För kort kedja? Kan ej växla till minsta drevet bak

stetind

Medlem
Körde sönder min bakväxel på min mtb och köpte ny likadan, en shimano deore rd m8000. När jag monterat den, trätt kedjan och lossat vajern (för att justera växlarna) så går den ej ner på minsta drevet som den borde utan bara tredje minsta. Att skruva på high and low skruvarna hjälper inte heller. Vad kan vara fel? Kan kedjan vara för kort? Tog bort en länk när jag bröt den.

Lossa vajern, justera ytterläget, montera vajern, påbörja finjusteringen - en förutsättning är att växelörat är rakt, du skriver att växelörat är nytt men är det rakt?
Edit: Även lämpligt och enkelt att grovjustera innerläget innan du monterar vajern.

Senast ändrad:
Såvitt jag kan se är det rakt. Köpt ju nytt eftersom det gamla böjde sig i samma smäll som tog kål på växeln. Det som förbryllar mig är att när man lossat vajern så borde väl rimligen fjädringen i växeln dra ut den till ytterläget? Det enda jag kraft jag kan tänka som skulle hålla tillbaks den är kedjan. Men verkar det vettigt?

stetind sa:
Såvitt jag kan se är det rakt. Köpt ju nytt eftersom det gamla böjde sig i samma smäll som tog kål på växeln. Det som förbryllar mig är att när man lossat vajern så borde väl rimligen fjädringen i växeln dra ut den till ytterläget? Det enda jag kraft jag kan tänka som skulle hålla tillbaks den är kedjan. Men verkar det vettigt?

Ok, du tycker det ser rakt ut men är det rakt? Nu tror jag inte det är som är det stora problemet.
Montera hjulet utan att kedjan ligger på kassetten, följ därefter mina tips i inlägg ovan.

Kolla så att du har monterat växeln rätt, man kan råka få den "på fel sida" om den lilla kanten på växelörat.

d_anders sa:
Kolla så att du har monterat växeln rätt, man kan råka få den "på fel sida" om den lilla kanten på växelörat.

+1

Se till att dra ut all vajer ur reglage när du växlat till tyngsta innan du skruvar fast i bv.

Jag hade problem med att få växeln att gå ner på minsta drevet när jag inte skruvat in b-skruven tillräckligt. Växeln tog helt enkelt i sig själv.

xyz-saft sa:
Jag hade problem med att få växeln att gå ner på minsta drevet när jag inte skruvat in b-skruven tillräckligt. Växeln tog helt enkelt i sig själv.
På en del kombinationer med viss växel/ram kan växeln ta i ramen när man försöker växla ned till de minsta dreven. Lösningen är ju då också självklart att skruva in b-skruven för att det skall gå fritt. Blir en kompromiss då avståndet mellan övre trissan och största drevet på kassetten ofta blir onödigt stort - vilket kan göra att växlingen upplevs sämre.

Vet inte riktigt vad om gjorde det men tog av hjulet och satte dit det igen och nu la den sig på nästyttersta i alla fall. Med lite justering på ytterlägesskruven och bskruven fick jag ner den på minsta sen.

Sixten Fors sa:
Jeppe_E sa:
Kedjan kan knappast vara för kort om du inte får ner den på lilla bak.
Kedjan kan visst vara för kort, alternativt kedjestagen för långa. Däremot råder inget samband med TS problem med lilla bak :)

Fast om den klarar större klingor bak så.... lär ju inte den vara för kort för lilla.

stetind sa:
Körde sönder min bakväxel på min mtb och köpte ny likadan, en shimano deore rd m8000. När jag monterat den, trätt kedjan och lossat vajern (för att justera växlarna) så går den ej ner på minsta drevet som den borde utan bara tredje minsta. Att skruva på high and low skruvarna hjälper inte heller. Vad kan vara fel? Kan kedjan vara för kort? Tog bort en länk när jag bröt den.

Svaren verkar lite förvirrande för jag tror vi (iaf jag) blir lite förvirrade av "minsta växeln". Menar du minsta kugghjulet eller lägsta växeln (största kugghulet)? Är det lägsta växeln du har problem med så borde kedjan utan en länk ändå klara näst lägsta. Kedjan kan vara för spänd, skruva in hela justerskruven vid reglaget, och sen ut ett varv, innan du spänner fast vajern i bv. Skruva även ut b-skruven så långt d går. Justera om.

kogoyo sa:
stetind sa:

Svaren verkar lite förvirrande för jag tror vi (iaf jag) blir lite förvirrade av "minsta växeln". Menar du minsta kugghjulet eller lägsta växeln (största kugghulet)? Är det lägsta växeln du har problem med så borde kedjan utan en länk ändå klara näst lägsta. Kedjan kan vara för spänd, skruva in hela justerskruven vid reglaget, och sen ut ett varv, innan du spänner fast vajern i bv. Skruva även ut b-skruven så långt d går. Justera om.

"minsta växeln" - var hittar du det? TS skriver "minsta drevet", solklart för mig.

Jeppe_E sa:
Sixten Fors sa:
Jeppe_E sa:
Kedjan kan knappast vara för kort om du inte får ner den på lilla bak.
Kedjan kan visst vara för kort, alternativt kedjestagen för långa. Däremot råder inget samband med TS problem med lilla bak :)
Fast om den klarar större klingor bak så.... lär ju inte den vara för kort för lilla.

Jag försökte mig på att vara lite rolig, sorry...

Men vi vet faktiskt inte om kedjan, som är nykortad, sitter som en fiolsträng och bakvxl som en vimpel i storm när största-största används. Kedjan kan alltså vara för kort, men det är inte orsaken till problemen med att växla till de två minsta dreven bak.

GurraG sa:

"minsta växeln" - var hittar du det? TS skriver "minsta drevet", solklart för mig.[/quote]

D har du rätt i.

Jag tog av hjulet satte på det igen. Nu gick den ner till nästlägsta. Med lite justering mha b-skruven och ändlägesskruven fick jag ner den på minsta drevet.

Tillbaka
Topp