Forerunner 305 - hastigheten/tempot hoppar som fasn

rularn

Aktiv medlem
Jo. Om man springer i ett jämnt och fint tempo så flaxar tempot från 4:15 till 7:40 som en jojjo. I slutändan antar jag att det ska jämna ut sig, men finns det något man kan göra för att få en jämnare gång? Om man kör med sin 'virtuella kompis' så kan hon (trevligare så :-) ena sekunden vara 10 meter bakom och nästa sekund 35 meter framför, osv. Är detta något man helt enkelt får leva med?

Jag märker inget flaxande i tempo itempo med min av samma modell. Hastigheten/tempo håller sig konstant för mig.

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns det nån inställning för tidsutjämning? T
> ex fem sekunders medelvärde eller nåt sånt?

Man kan välja mellan att ta ut positionen mellan "smart" och varje sekund. Jag gissar att varje sekund kan ge bättre mätning.

Som mätningsingenjör vet jag att man inte skall lite på GPS-tekniken hela tiden! Nu antar jag att du springer i skogen och du tappar du kontakten med satelliterna och därigenom får du en "falsk" postion som visar ett felaktigt tempo.

/mp

Men så dåligt som rularn beskriver det tycker inte jag det funkar. När det gäller den virtuella kompisen så kan jag ligga ganska stabilt några meter ifrån under ganska lång tid. Att fladdra 45 meter kan väll inte vara rimligt om inte mottagningen är riktigt dålig?

Det kanske handlar om radioskugga just på den rundan jag testat den. Får se om det blir bättre på andra ställen.

Annars finns det inget man kan göra, som att ställa in på ett längre medelvärde etc?

Tillbaka
Topp