För liten eller för stor ram?

smorgos

Medlem
Ny racer på gång, dock så är jag precis på gränsen mellan två ramstorlekar. Vilket är att föredra, en ram som är på gränsen till för liten eller en som är på gränsen till för stor?

Och hur mycket skiljer det egentligen mellan två ramstorlekar. Märker man en stor skillnad?

Ska naturligtvis gå till butiken och prova men vill vara påläst innan man börjar snacka med säljaren.

Stalltipset är för liten, men jag kör alltid på "för stora" ramar för jag trivs bättre på dem. Men det där är ju relativt som allt annat. Ta den som känns bäst, bättre tips finns inte.

Skulle köra på för liten hellre än för stor, lättare att ta en lite längre styrstam, höja sadeln o.s.v. än att kanske behöva flytta fram sadeln i en position som inte passar. Detta förutsatt att det inte redan är en väldigt lång styrstam på den mindre hojen.

smorgos skrev:
-------------------------------------------------------
> Ny racer på gång, dock så är jag precis på
> gränsen mellan två ramstorlekar. Vilket är att
> föredra, en ram som är på gränsen till för
> liten eller en som är på gränsen till för
> stor?
>
> Och hur mycket skiljer det egentligen mellan två
> ramstorlekar. Märker man en stor skillnad?
>
> Ska naturligtvis gå till butiken och prova men
> vill vara påläst innan man börjar snacka med
> säljaren.

Vad säger tillverkarens måttabell? Hur stor skillnad är det på överrörslängden mellan de olika storlekarna? Hur lång är orginal styrtappen? Hur långa styrtappar är rimliga att köpa (dvs inom vilka intervall kan du ändra cykeln i efterhand)?

hannulan skrev:
> smorgos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ny racer på gång, dock så är jag precis på
> > gränsen mellan två ramstorlekar. Vilket är
> att
> > föredra, en ram som är på gränsen till för
> > liten eller en som är på gränsen till för
> > stor?
> >
> > Och hur mycket skiljer det egentligen mellan
> två
> > ramstorlekar. Märker man en stor skillnad?
> >
> > Ska naturligtvis gå till butiken och prova men
> > vill vara påläst innan man börjar snacka med
> > säljaren.
>
>
> Vad säger tillverkarens måttabell? Hur stor
> skillnad är det på överrörslängden mellan de
> olika storlekarna? Hur lång är orginal
> styrtappen? Hur långa styrtappar är rimliga att
> köpa (dvs inom vilka intervall kan du ändra
> cykeln i efterhand)?

Alltså grejen är den att jag inte vet vilka mått det är i tillverkarens måttabell som är viktiga, men av ditt ilägg så utgår jag från att det är överrörslängden och i viss mån styrtappen som är viktigast. Rätt uppfattat av mig?

Jag tycker att du ska köpa en ram som är lagom?
Det finns ju inte bara en tillverkare av cyklar som har en modell av ramar i en cykelaffär?

smorgos skrev:
> hannulan skrev:
> -----
> > smorgos skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ny racer på gång, dock så är jag precis
> på
> > > gränsen mellan två ramstorlekar. Vilket är
> > att
> > > föredra, en ram som är på gränsen till
> för
> > > liten eller en som är på gränsen till för
> > > stor?
> > >
> > > Och hur mycket skiljer det egentligen mellan
> > två
> > > ramstorlekar. Märker man en stor skillnad?
> > >
> > > Ska naturligtvis gå till butiken och prova
> men
> > > vill vara påläst innan man börjar snacka
> med
> > > säljaren.
> >
> >
> > Vad säger tillverkarens måttabell? Hur stor
> > skillnad är det på överrörslängden mellan
> de
> > olika storlekarna? Hur lång är orginal
> > styrtappen? Hur långa styrtappar är rimliga
> att
> > köpa (dvs inom vilka intervall kan du ändra
> > cykeln i efterhand)?
>
> Alltså grejen är den att jag inte vet vilka
> mått det är i tillverkarens måttabell som är
> viktiga, men av ditt ilägg så utgår jag från
> att det är överrörslängden och i viss mån
> styrtappen som är viktigast. Rätt uppfattat av
> mig?

Jo det är ungefär så. Jag tänkte att om du svarade på frågorna (fast den första borde nog inte vara en fråga utan en uppmaning) så fick du mer information för att lättare kunna komma till ett eget beslut, o det blir lättare att hjälpa dig.

jag skulle föredra en för liten ram om styrstammen är väldigt kort, för då är det troligen enkelt att hitta en som är längre som gör cykeln lagom. och jag skulle omvänt föredra en för stor ram om styrstammen är lång. Ska du prova cykeln i butik borde de kunna byta styrstammen så att du får prova lite olika, annars kan man ju lika gärna köpa över nätet.

På överröret så är längden 56 eller 57.3cm. Styrtappen hittar jag ingen uppgift om. Men det är en sådan här cykel som är aktuell: http://www.nordiccycling.com/se/art/trek-madone-52-radio-shack.php?grp=651642

Är 184 lång och valet står mellan 56 eller 58. Var i en butik och en säljare där tyckte 56 men tittar jag i tabeller o dyl så verkar det på gränsen till litet. Fast han borde väl veta bäst så kanske lika bra och gå på 56:an.

Har själv inte så stor erfarenhet av cykling att jag genom en provning i butiken så direkt kan avgöra vad som är bäst.

Trek är lite små i storleken. Jag har prövat en Trek madone 4.5 i storlek 54 och den kändes för liten för mig. Själv är jag 175cm.
Cyklar nu på en scott addict 54 som har ett överrör på 55 cm och dessutom en brantare sadelvinkel än Treken och den känns bra.

Jag tror 56:an blir för liten för dig. Lance kör ju på Trek i storlek 58 och han är 177 cm.

RiderX skrev:
> Jag tror 56:an blir för liten för dig. Lance
> kör ju på Trek i storlek 58 och han är 177 cm.

Detta är det sämsta rådet hittills i tråden. Vad Lance Armstrong kör(de) för storlek är helt ointressant för trådskaparen om han inte tänker köpa en cykel som Lance Armstrong ska cykla på.

Det som är intressant för ramstorlek är:
Primärt: Överkroppens relativa längd, dvs kroppslängden minus innerbenslängden i förhållande till kroppslängden.
Sekundärt: Innerbenslängden för att nå att stå över ramen utan pungkläm.

Så länge du kan stå över utan smärta, så är det överkroppslängden du ska gå på. Jag är ca 178-179 cm lång, men har drygt 89 cm innerbenslängd, så jag har en relativt sett liten ram, 53 cm. Mer generella storleksregler skulle föreslå en storlek 56-57 cm för mig, men det är åt helvete för långt för min kropp.

Kort överkropp/långa ben = mindre ram än tumregeln föreslår.
Lång överkropp/korta ben = större ram än tumregeln föreslår, så länge du når att stå över den.

geologen skrev:
> Det som är intressant för ramstorlek är:
> Primärt: Överkroppens relativa längd, dvs
> kroppslängden minus innerbenslängden i
> förhållande till kroppslängden.
> Sekundärt: Innerbenslängden för att nå att
> stå över ramen utan pungkläm.
>
> Så länge du kan stå över utan smärta, så är
> det överkroppslängden du ska gå på. Jag är ca
> 178-179 cm lång, men har drygt 89 cm
> innerbenslängd, så jag har en relativt sett
> liten ram, 53 cm. Mer generella storleksregler
> skulle föreslå en storlek 56-57 cm för mig, men
> det är åt helvete för långt för min kropp.
>
> Kort överkropp/långa ben = mindre ram än
> tumregeln föreslår.
> Lång överkropp/korta ben = större ram än
> tumregeln föreslår, så länge du når att stå
> över den.

Om jag räknat rätt så innebär det att din överkroppslängd är ca 90cm. Jag är 184 med en benlängd på ca 91 viilket ger en överkroppslängd på 93 cm. Om du då kör på en 53á så kanske en 56á inte är så tokigt för mig ändå.

Blir ur fånigt att räkna på det där sättet. Antingen går man på vad som brukar funka för ngn i din längd eller så går du och gör en "fit" hos ngn. Visst har du längre ben än överkropp kanske en storlek mindre än normalt funkar. Men den där cm hit lr dit som ni disskuterar nu kan lika gärna sitta i nacken lr ett större huvud osv. Tar inte hänsyn till armlängd mm.

Spontant känns en 58bäst för dig tror jag men gå o prova och känn efter blir mitt råd.

smorgos skrev:
> På överröret så är längden 56 eller 57.3cm.
> Styrtappen hittar jag ingen uppgift om. Men det
> är en sådan här cykel som är aktuell:
> http://www.nordiccycling.com/se/art/trek-madone-52
> -radio-shack.php?grp=651642
>
> Är 184 lång och valet står mellan 56 eller 58.
> Var i en butik och en säljare där tyckte 56 men
> tittar jag i tabeller o dyl så verkar det på
> gränsen till litet. Fast han borde väl veta
> bäst så kanske lika bra och gå på 56:an.
>
> Har själv inte så stor erfarenhet av cykling att
> jag genom en provning i butiken så direkt kan
> avgöra vad som är bäst.

ta med tumstocken o mät i butiken. be de fixa cykeln så att det känns rätt innan du köper den.

jag tycker att du ska ta den större cykeln, du får ett högre styrrör och kommer upp lite vilket är bekvämt. blir det för högt kan du flytta om några spacers eller skaffa en längre stam.
Är det din första racer? om inte så undrar jag ju vad det var för storlek på den gamla och vad som kändes fel med den eller vad som du vill ändra på med sittställningen?

Senast ändrad:
smorgos skrev:
> Ny racer på gång, dock så är jag precis på gränsen mellan två ramstorlekar. Vilket är att
> föredra, en ram som är på gränsen till för liten eller en som är på gränsen till för
> stor?

Då väljer man den mindre. I alla fall jag.

> Och hur mycket skiljer det egentligen mellan två ramstorlekar. Märker man en stor skillnad?

Tillräckligt för att jag skulle välja den mindre. Det blir bättre så. En kort styrstam och en låg sadel är aldrig snyggt
>
> Ska naturligtvis gå till butiken och prova men vill vara påläst innan man börjar snacka med
> säljaren.

Gå inte på att du kan ta den större. Finns det en mindre så ta den.

Och längden på cykeln är viktigare än höjden tycker jag. Höja sänka går rätt så lätt. Men kapa eller förlänga är inte lika lätt. Visst det går men det finns vissa begränsningar som är större än höja/sänka.

Smorgos sa:
Ny racer på gång, dock så är jag precis på gränsen mellan två ramstorlekar. Vilket är att föredra, en ram som är på gränsen till för liten eller en som är på gränsen till för stor?
Pebben sa:
Då väljer man den mindre. I alla fall jag.
Jag har detta problem! Alltid detta problem, är 180/181 cm. Ligger alltid mellan Medium och Large. Men tar alltid Medium och känner mig nöjd med det.

Nu har jag dock fått hem en gravelhoj, tog även där Medium. Men problemet är att den känns väldigt kort. Jag slår i knäna om jag vrider styret bara lite granna och trampar samtidigt. Vrider jag styret 45 grader så slår jag t om i toppgreppet! Hojen känns som en barncykel nästan nu när jag testat lite :( bytte till en två cm längre styrstam men det blev ingen större förbättring. Sadeln är t om något bakåt i railsen redan.

Det är väl ganska uppenbart att jag har fått för liten ram va!? Inte ska man väl slå i knäna så lätt?

Kan man sitta med mycket drop så en storlek mindre. Vill man inte ha ett spacertorn så en storlek större med lite kortare stam.

Ska tilläggas att bikefitters lägger väldigt mycket tid på att korta ned folks reach. De flesta har för långt till reglagen helt enkelt

NickPick sa:
Kan man sitta med mycket drop så en storlek mindre. Vill man inte ha ett spacertorn så en storlek större med lite kortare stam.

Ska tilläggas att bikefitters lägger väldigt mycket tid på att korta ned folks reach. De flesta har för långt till reglagen helt enkelt
Aha, ja det är sant. Gjorde en riktig bikefit på min CX och där justerade han lite så jag fick närmare till reglagen, samtidigt som det blev mer rejsig position. Tycker den är rätt skön nu. Det är också en Medium-ram. Fast rätt stor skillnad på cykeltyp jämfört med....

bellasoda sa:
Vilken cykel har du? Du kan ju alltid leta efter något med längre reach, det kanske passar dina kroppsproportioner bättre.
En Salsa Fargo. Den har ju bra knepig geometri alltså. Kort reach väldigt hög stack. Men samtidigt så är den gjord för att man ska sitta i droppen. Så det är DÄR man har normal position kan man säga. Man får jämföra drop-positionen på den med en vanlig MTB. Så blir det rätt.

Har nu testat lite mer och framförallt, det som är viktigast av allt. Testat cykla en tur på riktigt, inte bara stå på gården och fundera på svängradie. Mitt exempel ovan med 45 grader styrning var ju inge bra. Aldrig att man svänger så mycket, inte ens på cirkus. IRL var det faktiskt inga problem detta. Bytte tillbaka till originalstammen och tog en tur. Kändes bra. Cykel kunde varit en halv storlek större kanske. Den är inte lika klockren i storleken som min CX men den är bra. Brukar föredra mindre helre än större om man hamnar mitt emellan. Så jag tror nog detta är så bra det kan bli ändå.

Sambal Oelek sa:
En Salsa Fargo. Den har ju bra knepig geometri alltså. Kort reach väldigt hög stack. Men samtidigt så är den gjord för att man ska sitta i droppen. Så det är DÄR man har normal position kan man säga. Man får jämföra drop-positionen på den med en vanlig MTB.

Ja den hade väldigt konstig geometri för att vara en bockstyrecykel.

Tillbaka
Topp