För kort kedja? (Bild)

Amandus.M

Medlem
För kort kedja? (Bild)
Hej!
Är rätt ny på byggfronten.. Tänker att jag måste ha längre kedja, men frågan är om en, eller två, missing link räcker eller om man bara ska köpa ny kedja och sätta den lite längre?
(Vill så småningom uppgradera drivlinan men kör på detta en stund till.)

Tacksam för input!🙏

Bilagor

• IMG_7414.webp
    IMG_7414.webp
    501.6 KB · Besök: 200
  • IMG_7413.webp
    IMG_7413.webp
    1.1 MB · Besök: 175
För kort kedja? (Bild)
Hellre ett par länkar för lång än precis. För vanligt dödliga spelar inte ett par gram någon roll och (nästan)alla växlar har kapacitet utöver vad som krävs för den specifika uppsättningen.

För kort kedja? (Bild)
Tack för svar!! Blir att köpa ny kedja då istället.
Bytte till en liite större kassett bak och trodde kedjan skulle klara det.
Tror ni växeln hade klarat av en ännu större kassett?

För kort kedja? (Bild)
Tack för svar!! Blir att köpa ny kedja då istället.
Bytte till en liite större kassett bak och trodde kedjan skulle klara det.
Tror ni växeln hade klarat av en ännu större kassett?
Stämmer datan här så kan den ta 34T som största bak (totalkapaciteten 43 blir inget problem då du kör en-delat fram). Det brukar kunna gå att köra iaf upp till 36T om man skruvar ordentligt på b-skruven. Vad kör du nu?

För kort kedja? (Bild)
Tänker att jag måste ha längre kedja, men frågan är om en, eller två, missing link räcker eller om man bara ska köpa ny kedja och sätta den lite längre?
Hur skulle det gå till tänkte du? Du måste lägga till länkar i par om två, en inre och en yttre. Alla kedjelås jag någonsin sett för kedjor avsedda för utanpåliggande växlar består av en yttre länk. "Halvlänkar" som kan monteras styckvis finns mig veterligen endast för cyklar som är nav- eller oväxlade.

Däremot kan du säkert få en lämplig kedjesnutt att skarva med av någon som vid installation av ny kedje sparat de avkapade restbitarna i sin skrotlåda…

För kort kedja? (Bild)
Stämmer datan här så kan den ta 34T som största bak (totalkapaciteten 43 blir inget problem då du kör en-delat fram). Det brukar kunna gå att köra iaf upp till 36T om man skruvar ordentligt på b-skruven. Vad kör du nu?
Då kan du lugnt köra 36 T. Med en ny och längre kedja. Ev justera avståndet mellan övre trissa och största krans såklart. Det gör du med den ökända B-skruven.

Senast ändrad:
För kort kedja? (Bild)
Har du kvar lilla framdrevet så kan du skruva tillbaka det och flytta ner kedjan dit manuellt om du tänkte cykla mycket i grusiga uppförsbackar med kärran (om du inte vill stoppa tillbaka framväxeln igen. Det skulle jag överväga)

För kort kedja? (Bild)
Bytte hjulset och kassett, som visade sig vara 2 tänder större än gamla. Såg ut som att kedjan blev för kort då. Därav att jag la upp.
Det har ändå funkat bra nu när jag cyklat på den några turer. Sket i att byta kedja.
Kikar nu efter ett 10-delat set, kanske 11-46, inför nästa säsong. Snön faller nog när som här i Jämtland.
Tack för svar allihopa. Smart att mecka lite och få växeln stt lira med större kassett, men i det här fallet blir det inte värt att lägga mer på denna drivlina känner jag.

Tillbaka
Topp