Förbudsskyltar vs allemansrätt - skarpt läge

Dr Durden

Aktiv medlem
Lite midsommarläsning:

På Hålludden vid Gärdesviken på Värmdö uppfördes för några år sedan konsthallen Artipelag (värt att besöka!). I området (som är ganska omfattande) runt hela udden fanns flera fina cyklingsbara stigar och spår som förstördes eller försvann i samband med uppförandet av konsthallen. Inget konstigt med det egentligen.
Det finns fortfarande fina möjligheter till lättillgänglig stig- och hällcykling som man nästan automatiskt hamnar i när man passerar udden via cykelslinga norrifrån Gustavsberg eller söderifrån Ingarö. På flera ställen - bland annat en av de befintliga huvudstigarna in i området - har Artipelag nu lagt ut ett lager spån. I samband med det har de även satt upp egna förbudsskyltar mot cykling och ridning (se bild) som man möts av om man försöker passera udden.

För ett tag provade jag att maila Artipelag och frågade om förbudsskyltarna. Först svarade de att de inte kände till detta men när de fick bild på skylten var svaret:

"Det råder cykelförbud på våra naturstigar, det är privat mark det gäller och cykling och ridning förstör våra omsorgsfullt spånade stigar."

Fick ingen mer förklaring och mailade då en följdfråga om inte allemansrätten gäller och om de har tillstånd att begränsa tillträde och sätta upp skylt för detta. Inget svar. Eftersom jag inte är helt juridiskt bevandrad inom området - de kanske hade rätt - ringde jag i stället med frågan till Värmdö Kommun. En tjänsteman återkom snabbt(!) med utförlig sammanställning kring allemansrätt och svarade:

"För att försöka sammanfatta så får man alltså inte cykla och rida på mark om man skadar den, det gäller alltså både om man skadar marken för markägaren och för andra som nyttjar marken allemansrättsligt. Det svar du erhållit från Artipelag att det är privat mark gäller alltså inte, marken är allemansrättsligt tillgänglig. Ansvaret ligger på envar att inte skada. Fastighetsägaren kan därför inte sätta ett generellt förbud mot cykling och ridning. Vi ska ta kontakt med Artipelag. Jag har upprättat ett ärende med diarienummer..."

Förmodligen har de inte kontaktat Artipelag ännu för i torsdags fick jag i stället mail med ett "intressant" dokument från advokat Bertil Brink, delägare på "A1 Advokater". Bifogar bild på texten i dokumentet. Jag har igår svarat advokaten att jag inte driver frågan och hänvisat att handläggare (som fått kopia på dokumentet) på Värmdö Kommun nu har ärendet för utredning. Bad däremot advokaten om förtydliganden på en del förklaringar och påståenden i dokumentet som känns lätt "krystade". Ser fram emot svar...

Kommentar? Någon som varit med om något liknande? Resultat?

Bilagor

• Photo 2014-06-21 19 56 51.jpg
    Photo 2014-06-21 19 56 51.jpg
    83.8 KB · Besök: 80
  • Photo 2014-06-21 19 57 39.jpg
    Photo 2014-06-21 19 57 39.jpg
    54 KB · Besök: 84
Senast ändrad:
Sicka idioter. Om du orkar så kämpa emot dårarna... Bertil Brinck var väl inblandad vid skandalen vid Björkviksbadet i Höör om jag inte minns fel. Mysig kille....

Med andra ord bara att cykla på som vanligt, men att se till att inte "skada". Kommer en Nisse från Artipelag så är det väl bara att hänvisa till ärendenumret hos Värmdö Kommun.

Skyltarna har inte laga kraft, mao cykla som vanligt. Allemansrätten gäller trots en massa dravel från advokat.

Äh, sätt upp en, eller flera, skyltar som förbjuder brännvinsadvokater. Kanske oxå ngra som förbjuder konst.

även om ovanstående brev inte var såååå uppseendeväckande fel ute; advokatsamfundet borde - om de vill ha ngn mening med sitt skråväsende - agera mot advokater som lånar (ofta mot betalning) sin titel att argumentera/påstå i ogjort ärende. Tyvärr har jag nog aldrig sett samfundet göra det och kommer nog aldrig få se.

av samfundets stadgar följer att advokat skall icke främja orätt.

(typ 99% av alla advokater är kunniga, ambitiösa och mkt hedervärda. Ingen ironi)

Senast ändrad:
Varning för mördarcyklisterna! Vilka T-O-M-T-A-R. Vilka typer av incidenter och skador kommer att uppstå om cyklister och gående vistas i samma område?

Det är dessutom jävligt spännande man anlägger stigar för att besökarna ska få se orörd natur, hagbgillar logiken verkligen.

Den trångsynta gubben tror också att den enda anledning till att man vill vistas i området med cykel är för att ta sig till "konsthallen". Det finns ju alternativa vägar!

Man premierar vissa användare (tanter och ungar) genom att utesluta andra (cyklister), och försöker stödja detta med allemansrätten. Vad hände med "allemans" i allemansrätten.

Fy fan.

Edit: Visa mailet från kommunen för trollet, och se vad han svarar. Glöm inte att posta här. Det vore också kul att se vad du skickade till "advokaten".

Senast ändrad:
Haha... wtf?? Vad håller de på med?

JAg cyklar ofta förbi där, men skyltarna måste jag helt ha missat. Var sitter de lite mer precist?

Jodå, vi cyklar på som vanligt, skylten har suttit där ett bra tag. Tror däremot att många uppfattar att den gäller och undviker att passera. Advokaten hänvisar ju till att de haft skadegörelse på skyltar så det är nog fler som stört sej, är ju rätt många som passerar där till fots, på cykel eller häst. Lite komiskt i och med att de lagt ut spån på naturstigen är ju att risken att skada underlaget - framför allt med cykel - är minimal...

Photo2014-05-21081017.jpg

Luke skrev:
-------------------------------------------------------
> Haha... wtf?? Vad håller de på med?
>
> JAg cyklar ofta förbi där, men skyltarna måste
> jag helt ha missat. Var sitter de lite mer
> precist?

Skylten sitter vid skogsspåret som går mellan Artipelagstigen och Lillängen.

Passerar ofta där från södra sidan (skyltens text är riktad norrut) och den har som sagt suttit där ett bra tag innan vi noterade infon. Har cyklat där i flera år och har hittills mött en (1) person gående. Vi viker oftast in på den anslutningen och följer stigarna runt (vi brukar även stanna till för - dyrt - fika eller lunch i kaféet också) fram till strandpromenaden de byggt med träräcken. Där stöter man oftast på lite folk så det är bättre att leda cykeln. Bra ställe att pausa och fylla på energi också nere vid brygganläggningen där de även öppnat en kiosk i år.

Bengt-re skrev:
> Sicka idioter. Om du orkar så kämpa emot
> dårarna... Bertil Brinck var väl inblandad vid
> skandalen vid Björkviksbadet i Höör om jag inte
> minns fel. Mysig kille....

Jag har egentligen inte för avsikt att lägga ner mer energi i ärendet utan inväntar hur Värmdö Kommun hanterar detta. Tyvärr finns det fler liknande exempel här på Värmdö och på många andra ställen där olika intressenter på eget bevåg försöker "förbjuda" tillträde med olika avspärrningar, grindar, skyltar mm.

Och du verkar har helt rätt om Advokat Bertil Brink som tydligen varit inblandad i fler tveksamma ärenden
http://www.skanskan.se/article/20130917/HOOR/130919501/-/miljonrullning-vid-sidan-om-reglerna

Men vad gäller då?är det bara kommunen o länstyrelsen som kan se till att där är cykling förbjuden?hur vet man att det är dom som satt upp skylten?

Colnago WC skrev:
> Men vad gäller då?är det bara kommunen o
> länstyrelsen som kan se till att där är cykling
> förbjuden?hur vet man att det är dom som satt
> upp skylten?

De lär väl sätta upp en skylt med hänvisning till någon kunggörelse samt märka med vem som satt upp den? T.ex, på vägarna får inte vem som helst sätta upp skyltar utan det måste Svedavia göra och den lokala förordningen ska kunna tas reda på hos länsstyrelse/trafikverk. I skogen vet jag inte, men samma regel bör ju gälla där, dvs statlig myndighet, länsstyrelse eller ackriderat företag ombesörjer skyltar och lokal förordning, på uppdrag av kommunen.

Jag hade iofs försökt göra mitt bästa för att följa egenknåpade skyltar, de sätts ju inte upp för att jäklas även om det går emot vissas intressen. Bättre att försöka ta ett lugnt och sansast prat med markägaren isf.

Senast ändrad:
Men om det är en anlagd promenadväg på privat mark, kan inte den som äger marken och lagt ner jobb på stigen förbjuda hästar och cyklar och andra fordon?

hm skrev:
> Men om det är en anlagd promenadväg på privat
> mark, kan inte den som äger marken och lagt ner
> jobb på stigen förbjuda hästar och cyklar och
> andra fordon?

om det inte är på tomten: nej när det gäller hästar och cyklar, ja när det gäller övriga fordon. På samma sätt som man inte kan förbjuda människor att vistas på marken till fots.

hm skrev:
> andra fordon?

Nej. Det krävs även bygglov för att "anlägga väg" på egen mark.

hm skrev:
> andra fordon?

Det är ingen anlagd väg (som kräver tillstånd, bygglov etc.) utan en stig som de hällt ut spån på. Med största säkerhet är de fullt medvetna att de inte har någon laglig möjlighet att välja eller begränsa vem som ska få använda stigarna pga detta. Via advokat försöker de i stället ta ett sidospår i förklaringen att de värnar om sina (utvalda) kunders säkerhet och att just terrängcyklar motverkar detta, skadar underlaget mm. Rent trams och förvånande formulerat av en advokat med lång erfarenhet. Eller kanske just därför?

Sen hänvisar advokaten till olika anledningar som grund till att Artipelag "beslutat att förbjuda cykling" vilket är helt fel. Artipelag (eller vilken markägare som helst) har ingen möjlighet att själva ta såna beslut.

Senast ändrad:
Cykla på bara, men ta det lugnt bland fotgängare och kör inte sönder plantor etc. Dvs kör som på alla andra platser.

Att man skulle begå något brott när man bryter mot privat beslutade förbud finns inte på världskartan.

Spånbelagda stigar! är det verkligen naturstigar när man spånbelagt dem?

Skulle nästan säga att naturstigarna har blivit förstörda av en spånbeläggningen.

Så om man vänder på det så kanske Spånet som anlagt spånstigar har gjort ett ingrepp i naturen som är regelvidrigt i en miljö som är så känslig att man inte ens kan cykla där.

Vilken lag skulle man bryta mot om man cyklar på de stigarna? Så länge man visar hänsyn till andra (som i all annan trafik) så äventyrar man väl inte säkerheten för någon.

Betrakta allting, inklusive advokatens brev, som delar i ett socialkritiskt konstprojekt. På så vis blir allt på låtsas.

Skicka en kopia till advokatsamfundet tillsammans med länkar till hans tidigare eskapader så kanske det blir chans för popcorndax.

Det är bara kommunen som kan utfärda förbud mot cykling (även om den möjligheten lyckligtvis blir allt mindre ju fler kommuninvånare som cyklar i skogen). Men det kan ju om inte annat vara strategiskt att inte köra som en idiot just på dessa sträckor, för att inte bekräfta motpartens fördomar om påstådda konflikter och slitage.

nu beslutar happy i demokratisk anda att det SKALL cyklas på stigen.

Som alltid cyklar vi med respekt för vår fantastiska natur och för allas rätt att vistas däri.

Jag säger inte att man skall dra hårt mot hårt men vad skulle hända om man skulle bryta mot en cykelförbud? Vad skulle det rubriceras som? Vad skulle domen tänkas bli? 30 dagsböter?

Konkret skrev:
> Jag säger inte att man skall dra hårt mot hårt
> men vad skulle hända om man skulle bryta mot en
> cykelförbud? Vad skulle det rubriceras som? Vad
> skulle domen tänkas bli? 30 dagsböter?

Nu finns det ju inget cykelförbud så det beror ju på vad det hittas på för annan rubricering.
Skadegörelse är ju inte aktuellt bara för att någon påstår att cykling skadar stigen. Det ska bevisas också. Hemfridsbrott är inte aktuellt då det inte är en bostad. Olaga intrång tror jag inte kan appliceras annat än på fastigheter och fartyg.
Folkmord, kanske? Bara fantasin sätter gränser!

bojsänke skrev:
> Konkret skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag säger inte att man skall dra hårt mot
> hårt
> > men vad skulle hända om man skulle bryta mot
> en
> > cykelförbud? Vad skulle det rubriceras som?
> Vad
> > skulle domen tänkas bli? 30 dagsböter?
>
> Nu finns det ju inget cykelförbud så det beror
> ju på vad det hittas på för annan rubricering.
>
> Skadegörelse är ju inte aktuellt bara för att
> någon påstår att cykling skadar stigen. Det ska
> bevisas också. Hemfridsbrott är inte aktuellt
> då det inte är en bostad. Olaga intrång tror
> jag inte kan appliceras annat än på fastigheter
> och fartyg.
> Folkmord, kanske? Bara fantasin sätter gränser!

Men jag snackar hypotetiskt, OM det skulle vara cykelförbud med stöd hos kommun/staten om jag bestrider det. Grips på bar gärning av en polis sittande och cyklandes på min cykel. Fortfarande samma grej? Folkmord? =)

Det är ju rätt mycket tjöt överallt om detta problemet så det är därför jag är nyfiken.

På allmän väg kostar det 500kr (för cyklister) att använda en körbana där ens fordonstyp är förbjuden av en eller annan anledning. Finns det generella infartsförbud är det väl lite mer. Inga stora pengar hur som helst.

Så kom det idag ett mail från advokat Bertil Brink A1 advokater igen:

"Tack för Ditt svar.

Artipelag har nu förklarat varför Artipelag i egenskap av fastighetsägare och ansvarig för besökarnas säkerhet har beslutat att cykelåkning inte kan tillåtas på strandpromenaden och naturstigarna.
Eftersom saken nu tydligen handläggs av Värmdö kommun får ytterligare eventuell skriftväxling ske i det ärende som handläggs av kommunen och skriftväxlingen med Dig avslutats härmed i denna sak."
--------

Kunde inte låta bli att svara, kanske skulle formulerat lite annorlunda men tror nog inte att jag får något mer svar från Bertil:

"Hej Bertil,

Eftersom ni verkar ha tagit det här ärende på allvar så är det bra att du tar den juridiska dialogen vidare med Värmdö Kommun på en hög etisk och professionell standard som inte främjar orätt (enligt advokatsamfundets riktlinjer).

Enligt Värmdö Kommun finns varken anledning, underlag eller tillstånd för Artipelag att sätta upp förbudsskyltar, att anlägga väg (genom att lägga ut flera lager av spånmassor) och därigenom begränsa allemansrätten i den tidigare orörda naturen och på dess naturstigar som du hänvisar till. Har Artipelag begått olaglig handling?

Tyvärr verkar du och Artipelag fått det här med allemansrätten om bakfoten. Allemansrätten värnar ju om allas lika tillträde till natur och är upp till alla nyttjare - till fots eller på cykel (oavsett cykelmodell, däckstyp etc.) att på alla sätt visa försiktighet respekt och hänsyn till både underlag, naturen och varandra efter förutsättningar som råder. Alltså ingenting som någon markägare behöver hitta på egna "hänsynsfulla" anledningar till att reglera ytterligare. Förklaringen "Artipelag i egenskap av fastighetsägare och ansvarig för besökarnas säkerhet har beslutat att cykelåkning inte kan tillåtas på strandpromenaden och naturstigarna." verkar vara den officiella ni tänker gå vidare med och kan tillsammans med ditt dokument du skickat till mej sammanfattas som långsökt onödigt trams. Att Artipelag ställer sej bakom detta och utifrån det även anser sej har rätt att besluta om att "tillåta" tillträde för särskilda grupper (i det här fallet särskilt benämnda kundgrupper och besökare till Artipelag) på bekostnad av och neka tillåta tillträde för andra grupper är löjeväckande.

Artipelag gör en höna av en fjäder och försöker lösa ett problem som inte finns på ett väldigt onödigt sätt som nog bara kommer att drabba dem negativt. Vi är som sagt många som cyklat i området i flera år och endast vid ett (1) tillfälle har jag - utan några som helst "säkerhetsproblem" eller skador - stött på gående på den aktuella anslutningsstigen. Det hade varit enkelt för Artipelag att bara ta ner skyltarna och hälsa alla typer av besökare och kunder välkomna. Att Artipelag i stället valt att anlita dej i egenskap av advokat att författa ett personligt dokument till mej känns mer som ett tecken på deras medvetenhet att de gjort fel än att de nu försöker "göra rätt".

Tyvärr verkar det allt vanligare att olika "mark- och fastighetsägare" på eget initiativ sätter upp felaktiga och olagliga skyltar eller på andra otrevliga och ibland hotfulla sätt tar till metoder och lösningar som strider mot allemansrätten på samma sätt som Artipelag. Tillsammans med otaliga svartbyggen också en tråkig utveckling och på Värmdö ett aktuellt ämne som det löpande följs upp och rapporteras i media som du säkert känner till. Förvånande att Artipelag direkt och via dej inte visat på bättre omdöme eller respekt för detta.

Det juridiska får ni som sagt hantera vidare direkt med Värmdö Kommun. Eftersom dokumentet du skrev som förklaring till mej som privatperson så förväntar jag mej forfarande svar på:

1. Förtydliga vad du menar med "...naturstigarna ska kunna användas säkert av dessa kategorier..." Säkert på vilket sätt?

2. Förtydliga vad du menar med "... incidenter och skaderisker, som lätt kan uppstå..." Vilka incidenter och skaderisker?

3 Förtydliga vad du menar med "Denna typ av cyklar kan också ställa till vissa skador på dessa spånbelagda naturstigar...". Vilka "skador" skulle det kunna vara?

4. Förtydliga vad du menar med "... Artipelags beslut att inte tillåta cykelåkning på naturstigarna..." På vilket sätt har Artipelag rätt att besluta om detta?

5. Du har skrivit ett helt stycke ang. skadegörelse i ditt svar direkt till mej. Vad har jag med det att göra?

6. Har det överhuvudtaget varit några problem med cykling i naturområdet runt Artipelag?"
------------

Popcorn?

Hade jag bott närmre hade en Happy-easy-on-the-trail-ride varit given. Ur ett rent juridiskt perspektiv alltså.

Ett sakligt svar på ett schysst sätt, lycka till Dr Durden!

Tillbaka
Topp