Förbättra kedjelinje singelklinga

stavskar

Medlem
Jag konverterade precis en tvådelad Shimano M8000 vevparti till singelklinga genom att montera en 38t Garbaruk NW-klinga.

Inser dock att kedjelinjen inte blir bra alls. Klingan hamnar för långt ut från ramen och när man använder de 3 lägsta växlarna låter det inte bra. Skulle behöva flytta in klingan mot ramen så att kedjelinjen blir rak när man ligger i mitten av 11-delade kadetten. Finns bra med luft in mot kedjeststaget så plats finns det gott om trots 38t klinga. Finns det några 38t klingor med inbyggt offset inåt ramen istället för utåt?

Yes, det har jag kollat och den sitter rätt.
Finns några fabrikat med olika varianter på kedjelinje? De flesta tillverkare har en design som innebär att klingan hamnar längre ut ju större diameter för att undvika problem med kedjestaget. Inte säkert att det hade blivit samma problem om jag t ex nöjt mig med en 34t Garbaruk istället för 38t. Dock vill jag ha minst 38t då det är en XC-cykel med 11t som minsta drev på kasetten.

Har bara tittat på Sram direct mount klingor. Dar verkar bara Garbaruk har stor skillnad på kedjelinjen mellan stor och små klingor. Tror att bult lösning är den enda som finns.
Jag letade efter direct mount klingor med mer offset. Garbaruk har 40t, till racer, med mycket offset, men hittade dom ingenstans. 42t är mycket för stor för min 6-åriga son. Upptäckte nu att jag kunde lägga en spacer mellan (direct) mount och klingan för att få bättre kedjelinjen.

Vad jag förstått är fc-m8000 -1 och -2 samma vev. Om korrekt så borde det väl gå att få att funka. Du har inte fått boost varianten av misstag? Jag har haft 3mm fel offset och gick ändå bra.

Skulle också tänka att 3 mm fel offset inte skulle orsaka stora problem. Kanske bara på störste dreven bak. Min son har 385 mm kedjestag med Sram 11-delad, det är för kort. Det är oproblematiskt när man trampar framåt, med kedjan går ner på mindre drev ner man trampar bakåt. Byte från KMC till Sram X1 kedjan minskade problemet lite.

Skulle också tänka att 3 mm fel offset inte skulle orsaka stora problem. Kanske bara på störste dreven bak. Min son har 385 mm kedjestag med Sram 11-delad, det är för kort. Det är oproblematiskt när man trampar framåt, med kedjan går ner på mindre drev ner man trampar bakåt. Byte från KMC till Sram X1 kedjan minskade problemet lite.
Just det. Kort cs gör det värre ja. Jag har långa

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp