Förbättra lådcykels vinteregenskaper

Roos

Aktiv medlem
Hjul: De smala 20" hjulen är värdelösa så fort det blir lite snö ute, funderar på att byta dessa mot större och bredare. Detta skulle också innebära mycket bekvämare åkning för barnen i lådan som nu studsar runt lite för mycket. Då detta ska göras på en tight budget och fat-grejer verkar allt annat än lågbudget kinar jag på alibaba för hjulet. Gör jag bort mig fullständigt då? Ha i åtanke att prestandan på hjulen är inte högsta prio då hela ekipaget väger över 70kg tomt redan. Lättrullade däck bör jag nog försöka ha iaf. Jag har hittat fat-framhjul för ca 1800kr st utan däck på xxl men tycker det känns i överkant och skulle gärna hitta billigare. Borde gå få hem från ali för ca 1000kr st men köper ju hellre här hemmifrån. Har försökt på köp och sälj här på happy utan framgång.

Bromsar: sitter nu v-bromsar fram men planerar att bygga en frambroms av ett HS33 handtag och en split till 2st Shimano BR-MT400 ok. Det bör räcka ypperligt för den här applikationen och man slipper nuvarande problem med frusna vajrar.
Bak blir det en HS33 jag har liggande redan.

Tankar på allt detta?

Hur tänkte du fästa hjulen på cykeln?
Fatbike hjulen har väl inte 100 mm navbredd som din lådcykel kräver...

Kapar bort nuvarande ram runt hjulen och printar ett fäste för en "enkelsidesinfäst" 15mm axel (hoppas på att hitta nav för 15mm axel) som justerar höjden och kompenserar skillnaden i hjulstorlek. Även fäste för skivbroms ingår i fästet :). Alternativt vattenskär ett enklare fäste.

Alltså... Jag vill inte vara "the bringer of bad news"...
Men..

Har du verkligen räknat på kraften det fästet ska klara?
Och kraften axeln ska hålla för?

Skjuvningskraften blir brutalt hög.. Särskilt när du tar med i beräkningen vikten av lasten (barnen), föraren, vikten av cykeln och sen hastigheten och de krafter de ger...

Hur tänkte du att det fästet skulle klara den belastningen utan ett tvärstag genom lådan till andra sidans fäste?
Särskilt när du måste flytta upp det så mycket... Ett Fatbikedäck är ju runt en 29" i höjd... Det blir en stor hävarm mot befintlig ram...

enklast är väl att köpa bredare och bättre däck. michelin diabolo görs till 20 tum, har både bra rull och vintergrepp.

kör det däcket 16 tum på brompton, och har fått slipa ner ytterdobbarna för att få plats i ramen, något som ts också kan fundera på?

finns gott om plats kan man ekra in bredare fälg och få ytterligare fetare känsla

Bilagor

• B2D3D746-C68D-4D81-B8DC-ACEA5DC8E672.jpeg
    B2D3D746-C68D-4D81-B8DC-ACEA5DC8E672.jpeg
    379.6 KB · Besök: 50
Det finns ju 20” fatbikes för barn från stora märken. Borde gå att få tag på hufsat billiga.

Plush sa:
Alltså... Jag vill inte vara "the bringer of bad news"...
Men..

Har du verkligen räknat på kraften det fästet ska klara?
Och kraften axeln ska hålla för?

Skjuvningskraften blir brutalt hög.. Särskilt när du tar med i beräkningen vikten av lasten (barnen), föraren, vikten av cykeln och sen hastigheten och de krafter de ger...

Hur tänkte du att det fästet skulle klara den belastningen utan ett tvärstag genom lådan till andra sidans fäste?
Särskilt när du måste flytta upp det så mycket... Ett Fatbikedäck är ju runt en 29" i höjd... Det blir en stor hävarm mot befintlig ram...

All input är bra, jag är dock inte riktigt med på hur du menar att skjuvkraften skulle bli gigantisk? En enkelsidesmonterad 15mm axel har en skjuvarea ca 40% större än en dubbelsidesmonterad 9mm axel så det känns rätt säkert. Böjkrafterna blir såklart större men andra lastcyklar (butchers and bicycles t.ex) klarar det med mindre axlar än så så det känns tryggt där också. Skulle det bli ett problem bygger jag en ny konstruktion liknande den som sitter där fast något högre upp.
Fästet blir en dimensioneringsfråga men om man ser hur resten av cykeln är dimensionerad så har jag svårt att se något problem där heller :)

kais01 sa:
enklast är väl att köpa bredare och bättre däck. michelin diabolo görs till 20 tum, har både bra rull och vintergrepp.

kör det däcket 16 tum på brompton, och har fått slipa ner ytterdobbarna för att få plats i ramen, något som ts också kan fundera på?

finns gott om plats kan man ekra in bredare fälg och få ytterligare fetare känsla

Jo jag har funderat på detta också, dock trodde jag att det mer eller mindre krävs breda fälgar och ska man ändå byta fälg och däck så passar inte v-bromsar och eftersom jag vill ha hydrauliskt och skivor så måste navet bytas och då är det helt nya hjul oavsett :). En del i detta är också att få den mjukare gång större hjul innebär. Men tack för tipset, ska kika på michelindäcken.

Kanske ska skicka med en bild som visar hur hjulen sitter nu. Det finns ingen möjlighet att klämma in mycket större hjul i den bågen.
20181209_122502.jpg

Är det det där föret kanske trickskidor är att föredra.... Men du får ju fortfarande lika smalt hjul bak....

h.g.j sa:
Är det det där föret kanske trickskidor är att föredra.... Men du får ju fortfarande lika smalt hjul bak....

Tanken är ett schwalbe ice spiker däck bak för att få bra driv, osäker på om det kommer bli optimalt men jag tänkte prova iaf :). Men du har rätt, det blir inte samma bärighet som fram men en stor del av stora hjul fram handlar om åkkomfort för småttingarna.

Hej, intressant tråd, jag är själv på jakt efter lådcykel och har kollat på en sån Orion, skulle du rekommendera en sådan?

En annan cykel jag kollat på är en Brexon, den gick lös på enbart 15000kr men hade klenare motor och det kanske man blir straffad av på vintern.
Det kan vara liknande vinterföre där jag bor i Umeå flera ggr/vinter så det blir väldigt spännande att höra hur schwalbe ice spiker löser problemet med snö, som du skrev om i första inlägget.

Jag läste igenom tråden lite snabbt. Kapa i en cykelram, printa ut bromsdelar (i plast?) och skjutsa runt barnen. Har jag fattat det rätt?

Vore riktigt häftigt med bredare däck för komfortens skull men en snabb analys i min hjärna av din idé med enkelsideinfäst nav ger mig dåliga vibbar. Lägger jag sen till plast i ekvationen känns magkänsla än mer besvärande. Sist men inte minst adderar jag barnen i detta projekt och bilden jag ser framför mig är fasansfull. Skrikande hungriga barn i en strandad lådcykel på väg hem från förskolan ?

Rikard85 sa:
Vore riktigt häftigt med bredare däck för komfortens skull men en snabb analys i min hjärna av din idé med enkelsideinfäst nav ger mig dåliga vibbar. Lägger jag sen till plast i ekvationen känns magkänsla än mer besvärande. Sist men inte minst adderar jag barnen i detta projekt och bilden jag ser framför mig är fasansfull. Skrikande hungriga barn i en strandad lådcykel på väg hem från förskolan ?
Om de bara är strandade och hungriga så har det ju slutat bra.

Jag gissar att fästet är tänkt att vara i metall, speciellt om vattenskärning var ett alternativ. Därmed tror jag inte att det är "bara" att få det att hålla ändå.

svensture sa:
Hej, intressant tråd, jag är själv på jakt efter lådcykel och har kollat på en sån Orion, skulle du rekommendera en sådan?

En annan cykel jag kollat på är en Brexon, den gick lös på enbart 15000kr men hade klenare motor och det kanske man blir straffad av på vintern.
Det kan vara liknande vinterföre där jag bor i Umeå flera ggr/vinter så det blir väldigt spännande att höra hur schwalbe ice spiker löser problemet med snö, som du skrev om i första inlägget.

Man får vad man betalar för kan jag bara säga, den gör det den ska än så länge men det finns mycket att förbättra, jag skulle inte köpa något med vajerbroms för vintercykling, detta är första vintern och det har redan frusit flera gånger.

bellasoda sa:
Jag läste igenom tråden lite snabbt. Kapa i en cykelram, printa ut bromsdelar (i plast?) och skjutsa runt barnen. Har jag fattat det rätt?
Nästan rätt, printar i Titan/Rostfritt stål :).

Rikard85 sa:

Inte plast, Titan/Rostfritt stål :). För inspiration var jag och kikade på min LBS och fotade en Lastcykel i 50kkr klassen.
Hjulet sitter skruvat i ett rätt tunt och smalt plattjärn med en dimension på skruv klenare än den jag tänkt använda (att det ser ut som dubbla järn är för att det ena är fästet för stänkskärmen).
20181204_094254.jpg

Jag uppskattar allt kritiskt tänkande då det är lätt att missa något uppenbart i planeringsstadiet. När jag var hos LBSen och pratade om vart man kan få tag på enkelsidesnav nämnde jag att jag tänkte använda DH nav med 20mm axel om jag inte hittar något, då bara kollade ha på mig och frågade "varför då? det behövs inte, kolla på den här" och visade cykeln på bilden ovan. Jag är väldigt harig med mina barn och kommer testa med mycket högre ickelevande vikt innan jag låter dom åka.

Roos sa:
svensture sa:

Man får vad man betalar för kan jag bara säga, den gör det den ska än så länge men det finns mycket att förbättra, jag skulle inte köpa något med vajerbroms för vintercykling, detta är första vintern och det har redan frusit flera gånger.

bellasoda sa:
Nästan rätt, printar i Titan/Rostfritt stål :).

Rikard85 sa:

Inte plast, Titan/Rostfritt stål :). För inspiration var jag och kikade på min LBS och fotade en Lastcykel i 50kkr klassen.
Hjulet sitter skruvat i ett rätt tunt och smalt plattjärn med en dimension på skruv klenare än den jag tänkt använda (att det ser ut som dubbla järn är för att det ena är fästet för stänkskärmen).

Jag uppskattar allt kritiskt tänkande då det är lätt att missa något uppenbart i planeringsstadiet. När jag var hos LBSen och pratade om vart man kan få tag på enkelsidesnav nämnde jag att jag tänkte använda DH nav med 20mm axel om jag inte hittar något, då bara kollade ha på mig och frågade "varför då? det behövs inte, kolla på den här" och visade cykeln på bilden ovan. Jag är väldigt harig med mina barn och kommer testa med mycket högre ickelevande vikt innan jag låter dom åka.

Vill du ha komfort kan du väl modda dit en Lefty på var sida.... :)

fast den lådcykeln hos lbsen har styrande hjul din har statiska m.a.o din kommer får en betydligare brutalare belastning i sidokraft så att tänka dh nav e nog ingen dum ide

att den på lbsen kan vara så tanig e att den upptar påfrestningarna i en helt annan rikning o då kan ha tunnare gods

Jag tycker du har ett sunt tänk kring konceptet. Tummen upp! Med ett korrekt utformat och dimensionerat fäste ser jag inga problem. Var noga med att få till fina svetsar. Slarvigt utförda svetsar har på sikt en tendens att spricka även för låga laster.

Egentligen tycker jag att du borde bygga av en fatbikeram om du tänkte modifiera så pas som du tänkts, men vad tror du annars om att utgå från det här Burley 16+ kitet. https://www.tritoncycles.co.uk/acce...m_term=burley-16-quot-rugged-wheel-kit-bur879

Du kommer väl åka på att byta nav för att få till skivbromsar, men där har du ju iaf 2st hjul med 16x3" däck, då borde du väl hamna på ungefär samma höjd som idag.

burley-16-rugged-wheel-kit-p18046-77295_medium.jpg

funderade lite...

alltså utgångsläget är en en hoj på 70 kg. gör inte redan detta att man borde ha ett annat utgångsmaterial för så stora ansträngningar det här kommer bli fråga om? det finns betydligt lättare lasthojar med liknande utrymmen. t ex nihola, som dessutom råkar ha egenskapen att den är snygg. tyvärr saknar den och många fjädring, önskvärt på en lasthoj.

i en dylik hoj ska man alltså frakta barn till dagis, men sedan då? ska man ut med detta ekipage på egen hand? eller parkera det vid förskolan och sedan dra iväg på medhavd brompton? de flesta kör nog hem den igen och byter till en vanlig cykel.

t ex en chariot vagn har fjädring, går att förse med skidor (!), tar två barn och kan lämnas vid förskolan för hämtning av den andra föräldern. ger bättre logistik. på liknande sätt kan man lämna barncykelsitsar.

för cykelresor med barn över säg sju år kan jag varmt rekommendera tandem. en sådan väger strax över 20 kg, helt ok att cykla ensam, ingen el behövs.

har själv en trehjulig kiffy, väger utan tillhörande barnlåda sina 16kg. hydrauliska skivbromsar fram. men även med den upplever man framhjulen som "sladdiga" när det är halt. detta problem kanske inte blir direkt bättre på ts-cykeln som har rakt ställda hjul utan camber.

skulle på din cykel roos inte göra mer än begränsade insatser så som fylligare framdäck. det får plats hyggligt feta i ramen som den är. sedan fundera på vad jag egentligen önskar mig. inte kan det vara en cykel på 70 kg iaf.

Bilagor

• 213277BE-65D8-44A9-B4D0-B0B707C9F95F.jpeg
    213277BE-65D8-44A9-B4D0-B0B707C9F95F.jpeg
    99 KB · Besök: 70
Loadrunner sa:
"printar ett fäste för en "enkelsidesinfäst" 15mm axel"

Vad menar du med "printar"?

3D-printar, http://www.arcam.com/technology/additive-manufacturing/

darkforce sa:
fast den lådcykeln hos lbsen har styrande hjul din har statiska m.a.o din kommer får en betydligare brutalare belastning i sidokraft så att tänka dh nav e nog ingen dum ide

att den på lbsen kan vara så tanig e att den upptar påfrestningarna i en helt annan rikning o då kan ha tunnare gods

Du får gärna utveckla hur krafterna i sidoled blir större, förutsatt att man kör samma sträcka i samma hastighet så kommer hjulen att uppleva samma sidokrafter?
Kör man rakt fram och ner i ett brunnslockshål (vilket är det vanligaste stöket i min pendling) så är lastfallet identiskt. Då den cykeln jag visade har tiltfunktion (man kan luta som en vanlig cykel och måste själv hålla balansen) så får den inte samma sidokrafter, det är riktigt. osäker på om just den jag visade kan det men flera andra tiltande lastcyklar har en spärr för tiltfunktionen så att de körs som en vanlig trehjuling. I det fallet blir lastfallet detsamma. Att hjulen vrids istället för lådan innebär (om jag inte snubblar i huvudet) ingen skillnad för sidolasten, hjulen har en vinkel relativt normalriktningen (dit cykeln vill åka enligt newtons första lag) och den kommer vara lika oavsett om man vrider lådan eller hjulen för att svänga.
Något som kommer påverka är det längre avstånd mellan mark och nav (hävarmen) som uppkommer med större hjul, men det känns främst som en dimensioneringsfråga och handlar om ca 40-45% mellan 20x2" och 26x4". Frågan är vilket lastfall som är dimensionerande? sidokrafter eller brunnslockshål.

h.g.j sa:
Egentligen tycker jag att du borde bygga av en fatbikeram om du tänkte modifiera så pas som du tänkts, men vad tror du annars om att utgå från det här Burley 16+ kitet. https://www.tritoncycles.co.uk/acce...m_term=burley-16-quot-rugged-wheel-kit-bur879

Du kommer väl åka på att byta nav för att få till skivbromsar, men där har du ju iaf 2st hjul med 16x3" däck, då borde du väl hamna på ungefär samma höjd som idag.

Tack för tipset!

kais01 sa:
funderade lite...

alltså utgångsläget är en en hoj på 70 kg. gör inte redan detta att man borde ha ett annat utgångsmaterial för så stora ansträngningar det här kommer bli fråga om? det finns betydligt lättare lasthojar med liknande utrymmen. t ex nihola, som dessutom råkar ha egenskapen att den är snygg. tyvärr saknar den och många fjädring, önskvärt på en lasthoj.

i en dylik hoj ska man alltså frakta barn till dagis, men sedan då? ska man ut med detta ekipage på egen hand? eller parkera det vid förskolan och sedan dra iväg på medhavd brompton? de flesta kör nog hem den igen och byter till en vanlig cykel.

t ex en chariot vagn har fjädring, går att förse med skidor (!), tar två barn och kan lämnas vid förskolan för hämtning av den andra föräldern. ger bättre logistik. på liknande sätt kan man lämna barncykelsitsar.

för cykelresor med barn över säg sju år kan jag varmt rekommendera tandem. en sådan väger strax över 20 kg, helt ok att cykla ensam, ingen el behövs.

har själv en trehjulig kiffy, väger utan tillhörande barnlåda sina 16kg. hydrauliska skivbromsar fram. men även med den upplever man framhjulen som "sladdiga" när det är halt. detta problem kanske inte blir direkt bättre på ts-cykeln som har rakt ställda hjul utan camber.

skulle på din cykel roos inte göra mer än begränsade insatser så som fylligare framdäck. det får plats hyggligt feta i ramen som den är. sedan fundera på vad jag egentligen önskar mig. inte kan det vara en cykel på 70 kg iaf.

Du och jag tänker ganska lika här!
Största anledningen till att vi köpt denna lågbudgetlåda är att den var just lågbudget. Skulle gärna köpt något dyrare men finns inte medel för det nu. Cykeln används just nu av mig för transport av barn till förskola och mig till arbete samt veckohandling av mat. Vi funderade först på en cykelkärra som lösning istället för cykeln men möjligheten att prata med barnen under färd och avstyra bråk (två pojkar) vägde kraftigt över för en lastcykel, därför är inte en vagn för barnen aktuellt.

En mindre lastcykel där barnen får plats t.ex en Nihola family och sedan en lastkärra efter för veckohandling och utflykter skulle vara det bästa alternativet men då pratar vi nästan 50k och inte 9k som vi gav för den här. Det är ganska backigt där vi bor och ska frun också använda denna så är el ett krav. Jag föredrar också el då det innebär att jag inte måste byta om och duscha när jag kommer till jobbet.

Framtida vardagsanvändning kommer troligen innebära att jag lämnar barnen och sedan cyklar hem och byter cykel så frun kan hämta på eftermiddagen med denna. Då blir min pendling troligen på en eldriven fatbike/pluscykel.

Den största anledningen till denna vilja att bygga om är den bristfälliga snöskottningen med isklumpar, djupsnö och större ojämnheter den innebär samt att vi bor så att det går inte motivera att ta bilen överallt.

Det är möjligt att det landar i att jag bygger en liknande konstruktion som den befintliga men med en ny båge med mer utrymme i. Det vore dock fint om inte cykeln blir mycket bredare än den redan är, därav enkelsidesnav.
Önskar jag mig en cykel på 70kg? Nää, men med eldriften är det inte ett stort problem ändå.

Suck, jag känner redan att det här kommer sluta i massiva ombyggnationer som det ofta gör när jag väl börjar med något... :)

jo det finns väl en anledning till att den är lågt prissatt. vackert så, och den verkar ändå funkis på något sätt. men stor ombyggnad kanske man bör spara sig, resultatet blir fortfarande en väldigt tung pjäs.

tänkte på en annan sak, om du inte är bang för ett par kilo till kanske su kunde svetsa en vagga för vardera hjulet och hänga upp ledat med fjädring:))! framtill i vardera hjulhuset. då höjs framvagnen något, och fetare större hjul får plats eftersom de kommer att sitta längre ner i öppningen.

blir en bolt-on lösning som som du gör färdig i förväg, cykeln behöver inte tas ur praktiskt bruk mer än när konstruktioen sätta fast, och det är reversibelt..

kais01 sa:
jo det finns väl en anledning till att den är lågt prissatt. vackert så, och den verkar ändå funkis på något sätt. men stor ombyggnad kanske man bör spara sig, resultatet blir fortfarande en väldigt tung pjäs.

tänkte på en annan sak, om du inte är bang för ett par kilo till kanske su kunde svetsa en vagga för vardera hjulet och hänga upp ledat med fjädring:))! framtill i vardera hjulhuset. då höjs framvagnen något, och fetare större hjul får plats eftersom de kommer att sitta längre ner i öppningen.

blir en bolt-on lösning som som du gör färdig i förväg, cykeln behöver inte tas ur praktiskt bruk mer än när konstruktioen sätta fast, och det är reversibelt..

Alternativet till fatbikehjul skulle ju vara större mer standard MTB-hjul med fjädrad upphängning.
Har redan kikat på dubbla a-armsupphängningar från fyrhjulingar och gocarts/crosscarts men det här var ju tänkt att inte bli ett lika stort ingrepp. Har även kikat på att konstruera en mycket lättare framdel av cykeln utan massor av plywood och stål. Det nödvändigaste i ram och upphängningsväg och sen köpa en billig cykelkärra, slakta den och ta tältet, bänk etc från den som barnutrymme. Det var ju det där med tid då...
Jag gillar verkligen utseendet på Orion Urban modellen men håller den samma kvalitet som den här så är jag tveksam..

Bilagor

• Orionurban.jpg
    Orionurban.jpg
    37.8 KB · Besök: 278
Tillbaka
Topp