För fet för en SID??

• Trådstartare Trådstartare Henry_
  • Start datum Start datum
H

Henry_

Guest
För fet för en SID??
Är sugen på en RS SID Team till min kommande Nrs-ram. Men jag väger ju 83 pannor. Är jag för tung då och vilken gaffel rekas då isåfall? Vad väger ni som kör SID idag? Är det en bra gaffel?

För fet för en SID??
Just det. Skall cykla XC och långlopp. Inget annat. Har hört något om att det i manualen står att man inte skall väga mer än 185 lbs. Det är väl just vad jag väger. Naken.. (Kommer inte skicka bild på det. Lovar.

För fet för en SID??
Marathon SL kanske kan vara modellen! Den i en 85mm variant kanske skulle matcha NRSen. Nån som tycker nåt?

För fet för en SID??
Marathon SL passar nog bra.

Jag har RS Duke XC på min hoj. Funkar finfint! Bra pris på den nu (både hos CC och CRC), och låg hyffsat låg vikt (ca 1600g.).

Tror att nya RS Reba finns med 85mm slaglängd. Den verkar ju himla fin. Den skulle jag nog valt om jag köpte gaffel idag.

/Jens

För fet för en SID??
henry:
jag tror absolut inte att det är något problem med 83 kg om du ser till att ha lite mer luft i dämparen än pojkarna på 65 kg så att säga.

går den sönder av någon anledning finns alltid garanti.

För fet för en SID??
Ok va bra, gillar ni som har gaffeln (Sid) hur den funkar eller skulle ni hellre vilja ha en annan?

För fet för en SID??
Hm, jag har för mig att gaffeln flexar alldeles åt pipan med tyngre förare, är inte helt säker. Min SID flexar ganska "bra" med mina 74 kg.

Kolla på Mtbreview, det var nog där kritiken var som hårdast.

För fet för en SID??
Tävlar du en sådan nivå att du tror att du har nytta av de 2-3 hektona du tjänar på en SID jämfört med XC-gafflar från Marzocchi, Manitou & FOX etc? Jag tror inte Rockshox är några trollkarlar, så SID'den flexar säkert mer än konkurrenterna och/eller håller sämre. Det är nog inte svart eller vitt om den håller för dig, utan en fråga om vad du prioriterar: antingen lägsta tänkbara vikt eller lite bättre funktion & hållbarhet.

För fet för en SID??
Tänk också på att en gaffel som är för flexig för den ena kan vara helt perfekt för den andra. Jag väger drygt 70 men tycker att en Marathon SL är bland den lättaste jag kan rekommendra eftersom jag tycker inte om flexiga gafflar. Det är inte en fråga om dämpningsfunktion eller hållbarhet, det är bara att jag tycker inte om hur det känns. Andra som är betydligt större, starkare och snabbare än vad jag är verker inte ha någon problem med det.

För fet för en SID??
Precis som daner säger så är det ju inte vikten som avslöjar om en gaffel håller eller inte. det är väll självklart.

Det viktigaste jag skulle titta på är om garantin fortfarande gäller om du väger över en viss vikt. rockshox är ju lite speciella på garantibiten.

För fet för en SID??
Daner, det som gör mig lite tveksam är att en Marathon SL 85 ju bara har axel to crown på 2 cm mindre än min nuvarande mxcomp. Gör de två centimeterna att hojen plötsligt får en vettig styrvinkel?

För fet för en SID??
Jag är inte säckert att jag förstår alla punkter här:

Du har en MX Comp (105?) gaffel nu
Du har en NRS ram på väg
Du letar efter en gaffel som är kanske bättre lämpad för din ny ram och vad du tänker göra med det
Du tror att du vill ha någonting lättare och kortare än din MX Comp

Har jag rätt?

För fet för en SID??
köp en FOX. sid-gafflarna har man för att de är lätta. inga andra anledningar.

för mig är de perfekta, men hur mycket du kör, vart du kör, hur du vill köra och vad du vill få ut av en gaffel vet bara du själv.

För fet för en SID??
Daner du har fattat helt rätt! Skall förtydliga att det som gör att jag inte kör på min mxc är att jag tror att geometrin inte blir bra. Om det nu innebär att jag måste byta gaffel så vill jag ju fundera ut den som är lämpligast med flera faktorer sammantaget:

Hållbar
Bra funktion
Lätt
Passa ramen funktionsmässigt.

Vad tror ni geometrimässigt om en Marathon SL till en Nrs? Jag gillar ju MZ för att de funkar bra och är hållbara så blir den bara bra med nya ramen så tar jag hellre en sådan än en mer problematisk SID.

För fet för en SID??
ska du ha en lätt gaffel ahr du inget att välja på annat än sid. vill du däremot ha funktion så ta en mz eller en fox. geometrin är det ingen fara med så länge som du inte ahr en gafel med för mycket slaglängd. men hur fel kan det bli egentligen. jaga natr att den avantiramen du ahr nu inte heller är gjord för 105 mm. käns den så fel?

För fet för en SID??
Den känns kanon utom att den reser sig när jag klättrar om jag inte låser den (vilket sänker den 4 cm) samt att den kliar lite i grenen.. ;-) Men funktionen är ju guld förstås. Kanske ska testa den först?

För fet för en SID??
Tycker Reban verkar kanon (remote och ställbart slag!!) men kan man lita på RS? Är den lika problemfri som min MXC så är den förmodligen optimal! Någon som vet något om pålitlighet samt pris på reborna?

För fet för en SID??
Henry Skrev:
-------------------------------------------------------
> Tycker Reban verkar kanon (remote och ställbart
> slag!!) men kan man lita på RS? Är den lika
> problemfri som min MXC så är den förmodligen
> optimal! Någon som vet något om pålitlighet samt
> pris på reborna?

Tidningen What Mountainbike långtidstestade Reba under sommaren och gav den riktigt bra betyg, inga kvalitetsproblem. Det skulle vara kul om den är så bra som den verkar, RS behöver nog det efter några svåra år.

För fet för en SID??
Coolt! Har nyss beställt en Reba Team men inte läst recensionerna förrens nu, bara litat på Martin på Vartex omdöme. PopLoc funktionen tyckte ja kändes på nåt sätt bättre än lockout remoten till sid-gafflarna.
Kanske inte den lättaste men de får man väl äta upp..eller kanske äta lite mindre i framtiden=)
Fox skulle ha en LockOut Remote tycker jag..så skulle de nog varit en gaffel att fundera på.Inte annars.

För fet för en SID??
Jag skulle välja en Reba över en SID alla dagar. Vet inte hur det kan jamföras med en F80RLT, F80X, Marathon SL 80 eller kanske en Pace RC36, men den matchar mina behov bättre.

För fet för en SID??
Känns som om det får bli en Reba, har kört med SID innan och aldrig varit riktigt nöjd med dem då jag tyckte att de flexade för mycket. Tur att julbonusen kommer snart så att man kan beställa en REBA. Snacka om I lands problem.

För fet för en SID??
Pratade oxå med Martin idag och det blir en svart reba team. Beställer den direkt imorgonbitti när jag kommer till jobbet. Det jag nu lurar på är dual air (1560g slag ställbart i 3 lägen (100 vid lev, 115 eller 85) genom att riva gaffeln och flytta shims) eller U-turn (1660g externt ställbart slag 85-115). Likvärdig funktion i dämpning men vikt och ställbarhet skiljer. Vad väljer ni?? Jag lutar mot dual-air för att jag tror att jag optimerar slaglängd vid ett tillfälle (för en bra geometri) och tjänar på lägre vikt. Priset är inte en faktor just avseende det. Vad tycker ni? Dual-air eller U-turn??

För fet för en SID??
Henry Skrev:
> Pratade oxå med Martin idag och det blir en svart
> reba team. Beställer den direkt imorgonbitti när
> jag kommer till jobbet. Det jag nu lurar på är
> dual air (1560g slag ställbart i 3 lägen (100 vid
> lev, 115 eller 85) genom att riva gaffeln och
> flytta shims) eller U-turn (1660g externt
> ställbart slag 85-115). Likvärdig funktion i
> dämpning men vikt och ställbarhet skiljer. Vad
> väljer ni?? Jag lutar mot dual-air för att jag
> tror att jag optimerar slaglängd vid ett tillfälle
> (för en bra geometri) och tjänar på lägre vikt.
> Priset är inte en faktor just avseende det. Vad
> tycker ni? Dual-air eller U-turn??

ställ dig frågan "om jag köper en U-turn, hur många gånger kommer jag ihåg att vrida på reglaget för slaglängd under tur, eller hur ofta behöver jag det?" är svaret på de frågorna ofta, så köp en U-turn, annars inte.

För fet för en SID??
Limpan Skrev:
> U-turn är väl steglös medan Dual-air bara har tre
> fasta lägen? Vill du finjustera är nog U-turn bäst
> då.

Det bara på de med u-turn som man kan justera slaglängden utvändigt (utan att ta isär gaffeln).

För fet för en SID??
Henry_ Skrev:
> Är sugen på en RS SID Team till min kommande
> Nrs-ram. Men jag väger ju 83 pannor. Är jag för
> tung då och vilken gaffel rekas då isåfall? Vad
> väger ni som kör SID idag? Är det en bra gaffel?

Åkte ett par år med en SID. Det är en utmärkt tävlingsgaffel. Men den är känslig, servicekrävande o dessutom flexig i teknisk terräng tyckte jag som väger 62 kg. Då hade jag en 100 mm SID. Om du inte siktar på att placera dig i tävlingar har du sannolikt roligare med en Fox Forx el Marzocchi Marathon. Har bättre dämpning, suger upp stenar o rötter mjukare, och är mycket styvare och kursstabila.

Per

För fet för en SID??
Ang flex tycker jag mig notera en markant förbättring från och med 04-modellerna. Jmfr med SID SL (tror den kom 99 el 00) och SID XC (kanske kom 02...?) så flexar min nuvarande SID Team betydligt mindre. Kan inte jmfr med ngr andra än de nämnda, samt Manitou Mars C och Marzzochi Z2 Atom. Tycker min Team är nästan lika rigid som Z2án som var känd för att vara en extremt rigid XC-dämpare.

Ang serviceintervall kan jag inte säga någonting ang min Team-dämpare, mina SL och XC krävde dock rätt mkt service.

För fet för en SID??
Rabalder Skrev:
> Ang flex tycker jag mig notera en markant
> förbättring från och med 04-modellerna. Jmfr med
> SID SL (tror den kom 99 el 00) och SID XC (kanske
> kom 02...?) så flexar min nuvarande SID Team
> betydligt mindre. Kan inte jmfr med ngr andra än
> de nämnda, samt Manitou Mars C och Marzzochi Z2
> Atom. Tycker min Team är nästan lika rigid som
> Z2án som var känd för att vara en extremt rigid
> XC-dämpare.
>
> Ang serviceintervall kan jag inte säga någonting
> ang min Team-dämpare, mina SL och XC krävde dock
> rätt mkt service.

i och med att rockshox bytte ytterbenen till de som de använder nu har gaffeln blivit mycket styvare, dock är den ju fortfarande flexig om man jämför me marzocchi o fox

För fet för en SID??
Crossmax äger! Skrev:
> Carbonversionen. är den mer eller mindre flexig?

skulle gissa att den är ungefär lika styv som de andra sid gafflarna, eftersom det är i ytterbenen sid:en varit flexigare än andra märken, möjligen kan den vara lite styvare.

Tillbaka
Topp