Förändra tyngdpunkten på min MTB

jra_enduro

Ny medlem
Hej
Efter att ha gjort en rejäl faceplant igår på träningsrundan inför lida loop så har jag insett att jag behöver göra något för det har hänt flera gånger att jag håller på och slå runt frammåt i stöket.

Det jag tror jag behöver göra är att få en mera upprätt possition på cykeln.

Någon som har tips på vad jag ska göra? Byta till en mer upprätt stam och riserstyre eller kanske bara gå på en kortare stam? Och hur mycket skillnad gör det?

Jag hade samma problem för många år sedan. Den cykeln hade väldigt brant styrvinkel också. En 2 cm kortare styrstam gjorde underverk för mig. I det fallet var nog cykeln också lite lång från början.

Det jag brukar tänka på för att undvika OTB är att sänka (och flytta bakåt) min tyngdpunkt och öka stötupptagningsförmågan för kroppen:
- Sänk överkroppen (där sitter största massa på kroppen).
- Mjuka armbågar ökar stötupptagningen (sänker också överkroppen) .
- Korta styrstammen (flyttar tyngdpunkten bakåt MEN kan också göra att man sitter betydligt mer upprätt = höjer tyngdpunkten).

kortare högre stystam, flytta bak sadeln lite eller skaffa en setback sadelstolpe om det inte är det nu.

sen bak med röva mer, hade samma problem på min gamla cykel. helt säker på att det var styrstammen som ställde till det, men var så förtjust i min som satt på så giddes aldrig byta:-(

Vad har du för gaffel & ram? En ostyv gaffel eller eller en felinställd gaffel kan också ge detta problem. Det kanske t o m är så att du har en 80mm gaffel på en ram anpassad för 100mm gaffel?

I stället för eller i kombination med kortare styrstam, så kan man byta till styre med mera baköver-böj/sweep. Det ger mer eregonomiska vinklar för handlederna, vilket gör att vinklarna i armbågar och axlar blir mera avslappnade - lättare att slappna av i stökig terräng - cykeln rullar lättare över stora hinder.
Salsa har 17° sweep http://www.salsacycles.com/handlebars_mtn.html som jag är mycket nöjd med.

Nja det tror jag inte är problemet.
Är en Canyon Nerve MR med Fox F100 gaffel och RP23 dämpare. Har lagt ner lite tid på att ställa in allt så det borde vara ok.

En stor del är teknik. Jag hade en Klein Adroit som ibland skrämde mig utför eftersom man lätt gick över styret. När jag väl lärde mig behärska ramen gick det bättre. Ofta har cyklar med bra geometri för race en "nervös" karaktär. Jobba mycket med tyngspunkten, tänk på att hangä långt bak i nerförsbackar etc.

En kortare men inte högre stam kan lösa en del men inte allt. Blir cykeln för bekväm blir den nog tyvärr slöare också.

Tror också det hänger mycket på träning och teknik! Jag var ute på Sörmlandsleden häromveckan med min helstela singlespeed, har ett rejält riserstyre på den med hyfsat upprätt körställning, höll ändå på att göra flera otbs i stöket när jag inte tryckte på tillräckligt! I utförsbackarna däremot gick det bra då det bara är att hänga ut stjärten och åka med! Ska du köra långlopp är du mer betjänt av en mer utsträckt sittställning då långloppen inte är särskilt tekniska, men däremot består av många grusvägssträckor! Prova ett styre med lite rise, du ska nog inte överdriva!

Teknik spelar väldigt stor roll, det gäller att läsa terrängen och hjälpa cykeln över hinder, tex lyfta framhjulet (och bakhjulet) över hinder och att vara mjuk i ben och armar, en annan viktig sak som flera har varit inne på är att flytta tyngdpunkten (kroppen) beroende på vad det är för slags terräng. Att hitta en universalställning som funkar överallt är svårt. Med bättre teknink kommer du dessutom att rulla snabbare och med mindre ansträngning över teknisk terräng.

Tillbaka
Topp