Förbudsskyltar vs allemansrätt - skarpt läge

DavidH skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skrev en synpunkt till kommunen om detta.
> Hoppas ärendet går åt rätt håll.

Synd att jag själv inte nyttjar området, annars hade jag också skickat Värmdö kommun en blänkare :/

// Larsa

För många konsthallar. Jag önskar att gamlingar som har för mycket pengar över hade mer fantasi. Nu ska det vara en konsthall, punkt.

Varför inte göra något för barnkultur? (skulle ju passat baby-björn-killen) eller för idrott eller nåt annat?

bra och sakligt svar, snyggt!

det uteblivna svaret - i sak - från advokaten tolkar jag som att han /numer/ inser vad vi upplysta på happy redan visste.

Tyvärr känns såna här ärenden rätt trist att behöva hålla på med under kategori "energiläckage". Riktigt lågt och mycket irriterande att de direkt väljer att blanda in en advokat för en sån här sak, men är väl som sagt kanske mer ett tecken på att de är medvetna att de gjort fel.

Avgörande är ju hur Kommunen agerar. Just nu känns ärendet "löst", men man vet ju aldrig vilka turer sånt här tar. De kanske gör en "Bogesundare" och fogar sej för Artipelags förklaringar eller påtryckningar. Artipelag är kända för sin oödmjuka attityd även mot anställda:
http://www.dn.se/kultur-noje/artipelag-chefen-indragen-lon-om-ni-inte-borstar-skorna/

Kommer i alla fall att kontakta handläggaren och följa ärendet. Bra att fler hör av sej också! Värmdö Kommun är helt överbelastade med den här typen av ärenden och utredningar (framför allt svartbyggen), så risk finns nog att ingenting händer om ingen trycker på och följer upp...

Annat exempel:
Höll på att bli överfallen av en hund på en av favoritstigarna för nån vecka sedan. Blev ett jäkla liv i skogen när den dök upp och började skälla samtidigt som en kvinna skrek "... här kan man ju inte cykla...". 2 damer dök upp längre fram så jag stannade o pratade med dem. Utgick från att både dom och hunden blev rädda. Valde en ödmjuk attityd och stannade och pratade trevligt med dem. Förklarade hur fantastiska dagens cyklar är och går mjukt o fint i skogen tack vare fjädring och stora fina däck mm. Ingen var otrevlig eller arg. Tog av både hjälm och glasögon och försökte hälsa på hunden också, men den sprang omkring och skällde frenetiskt hela tiden och var helt uppjagad. Hundägaren lyckades inte heller lugna ner den. Hade mina hundrädda barn varit med hade de nog legat med panik i fosterställning. Cyklade vidare och orkade inte börja diskutera med hundägaren att kopplingstvång gäller...

snacka om rättshaverist!

http://www.artipelag.se/sv/områdeskarta

stig 10 är en rullstolsanpassad spång. typ 1,5m bred med räcken. Byggd av Artipelag för att rullstolsburna å barnvagnar ska kunna ta sig från parkeringen via naturen. Att cykla mtb på den är det bara idioter som skulle få för sig

Stig 4 är en stig med spån på som leder till konsthallen från parkeringen. Kolla kartans skala. Det rör sig om några hundra meter stig. Vad är poängen med att cykla just där?

Kvar är stig 9, åxå spån, en liten runda på några hundra meter, är den värd det här besväret?

Varför ska du cykla på en spånstig med barn å pensionärer? Är det verkligen cyklingen du är ute efter? Är det inte bara rättshaveristen i dig som triggades av en liten skylt?

Ingarö har 18 mil stig. Varför inte köra där istället? Jag tycker det är bra att du ifrågasätter Artipelags agerande men varför köra där?

Peter E skrev:
> snacka om rättshaverist!
>
> http://www.artipelag.se/sv/områdeskarta
>
> stig 10 är en rullstolsanpassad spång. typ 1,5m
> bred med räcken. Byggd av Artipelag för att
> rullstolsburna å barnvagnar ska kunna ta sig
> från parkeringen via naturen. Att cykla mtb på
> den är det bara idioter som skulle få för sig
>
> Stig 4 är en stig med spån på som leder till
> konsthallen från parkeringen. Kolla kartans
> skala. Det rör sig om några hundra meter stig.
> Vad är poängen med att cykla just där?
>
> Kvar är stig 9, åxå spån, en liten runda på
> några hundra meter, är den värd det här
> besväret?
>
> Varför ska du cykla på en spånstig med barn å
> pensionärer? Är det verkligen cyklingen du är
> ute efter? Är det inte bara rättshaveristen i
> dig som triggades av en liten skylt?

Kan han vara ute efter värna allemansrätten? All mark vi cyklar på ägs av någon, och börjar man göra inskränkningar på ett ställe, så kan man väl göra det på ett annat?

Snart får vi alla hålla till på "vår egen mark", av "säkerhetsskäl" :)

Jag kan också tycka att man kan låte bli de metrarna stig iofs, men jag hade nog också blivit provocerad av formuleringen. Hade Artipelag istället skrivit typ: "Cykling undanbedes på de spånbelagda stigarna av hänsyn till handikappade/barn/äldre/whatever, men du får gärna leda cykeln förbi" så hade det nog denna tråd aldrig blivit av...

Lejon skrev:
> Jag kan också tycka att man kan låte bli de
> metrarna stig iofs, men jag hade nog också blivit
> provocerad av formuleringen. Hade Artipelag
> istället skrivit typ: "Cykling undanbedes på de
> spånbelagda stigarna av hänsyn till
> handikappade/barn/äldre/whatever, men du får
> gärna leda cykeln förbi" så hade det nog denna
> tråd aldrig blivit av...

Sant.

Cyklister kan väl hålla sig till de asfaltsbelagda naturstigarna som det finns tusentals mil av i Sverige!

Nävisst nä, där skall bilarna vara.

kokodrill skrev:
> Ingarö har 18 mil stig. Varför inte köra där
> istället? Jag tycker det är bra att du
> ifrågasätter Artipelags agerande men varför
> köra där?

Kan ju vara så att TS favorit stig går tvärs över området, och berörda stigar är en del av detta (eller åtminstonne var) tills Artipelag kom och gjorde "naturstig" av delar av sträckan...

// Larsa

Jag fick svar från Värmdö kommun redan samma dag, även om det bara var att de redan har ett ärende för detta. Men snabbt jobbat i alla fall.

Sedan håller jag med om både att man inte ska sätta upp egna förbudsskyltar och att man inte ska cykla just här:
Strandpromenad_V5A0800x.jpg

Peter E skrev:
> snacka om rättshaverist!
>
> http://www.artipelag.se/sv/områdeskarta
>
> stig 10 är en rullstolsanpassad spång. typ 1,5m
> bred med räcken. Byggd av Artipelag för att
> rullstolsburna å barnvagnar ska kunna ta sig
> från parkeringen via naturen. Att cykla mtb på
> den är det bara idioter som skulle få för sig
>
> Stig 4 är en stig med spån på som leder till
> konsthallen från parkeringen. Kolla kartans
> skala. Det rör sig om några hundra meter stig.
> Vad är poängen med att cykla just där?
>
> Kvar är stig 9, åxå spån, en liten runda på
> några hundra meter, är den värd det här
> besväret?
>
> Varför ska du cykla på en spånstig med barn å
> pensionärer? Är det verkligen cyklingen du är
> ute efter? Är det inte bara rättshaveristen i
> dig som triggades av en liten skylt?

Jodu, att de blir en "juridisk" utredning om det här känns faktiskt rätt onödigt och inget jag haft för avsikt. Artipelag fick en enkel fråga att förklara och valde direkt att koppla in en advokat för att svara.

Stig 10 dvs strandpromenaden i trä med räcken är det ingen som cyklar på, utan där är det bättre att leda cykel eftersom det är där de flesta promenerande mm rör sej till och från parkering och brygga. Har förklarat det i ett tidigare inlägg. Finns idag även en kiosk nere vid brygganläggningen där det är fint att stanna till.

På de övriga stigarna - framför allt stig 4 där skylten är uppsatt - är det mycket ovanligt att man stöter på någon alls. Det kommer ett spår (som inte syns på Artipelags karta) söderifrån Ingaröhållet och vi brukar svänga in på stig 4 för att:
- stanna och ta en fika/lunch på Artipelag
och/eller
- passera byggnaden (med eller utan fika/lunchstopp) på stigar och klipphällar direkt söder om byggnaden, leda cyklar efter strandpromenaden (med eller utan stopp vid brygganläggningen) och sedan följa runt viken och fortsätta runt viken där stig 9 vänder tillbaka (finns ett fint spår som fortsätter norrut som inte syns på Artipelags karta). De "lokala" stigarna är delar av en sammanhängande runda som gör att man kan passera området och följa havet både söderifrån och norrifrån utan att behöva cykla ut på asfalt/bilväg (som är det andra alternativet).

Gällande själva skylten så hade de kunnat formulera sej annorlunda och i stället för förbud uppmanat till försiktighet mm. Får de igenom cykelförbud på de argument de lagt fram så är det nog rätt många fastighetsägare, samfälligheter etc. både på Värmdö och andra orter som skulle kunna förbjuda cykling på samma grunder.

kokodrill skrev:
> Ingarö har 18 mil stig. Varför inte köra där
> istället? Jag tycker det är bra att du
> ifrågasätter Artipelags agerande men varför
> köra där?

Ingarö är än så länge outforskad mark för oss, men snart så ska vi nog våga oss över bron. Går rykten om riktigt fina spår där. Plan är att haka på Värmdö CK inom en snar framtid...

Varför ska mtb-cyklister oftast försöka "skrämma bort" rörelsehindrade och rullstolsburna på dom få antal stigar dom har anlagt för sin skäliga tillgänglighet?

För helvete - Sverige har +20.000 kilometer stigar (inkl. fjälleder) för cykling i hög fart!

Typiskt lata stockholmare som inte kan tänka tanken att slänga upp cykeln bakpå bilen och köra 2 - 5 mil för lite skön och ostörande stigcykling. Bah!!

T skrev:
> Typiskt lata stockholmare som inte kan tänka tanken att slänga upp cykeln bakpå bilen
> och köra 2 - 5 mil för lite skön och ostörande stigcykling. Bah!!

Man är alltså lat om man inte tar bilen...

pLu skrev:
> T skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Typiskt lata stockholmare som inte kan tänka
> tanken att slänga upp cykeln bakpå bilen
> > och köra 2 - 5 mil för lite skön och
> ostörande stigcykling. Bah!!
>
> Man är alltså lat om man inte tar bilen...

Hehe, "you got me there"...

Nja, jag menade snarast lat tankemässigt i sinnet/fantasin, att man inte kan tänka sig att ta sig lite längre ut på sina cykelrundor.

Edit: Lat var nog fel ord från början, borde ha valt inskränkt istället.

Senast ändrad:
DavidH skrev:
> Jag fick svar från Värmdö kommun redan samma
> dag, även om det bara var att de redan har ett
> ärende för detta. Men snabbt jobbat i alla
> fall.
>
> Sedan håller jag med om både att man inte ska
> sätta upp egna förbudsskyltar och att man inte
> ska cykla just här:
> http://www.artipelag.se/sites/default/files/styles
> /page_gallery/public/media/pages/Strandpromenad_V5
> A0800x.jpg

Jo dom var väldigt alerta på kommunen att svara och starta ett ärende. Mailade dem faktiskt i ett annat ärende och hade med Artipelags skylt som en sidofråga - om cykelförbud gällde eller inte. Frågan till Artipelag gäller i alla fall bara naturen och stigarna i området och inte strandpromenaden med träspänger och räcken på bilden. Där är det som sagt leda cykel som gäller...

Konkret skrev:
> Grips på bar gärning av en polis
> sittande och cyklandes på min cykel. Fortfarande
> samma grej? Folkmord? =)

Nej, det är knappast folkmord om en polis cyklar på din cykel.

T skrev:
> Varför ska mtb-cyklister oftast försöka
> "skrämma bort" rörelsehindrade och
> rullstolsburna på dom få antal stigar dom har
> anlagt för sin skäliga tillgänglighet?

Det är väl ett visst glapp mellan att med anpassad fart och utan att skrämma någon använda en stig - eller för all del det där brädbygget - för transport och att totalförbjuda cykling.

Be om sänkt hastighet istället så blir ingen upprörd, och be har man alltid rätt att göra. Även utan skumraskadvokat.

Dr Durden skrev:
> Jo dom var väldigt alerta på kommunen att svara
> och starta ett ärende. Mailade dem faktiskt i ett
> annat ärende och hade med Artipelags skylt som en
> sidofråga - om cykelförbud gällde eller inte.

Två frågor på gång hos kommunen samtidigt. Definitivt rättshaverist.

Stalle

Tillbaka
Topp