Förbudsskyltar på Fornstigen

ForesterGuy sa:
ooms sa:
VättleBökaren sa:
Du kan prova att läsa definitionen på cykel istället för att hacka på andra.
Du menar VÄGtrafikdefinitionen av cykel, antar jag? Vad nu den har med körning i terräng att göra...

I princip får man inte köra snöskoter i terrängen, men det gör folk ändå...
Terrängkörningslagen är väldigt tydlig att körning med motorfordon på barmark är förbjudet, medan det är tillåtet på snötäckt mark (med vissa undantag och villkor på snödjup m.m.). Så sluta tramsa och vilseleda.

VättleBökaren sa:
ooms sa:
VättleBökaren sa:
Du menar VÄGtrafikdefinitionen av cykel, antar jag? Vad nu den har med körning i terräng att göra...
Nej, definitionen på cykel sa jag.
Och var hittar du den, dvs den definition som säger att 250W elassist upp till 25 km/h klassas som cykel? För det är väl den något ologiska cykeldefinitionen du är ute efter? Jo, i lagen om VÄGtrafikdefinitioner!

Det är väl lite skillnad på skoter i snö och mtb på våt stig?

MEN snöskotrar stör ju än mer.

Äpplen och päron här nu...

Missförså mig ej. Jag älskar att cykla mtb.
Men slitaget i naturen p.g.a. cykling är högst påtagligt. Bara de senaste 5 åren.

När jag började med mtb '91 var det annat.

Skogling sa:
Det är väl lite skillnad på skoter i snö och mtb på våt stig?

MEN snöskotrar stör ju än mer.

Äpplen och päron här nu...

Missförså mig ej. Jag älskar att cykla mtb.
Men slitaget i naturen p.g.a. cykling är högst påtagligt. Bara de senaste 5 åren.

När jag började med mtb '91 var det annat.

Du tänker att det är bättre att folk sitter hemma och kollar på tv istället?

ooms sa:
VättleBökaren sa:
ooms sa:
VättleBökaren sa:
Nej, definitionen på cykel sa jag.
Och var hittar du den, dvs den definition som säger att 250W elassist upp till 25 km/h klassas som cykel? För det är väl den något ologiska cykeldefinitionen du är ute efter? Jo, i lagen om VÄGtrafikdefinitioner!
Så du menar att det är okej att följa terrängkörningslagen men inte lagen om VÄGtrafikdefinitioner?

Och cyklar har inte på BILväg att göra då. I lagboken står det klart och tydligt att en el-cykel är en cykel. I terrängkörningslagen står det klart och tydligt att förbudet gäller motordrivna fordon.
Så då faller vi tillbaka till lagen om vägtrafikdefinitioner, eller hur? Och där står det klart och tydligt vad som klassificeras som motorfordon.

Återkom när du hittar motorfordon och cykel i samma stycke.

Men om du nu skall insistera på att VÄGtrafikdefinitioner INTE gäller för terrängkörning, återkom då med definitionen på motorfordon som skrivet i terrängkörningslagen. Det saknas en sådan definition för att den redan existerar i VÄGtrafikdefinitioner och skulle således vara överflödig.

Scott of the Sahara sa:
Tja. Nyreggat konto, långvarig läsare. Ämnesknuten fråga för oss med ett öga för ett sidoperspektiv på givet ämne: om jag plockar bort batteriet på en eljonne, då kan det rimligen inte längre anses röra sig om den store Satan med plus-/minuspoler? Oavsett om exvis 1) batteriet är slut eller 2) jag går från asfalt till cykelstig. Om jag vill bara vill vara typiskt gammelgråsvensk och följa varje kommatecken i lagboken: utan möjlighet till elassist är det ju orimligen annat än pedalkraft som driver mig. Ve och fasa 3) om jag låter batteriet sitta på ramen men förflyttar mig 100% manuellt. Fortfarande utan el, ju? Obs, inget trollande utan helt seriöst frågat. Ingen av mina karbonhästar är annat än gamla pedalkusar, men vem vet hur framtidens bensinpris ser ut för bl a jobbpendling. Rent nyfiken. Definierar typen av fordon eller den momentana drivningen svaret här?
Jag kan inte tänka mig annat än att det är typen av fordon som avgör. En bil blir ju inte en släpvagn bara för att den får soppatorsk.

ooms sa:
ForesterGuy sa:
ooms sa:
VättleBökaren sa:

I princip får man inte köra snöskoter i terrängen, men det gör folk ändå...
Terrängkörningslagen är väldigt tydlig att körning med motorfordon på barmark är förbjudet, medan det är tillåtet på snötäckt mark (med vissa undantag och villkor på snödjup m.m.). Så sluta tramsa och vilseleda.

Golfbilar ska vi ju bara inte tala om...
Vad gör polisen?!

Hela denna diskussion bygger på det faktum att Naturvårdsverket och Trafikverket har olika syn på definitionen av en cykel respektive motorfordon. Vi kommer inte få veta det rätta svaret förrän vi får en prejudicerande dom och det får vi inte förrän någon på elcykel blir bötfälld och överklagar dessa böter ända tills vi får en prejudicerande dom.

Någon frivillig att dra på sig böter och starta processen?

Eld sa:
Hela denna diskussion bygger på det faktum att Naturvårdsverket och Trafikverket har olika syn på definitionen av en cykel respektive motorfordon. Vi kommer inte få veta det rätta svaret förrän vi får en prejudicerande dom och det får vi inte förrän någon på elcykel blir bötfälld och överklagar dessa böter ända tills vi får en prejudicerande dom.

Eller att massa personer inte förstår att en elcykel kan vara både en cykel och ett motordrivet fordon, och inte nödvändigtvis antingen eller.

xyz-saft sa:
Eld sa:

Eller att massa personer inte förstår att en elcykel kan vara både en cykel och ett motordrivet fordon, och inte nödvändigtvis antingen eller.
+1

Vafan, nu måste maxmängden OT vara uppnådd med råge. Den här tråden handlade om jag inte minns fel om icke legitima förbudsskyltar på Fornstigen.

ooms sa:
Ja, det är faktiskt jättesvårt att se skillnad i leran på spår från cykeldäck och spår från vandringskängor. Därför skriker vi "källa på deeeet?" till de ögonvittnen som hävdar motsatsen...

Nu vet vi som faktiskt både cyklar och går i naturen och som vet hur diverse stigar används att cykelspår framträder mycket tydligare än fotspår på en stig utan att det för den skull visar vad som faktiskt är huvudorsaken till slitasjet/leran.

Svar från Örjan Hallnäs att skyltarna ska vara borta nu enligt en uppgiftslämnare. Så ni som rör er där, hojta gärna till om de kommer upp igen, eller om nått annat händer till mig via messenger eller mail olle.svensk.strand@stockholsstigcyklister.se

olle/frost sa:
Svar från Örjan Hallnäs att skyltarna ska vara borta nu enligt en uppgiftslämnare. Så ni som rör er där, hojta gärna till om de kommer upp igen, eller om nått annat händer till mig via messenger eller mail olle.svensk.strand@stockholsstigcyklister.se

Var ute en sväng på Fornstigen nu ikväll. Väldigt många av skyltarna sitter kvar eller har blivit uppsatta igen. Skickar med en bild med dom jag säkert kommer ihåg placeringen på, men det var nog några till tyvärr.

Bilagor

• Screenshot 2019-07-24 at 20.33.23.png
    Screenshot 2019-07-24 at 20.33.23.png
    799 KB · Besök: 102
Kan vi inte crowdfunda lite vettigare skyltar och ersätta förbudsskyltarna med som upplyser om att det är en delad stig där man som cyklist måste anpassa farten och ge förtur?
Även mer utförliga informationstavlor vid starterna med lite bra förhållningsregler och tips om andra stigar på Lovön utöver just Fornstigen?

Eveningstar sa:
Kan vi inte crowdfunda lite vettigare skyltar och ersätta förbudsskyltarna med som upplyser om att det är en delad stig där man som cyklist måste anpassa farten och ge förtur?
Även mer utförliga informationstavlor vid starterna med lite bra förhållningsregler och tips om andra stigar på Lovön utöver just Fornstigen?
Det låter helt klart bättre!

VättleBökaren sa:
Eveningstar sa:
Hur länge tror ni sådana skyltar skulle sitta kvar? Låter som personerna som håller på med dessa skyltar är väldigt... "engagerade".

Crossmax sa:
VättleBökaren sa:
Eveningstar sa:
Hur länge tror ni sådana skyltar skulle sitta kvar? Låter som personerna som håller på med dessa skyltar är väldigt... "engagerade".
Ja, det verkar ju inte direkt konstruktivt att först vara upprörd över olagliga skyltar, för att sedan i nästa andetag komma på tanken att själv sätta upp andra olagliga skyltar... Bättre då att låta ansvarig förvaltare/myndighet hantera det hela.

Senast ändrad:
ooms sa:
Ja, det verkar ju inte direkt konstruktivt att först vara upprörd över olagliga skyltar, för att sedan i nästa andetag komma på tanken att själv sätta upp andra olagliga skyltar...
Lite beroende på hur skylten och texten utformas så gissar jag att ett anslag är något mindre olagligt än en förbudsskylt när inget förbud råder. Men då ska man förstås inte formulera sig med "måste" och dylikt.

Nu har i alla fall cykelhatarna klart försämrat sin situation genom att agera egenmäktigt. Tror knappast det är till deras fördel i den här konflikten.

Makten sa:
ooms sa:
Ja, det verkar ju inte direkt konstruktivt att först vara upprörd över olagliga skyltar, för att sedan i nästa andetag komma på tanken att själv sätta upp andra olagliga skyltar...
Lite beroende på hur skylten och texten utformas så gissar jag att ett anslag är något mindre olagligt än en förbudsskylt när inget förbud råder. Men då ska man förstås inte formulera sig med "måste" och dylikt.

Nu har i alla fall cykelhatarna klart försämrat sin situation genom att agera egenmäktigt. Tror knappast det är till deras fördel i den här konflikten.
Att sätta upp skyltar utan tillstånd är lika olagligt oavsett vad det står på dem.
Sedan vet vi väl inte vem som satt upp förbudsskyltarna? Kan ju lika gärna vara cyklister som satt upp dem för att misskreditera hembygdsföreningen.

ooms sa:
Makten sa:
ooms sa:

Att sätta upp skyltar utan tillstånd är lika olagligt oavsett vad det står på dem.
Sedan vet vi väl inte vem som satt upp förbudsskyltarna? Kan ju lika gärna vara cyklister som satt upp dem för att misskreditera hembygdsföreningen.
Så kan det vara. Det kan också vara marsianer eller vem som helst i hela världen.

ooms sa:
Makten sa:
ooms sa:

Eller det kanske är några landsvägscyklister som försöker göra det besvärligt för några skogscyklister.

Örjan Lax sa:
ooms sa:
Makten sa:
ooms sa:

Eller det kanske är några landsvägscyklister som försöker göra det besvärligt för några skogscyklister.
Så kan det också vara, även om det låter lite väl långsökt. Jag är mest förundrad över hur snabb man är att peka ut hembygdsföreningen som ansvariga, t.o.m. i kontakter med myndigheter (som således diarieförs), utan att ha några egentliga bevis för det.

Såg det här på Fornstigen idag. Får intrycket att det är mer ett farthinder än något som behöver skyddas på marken. Bra att vara lite på sin vakt för hinder på stigen tror jag. Finns också flera cykelförbudsskyltar kvar även om några tagits bort sen i somras.

Bilagor

• 20190919_123612.jpg
    20190919_123612.jpg
    582.6 KB · Besök: 140
sideshow sa:
Såg det här på Fornstigen idag. Får intrycket att det är mer ett farthinder än något som behöver skyddas på marken. Bra att vara lite på sin vakt för hinder på stigen tror jag. Finns också flera cykelförbudsskyltar kvar även om några tagits bort sen i somras.

Vi passerade den i mörker och även om det är tveksamt skulle det med lite extra god vilja kunna vara något hinder för djur. Däremot låg det väldigt många grenar lagda över stigarna och de flesta var bara att rulla över men några hade rätt vassa spetsar efter kvistar.

Noterade även att de mörkblå skyltarna var rätt svåra att se i mörker. Hade varit trevligt med reflexmarkeringar.

ooms sa:
Örjan Lax sa:
ooms sa:
Makten sa:
ooms sa:

Så kan det också vara, även om det låter lite väl långsökt. Jag är mest förundrad över hur snabb man är att peka ut hembygdsföreningen som ansvariga, t.o.m. i kontakter med myndigheter (som således diarieförs), utan att ha några egentliga bevis för det.

+1

Eld sa:

Naturvårdsverket skriver ju faktiskt,
"Att färdas i naturen med hjälp av elcykel är en relativt ny företeelse. Varken nuvarande terrängkörningslagstiftning eller allemansrättens innehåll har utvecklats med hänsyn till sådana fordon."

Vilket man kan väl tolka som att elcyklar upp till 250 watt snart blir okej att cykla på i skogen?

Om man inte får ett ok av markägaren innan dess då det är den "personen" som bestämmer.

Ska min morfar som har pacemaker (klassas som cyborg) få gå i skogen så tycker jag elcyklar ska få göra det med. Så länge ingen cyklar över 25km/h.

AlfaAlfa sa:
Eld sa:

Naturvårdsverket skriver ju faktiskt,
"Att färdas i naturen med hjälp av elcykel är en relativt ny företeelse. Varken nuvarande terrängkörningslagstiftning eller allemansrättens innehåll har utvecklats med hänsyn till sådana fordon."

Vilket man kan väl tolka som att elcyklar upp till 250 watt snart blir okej att cykla på i skogen?

Om man inte får ett ok av markägaren innan dess då det är den "personen" som bestämmer.

Ska min morfar som har pacemaker (klassas som cyborg) få gå i skogen så tycker jag elcyklar ska få göra det med. Så länge ingen cyklar över 25km/h.

När man går ut med att lagstiftningen släpar är det väldigt sällan att man glömt tillåta nåt.. ?

Tillbaka
Topp