FÖR kvick cykel... ?!

Skogling

Aktiv medlem
FÖR kvick cykel... ?!
Jag har testat Daners och JTExplorer samt Dannes cyklar och konstaterat att dom går som på räls.
Min cykel är extremt känslig och varenda rot eller stan vill få gaffeln och mig att småsväga. Vad jag noterade speciellt på JTExplorers hoj var att styrlagret var så trögt att styret knappt rörde sig när man lyfte cykeln. En viss tröghet m.a.o.
Jag har dragit ihop mitt kager så hårt jag kunnat och cykeln är lite mer tungstyrd nu.

Vad kan man sätte för styrlager som ger en vill tröghet för att få len lite annorlunda karaktär på min hoj så det blir mindre kämpigt för mig att hålla en rak kurs ?

//Skogling som snart har Karl-Alfre armar...

FÖR kvick cykel... ?!
Jag tror inte det är någon bra idé att dra åt styrlagret för hårt, då kan lagerbanorna skadas misstänker jag. Mitt styrlager har det blivit något fel på, måste dra det hårt för att det inte ska glappa. Ska byta det någon gång.

Tror att det egentligen har mer att göra med vinkeln på framgaffeln hur styrningen uppfattas. Hur som helst är det inte bara att dundra fram över rötterna med min hoj, men det har nog också att göra med att min gaffel inte är någon höjdare.

FÖR kvick cykel... ?!
Upplevde samma sak när jag fick låna en klubbkompis Klein i onsdags. Kommer väl att kännas som att gränsla en armecykel när jag fått ordning på min igen :( .Funderar starkt på att investera i Julie-bromsarna som perzzon tipsade om och då kommer det väl att kännas lite bättre ändå :)

FÖR kvick cykel... ?!
kan vara många saker som avgör hur en hojj känns, lång hojj blir oftare stabilar, men inte lika kvick som en kort är, en kort är därmot inte lika stabil. gaffelvinkeln avgör oxå, hur mycket den lutar i förhållande till ramen. är ju därför en del ramar sägs ha en begränsning på hur lång slaglängd man kan/bör ha på hojjen, får lång o vinkeln blir fel.

FÖR kvick cykel... ?!
Raven01.jpg

Var det så du menade FREAK? (Snodde den från en annan tråd)

Kan bara instämma i vad alla andra redan har sagt i övrigt. Akta dig för att dra åt styrlagret för hårt då slits det väldigt mycket. Är det för löst så det glappar blir det stora påfrestningar i ramen och "head tube" (där gaffeln sitter fst i ramen) kan då bli ovalt alternativt spricka.

FÖR kvick cykel... ?!
Jag har 10,5 cm slaglängd... Jag har inte tokdragit styrlagret. Kanske kommer mina nya hjul som jag snart kommer att investera i ändra på saken... Mer centrifugalkraft med lättare ekrar ?! :o)

;o)

FÖR kvick cykel... ?!
Muerto: hehe, jo nått sådant, det där kanske var lite väl i extremaste laget. men kan lova dig att den där hojjen säkert är rätt svår hojjad

FÖR kvick cykel... ?!
Skaffa 130 i slag så blir det nog lite mer trögstyrt ;).
Nää , men varför vill du ha trögare svängning? jag skulle nog föredra snabbare i stället. Varför?
Man svänger snabbare =)

FÖR kvick cykel... ?!
Man ska inte ha trögt styrlager, det är inte där komforten sitter. Sittposition, brett styre, rätt ramgeometri och till sist lagom mycket fjädringsväg är receptet för ett komfortablare liv bakom styret.

FÖR kvick cykel... ?!
Trögt styrlager är väl det sista man vill ha? Testa (inte) att dra åt styrlagret och släppa händerna från styret när du hojar... helt omöjligt att hålla balansen.

/Johan

FÖR kvick cykel... ?!
Lägg av med att dra åt styretlagret så hårt att det blir trögt att styra, helt fel! Gaffel-längd och i ännu större utsträckning längden på styrtappen och bredden på styret påverkar trögstyrdheten! Längre styrtapp=trögare styrning. Smalare styre=trögare styrning och vice-verca!

FÖR kvick cykel... ?!
Godmorgon ! Jag har inte dragit åt styrlagret så att det ej går att svänga... Känns bara stabilare.
Visst vill man ha kvick cykel, jag kanske bara har klena armmuskler och handmuskler.

Det där som Dewe sa är helt riktigt, tänkte inte på det... ;o)

//Skogling

FÖR kvick cykel... ?!
Skogling Skrev:
-------------------------------------------------------
> Godmorgon ! Jag har inte dragit åt styrlagret så
> att det ej går att svänga... Känns bara
> stabilare.
> Visst vill man ha kvick cykel, jag kanske bara har
> klena armmuskler och handmuskler.

Jag är tveksam till denna argumentation. Ett lager är - enligt allt vad jag läst och hört - konstruerat för att löpa så lätt som möjligt utan att glappa. Är det för hårt resp. löst åtdraget förändras cykelns karaktär på ett sätt som inte konstruktörerna hade tänkt sig. Lagret kan ta ordentligt med stryk av att vara för hårt draget och vad värre är att det kan orsaka en olycka.Mitt förslag är att du drar lagret enligt instruktionerna som följde med vid köp.

FÖR kvick cykel... ?!
Rippa Skrev:
> Skogling kommer snart behöva ett nytt styrlager :D
Jepp. Och då rekommenderar vi som vanligt ett FSA.
(fråga mig inte hur det kommer sig att jag vet det här.)

FÖR kvick cykel... ?!
Trögt styrlager är ett skit eftersom man inte kan släppa styret ...
Ja Skogling, det är nog bäst att du köper en låååång gaffel ;)

FÖR kvick cykel... ?!
42Hz skrev:
> Någon som har en Hopey?

En del folk i Turnerforumet verkar gilla dem. Mr. trådarkeolog, du tror inte en ny tråd hade varit mer pedagogiskt? :D

> Är det verkligen nödvändigt?

Nej.

> När vill man ha en?

Tydligen är det lättare att hålla balansen och att köra rakt genom t.ex. rock-gardens. Förmodligen en sådan där pryl man klarar sig utan tills man testat.

FÖR kvick cykel... ?!
Finns det styrdämpare för cyklar, coolt.
42: styrdämpare har man för som storterar bort obehagliga hastiga överraskningar. Rötter och annat som kan påkalla ett tvärställ.

FÖR kvick cykel... ?!
jag har för hoppningsvis en hopey på väg. Tim har dragit pengarna från kortet iaf... =)

Men jag får nog återkomma om några veckor med att säga hur den funkade. Under tiden kan ninerkillen från mera lera berätta om sin. =)

FÖR kvick cykel... ?!
Jag provrullade den dära ninern med hopey på sömnlös i somras. Jag tyckte det verkade jättekonstigt faktiskt. T.ex. bygger man in problemet att det blir mycket svårare att cykla utan att hålla i styret....

FÖR kvick cykel... ?!
Trettisextumshjul, styrdämpare och elva tums slag med gearbox och jackshaft, sen kan man sitta nere på Åre Torg i ren skjorta och dricka bira medan ens radiostyrda cykel tar sig ner själv utan att vara så noga med att hålla sig på stigarna. Framtiden är snart här!

FÖR kvick cykel... ?!
rikard skrev:
>
> Men jag får nog återkomma om några veckor med
> att säga hur den funkade. Under tiden kan
> ninerkillen från mera lera berätta om sin. =)

Det bör väl vara jag då.

Hopey är en fantastisk liten pryl som gör underverk när den behövs. Det är en hydraulisk dämpare så den är alltså hastighetskänslig. Långsam rörese (styrning) dämpas lite, snabb rörelse (slag) dämpas mycket. Snabbkritik:

+ Den dödar nästan alla ryck i styret, speciellt tacksamt med stel gaffel.
+ Den tillåter helt nya spårval, över saker istället för runt.
+ Den räddar en (ibland) från vurpor när man klantar till det.
+ Den är bra när man bryter uppför på singlespeed eftersom det går att dra mer i styret, svårt att förklara...

- Den kräver tillvänjning eftersom även vanliga styrrörelser dämpas en del.
- I riktigt knixiga partier har man en tendens att åka rakt fram...
- Den är lite pysslig att få på plats och krånglar till styrlagerjustering, styrstamsbyte mm.
- Den är dyr och helst ska man ha den på alla hojar pga minus #1. Jag köpte min beg som tur är.

Om man ska ha den till XC verkar den behövas mest på hojar med brant gaffelvinkel och/eller stel gaffel. På min Niner gjorde den underverk i somras på torra snabba banor. Jag kände inte alls samma behov med min ScandAl med 100 mm Reba, den gick lungt och stabilt ändå. Gaffelförsprånget har säkert med saken att göra.

Jag pratade lite med Phil om detta de gånger vi sågs i somras och det är mycket riktigt så att jag kände mycket större förbättring på Ninern än jag gjorde på småhjulingen den satt på förut. Varför vet jag inte riktigt. Kanske har det inget med hjulstorleken att göra, kanske är det att den längre kontaktytan på tjunian ger kraftigare ryck i styret?

Eftersom Ninern fått en ny ägare som, ännu i alla fall ;), inte köpt hopeyn vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Att växla mellan hojar med respektive utan hopey är sådär och jag har ingen lust att pynta för en till, ny.

Vi får se hur det blir med styrdämperiet.

Ett tips är att inte försöka ersätta en hopey med ett för hårt åtdraget styrlager...

/D

FÖR kvick cykel... ?!
Stålis skrev:
> Så man skall alltså betala massor med pengar
> för en grej som gör att man åker över saker
> man borde åka runt.
> SMart.

Precis som heldämpade hojar alltså? :)

/Dag

FÖR kvick cykel... ?!
dag skrev:
> Stålis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Så man skall alltså betala massor med pengar
> > för en grej som gör att man åker över saker
> > man borde åka runt.
> > SMart.
>
> Precis som heldämpade hojar alltså? :)
>
> /Dag

Eller feta däck, eller breda styren, eller... ;)

Tillbaka
Topp