Erol skrev:
-------------------------------------------------------
> Men jag måste fråga: Varför raceventil? Subjektiva argument har jag fått i massor, men ur en rent
> praktisk aspekt - på vilket sätt är det sämre med bilventil? Håller de trycket sämre?
En bilventil håller teoretiskt sett trycket lite sämre än en racerventil. I grund och botten är det ungefär samma konstruktion (bilventilen har dock ett extra yttre hölje, som både skyddar och är i vägen), men en bilventil stänger man inte till på samma sätt som en racerventil, den är alltid öppen, och kan rent teoretiskt sett släppa ut luft vid kraftiga vibrationer. Men det är som sagt teoretiskt, vanligtvis pumpar man ju däcken så ofta att det inte spelar någon roll. Tänk att racerventilen är ju ursprungligen framtagen just för tunna däck med högt tryck och liten luftvolym, medan bilventiler är avsedda för större däck med lägre tryck och större luftvolym, dock är det skillnad mellan cykel och bil, eftersom vikten fördelas annorlunda.
Den stora fördelen med racerventiler är att de är lättare att reglera trycket i. Man skruvar upp ventilen, trycker lite snabbt med ett finger, och så fort man släpper slutar den pysa ut luft. En bilventil kräver däremot antingen naglar eller något föremål, och att man trycker till ganska hårt. Då är det lätt hänt att det pyser ut för mycket luft, får liksom inte samma känsla. Bilventil innebär även ett aningen större hål i fälgen, och ju mindre hål, desto mer stryk tål fälgen. Skillnaden är dock ganska liten, i alla fall så länge man inte själv har borrat upp hålen.
Hur som helst, skillnaden är ganska liten (även om jag aldrig själv har förstått varför cyklar ska ha bilventiler), men nu var ju frågan ursprungligen om killen skulle borra upp hålen (inte bra för fälgen), eller lägga några kronor på att köpa ny slang, vilket han i vilket fall som helst kommer att behöva göra förr eller senare.
Fixat: Glömde en sak