För bra för att vara sant?

Har du koll på att det är rätt I-spec infästning?

I övrigt är det en tveksam uppgradering. Lägg pengarna på att bygga bort framväxeln istället - imho.

Raggamuffin sa:

I övrigt är det en tveksam uppgradering. Lägg pengarna på att bygga bort framväxeln istället - imho.

Vet ej hur man kollar vilken infästning det är. Finns det många olika?

Bygga bort framväxel känns som pengarna i sjön. Eftersom 1x10 knappast är aktuellt behöver jag isåfall både ny kassett, förslagsvis 12delad, ny kedja och ny bakväxel antar jag. Den befintliga bakväxel är xt.
Det enda man tjänar på singelklinga fram är egentligen lite vikt.

Roger l sa:
...

Nja... jag var mycket skeptisk till singelklinga/1*X när jag började leta ny cykel förra året. Hörde dock bara positiva saker från både användare och säljare och till slut när jag hittade en hoj där allt annat kändes rätt och den hade 1*12 så fick det bli det och jag har aldrig saknat framväxeln. Snarare känns det skönt att slippa den. Första turen åkte sadeln dock ner några gånger när jag reflexmässigt försökte växla upp med väster tumme. Men nu har jag vant mig och kommer troligen aldrig mer ha en skigscykel med framväxel. Det är så mycket enklare och bekvämare att slippa den!

Roger l sa:
Raggamuffin sa:

Bygga bort framväxel känns som pengarna i sjön. Eftersom 1x10 knappast är aktuellt behöver jag isåfall både ny kassett, förslagsvis 12delad, ny kedja och ny bakväxel antar jag. Den befintliga bakväxel är xt.

Det känns fantastiskt mycket slänga pengarna i sjön att uppgradera Deore-reglage till likadana XT. Singelklinga byter man inte till för att få ner vikten, lämpligast är SLX 11-delat landar väl strax under 2k.

Det finns många olika I-spec. I den här generationen finns det väl bara en? Du behöver Shimanobromsar som har I-spec fäste för att få dit de där reglagen. Du ser om du har en rund liten cylinder med invändig gänga under bromsen. Lyckas inte hitta foto på nätet.. Men reglagen har alltså inte en egen ring du fäster runt styret utan de skruvas rakt i bromsarna. :)

Roger l sa:
Raggamuffin sa:

Till många ställen i Sverige räcker 1x10 med 36 max bak. Kanske behöver man en lite mindre klinga fram. Men det berör på var man kör och hur kraftigt man vill trampa uppför.

Jag kör 29or med 34 eller 32 fram och använder nästan aldrig 42 bak. Skulle hellre har haft 11-speed än Eagle på min FS. 32 fram 36 bak räcker för mig på stigarna kring Stockholm. Å andra sidan, min fru använder ofta 28 fram 42 bak på en 27.5.

Berk sa:
Jag kör 29or med 34 eller 32 fram och använder nästan aldrig 42 bak. Skulle hellre har haft 11-speed än Eagle på min FS. 32 fram 36 bak räcker för mig på stigarna kring Stockholm..

Ni Stockholmare måste lära er att det finns en värld utanför Stockholm också, som inte ser exakt ut som i ert reservat.

Spacekitty sa:
Berk sa:
Jag kör 29or med 34 eller 32 fram och använder nästan aldrig 42 bak. Skulle hellre har haft 11-speed än Eagle på min FS. 32 fram 36 bak räcker för mig på stigarna kring Stockholm..

Ni Stockholmare måste lära er att det finns en värld utanför Stockholm också, som inte ser exakt ut som i ert reservat.

Därför skrev jag ovan "på många ställen i Sverige" och "kring Stockholm" här. Jag kunde också har lämnat bort allt och antagit att alla här cyklar kring Stockholm, men jag gjorde inte det (och jag har bott i flera länder, så jag vet att det finns en värld utanför Stockholm).

Spacekitty sa:
Berk sa:

+1
Majoriteten av Sveriges befolkning bor faktiskt utanför Stockholmsområdet.

Berk sa:
Roger l sa:
Raggamuffin sa:

Till många ställen i Sverige räcker 1x10 med 36 max bak. Kanske behöver man en lite mindre klinga fram. Men det berör på var man kör och hur kraftigt man vill trampa uppför.

Jo. Där JAG cyklar mtb räcker det med 30t fram och 11-36 bak. Nackdelen är väl att toppfarten när det går lätt är lite låg, men det löser jag genom att aldrig cykla mtb när det går lätt.

Berk sa:
jonte987 sa:
Jo men då har du inte så klena ben antar jag. 175mm vev hjälper om man har det.

Tror att jag inte har klena ben. Men förstår inte sista meningen (kanske är min svenska för dåligt). Hjälper 175mm vev om man har klena ben?

175mm ger lite mer hävstång än 170mm. Jag inbillar mig att jag känner skillnad. Fast allt annat är också annorlunda och jag kanske bara är i sämre form nu.

ooms sa:
Spacekitty sa:
Berk sa:

+1
Majoriteten av Sveriges befolkning bor faktiskt utanför Stockholmsområdet.

Och största delen av Sveriges yta är utanför Stockholmsområdet.

Berk sa:
Jag kör 29or med 34 eller 32 fram och använder nästan aldrig 42 bak. Skulle hellre har haft 11-speed än Eagle på min FS. 32 fram 36 bak räcker för mig på stigarna kring Stockholm. Å andra sidan, min fru använder ofta 28 fram 42 bak på en 27.5.

Jag klarar mig inte med mindre än 30 fram och 46 bak där jag cyklar.

Till och med i platta Danmark använder jag min 51a flitigt. Det går helt enkelt inte att bara generellt kasta ur sig att 1x10 med 36 max borde räcka till alla.

jonte987 sa:
Berk sa:
jonte987 sa:
Jo men då har du inte så klena ben antar jag. 175mm vev hjälper om man har det.

Tror att jag inte har klena ben. Men förstår inte sista meningen (kanske är min svenska för dåligt). Hjälper 175mm vev om man har klena ben?

175mm ger lite mer hävstång än 170mm. Jag inbillar mig att jag känner skillnad. Fast allt annat är också annorlunda och jag kanske bara är i sämre form nu.

Tror att jag inte känner skillnaden mellan 170 och 175, men kanske kan man känna det. Men ska man inte har kortare vevar med klena ben? Min fru har korta ben och hennes cykel har 165 mm vev (som är inte så vanligt), vet inte om ännu kortare skulle vara bättre.

Spacekitty sa:
Till och med i platta Danmark använder jag min 51a flitigt. Det går helt enkelt inte att bara generellt kasta ur sig att 1x10 med 36 max borde räcka till alla.

Men jag skrev inte att 36 borde räcka till alla. Skrev även att min fru ofta använder 28 fram 42 bak (kring Stockholm om jag får nämna det).

denna säsong återknutit bekantskapen med min tredelade 26a. det är helt utan misär. verkligen inget jag kommer ödsla energi på att bygga bort.

säger ju inte på något sätt att det skulle vara kasst med singelklinga, jag har sådana cyklar också. men det är överreklamerat som ergonomisk triumf utom möjligen för ovana åkare.

nyckel till framgång med två- och tredelat är en lill- eller mellanklinga som är lagom stor att man kan köra på den hela dagen så länge man är på stig, då slipper man jobbiga motväxlingar

en definitiv fördel är tajtare växlar i högre farter.

Bengt-re sa:
Berk sa:
Roger l sa:
Raggamuffin sa:

Jo. Där JAG cyklar mtb räcker det med 30t fram och 11-36 bak. Nackdelen är väl att toppfarten när det går lätt är lite låg, men det löser jag genom att aldrig cykla mtb när det går lätt.

Vet inte om jag vågar skriva, men jag har aldrig använt 34/10. Har bara använt 34/12 på asfalt. Men jag gillar hög kadens.
Bra ide att undvika cykla mtb när det går lätt!

Håller med. Jag växlar ner till lilla en gång och upp till stora en gång på björnstorp. Resten på mitten klingan. Också 26a. Möjligen är 2x svårare att få till. Önskar att jag inte missat 2x vs 3x debatten på happy ?

jonte987 sa:
Håller med. Jag växlar ner till lilla en gång och upp till stora en gång på björnstorp. Resten på mitten klingan. Också 26a. Möjligen är 2x svårare att få till. Önskar att jag inte missat 2x vs 3x debatten på happy ?

Om debatten fanns var jag inte med på happy. När jag körde 3x (mest utanför Stockholm) använda jag aldrig minsta klingan, inte ens på längre stigningar i t.ex. Dolomiterna. (men kommer inte att hävda att det håller för alla/många)

Senast ändrad:
Jag föredrar den lösning jag har idag vilket ger en större range.
Ser nu åxå att artikeln jag länkade till inte anger vilket fäste det rör sig om, bara I-Spec, men det finns ju både A, B, II och Ev vad jag förstår. Nån som kan avgöra vilken bara genom att titta på bilderna?
Vidare har jag idag reglage med klämfäste men kan ju byta till xt bromshandtag åxå vilket inte är några större pengar.

Regel nummer ett med webshoppar är att bilderna inte stämmer.

Men i länken verkar det vara dessa reglage
https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/deorext-m780/SL-M780-B-IR.html
https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/deorext-m780/SL-M780-B-IL.html

Du behöver dessa bromsarna
https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/deorext-m780/BL-M785-B.html med "I-spec B-type"

Eller
https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/slx-m670/BL-M675-B.html med "I-spec B-type"

Tror knappt du hittar det utan att leta begagnat.

https://www.atredo.se/bromshandtag-...sreglage-set-hydrauliskt-med-slangar-och-olja
Kan vara rätt men framgår inte. Det finns inget spec på nånting på hela butiken...

Senast ändrad:
Raggamuffin sa:
Regel nummer ett med webshoppar är att bilderna inte stämmer.

Men i länken verkar det vara dessa reglage
https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/deorext-m780/SL-M780-B-IR.html
https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/deorext-m780/SL-M780-B-IL.html

Du behöver dessa bromsarna
https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/deorext-m780/BL-M785-B.html med "I-spec B-type"

Eller
https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/slx-m670/BL-M675-B.html med "I-spec B-type"

Tror knappt du hittar det utan att leta begagnat.

https://www.atredo.se/bromshandtag-...sreglage-set-hydrauliskt-med-slangar-och-olja
Kan vara rätt men framgår inte. Det finns inget spec på nånting på hela butiken...

Förklarar ju varför det verkade vara så jävla billigt. Lika bra att sluta vara dumsnål och gå till närmaste cykelaffär och sära på skinko.... Förlåt menar lätta på lädret ??. Då blir det korrekt direkt, inge strul. Får roa mig med lite kringutrustning själv så länge, sadelväska, dryckhållare, cykeldator etc.

Är det inte så att man är aningen klenare utanför Stockholm? ?

(Innan nån semi dansk flippar så skojar jag bara...kanske?)

Roger l sa:
Upptäckte denna när jag letade efter godis till min Scott 900 elite
Roger l sa:
Får roa mig med lite kringutrustning själv så länge, sadelväska, dryckhållare, cykeldator etc.

Raggamuffin sa:
Låter som en bättre idé.
+1
Om du MÅSTE byta ut helt nya oanvända delar (det har även jag gjort med de flesta cyklar jag har köpt) varför inte börja med de delar som märks mest? Tex:
-Sadel
-Handtag/grepp
-Däck + slang, kanske rent av gå över till slanglöst?
Med mera, likn delar
Detta är sådant som märks tydligt och inte borde kosta för mkt.
Ska du fortsätta att cykla nu under hösten så kanske även bra lampor kan vara aktuellt?

/Håkan

Fast TS skrev i en annan tråd att han köpt en 2019 Scott 900 elite på XXL, både Spark och Scale kom väl med NX Eagle på XXLs elitemodell MY2019?

Det stämmer korrekt. Cykeln var fjolårsmodell. 2019 var det sram för hela slanten. På min är det endast kassetten som är sram.
Fundering angående broms och växel skruvade separat i styret, är det så de flesta cyklar byggs idag eller är det lite olika?
Kan dock se fördelen att kunna justera bromshandtag och och växel individuellt för bästa känsla.

Det är lite olika. Jag kör med separata klämmor. Frihetsgraden är inte 100% då heller. Jag har broms innanför växel och de kan inte roteras oberoende av varandra hur som helst. Sitter bra som det gör men får väl testa i spec nån gång.

Det var någon som menade att det kunde vara svårt att få tag på I-Spec b nytt numera. Det verkar som om 10 delat har varit på väg bort nu ett tag. Innebär detta att det kan bli svårt att hitta andra delar för uppgradering eller finns det fortfarande grejer att bygga med. Annars lär man ju på sikt tvingas bygga om till 1x12 eller liknande i vilket fall.

Jag har köpt flesta av min lvgcykel just innan Shimano byte till en växel mer bak och har behållet dom minst 10 år. Har aldrig haft problem med att köpa delar. Tittade just nu på nätat och det finns fortfarande flera Shimano kassett att köpa till min 20 år gammal 9-delad lvgcykel (har också en nyare 10-delad lvgcykel). Så tror att man kan köpa 10-delad Shimano mtb kassett minst 15 år till.

Tillbaka
Topp