För hårt spänt hjullager?

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Tjena. Fick precis tillbaka cykeln från service och reagerade direkt på att framhjulet rullade, om inte trögt, så liksom ”ofritt”. Rullar liksom inte i oändlighet som bakhjulet när man sätter fart på det, och stannar väldigt distinkt.

Jag trodde först att bromsarna låg på lite lätt, men nu misstänker jag att reparatören har dragit åt hjullagret för hårt, eftersom en av grejerna han skulle titta på var ett litet glapp i detsamma.

Kan det vara så?

Blir lite lättare rull känner jag med fingrarna när jag lossar, men redan när jag spänner så hårt jag kan med fingrarna känns den trög igen, typ en gång per varv. Lagret slut? Funkade ju innan jag lämnade in dem, om än med visst glapp.

Tips: sätt ena änden i ett skruvstäd så kan du med fin noggrannhet få till rätt spänning. Har för mig att det hellre ska vara liiiite glappt än lite för hårt efter att du har spänt. Det lilla glappet försvinner när du satt tillbaks hjulet

Skall jag dra åt på båda sidor och sen ”den övre mot den undre” brickan på sidan som har två”muttrar”?

Ja precis. Ena sidan ska du helst inte spänna upp. Den ska i skruvstäd.

På den andra (lösa) sidan: spänn med den inre och lås sedan med den yttre. Blir det för hårt/löst, sätt tillbaks till skruvstädet och lossa. Vrid sedan den inre muttern ett antal grader och lås sedan igen för att se om det blev bättre.

Om du inte har något skruvstäd kanske du kan sätta fast hjulet på utsidan av en dropout i ramen :)

Nu fick jag äntligen hjulet att rulla ”tills det stannar”. (Alltså inte nån tröghet.) Problemet är bara att muttrarna i hjulet är knappt spänna med fingrarna-hårda. Så kan jag väl inte ha det?

Nej, de två muttrarna på respektive sida ska dras mot varandra. Det är därför man behöver tunna konnycklar.
Börja på ena sidan, spänn fast den sidan mot utsidan av droppouten om du saknar skruvstäd å justera lagerspelet från andra sidan, är en metod.

Frid!

Senast ändrad:
Nej, enligt instruktion ska det precis ha lite spel som försvinner när man spänner QR.
Jag fick inte rätt på det. Enda sättet var att spänna för hårt och lossa yttre och följt av innre upprepade ggr till det rullade fint

Det beror på vilket nav du har. Shimano LX med sin kraftiga stålaxel fram ger inte efter nå när man spänner QR. Så där sätter man rätt spel på en gång, enligt min erfarenhet.

Frid!

lämna in om handlaren ställt det för tight så får han göra rätt.
+1

Men om du ändå vill justera själv så behöver du inget utöver konnycklar, eller konnyckel + fast nyckel
Vad gäller själva justerandet tycker jag att det går både snabbt och är enkelt om man följer beskrivningen på Parktools hemsida, där visar de på ett enkelt sätt att justera lagerspelet

Sätt fast hjulet på 'utsidan' av bakgaffeln (vänd på snabbkopplingen).
hubadj_setup.jpg

Justera som vanligt
hubadj_adjust2.jpg

Hela artikeln: Hub Overhaul and Adjustment: Cup and Cone Style

Blir LBS på måndag tror jag.
Fan vad jag är avundsjuk på er som sitter i andra änden av den här tråden med era sura lördagsöl och kollar på ler-VM.
Tack för hjälpen!

Är det riktigt nära rätt spel så kanske det funkar att samtidigt ta en konnyckel på vardera av de inre muttrarna och bara vrida ut dessa lite. Ibland funkar det, ibland måste man lossa yttre :sneaky:

Tillbaka
Topp