För stor cykel?

Jonton

Ny medlem
För stor cykel?
Jag funderar på om min cykel är lite för stor.. Jag är 1.80 och köpte förra våren en Canyon spectral 7.0 ex strl Large..
Finns det något bra sätt att "förminska" cykeln på? Vad blir i så fall nackdelarna?

Har stört mig endel på det sen jag köpte den, känns som en lite mindre hade blivit mer snärtig o skön i skogen, är nybörjare också så har inte värsta kollen!

Mvh

För stor cykel?
Nästan 63cm TT på Large, den kan nog kännas lite lång om man är 180cm, beroende på överkropp och armlängd.

Som tidigare nämnt, lite kortare styrstam, skjut fram sadeln lite...

För stor cykel?
Stewe sa:
Nästan 63cm TT på Large, den kan nog kännas lite lång om man är 180cm, beroende på överkropp och armlängd.

Som tidigare nämnt, lite kortare styrstam, skjut fram sadeln lite...

Tackar stewe! Japp, när jag beställde så var det bara någon cm som avgjorde mellan M och L på armlängd o benlängd på 180..

När jag ska lägga mig bakom sadeln när jag kör nedför så känns det nästan lite långt till handtagen ibland, då pungen slår emot sadeln nästintill! ?
Tack för svar!

För stor cykel?
Helt rätt storlek. När du börjar vänja dig så börjar man uppskatta rymligheten, speciellt när det blir tekniskt uppför och snabbt utför. Små cyklar på pappret låter smidigare men när knäna börjar slå i styret och cykeln låser överkroppen i klättringar så blir det sjukt osmidigt. Utför är det stabilare med större cykel. Enda gången jag funnit längre cykel som en nackdel är i en tajt pumpbana designad för DJ-cyklar.

60mm styrstam kan däremot vara rätt oskön. Min första MTB kom med 60mm styrstam och som helt färsk i skogen så kände jag av efter några rundor att jag understyrde i svängarna då det inte kändes bra och lite för mycket vikt på styret. Bytte till 45mm stam och det var otroligt hur stor skillnad det blev på styrningen, cykeln kändes redan mer "snärtig" då jag kunde pressa hårdare i svängarna.

Kör numera 40mm styrstam, ska pröva 50mm för att känna hur det känns.

Jonton sa:
När jag ska lägga mig bakom sadeln när jag kör nedför så känns det nästan lite långt till handtagen ibland, då pungen slår emot sadeln nästintill! ?

Kan nog kännas bättre med kortare styrstam. Läsvärt om hur du ska ha kroppen då det låter som att du är alldeles för långt bak.
https://www.pinkbike.com/news/zeps-how-to-body-position-descending-cornering-braking-2016.html

För stor cykel?
BjornR sa:
Helt rätt storlek. När du börjar vänja dig så börjar man uppskatta rymligheten, speciellt när det blir tekniskt uppför och snabbt utför. Små cyklar på pappret låter smidigare men när knäna börjar slå i styret och cykeln låser överkroppen i klättringar så blir det sjukt osmidigt. Utför är det stabilare med större cykel. Enda gången jag funnit längre cykel som en nackdel är i en tajt pumpbana designad för DJ-cyklar.

60mm styrstam kan däremot vara rätt oskön. Min första MTB kom med 60mm styrstam och som helt färsk i skogen så kände jag av efter några rundor att jag understyrde i svängarna då det inte kändes bra och lite för mycket vikt på styret. Bytte till 45mm stam och det var otroligt hur stor skillnad det blev på styrningen, cykeln kändes redan mer "snärtig" då jag kunde pressa hårdare i svängarna.

Kör numera 40mm styrstam, ska pröva 50mm för att känna hur det känns.

Jonton sa:

Kan nog kännas bättre med kortare styrstam. Läsvärt om hur du ska ha kroppen då det låter som att du är alldeles för långt bak.
https://www.pinkbike.com/news/zeps-how-to-body-position-descending-cornering-braking-2016.html

Tackar Björn! Mycket läsvärt och känner mig mer säker på storleken nu, är säkerligen så som du säger att jag behöver vänja mig mer!
Jag får bara för mig ibland att jag skulle få större kontroll och få en cykel som är mer lekfull om den vore mindre!
Jag ska nog ta och beställa en ny styrstam och testa! Kostar ju inte många hundralappar, hittar dock inte specen på cykeln så får kontakta Canyon imorn ?

Men tack för tipsen och länken, detta ska jag lägga på minnet ? Mvh Emil

Tillbaka
Topp