Force vs Ultegra?

Miro

Medlem
Force vs Ultegra?
Ska kanske köpa ny racer om det blir av.

Ena cykeln har Sram Force och andra Shimano Ultegra 6700,

Jag har idag gamla ultegra 6600 och tycker det fungerar bra, jag är dock inte rädd att prova nytt.

Så hur står sig Force mot nya ultegra?
Skillnad i känlsa?
Skillnad i kvalité och livslängd?
Vikt skillnader?
Skillnader i pris om man tex behöver köpa kassette och kedja nytt?

Vad hade ni erfarna valt och varför?

/ Miro

Force vs Ultegra?
Så hur står sig Force mot nya ultegra?
Jag gillar min Focegrupp bättre än min Ultegra.

Skillnad i känlsa?
Enorm, Force är mycket bättre och jag gillar dubbeltap

Skillnad i kvalité och livslängd?
Kan inte tänka mig att där finns någon större skillnad

Vikt skillnader?
Force är lättare

Skillnader i pris om man tex behöver
köpa kassette och kedja nytt?

Dessa prylar är tvärkompatibla.

Force är dessutom snyggare, coolare och ballare än Ultegra.

Senast redigerad av en moderator:
Force vs Ultegra?
Som jag förstått det har shimano 6600 och 6700 något som shimano kallar b-kompatibilitet när det gäller växlar/kedja /vevparti. Det ska fungera men med sämre funktion (eller något i den stilen).
När det gäller bromsarna så ska det om jag fattar shimano rätt ge sämre modulation att blanda nya reglage med gamla bromsar.
Det var iallfall vad jag lyckades googla mig till för ett tag sen, inte hundra på om allt stämmer....

Force vs Ultegra?
Miro skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Så hur står sig Force mot nya ultegra?
man kan ju vända på frågan, hur står sig nya ultegra mot Force. Båda grupperna är riktigt bra, o det är ju en fråga om smak. en del gillar shimanos växlingssystem bättre, andra srams. jag har själv force och är riktigt nöjd.

> Skillnad i känlsa?
Force är lite mer destinkt, mer mekanisk känsla i dem. shimano lite mjukare i växlingarna. vad man gillar är väll en smaksak.

> Skillnad i kvalité och livslängd?
likvärdig skulle jag säga.

> Vikt skillnader?
Eftersom nya Force är lättare än Dura-ace, så innebär det väll att Force är 150-200 gram (om inte mer) lättare än ultegra.

> Skillnader i pris om man tex behöver köpa
> kassette och kedja nytt?
Ungefär samma, shimano och sram är rätt lika där i priser, dessutom funkar det ju med shimano kassett o kedja till sram, o tror det skulle gå åt andra hållet med.

>
> Vad hade ni erfarna valt och varför?
Shimano ultegra 6600 har jag kört några år, sram rival av första generationen i 2 år och nu några månader på nyaste Force generationen, den man vill ha om man ska ha force. Varför jag valde force? gillar dubbletap, gillar känslan i reglagen vid växlingar, gillar formen på reglagen, gillar inställningsmöjligheten i reglagen, gillar kvalitetskänslan och att gruppen sen är ruskit lätt skadar ju inte.

Force vs Ultegra?
Tidningen Tour testade SRAM force och Ultegra 6700 i nr2/2010, de fick samma totalbetyg i testet
Force är lite lättare men Ultegra växlar bättre, men skillnaderna mellan grupperna är inte stora.
OBS
Många SRAM-anändare kör med Shimano-kedja + kassett för att de tycker att det både rasslar mindre och växlar bättre.

/Håkan

Force vs Ultegra?
HåkanC skrev:
> Tidningen Tour testade SRAM force och Ultegra 6700
> i nr2/2010, de fick samma totalbetyg i testet
> Force är lite lättare men Ultegra växlar
> bättre, men skillnaderna mellan grupperna är
> inte stora.
> OBS
> Många SRAM-anändare kör med Shimano-kedja +
> kassett för att de tycker att det både rasslar
> mindre och växlar bättre.
>
>
> /Håkan

Oj, du och Jensen är inte emot varandra :D

håller med Jensen annars förutom att jag bara kört Shimano 105, Campagnolo Veloce innan och kör numera gamla Sram Rival med Forcevevparti.

Vet inte hur Sramkassetterna är numera, de innan hade en lite speciell växlingsgrej som gjorde att det lätt hackade till när man växlade. Inte så skönt. Jag kör numera Dura-Ace 7900 kassett och kedja, växlar helt klart mjukare men valde de mest på grund av vikt.

Force vs Ultegra?
Yenen har ju dragit upp i skyarna och med följd att Shimanos prylar är för dyra i förhållande till Sram och Campa. Force gruppen ska jämställas med Dura Ace gruppen prestanda mässigt.

Jag kör med Force 2010 bakväxel och den är minst lika bra som min gamla Sram Red. Angående kedja och kassett så kör jag med Ultegra 6700 där det gäller att montera kedjan åt rätt håll, men det är det bästa jag kört med, innan hade jag Dura Ace kassett med Sram 1090 kedja och det rasslade rejält. Campas 10 delade kassetter fungerar också ypperligt ihop med 6700 kedjan.

Force vs Ultegra?
Vad är det för priser vi pratar om?
Hos bikediscount kostar ju shimano ultegra 6700 mindre än sram rival 569 vs 649
Är bikediscount dyra på Sram?

Force vs Ultegra?
Barnis skrev:
> Force gruppen ska
> jämställas med Dura Ace gruppen prestanda
> mässigt.

Det är långtifrån alla som håller med dig.
Enl de jämförande testerna i Tour är DA7900 snäppet bättre än SRAM Red, trots den lägre vikten hos Red.

> Jag kör med Force 2010 bakväxel och den är
> minst lika bra som min gamla Sram Red.

Växlingen är ju mkt mer än bakväxeln, och det är väl fortfarande så att det skiljer en hel del i växlingsrörelsen (hos handtagen) mellan Force och Red, till Reds fördel.
Red-reglagen är tom lite billigare än Force 2010-reglagen, tex hos http://www.bike-discount.de/shop/m248/k420/liste.html?ft=1&od=2d
349€ för Red resp 369€ för Force

/Håkan

Force vs Ultegra?
Håkan C: Det skiljer makalöst lite mellan reglagen, så lite att skulle "byta ner" mig till Sram Force 2010 på ny hoj utan att blinka. Tycker Tour att 7900 fungerar bättre så ligger hemligheten i de billigaste komponenterna, den nydesignade kassetten och kedjan, jag vet för jag själv provat. Vill någon ha en nästan oanvänd Sram Red Powerdome så släpper jag det skramlet gärna. Skramlet kan man stå ut med men prylarna glider inte upp och ner lika lätt som nya Shimano.

Prissättningen är rimlig, Force är mycket nyare och skillnaden omärkbar för 9 av 10 och viktskillnaden är obetydlig.

Force vs Ultegra?
De som testat både RED och nya force säger att skillnaden i känsla i reglagen är mycket liten. o rent tekniskt har ju bara red reglagen EN funktion i ETT av reglagen, mer än force 2010. men visst, köper man delarna löst kan man finna RED reglagen billigare, köper man grupp äre en annan femma. i vintras betalade jag strax under 7000 kr för en komplett force grupp, det får man ingen RED för. nu spelar detta ju ingen roll för trådskaparen.

angående tour, det är LÅNGT ifrån alla som håller med tour om att 7900 är snäppet bättre. men det är helt enkelt en smaksak. har man dessutom kört shimano hela livet o har svårt o lära sig nya system, kan det vara svårt att lära känna o gilla sram bättre på en 20 mils test tur. det är så olika från person till person.

Miro: du behöver i alla fall inte vara rädd för att pröva sram.

Cerro: de ramperna jag tror du tänker på, de finns inte på min nya force kassett, de fanns dock på den gamla rival gruppen jag hade. tror de tagit bort det på senare tid.

Force vs Ultegra?
> Miro: du behöver i alla fall inte vara rädd för
> att pröva sram.

Ok tack!

Jag har hittat en cykel med Red komponenter nu med.
Ska se om jag kan förhandla lite om priset med butiken bara så kanske den blir min =)

Annars blir det nog en Force utrustad cykel.

Force vs Ultegra?
Jensen skrev:
> angående tour, det är LÅNGT ifrån alla som
> håller med tour om att 7900 är skönare känsla.

Var ngnstans i Tour har du läst det?

/Håkan

Force vs Ultegra?
Jag har valt Red till min cykel. Valet stod mellan DA, Red och Record. Eftersom jag använder grejerna så valde jag inte efter vad någon annan tycker utan tog den grupp där STI-reglagen passar min hand bäst. I min mening är alla fabrikatens topgrupper bra, skillnad i kvalite och funktion är inte stor.

Force vs Ultegra?
HåkanC skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > angående tour, det är LÅNGT ifrån alla som
> > håller med tour om att 7900 är skönare
> känsla.
>
> Var ngnstans i Tour har du läst det?
>
>
> /Håkan

Välkommen till verkligheten utanför Tour. Finns folk som kör Campagnolo, kommer fortsätta köra Campagnolo för alltid oavsett tester, andras åsikter och pris av den anledningen att de älskar Campagnolo. Som exempel, kanske finns det sådana människor inom Sram med.

Force vs Ultegra?
HåkanC skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > angående tour, det är LÅNGT ifrån alla som
> > håller med tour om att 7900 är skönare
> känsla.
>
> Var ngnstans i Tour har du läst det?
>
>
> /Håkan

läst vad? att alla i hela världen inte håller med tour näre kommer till saker som till stor del är en smakfråga? eller läste du det som att jag sa att alla i tours test inte tyckte det? om så är fallet, läs om, läs rätt.

annars sammanfattar Rock det rätt bra

Force vs Ultegra?
Jensen,
du skrev faktiskt "det är LÅNGT ifrån alla som håller med tour om att 7900 är skönare känsla", HåkanC undrade bara var du hade läst detta. Eller raljerar du bara?

Force vs Ultegra?
fredrikw skrev:
> Jensen,
> du skrev faktiskt "det är LÅNGT ifrån alla som
> håller med tour om att 7900 är skönare
> känsla", HåkanC undrade bara var du hade läst
> detta. Eller raljerar du bara?

han skrev "Var ngnstans i Tour har du läst det". och jag svarade att jag aldrig sagt något om att tour skulle ha skrivit det. utan att alla inte håller med tour näre gäller saker som till stor del är en fråga om smak.

Force vs Ultegra?
Nu får du väl ge dig. Så du menar om jag skriver
det är LÅNGT ifrån alla som håller med Jensen om att Tour är en superbra tidning
så menar jag inte att du tycker att Tour är bra, utan att alla inte håller med dig i största allmänhet? Kan du inte bara skriva att du hittade på för att göra en poäng?

Force vs Ultegra?
fredrikw skrev:
> Nu får du väl ge dig. Så du menar om jag
> skriver
> det är LÅNGT ifrån alla som håller med Jensen
> om att Tour är en superbra tidning
> så menar jag inte att du tycker att Tour är bra,
> utan att alla inte håller med dig i största
> allmänhet? Kan du inte bara skriva att du hittade
> på för att göra en poäng?

nu förstår jag inte riktigt vart du vill komma. allvarligt.

jag får alltså inte säga att bara för att tours testare tycker en viss sak i en fråga som är högst subjektiv, så behöver alla inte hålla med dem?

utan jag ska skriva "alla håller med om de åsikter som tour ger på en högst subjektiv fråga, det är ingen som tycker annorlunda", även fast det inte är sant. som rock skriver, det är en smakfråga, alla toppgrupper är bra. bara för att tours testare tycker att shimanos grupp är bättre, så betyder det ju inte alla alla tycker det. så länge det är personer som testar så äre ju en subjektiv åsikt.

jag tycker det är du som får ge dig. jag tycker personligen att alla har rätt till en åsikt, men vet inte om jag ska tolka detta som att du tycker jag inte har det eller att jag har rätt att skriva att alla inte håller med tour när de avhandlar en fråga som är högst subjektiv.

vet inte om du överanalyserar mina inlägg eller letar nått att sparka på. verkar ju så.

som sagt, det ända jag sa, var att alla inte håller med tour i denna fråga. och att det är subjektiv åsikt. campa passar inte mig, det betyder ju inte att det inte passar nån annan. tours testare tyckte mer om 7900, det betyder inte att det inte passar nån annan.

Force vs Ultegra?
Haha Jensen, läs om, läs rätt. Vi förstår alla vad du menar, men du kan inte svara som du gjorde eftersom du skrev att "det är långt ifrån alla som håller med Tour om att 7900 är skönare". HåkanC undrade alltså hur du fick uppfattningen att Tour tycker att 7900 var skönare.

Force vs Ultegra?
jajo, kanske skulle skrivit "snäppet bättre",som håkan skrev. var väll det jag syftade på, men tydligen missuppfattades det. och sen jagades det på detta

Force vs Ultegra?
Sluta överdramatisera, om du skriver en sak och tänker en annan kan du ju inte bli sur för att vi läser det du skriver. Du kanske skulle korrekturläsa det du skriver lite innan du trycker på skicka?

Force vs Ultegra?
Rock skrev:
> Eftersom jag använder
> grejerna så valde jag inte efter vad någon annan
> tycker utan tog den grupp där STI-reglagen passar
> min hand bäst.

Men hur menar du nu?

;o)

Force vs Ultegra?
fredrikw skrev:
> Sluta överdramatisera, om du skriver en sak och
> tänker en annan kan du ju inte bli sur för att
> vi läser det du skriver. Du kanske skulle
> korrekturläsa det du skriver lite innan du
> trycker på skicka?

det var väll inte direkt övertydligt att det var detta ni gnabbade över.
tycker det är tråkigt när folk ska ordmärka, när de mycket väl förstår och vet vad som menas.
Men lämnar det gärna där, då du nu verkar förstått vad jag ville säga. redigerar mitt inlägg, så att ni blir nöjda.

Force vs Ultegra?
Jensen skrev:
> tycker det är tråkigt när folk ska ordmärka,
> när de mycket väl förstår och vet vad som
> menas.

Jag tycker det är tråkigt när du förvränger påståenden istf att citera dem korrekt.
fredrikw skrev det bästa svaret:
> Sluta överdramatisera, om du skriver en sak och
> tänker en annan kan du ju inte bli sur för att
> vi läser det du skriver. Du kanske skulle
> korrekturläsa det du skriver lite innan du
> trycker på skicka?

Jensen skrev:
> bara för att tours testare tycker att shimanos
> grupp är bättre, så betyder det ju inte alla
> alla tycker det. så länge det är personer som
> testar så äre ju en subjektiv åsikt.

Det märks att du inte har läst komponent-testet.
Har du öht läst ett enda test i Tour?
Har du öht läst en enda artikel i Tour?

Tills du gör det så kanske du inte skall uttala dig öht om deras tester och hur de går till.
I det här fallet gäller det växlingsfunktionen och den är långtifrån enbart baserad på tyckanden. Tour testar växlingsfunktionen mha flera olika mätningar.
Nedan finns en beskrivning av testmetoden för bakväxeln från ett äldre komponettest.
thumb_Komponent-test_V%C3%A4xlar_testmetod_-_Tour_2_2007.jpg

Stor bild: http://happypics.zapto.org/albums/u...onent-test_Växlar_testmetod_-_Tour_2_2007.jpg
Testet av hela växlingsfunktionen är förstås mer omfattande och även framväxeln, och dess funktion, ingår(förstås)
Tours test av växlingsfunktionen är alltså långtifrån enbart baserat på personliga tyckanden.

Hur mycket av den uppmätta skillnaden du som användare märker är en annan sak.
Att (eller om) du inte märker ngn skillnad kan bero på flera olika saker, tex;
Du har inte justerat delarna optimalt.
och/eller du är inte lika nogräkna/känslig/krävande som de tester som Tour gör.

Oavsett vad du känner eller tycker så bör du läsa, och förstå, de tester du skriver om innan du gör det.

/Håkan

Force vs Ultegra?
Jensen skrev:

> redigerar mitt
> inlägg, så att ni blir nöjda.

Aha, det är därför jag inte fattar ett smack av den här tråden?

Force vs Ultegra?
Graj skrev:
> Jag tycker han ska köpa Campaqnolo med
> motiveringen att Campaqnolo är Campaqnolo vilket
> inte Sram och Shimano är!

+1

Varför läsa Tour när man kan vara ute och cykla istället ;)

Force vs Ultegra?
Håkan, jo, jag har läst en del av deras tester, även om min skoltyska inte är den bästa. och har som sagt prövat flertalet hojar både med sram red och force, och några med shimano 7900. alla bra inställda och jag personligen känner ingen skillnad som inte ska vara där så att säga. de växlar olika ja, lite olika känsla, men funktionsmässigt äre ingen direkt skillnad. båda gör vad de ska. så jag tycker ändå att det är en fråga om smak. för mig, o många med mig äre lite bättre funktion och form på srams grupper, men det är min högst personliga åsikt och smak.

Miro: summa sumarum, du blir nog nöjd oavsett vilken grupp/märke du väljer av de finare grupperna. har du kört shimano förut, så kommer sram eller campa vara en annorlunda känsla. jag tror personligen du kommer gilla det, men som du märkt, det ä rätt svårt att säga med säkerhet :D

Force vs Ultegra?
När det ändå är på tapeten med jämförande av Sram och Abu "uups", Force och Ultegra. Jag har hört att just Ultegra har kass hållbarhet mot slitage på kedja och drev. Hur det stämmer nu vet jag inte eftersom det inte är självupplevt, men någon här på forumet kör säkert med ultegra och kan kanske dementera eller bekräfta ryktet. 200 mil ska tydligen vara vad man får ut på den, ofta mindre en så. OBS att det är "Ultegra" inget annat jag pratar om. Sedan vet inte jag riktigt om det är rätt att jämföra Forse mot Ultegra, är inte Rival närmare i pris och prestanda egentligen. Red och Force har jag testat mot verandra och kan faktist inte känna någon skillnad. Rival saknar däremot lite av den mekaniska känslan och även det goa lilla mellan läget på framväxeln som de andra har. Ultegran upplever jag en avsaknad av skärpa i på liknande sätt som Rival, fast värre när den körts ett tag.

Force vs Ultegra?
Menar du gamla eller nya Ultegra?
Jag har kört med gamla ultegra kasetter på CX:en jag tycker de har varit både prisvärda och slitstarka. Ultegra kasett med dura ace kedja har varit mycket för pengarna tycker jag. (Jag har nog några ultegra kedjer till vissa kasetter också, kan inte påstå att jag märker någon funktionell skillnad mellan dura ace och ultegra kedjorna(dock är ju även priset nästan identiskt på gamla)

När det gäller priset så är även "nya" Ultegra billigare än Rival vad jag kan se.

Force vs Ultegra?
Graj skrev:

> När det gäller priset så är även "nya"
> Ultegra billigare än Rival vad jag kan se.

599 euro för ultegra 6700, 519 för rival om man kollar s-tec. om det nu kan vara intressant för nån

Force vs Ultegra?
I så fall är bikediscount billigare än stec på Ultegra.
Dock fortfarande dyrare än 519, de tar 569.
Bikdiscount måste också vara jämförelsevis dyra på Rival där vill de ha hela 649.

Force vs Ultegra?
mr Lindwall skrev:
> Jag har
> hört att just Ultegra har kass hållbarhet mot
> slitage på kedja och drev.

Jag står själv i valet och kvalet mellan (nya) Ultegra och Force till mitt planerade bygge. Just nu är det klar fördel Force. Jag inser att båda grupperna är hästlängder bättre än jag någonsin kommer att bli, och båda grupperna har många och nöjda användare. Min lbs rekommenderar f ö SRAM kedja och kassett när (nya) Ultegra-kunder ska byta, just för hållbarhetens skull. Huruvida han baserar detta på objektiv vetenskap eller subjektivt tyckande förtäljer icke historien...

Force vs Ultegra?
blir nog väldigt bra. ramstorlek är ju rätt viktigt om man säger så. gruppmässigt så hade du ju blivit nöjd oavsett val av de som nämnts

Force vs Ultegra?
Ja dom är rätt lika. Om man inte tänker på underhållskostnaderna senare.
Tex så har Dura ace lite onödigt dyra kassetter om man jämnför vad en Ultegra kassett kostar.

Force vs Ultegra?
grump skrev:
> Globalistic skrev:
> -----
> > Någon som vet vikten på Force komplett grupp
> med
> > kolfibervevarna å RED-liknande klingorna samt
> > kolfiber i reglagen?
>
>
> http://www.totalcycling.com/component-weights.html

Tack! Men det gällde tydligen fram till 2012 om jag förstod det rätt. Efter lite surfnde till hittade jag på SRAMs hemsida att den väger lika mycket som 2011 och 2012 trots ändringarna för 2013.

Tillbaka
Topp