Förändrad maxpuls...?

Kerberos

Aktiv medlem
Förändrad maxpuls...?
Har sedan jag skaffade pulsmätare konstaterat att min maxpuls vid lvg-cykling är 179 slag. (Ja, jag är en gubbjävel på +45...) De senaste vändorna har jag dock till min förvåning upptäckt att det börjat skena iväg. Tickar iväg mot 180, 183 och nu senast igår 186 slag! Vaffan kan det vara frågan om? Dags att sätta sig i väntrummet på hjärtintensiven? Smygande infektion i kroppen eller vad kan det vara? Någon som varit med om nåt liknande eller som har tips i ämnet?

Vändorna jag kör är sisådär 70 - 100 km, 2 eller 3 ggr i veckan med ett snitt runt 29 - 31 knyck i allmänhet. Pulstopparna kommer i herrejösses-backar när jag tar i som fan. Dock, som sagt, där jag brukar ha 179 ligger jag nu på över 185. Dags att börja med boule istället?

/K

Förändrad maxpuls...?
Nä, boule är ansträngande. Schack är bättre:)

Jag har råkat ut för samma sak men det är svårt att avgöra om det är maxpuls eller fel på klockan/interferens av något slag. Jag har själv haft en maxpuls runt 186. För några dagar sedan var jag ute och sprang i värmen och fick 191. Vill minnas att jag lyckades få 189 förra året någon gång också.

Börjar misstänka att det där med maxpuls inte är något absolut utan kan variera lite. Med betoning på lite. Hade du fått 200 nånting så är det nog kanske dags att kolla upp det.

Förändrad maxpuls...?
Det du mätt är nog inte maxpulsen utan den högsta pulsen på det enskilda passet. Vilket inte nödvändigtvis är samma sak såvida du inte har ett pass som är optimalt upplagt för att mäta just maxpuls och det är inte vändor på 7-10 mil.

Kan det inte helt enkelt vara så att du blir allt bättre tränad och orkar ta i hårdare och därmed får högre högsta puls på passen?

Förändrad maxpuls...?
Ett tillägg är väl att de gånger jag cyklar pass när det är riktigt varmt, typ 25 grader och över, märks det rejält på pulsmätaren. Värmen i sig brukar höja min puls med uppåt 5 slag/minuten.

Förändrad maxpuls...?
GöranH skrev:
-------------------------------------------------------
> Det du mätt är nog inte maxpulsen utan den
> högsta pulsen på det enskilda passet. Vilket
> inte nödvändigtvis är samma sak såvida du inte
> har ett pass som är optimalt upplagt för att
> mäta just maxpuls och det är inte vändor på
> 7-10 mil.
>

Nu blev jag lite nyfiken, hur lägger man upp ett maxpulspass? Själv har jag mätt min "maxpuls" vid längre backar där jag tagit i för kung och fosterland (löpning), kränkarrundorna på Färingsö eller svartvita i Gömmaren.

Förändrad maxpuls...?
evo skrev: Nu blev jag lite nyfiken, hur lägger man upp ett maxpulspass?
--------

Innan jag började med cykling tävlade jag i medeldistanslöpning. Jag har aldrig kört ett maxpulspass på cykel men upplägget bör ju vara rätt likt det man har i löpning. Då gjorde man så att först körde man ungefär 20 minuter uppvärmning så att hela kroppen var väl uppvärmd men absolut inte trött på något sätt. Därefter började själva testet och då sprang man så fort man kunde i två minuter, joggade lite lugnare i en halvminut, sprang sedan två minuter till i absolut maxfart. Därefter avläser man direkt pulsen= maxpuls. Bäst är om man kan avsluta passet i flack uppförsbacke.

En annan variant är att värma upp ordentligt. Spring därefter till du når precis under mjölksyragränsen, behåll den nivån i två minuter. Öka därefter ytterligare och spring i maxtempo i två minuter och mät direkt pulsen. Även här bör man helst avsluta i segt motlut.

En annan variant ändå är att värma upp. Därefter är själva testet tio minuter totalt. Man börjar halvlugnt och ökar sedan hela tiden fram till de två sista minutrarna då man kör i absolut maxtempo.

Sedan finns det säkert hundra andra varianter till. Hur man än gör är det rena grispass med hög smärta och syra. Hjärtat är på väg ur kroppen och lungorna likaså. Men man får ju i alla fall reda på sin maxpuls. Sedan bör man göra det tre gånger för att se hur högt i puls som man kan nå. Man gör dock inte ett sånt här maxpulstest med tillfredsställande kvalitet två gånger efter varandra, utan bör låta kroppen återhämta sig någon/några innan nästa test. Tonvikten ska läggas vid att man inte på något sätt ska vara trött eller sliten när testet börjar. Är du det tappar du det där sista som gör att du når din riktiga maxpuls. Det är just därför man knappast kan nå sin maxpuls på ett distanspass, såvida man inte kör maxtestet det första man gör. Men efter ett maxtest är man knappast sugen att köra tio mil, i alla fall inte om man gjort testet fullt ut för det sliter rätt hårt på kroppen.

Som sagt bör ovanstående upplägg även funka på cykel. Dock bör man göra det på en väg med så lite trafik som möjligt så att man slipper oroa sig för bilar och kasstanter när smärtan skriker i kroppen och hjärnan fokuserar på att bara hålla ut. Plus att risken väl är att man börjar att sicksacka en del med cykeln och bli farlig för andra (och sin själv).

Senast redigerad av en moderator:
Förändrad maxpuls...?
Blev lite nyfiken på om man kan ha olika max puls vid olika aktiviteter? Säg ex cykling och löpning, om jag gör ett av ovan nämnda test på cykeln och når då 190slag/min sen vilar någon dag eller så o gör ett liknande fast med löpning, är det då vanligt att få samma eller olika?

Förändrad maxpuls...?
1817 skrev:
> Blev lite nyfiken på om man kan ha olika max puls
> vid olika aktiviteter? Säg ex cykling och
> löpning, om jag gör ett av ovan nämnda test på
> cykeln och når då 190slag/min sen vilar någon
> dag eller så o gör ett liknande fast med
> löpning, är det då vanligt att få samma eller
> olika?

Q = hf*sv

bryt ut hf och tänk dig att större muskelmassa kan hantera mer blod per tidsenhet mindre muskelmassa.

Förändrad maxpuls...?
1817 skrev:
> Blev lite nyfiken på om man kan ha olika max puls
> vid olika aktiviteter? Säg ex cykling och
> löpning, om jag gör ett av ovan nämnda test på
> cykeln och når då 190slag/min sen vilar någon
> dag eller så o gör ett liknande fast med
> löpning, är det då vanligt att få samma eller
> olika?

Jo, det verkar vara så. Det var därför jag skrev att det rörde sig om min maxpuls vid lvg-cykling. Det finns säkert nån aktivitet där jag skulle kunna komma ännu närmare nä-nu-kräks-jag-gränsen, men jag vettifan vad det skulle vara...

>Skrivet av Little Stereo idag 21:09 (Dölj användarens inlägg)
>Det är inte så enkelt att du är i bättre form än vanligt och faktiskt orkar ta i till maxpuls ? :-)

Av alla vettiga svar hittills i tråden hoppas jag på något sätt att det är du som har rätt, även om jag kanske inte tror det efter semesterns högar av grillat kött och gott rödvin.. ;)

Det där med värmen som faktor låter inte helt dumt. Efter julivädret med +16 och ösregn är ju den senaste veckan rejält mycket varmare... Svettades vid närmare eftertanke som en gris under gårdagens tur, och var het, på gränsen till febrig, när jag kom hem. Borde ju rimligtvis ha inverkan på det kardiovaskulära systemet när man har passerat tjugoårsåldern med lite marginal.

jaja, vaffan, jag fortsätter väl att trampa så får vi se vad det hela leder till. Väntar väl till pensionsåldern eller nåt med att gå över till boule som huvudsaklig idrott. ;)

/K

Förändrad maxpuls...?
Det är oftast lättare att komma upp i hög puls om man har tränat lite mindre, om nu grillat och rödvin inneburit att du tränat mindre. Och som Micke S skrivit så beror det ju på hur mycket muskler som sätts i arbete hur högt upp du kommer i puls. Det är inte alls säkert att du behöver ta i mer för att komma upp i en högre puls vid tex löpning än när du cyklar.

Förändrad maxpuls...?
Det jag egentligen tyckte var mysko, och som fick mej att skriva mitt första inlägg, var att jag under perioden mitten av mars till för en dryg vecka sen varenda pass hade maxpuls på just 179 eller strax där under. Sen började det skena med 180, 183 och nu senast 186... Ser ut som en rejäl avvikelse rent statistiskt, tycker jag. Har kört i princip samma rundor med samma uppförskörningar och tycker inte att jag ändrat träningsdosen till något högre utan snarare gått ner lite efter VR.

Det är nog åldern iallafall. Backarna har nog inte ändrat sig.
Tror jag...

;)

/K

Förändrad maxpuls...?
Kerberos skrev:
.......
> /K

- du kan inte mäta max hf på en så lång runda och tro att du kommer upp i max hf. max för stunden möjligvis, och desto intressantare, men blanda inte ihop det med max hf som i maximal hjärtfrekvens.

- maxpulsen varierar dagligen

- ju mer utvilad du är desto högre max hf borde du teoretiskt kunna nå (inom vissa ramar av vila)

- ju fler engagerade muskler desto högre hf

- Öijer har rätt

- värme ökar hf (därav vikten av att kyla sig optimalt under träning)

Tillbaka
Topp