Fork-get about it....

StoraBerg

Medlem
Fork-get about it....
Har funderat på en Fox gaffel - eller en cykel utrustad med dito - men har kommit fram till att det inte är läge. Varför? Fox kräver 30 timmars serviceintervall och har sitt lager i Danmark. Om man bor utanför 08/031 området så ligger inte många cykelhandlare med delar på lager. Kollade med vår lokala handlare idag och dom bekräftade att det kan ta tid att få sina delar eftersom att alla ordrar desutom går på mail.

Jag fattar inte: är Fox bara korkade eller tycker dom att dom kan göra hur som helst med ett litet oviktigt område Sverige? "By the way Joe - what´s this Sweden / Denmark thing? They are like the same right"

Kollade oxå på BOS ett tag tills jag fick klart för mig att dom inte gärna skickar packningar etc till Sverige utan hellre vill att den som betalat 10-12 lax för en gaffel ska skicka den till Frankrike varje gång något ska fixas.

Som konsument blir jag förbannad. Ska man lägga 20-30 papp (minst) på en cykel eller 8-12 papp på en gaffel så ska det fan finnas delar att få tag på. Jag menar: säsongen är inte så lång och inte pajar hojen under vintern utan det som ska gå sönder gör det naturligtvis när man vill använda cykeln.

Dåligt. Kass. Eller till och med rent respektlöst.

Fork-get about it....
En del modeller från RockShox ska väl få ny ytterbensolja var 25e timme också enligt instruktionsboken - verkar inte vara månnga som följer det...

Men Fox kanske är känsligare? Beroende på hur stor servicen är blir det inte många minuters jobb att göra själv. Gaffelbensoljan t.ex. är ju bara att hälla ut och fylla på - två skruvar.

Fork-get about it....
När jag läste tidningen What mountainbike så skrev de jämt att rock shox var riktiga slitvargar som inte behövde nämnvärt med service, de bara funkade och funkade. Fox däremot var ganska känsliga angående serviceintervallerna, enligt dem.

Fork-get about it....
Har bara haft en Fox-gaffel och den körde jag två säsonger innan jag servade. Hade inte märkt någon försämring av funktionen. I och med att jag också ville serva Rp23:an skickade jag, via LBS, till danskarna. LBS och danskar menade att två säsonger inte brukade vara några problem.

Och mycket riktigt var den, enl uppgift, som ny invändigt. Har tyvärr inget statistiskt underlag, grafer eller egenkomponerade Wiki-artiklar som stöd. Bara mina 50p.

Däremot tog det vansinnigt lång tid, skickades i påskas. Så jag kommer se till att skicka under lågsäsong nästa gång.

Fork-get about it....
Tror en Marzocchi 55 RC3 Evo Ti (2011-2012) skylle kunna vara något om du vill köra mer än meka. Fått grymt bra betyg nu när dom fixat de tidigare problemen.

Fork-get about it....
Förlåt en stackars landsvägsåkare, men låter inte de här serviceintervallerna som att de följer samma princip som vilken modern personbil som helst? ”Vi kräver att kunden gör service hos oss för hyfsade pengar med ganska korta intervaller så får vi ett bra tillskott til kassan utan att vi behöver höja priset på själva prylen”, typ?

/s-o

Fork-get about it....
s-o: jo det är ju just så det låter och det låter inte bra i mina öron eftersom att slitdelar inte finns på lager hos många "mindre" cykelhandlare utan måste beställas från Danmark. Desutom. Som någon påpekade här så tog det hela galet med tid. Tid som man inte har sommartid. Och som bekant så går ju inte all service att planera till off-season utan ibland krävs mer akuta insattser.

Mz verkar fin fint!

Fork-get about it....
Oftast är det bara ytterbensservice man behöver göra ofta och det kan behövas. Om smörjoljan i ytterbenen tar slut eller är för lite så kan innerbenens yta slitas sönder då de går torra. Där är ju fördelen med marzocchis dämpare som har öppet oljebad så innerbenen alltid har olja.

Ytterbensservice behöver inte ta mer än 10-20min att göra och är inget svårt.

Fork-get about it....
Nej, StoraBerg, jag skrev inte att det tar lång tid att få slitdelar från danskarna. Jag skrev att det tog lång tid i påskas att få gaffel och bakdämp servat HOS danskarna. Du förstår att det är skillnad? Det är du som säger att beställning via LBS tar tid.

Själv kommer jag beställa slitdelar från tyskarna när jag behöver, och serva själv.

Fork-get about it....
Vad räknas som 30 timmar då? Hur många gånger i minuten ska gaffeln bottna? 30 timmar kan man fort komma upp i på två veckor under sommaren, eller på en vecka under en cykelsemester. Jag har aldrig servat min fox32 på fem säsonger. Kanske dags nu?

Tillbaka
Topp