Förberedelse inför BST!?

Speedster

Aktiv medlem
Förberedelse inför BST!?
Hej,

Nu är det dags för min första BST och när det väl ska köras så var det lika bra att välja 100km :o)

Jag behöver dock lite tipps, så som:
Vad ska man ha med sig i reservdelar?
Vad ska man ha med sig för föda och hur bör den fördelas under loppet (målet är att genomföra loppet och inte att slå några rekord)?
Vad mer bör man tänkte på under ett sådant här lopp?

Tacksam för all hjälp som kan underlätta lidandet på lördag :o) Vad är en okej tid för en Svensson att cykla på?

Förberedelse inför BST!?
Reservdelar: slang/slangar/däckverktyg & multiverktyg.
Mat/energi: powerbar/gele & tryck i dig en per timme.
Dryck: energidryck din mage är van vid.
Depåer: stanna och fyll dina flaskor.
Övrigt: att inte ta ut dig för mycket i början, det är ett långt lopp.

Så har jag lagt upp min plan, kommer dock köra halvan för att se hur en långloppsbana är.
Tränar för att köra hela Långloppscupen 2009 och tar BST halvan som en inspiration.

Lycka till Petter.

Förberedelse inför BST!?
Kedjebrytare och kedjenit kan också vara bra att ha med sig om oturen är framme.
Ett par snickers i ryggfickan tycker jag för min del duger.
Sen blir det en flaska med vatten och en med egenblandad sportdryck från start vilka får fyllas när det behövs.

Förberedelse inför BST!?
Dom flesta brukar även försöka klämma i sig så mycket kolhydrater dom kan sista tre dagarna, typ pasta, knäckebröd, ris etc., så att musklerna är fyllda med mycket energi (glykogen) från början. Håller själv på och äter och äter... Dricker även sån där sliskig 'Vitargo carboloader'. Egentligen skall man börja laddningen genom att köra ett pass för att tömma musklerna, men det kanske är i senaste laget för dig nu (kanske du redan gjort förresten).

Som sagt, brusten kedja, punkteringar och ekrar som släpper är bra att kunna fixa under loppet. Är ju sådant som inträffar ganska ofta ute i skogen. Brukar även ha med mig en liten tång för att kunna 'böja saker rätt'. (Har faktiskt haft användning av den flera gånger.) Ett multiverktyg med skruvmejslar och insexnycklar (och ekernyckel) är också bra.

Väderleksprognosen ser guld ut. Lycka till!

Mats

Förberedelse inför BST!?
Jo vädret verkar ju väldigt lovande, hoppas det hinner torka upp lite också.

Vad gäller uppladdning inför loppet så har jag ganska bra koll och har redan kört en urladdning och håller på att preppa med kolhydrater. Har sprungit lite längre lopp tidigare och har ganska bra koll på uppladdning men jag har aldrig kört ett lopp som kommer sträcka sig under så här lång tid så jag är lite orolig för hur man ska hålla depåerna på topp.
Jag tänkte cykla med camelbacken så man vet att man har tillgång till vatten, snacks och reservdelar. Ska man köra på Snickers eller investera i andra snacks. I vanliga fall så kör jag med bars som inte innehåller så extremt mkt energi men här kan man väl bara ösa på med energi!?

Vad är en ok tid på loppet?

Förberedelse inför BST!?
Snickers funkar men det är ofta så att de kakor som är gjorda för att vara energikakor är lite mer lätta att tugga och få ner i magen, vilket kan vara bra om man är lite lagom anfådd när det ska ätas. Camelback är bra som sagt då kan man dricka i stort sett överallt också utan att behöva bry sig om att man är på en stenig och rotig stig, finns iofs inte så många på den här banan men ändå.
Som några redan nämnt kan sportdryck vara ett bra sätt att hålla energibalansen uppe under ett sånt långt lopp, men du bör ju inte ta något som du inte testat tidigare som sagt. Ta med dig sådan mat och dryck som du vet att din mage klarar av under ansträngning och ät inte för mycket åt gången.

En okej tid är ju svårt att ange utan att veta om din form hur mycket du cyklar och eventuellt tidigare resultat. Jag tycker att 5-5:30 är en okej tid för någon som är i god form(antar att du har tränat en del om du är löpare sedan tidigare och vet att man inte tar sig igenom längre tävlingar på ett bra sätt utan att träna) men inte är så van att cykla längre tävlingar, är du van att cykla länge kan du dra av en halvtimma, timma på den tiden. Men det finns säkert andra som tycker annorlunda och det här kan ju vara tider som är helt off för dig, du kanske kör på under 4:30 utan problem eller kanske får kämpa för att komma runt på 6 timmar, det beror ju på hur tränad du är.

Tillbaka
Topp