

Aktiv medlem
Jag förstår efter att ha sett denna diskussion ett tag att det som debatteras är huruvida det är fel av Sörmlandsleden att inskränka cyklister?

Spårning i mark är lika fel som snöskotrar i myrar och det handlar inte om att lera försvinner utan att svampar och allt liv under marken störa. Tror vi vinner mest på attargumentera för anpassade stigar, inte låtsas om att vårt slitage inte riskerar att skada.

Rekommenderar naturvårdsverket uppdaterade material för att förstå att frågan handlar väldigt mycket om hänsyn och inget som är reglerar i lag

Det är nog ingen som säger att mtb inte sliter eller skapar stigar om de framförs i orörd natur. Den här frågan gäller däremot inte orörd natur utan en lång serie redan skapade stigar som brukas med hjälp av allemansrätten.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Kanske synd att jag inte är medlem längre. Hur många behöver vi vara som närvarar på stämman för att byta ordförande?

grondahl

Aktiv medlem

Problemet är ju att debatten utgår från en uppfattning om att vandrare liksom leviterar fram utan slitage på naturen medan man tror att den genomsnittslige cyklisten har samma effekt och slitage som en motorcross/enduroåkare. Alla användare sliter och ökad användning kommer medföra ökat slitage oavsett om man går eller cyklar.

magnil

Medlem
Kanske synd att jag inte är medlem längre. Hur många behöver vi vara som närvarar på stämman för att byta ordförande?
Hade samma tanke så kollade igår. Hade varit fint att sätta dit en cyklist istället. Verkar ha 6000 medlemmar (mer än jag trodde) varav 200 är aktiva och hjälper till med leden. Vad det innebär för att byta ordförande vet jag däremot inte.

Edit: Årsmöte är i februari och är digital i dessa tider. Medlemsavgift 200 kr. http://www.sormlandsleden.se/arkiv/2020/arsmote/

joeldevahl

Aktiv medlem
Problemet är ju att debatten utgår från en uppfattning om att vandrare liksom leviterar fram utan slitage på naturen medan man tror att den genomsnittslige cyklisten har samma effekt och slitage som en motorcross/enduroåkare. Alla användare sliter.
Ja en del av de bilder som delats i deras FB-grupp där de visar skada av cyklar (så långt bak jag nu lyckats scrolla utan FB-medlemsskap) visar cykelspår i lera jämte fotspår som breddar stigen med kommentar att cyklar förstör.
Det ser väldigt avigt ut. Alla bör undvika leriga stigar, och ingen bör gå/cykla på sidan av stigen och bredda den om den nu börjar ta skada av att man använder den befintliga biten...

Personligen tror jag problemet är sammansatt: Man vill ha sin vandring i lugn och ro. Man vill inte träffa på "främmande element" som kanske har en annan önskan av tiden på stigen, man likställer ett par cykelspår med att någon stör (eller har stört). Ev. bottnande av tidigare erfarenheter. Här måste man mötas och inte hävda all rätt. Ja jag får cykla här, men stör det andra om jag vill träna och köra snabbt, eller sliter jag för mycket? Då kanske man får tänka till och välja andra rundor. Och givetvis vara ödmjukast och trevligast de gånger man väl stöter på någon.

Senast ändrad:

arcamone

Aktiv medlem
De söker etappansvariga som är redo med ”röjsax, såg och pensel”. Virket och skruvarna kanske ska användas till att gräva sin egen grav?

Jag bor på fel sida av landet men är imponerad av det, oftast, sakliga engagemanget och kunskapen i frågan från mtb-kollektivet. Vi måste kunna samsas oavsett färdslag. Tyckte förslaget att döpa om vandringsleder till friluftsleder eller liknande är briljant för att undvika tankevurpor.
/David, gammal scout, frilufsare, flanör och mtb:are sedan tidigt 90-tal.

895B0FC5-DD58-441C-B57E-B3FB3D18AC1D.png1C0A0287-2539-4F1C-9EA5-29539B874F45.png

Berk

Aktiv medlem
Personligen tror jag problemet är sammansatt: Man vill ha sin vandring i lugn och ro. Man vill inte träffa på "främmande element" som kanske har en annan önskan av tiden på stigen, man likställer ett par cykelspår med att någon stör (eller har stört). Ev. bottnande av tidigare erfarenheter. Här måste man mötas och inte hävda all rätt. Ja jag får cykla här, men stör det andra om jag vill träna och köra snabbt, eller sliter jag för mycket? Då kanske man får tänka till och välja andra rundor. Och givetvis vara ödmjukast och trevligast de gånger man väl stöter på någon.
Jag håller helt med och personligen gör jag samma.

Men som stigcykelkollektivet måste vi motverka bilden att cyklisterna förstör naturen/stigarna (?) helt medan vandrare förstör inte alls. Och motverka inskränkningen av allemansrätten för några typ av (icke-motoriserad) aktivitet. Och visa att vi är beredd till samarbete, även om andra sidan kanske inte är intresserad av det.

Japp, det här är pudelns kärna. Jag har vandrade kollegor som klagar på att det har blivit så mycket folk som vandrar i skogarna nu (i miljonstaden Stockholm) och här på Happy har vi trådar med cyklister som inte vill ha andra cyklister i Hellas.

Vi cyklister få bli bättre på att vara glada och heja på folk vi möter. Skillnaden det gör kan inte överskattas.

Oskar

Aktiv medlem
Allvarligt, det här problemet är bara tillfälligt. När den här pandemin blåst över kommer folk i allmänhet va urless på att knata omkring i skog och mark, och vi skogsmullar kan återigen ha stigar och smultronställen för oss själva.

Berk

Aktiv medlem
Japp, det här är pudelns kärna. Jag har vandrade kollegor som klagar på att det har blivit så mycket folk som vandrar i skogarna nu (i miljonstaden Stockholm) och här på Happy har vi trådar med cyklister som inte vill ha andra cyklister i Hellas.
Haha! Jag tycker samma, både som cyklist och vandrare. Men jag klagar inte, jag har inte mer rätt att vara ute i naturen än andra. Det är bara att välja bättre plats eller/och tid för att undvika "trängsel". Och flesta "nya" vandrare vet bara om välkända naturreservat, så det är enkelt att undvika dom.

Lejon

Aktiv medlem

Vi cyklister få bli bättre på att vara glada och heja på folk vi möter. Skillnaden det gör kan inte överskattas.
Haha! Påminner om en bild på en skylt jag sett som sitter bredvid en väg fylld en oändlig bilkö Som säger ungefär: ”förbannad på bilköer? Du är en del av kön...”

__jp

Aktiv medlem
Allvarligt, det här problemet är bara tillfälligt. När den här pandemin blåst över kommer folk i allmänhet va urless på att knata omkring i skog och mark, och vi skogsmullar kan återigen ha stigar och smultronställen för oss själva.
haha, jag hoppas innerligt att det blir just så 😄

freddag

Aktiv medlem
Alla bör undvika leriga stigar, och ingen bör gå/cykla på sidan av stigen och bredda den om den nu börjar ta skada av att man använder den befintliga biten...

/.../
Ja jag får cykla här, men stör det andra om jag vill träna och köra snabbt, eller sliter jag för mycket?
vi fixar de leriga stigarna tillsammans oavsett vilket färdsätt vi föredrar. lite spång och grus. det är bara roligt ju fler som kommer ut under den blöta mörka årstiden :)

förstärker vi stigarna så skyddar vi naturen från sådana som ger sig ut oavsett vilka goda råd vi kommer med.

Skrev detta lite i affekt 25/1 efter att ha sett kommentarerna från miljövårdsdirektören på länsstyrelsen, men har väl nyktrat till lite nu. Men står för vad jag skriver. Men visa hänsyn mm för sjutton gubbar!!!
Till Anneli Fiskesjö och Länsstyrelsen
Kopia svt sörmland och kansliet sörmlandsleden
Tråkigt att du inte ser fördelarna med att folk är ute i naturen och har ett aktivt friluftsliv. Vare sig det är till fots, häst eller på cykel.
Att bedöma skador utifrån en bild på ett cykelspår i en på blöt och lerig del av en stig är ju bara patetiskt. Jag undrar om du själv gått i skogen någon gång?
Vad är det som gör att spåret på bilden i svt inslaget är så mycket mer skadligt än motsvarande fotspår på en redan upptrampad stig? Det är ju vandrarna som gjort stigen en gång i tiden och de står därmed för en egentliga och redan befintliga skadan. Och vilka markägare bryr sig om den lilla stigen, när de utövar skogsbruk i stort sett överallt. Har du sett hur det ser ut på ett nygjort hygge. Ta och jämför det med ett cykelspår på en befintlig stig!

Jag vet att hela grunden i detta dilemma är att folket i S-ledenföreningen vill ha skogen för sig själva och vissa har svårt att ta ett steg åt sidan om en cyklist vill passera. Samhälle och intressen förändras. Cyklister som nyttjar s-leden gör mycket lite skada i naturen. Men är bra för folkhälsan. Låt oss propagera för att samsas istället!! Cykelföreningarna har självfallet ett stort ansvar att utbilda och informera. Man ska självfallet vara försiktig, visa hänsyn och inte skräpa ner. Informera! Börja samarbeta istället. Cykelklubbarna kanske kan hjälpa till med bygge av spänger mm!
Men det är lite som att hårdrock var farligt(Sievert Öholm) . Långt hår var farligt på Beatles tid. Förstår du analogin?
I somras och höstas cyklade jag ofta på S-leden kring Eskilstuna-katrineholm-malmköping. I snitt möter jag ca 2 personer per mil. Det är aldrig ett problem eller fara. Nästan samtliga hejar glatt och jag pratar lite med alla som stannar till. De få (har hänt en gång) som vill demonstrera sitt missnöje har markerat det genom att inte kliva åt sidan för möte, och inte hälsa. Det är tråkigt.
mvh Magnus Hellberg, Eskilstuna

freddag

Aktiv medlem
jag tycker att stigar är nåt fantastiskt och vackert. om stigarna blir leriga, oavsett om det är vandrare eller cyklister som är orsaken, så behöver de fixas. det är enbart positivt för tillgängligheten.

en tillgänglig skog är precis vad vi behöver just exakt nu. skogsbruket i sverige behöver ställa om från kalhyggesbruk till försiktigt bruk och återställande av gamla skogar och uppbyggandet av nya.

skogsägarnas stora chans nu är att använda sveriges unika glesbefolkade natur till naturturism. stugor, bokningsbara bastur vid vackra sjöar, paddelleder, guidade turer, cykeluthyrning etc etc etc. skogsindustrin står för förvånansvärt lite av sveriges bnp, och den är krympande i takt med arbetets rationalisering. turismen är skogsägarnas räddning när skogsbruket tvingas ställa om av klimatskäl.

först och främst behöver vi som värnar naturen och vill se en sådan utveckling gå samman och arbeta för förstärkandet av den omotoriserade allemansrätten. vi får inte splittras och arbeta mot varandra. tillsammans står vi starka. vi har alla goda argument på vår sida: folkhälsa, demokratisk tillgång till naturen, klimatet.

friluftslivet behöver växa. dels för att det är skogens framtidsbransch, dels för att friluftsupplevelser väcker människors sympati och förståelse för naturen. varför den inte får bli ett plantage.

och folk måste röra på sig mer. jobben blir allt mer stillasittande och vi står inför en sjukvårdskris om inte vi blir friskare och spänstigare när vi blir äldre.

för att få friluftslivet att växa behöver naturen tillgängliggöras. stigarna behöver bli fler, de populära behöver breddas, fikaplatser behöver iordningsställas, utkikstorn måste resas. cykel är ett fantastiskt redskap för att ta sig djupt in i skogen, bort från de allra mest trafikerade lederna. det finns ingen motsättning.

stigarna kan inte bevaras, balsameras och mumifieras i ett stadium av slitage de hade 1992. en stig är något levande. den växer snabbt igen om den inte används, den kan bli svår att använda om den inte underhålls och anpassas efter besöksantalet. nostalgin är en stoppkloss för att så många som möjligt ska komma ut och uppleva allt fint som finns.

se gärna filmen "more of everything" för att lära er mer om skogen, omställningen som behöver ske nu och naturturismen som en möjlig utväg:

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer