forever-vevlager som faktiskt är det

Jag sladdade förbi Sverull där de fanns på hyllan.

De kostade över 300kr/st så rent ekonomiskt var det en i raden av dåliga affärer - jag är jävligt bra på sådana om blygseln ursäktas - men dels går de säkert att hitta billigare någon annanstans och dels gillar jag tanken på att inte bara laga något trasigt utan att även rätta till en halvröten konstruktion till något bra.
Det var lite saftigt men görs monteringen rätt lär de hålla :) Räknade för ett tag sedan på livslängden enligt SKF:s formler och tror förväntad nominell livslängd som 90 % av lagren kommer uppnå blev över 30-40 000 mil.

Tänker du behålla den yttre tätningen Shimano lagt till eller enbart SKF lagrens RS-tätning?

Kan uppdatera med att det nya BB-UN300 jag satte in nu redan efter första turen har fått ett knakande/tickande missljud i en position, inget glapp men det känns ändå lite olustigt att ge sig ut på cykeltur när man inte har hundraprocentigt förtroende för prylarna så jag får se hur jag gör. Kanske monterar jag in mitt gamla slitna vevlager med lösa konor igen trots att det har gropar i lagerskålarna till dess jag fått hem SKF-lager och kan byta ut Shimanos original.

Kan uppdatera med att det nya BB-UN300 jag satte in nu redan efter första turen har fått ett knakande/tickande missljud i en position, inget glapp men det känns ändå lite olustigt att ge sig ut på cykeltur när man inte har hundraprocentigt förtroende för prylarna så jag får se hur jag gör. Kanske monterar jag in mitt gamla slitna vevlager med lösa konor igen trots att det har gropar i lagerskålarna till dess jag fått hem SKF-lager och kan byta ut Shimanos original.
Är det med originallagren eller med de nya?
Kan det bero på att hylsan inte är plana och riktad eller är det gammal god dålig kvalitet?

Är det med originallagren eller med de nya?
Kan det bero på att hylsan inte är plana och riktad eller är det gammal god dålig kvalitet?
Det första UN300 (det jag tog isär och visade bild på) fick glapp och när jag plockade av vevarna kändes lagret "grusigt", monterade in ett nytt UN300 innan helgen och testade att fylla mellanrummet mellan yttre och inre tätning med fett men sen när jag tryckte in yttre tätning pressades lite av fettet in i lagret och som man kunde känna lite smuts också trots helt nytt och oanvänt lager. Men monterade det ändå och nu efter sjuttio mil är det ett tydligt knak-klick i en position så något är fel.

Hylsan tror jag är plan, den var planad i fabrik och i princip helt plan när jag mätte innan jag monterade första UN300, slipade ändå in att divsidan var plan och vinkelrät mot gängorna på någon hundradels mm när.

Båda lagren funkar ju så normalt hade jag fortsatt cykla om det bara var kortare turer men på längre är det läskigt.

Kvaliteten på lagren lär inte vara den bästa när hela alltet med axel, två lager och yttre skålar med extra tätning kostar 95 kr på Rose inklusive moms. Axeln är dessutom välgjord så lagren är nog där det sparats in.

Har du redan konverterat ditt till SKF-lager eller är det ett framtida projekt?
Det är ett framtida projekt. Faktum är att jag inte ens har något 300 ännu. Jag hoppas fortfarande att ett lager (no pun intended) med bb-un55 ska dyka upp för bara mig, och eftersom jag har hört flera som har tvivelaktiga erfarenheter av 300 så har jag avvaktat.

De diskuteras tidigare i tråden. Solid smörjning.
Då är det nog konventionella lager.

En tanke som for genom huvudet var om man skulle satsat på enkeltätade lager och fylla mellanrummet mellan lagren med fett à la mode @aben. Men dels bör man väl i sann vetenskaplig anda ändra en variabel åt gången och utvärdera, i det här fallet att byta lager mot lager. Dels blev jag osäker på hur tätt det är i glipan mellan lagren och ”röret” och om fettet kan ta sig ut därifrån till vevlagerhylsan.

Vad säger det samlade expertisen om det?

Då är det nog konventionella lager.

En tanke som for genom huvudet var om man skulle satsat på enkeltätade lager och fylla mellanrummet mellan lagren med fett à la mode @aben. Men dels bör man väl i sann vetenskaplig anda ändra en variabel åt gången och utvärdera, i det här fallet att byta lager mot lager. Dels blev jag osäker på hur tätt det är i glipan mellan lagren och ”röret” och om fettet kan ta sig ut därifrån till vevlagerhylsan.

Vad säger det samlade expertisen om det?
Jag gjorde det på ett Shimano framnav och det fungerade faktiskt bra men det var ett nav utan riktig tätning, bara en dammbricka så fettet kunde lätt tryckas förbi tätningen.

Men har haft samma fundering som dig för vevlagret, det jag inte riktigt kommit på är hur man löser fettnippeln/hålet så att man inte behver demontera vevlagret när man fyller på nytt fett? RS-tätade lager tror jag inte är lämpade men om man tar Z-lager med bara dammbricka och behåller Shimanos yttre gummitätning på UN300 borde det gå att trycka ut fett.

Glipan du skriver om tror jag man ganska enkelt kan täta med något medel.

Ha, det var inte vevlagret ljudet kom ifrån utan bultarna till grannyklingan hade vibrerat loss så klingan satt löst och glappade :)

Senast ändrad:
Ha, det var inte vevlagret ljudet kom ifrån utan bultarna till grannyklingan som vibrerat loss så klingan satt löst och glappade :)
Det är en gammal och för de flesta välkänd(?) sanning att de skruvar man vill ska sitta kvar bör man använda skruvlåsning på, typ blå Loctite
eller rent av
1

https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ovriga-kemikalier/skruvlasning-2000017176
Nu vet även du!

Det blev ett par mtrx lager iallafall, får vi se hur forever dem är

Kombon med bsa30 och min nukeproof scout ger iallafall väldigt dålig tätning, dräneringshålet låter vatten komma i direkt kontakt med maskinlagren

Det kunde inte hjälpas, det här måste jag testa.
Visa bilaga 636619

Intressant läsning, att hotrodda en BB-UN300 vill jag vara med på, är det detta lager vi talar om?

Jag har för mig att jag beställde en rem åt morsans trainer för nåt år sen av dem, så firman är legit...3 euro för ett par känns överkomligt.

Jag var tvungen att kolla i arkiven för att förstå varför mitt BB-UN300 inte höll mer en ett par km...sista turen innan Stumjumpern ställdes undan:

Specialized-Stumpjumper - 1 (2).jpeg

Hmm, cause of death: lera och tvätt?

Intressant läsning, att hotrodda en BB-UN300 vill jag vara med på, är det detta lager vi talar om?

Jag har för mig att jag beställde en rem åt morsans trainer för nåt år sen av dem, så firman är legit...3 euro för ett par känns överkomligt.

Jag var tvungen att kolla i arkiven för att förstå varför mitt BB-UN300 inte höll mer en ett par km...sista turen innan Stumjumpern ställdes undan:

Visa bilaga 656545

Hmm, cause of death: lera och tvätt?
Ja, det ser ut att vara de lagren. Sen är jag för dålig på tyska för att förstå om de skriver ”SKF” någonstans i produktbeskrivningen och för dålig på lager för att egentligen veta, men frågan är hur bra de är för det priset? Jag gjorde inga vidare jämförelser när jag köpte mina och betalade därför möjligen onödigt mycket, men jag fick nog ge väl 10 gånger så mycket för ett par SKF.

Jag har inte bytt ännu, men oavsett så är det så förbannat trist när man tar bort något bra (bb-un55) och ersätter det med något som öht inte är likvärdigt (bb-un300). Tillgång och efterfrågan and all that jazz, men ändå.

Håll oss uppdaterade, vi måste framtidssäkra vår kulturgärning!

BB infnite pressfit för gxp har efter 1 år på pendeln/graveln/cxn funkat väldigt bra. Ca 700 mil. De har livstidsgaranti på sina lager men återstår väl att se hur det är med det i praktiken.

En sak inte alla vet är att Shimanos kapslade vevlager BB-UN51, BB-UN72 och nog några modeller till går att montera isär, serva och sedan montera ihop igen. Inte riktigt lika lätt som med lösa konor och skålar men inte särskilt svårt heller, gjorde det själv igår. Försökte mig även på att borra hål för enkel smörjning av lagret men stålet i hylsan på vevlagret var för hårt för mina borr.

Någon som har ett rasat/dåligt BB-UN300 i 68/110-113mm?
Blev lite inspirerad av Abens och LWBs lagerbyten på dem och tänkte se om man inte kunde använda en sån axel för att konvertera Fauber till JIS.
Betalar gärna i Happy-valuta eller till välgörande ändamål.
Jag har också funderat på detta. Hur har du tänkt passa in lagret i vevlagerhylan? Axelsätena är 7 och 10 mm breda och ett 40 mm lager är 12 mm brett men det bör nog kunna funka, 50 mm mellan lagren.

Jag tänkte svarva ut Fauberns lagerhylsor till 42mm (de är dryga 41mm) och presspassa i en bit som jag svarvar till 40mm med en liten klack på insidan som stopp för lagret och låsringsspår på utsidan lagret.
Tittade på din bild av axeln och förmodligen behöver jag svarva ner klacken på ena sidan för det bredare lagret. Möjligt att man får svarva bort den helt och värma dit en ny bit som stopp.
Men det är bara en teori än så länge, får se hur det blir i verkligheten. Möjligt att man behöver gå ner något i ytterdiameter på lagren för att få det starkt nog.

Jag tänkte svarva ut Fauberns lagerhylsor till 42mm (de är dryga 41mm) och presspassa i en bit som jag svarvar till 40mm med en liten klack på insidan som stopp för lagret och låsringsspår på utsidan lagret.
Tittade på din bild av axeln och förmodligen behöver jag svarva ner klacken på ena sidan för det bredare lagret. Möjligt att man får svarva bort den helt och värma dit en ny bit som stopp.
Men det är bara en teori än så länge, får se hur det blir i verkligheten. Möjligt att man behöver gå ner något i ytterdiameter på lagren för att få det starkt nog.
Jag går och letar på direkten. Så nu har jag även skrivit i tråden, så jag kommer ihåg den.
Var det inte nån cykel som hade Fauber till BSA adapter standard?

Jag är inte så kunnig inom metallsvarvning men om axeln är härdad går den fortfarande att svarva med vanliga svarvstål? Mitthylsan gav jag mig på att försöka borra hål i för en smörjnippel och det gick inte alls med vanliga hss-borr, förstörde även min automatkörnare :(

Edit. Tog fel, det var ju ett UN52-lager jag försökte borra hål i.

Jag skulle aldrig köpa ett no-name lager. Det finns enormt mycket billiga skitlager som bara kommer skapa problem och huvudvärk. De ser bra ut på pappret, men inte i verklighete. Jag har provat att spara på lager i andra tillämpningar än cykling. Har man tur så kan det såklart gå bra, det finns bra lager att hitta billigt.
SKF, NSK tar hutlöst betalt för sina lager, men man kan sova gott om natten.

Här finns SKF 61903 som bör passa till UN300, kostar 8,59 EUR Någon som beställt från dem? Kommer nog göra det själv men behöver lite andra lager också och tänkte ta det i samma.

Priserna på lager varierar väldigt mycket mellan olika affärer och vem som köper. Industrier betalar bara 25% av priset som privata Svensson får betala.

20230706_103357-jpg.636527

Vevlager kom upp i en annan tråd så tänkte jag kan ge en uppdatering om BB-UN300. Problemet man direkt märker när Shimanos UN300 monteras är att när de yttre skålarna spänns i vevhylsan på ramen så trycks den tunna mellandelen ihop, inte mycket men tillräckligt för att ge en sidokraft som påverkar kullagren och som man kan känna när man roterar axeln utan vevar. För att undvika det polerade jag ned anläggningsytan på axeln för vänstra lagret så att det precis kan glida på axeln men utan glapp.

Glad i hågen trodde jag problemet med den dåliga livslängden var löst men så väl var det inte, efter lite drygt tusen mil vardera för två vevlager togs vevarna av och jag kunde känna att lagren på drivsidan var slut på båda, kanske hade de hållit tusen mil till innan ras men inget jag ville chansa på för de kunde lika gärna rasat på nästa tur.

Hade tanken på att byta ut mot SKF-lager, kostar runt en hundring styck men räknade lite på vilken belastning lagren utsätts för och det är relativt nära gränsen för vad SKFs 61903 klarar. Det finns lager där man skippat kulringen i lagret för att få in fler kulor och därmed klara högre last men jag tröttnade på den dåliga konstruktionen och gav upp spåret att byta ut lagren till bättre.

Lagerstorleken 17x30x7 är samma som på dyra Phil Woods (och flera andra) så det förklarar varför man på forum hittar att även de håller dåligt. Det finns tillverkare som använder något större lager, billiga Neco t.ex., genom en lite tunnare axel men det ger andra problem som att anläggningsytan mot vevarna blir smalare och sämre och inte heller så kul.

Så gick tillbaka till gammaldags med vinkelkontaktlager och lösa skålar, de behöver service då och då men risken för ett totalhaveri är åtminstone mycket mindre.

Senast ändrad:
Kassettlager kan hålla ganska länge efter första symptomen, tyvärr.
Annars hade marknaden ställt högre krav på produkten.

Men, med en osmörjd kedja, dåligt pumpade däck och gamla trissor.. Vad är väl ett lager som håller måttet? 🤷

Phil Woods vevlager har som sagt samma dim på maskinkullagren men med tanke på vad de kostar får man väl förutsätta att kvaliteten är något bättre än de som Shimano använder till sina hundrakronorsvevlager. Hittade en lite rolig review där Phil Wood-vevlagret först hissades efter ett års bruk, ett halvår senare var lagren slut och behövde bytas och artikelförfattaren skrev att han går tillbaka till Shimanos.

När ska någon nämna Fauber?
Fauber är nog inte så dumt ändå. Jag har aldrig cyklat långt på dem och konstruktionen är ju ganska omständig kan tyckas, men de är från en tid när det var mer prio på hållbarhet och mindre prio på att få ner vikten.

Desamma gäller frikransarna från den tiden, känner man på vikten av en sådan och jämför med dagens kassetter och frihjul så förstår man att de var byggda för att hålla på ett helt annat sätt.

Senast ändrad:
Finns ett mellansteg som kombinerar det bästa av två världar. Fauber med fyrkantaxel. Finns beskrivet på andra ställen här har jag för mig. Tungt men stabilt och lättservat.
IMG_20250919_125814.webp

Jag drömmer inte ens att få ut tusen mil ur något av mina vevlager. Imponerande i vilket fall.

Det berör väl på om vi pratar lvg eller mtb. På lvg har jag aldrig behövt byta en vevlager. Längst körde jag på en cykel med DuraAce cup-and-cone vevlager, nåt som fyra tusen mil.

Mina MTB har inte rullat så många mil. Där har jag bytt en sidan av en DUB vevlager, andra sidan roterade fint. Antar att vatten har kommit in i lagret.

Jag tycker helsmidda Fauber-vevpartier fortfarande har sin plats - på rätt cykel. Har ett sådant på vardags-nyttocykeln, kollade vägmätaren idag under turen in till stan för att handla och den visade precis 1500 mil men vägmätaren är bytt och det är lite mer, vevlagret togs från en annan cykel så det var inte nytt när det monterades . Hängde av kedjan och kände på det och det var helt ok och bör klara många mil till.

Men det är inget "fit and forget" vevlager, jag tar isär, rengör och sen nytt fett var 500 mil ungefär, försöker hålla det men det kan bli längre intervall. Och det är också otroligt viktigt att det justeras rätt, för hårt spänt och lagerytorna förstörs på nolltid, kollar därför alltid att jag kan känna ett litet spel i lagret efter att det är monterat.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp