Förkortningar för oss nybörjare!

Stefan_Nhn

Ny medlem
Vartefter man läser i forumet så stöter man på en massa förkortningar som inte är så lätta för mig/oss nybörjare att förstå!
Tänkte att vi i denna tråd försöker samla in så många förkortningar som vi kan komma på (som har med cykel/cykling att göra).
Kopiera gärna nedanstående lista och komplettera med fler förkortningar.

XC = cross country

HT = Hard tail, odämpad cykel

FS =

HT=Enbart framdämpad cykel om jag inte minns helt fel ??...

FS=Fulldämpad cykel både fram och bak !

Senast redigerad av en moderator:
FS=Full suspension , eller hur det nu stavas.

SPD=Shimano pedaling dynamics.

//Där vägarna slutar är där dom bästa cykelturerna börjar !

Viktigt att poängtera,

SPD är Shimanos clipslösa pedalsystem som Hoss påpekar ovan. Times, Crankbrothers och alla andra clipslösa pedaler heter egentligen inte SPD.

när vi nu är inne på petitesser, men om man säger hardtail om en cykel med enbart framdämpning borde man inte egentligen kalla en fulldämpad för en softtail? Har stört mig ganska länge på uttrycket FS, borde vara ST :)

Fabbe ; Softtail är en egen kategori cyklar. De kännetecknas av att de är dämpade även bak men utan pivot och leder, istället är det kedjestagen som flexar.Till detta så sitter det oftast en enkel elastomer-dämpare men vissa har även likadana dämpare som sitter på riktiga FS-hojar. Konstruktionen med flexande kedjestag begränsar fjädringen på bakhjulet till ca 2-4 cm.
Det senaste har det ju dock dykt upp hojar i gränslandet mellan softtail och FS, tex Sintesi Zerx som har en flexande titan-platta som led och med ca 5,5 cm slag på bakhjulet. Cannondale´s Scalpel har en liknande kontruktion med skilladen att de byggt kedjestagen i kolfiber så det kan flexa mer och därmed ge mer fjädring.

/M

Tror att soft-tail är ett namn som används för att beskriva heldämpade hojar vars bakdämpning är relativt liten. ... Ja, eller som påpekas här ovan...

Här är lite uttryck/förkortningar som jag snodde från mitt egna inlägg i en annan tråd:

DH = Downhill: Nedför fort som fan.

FR = Freeride: Cykla bara för att det är kul. Vissa kör stora hopp, dropp m.m. vissa kör skogstig. Jag kör båda :) .Friåkning helt enkelt.

Okynnescykling: I princip samma sak som Freeride. Fast kanske lite mer åt skogshållet.

XC = Cross-country: Ofta längre sträckor. Lite mer seriöst kör. Man kör grusväg, stigar, uppför, nedför. Tävlingar. M.m.

Trial: Hoppar om kring på en liten cykel utan att sätta ner fötterna.

Lvg = Landsväg....

Dirt: Hoppbana av "smutts" och jord (oftast?). Bra ställe att prova nya trix på :).

Street/Jib: Glider omkring på stan och hoppar, droppar, grindar och andra "trix".
Kan även hålla till i skateparker.

Cyklocross: Man kör både landsväg och på stigar och grusväg. Tävlingar förekommer. Man använder en racer-ram med landsvägskomponenter förutom däck som är grövre, bromsar som är såkallade cantilever-bromsar, speciella bromshantag som monteras uppepå bockstyret så att du inte behöver sätta ner händerna i bocken varje gång du ska bromsa, och kanske lite starkare hjul används.

XC = cross country

HT = Hard Tail

FS = Full Suspension

SPD = Shimano Pedaling Dynamics

DH = DownHill

FR = Freeride

LVG = Landsväg

LBS = Lokal Bike Store

Men UST då? Antar att det är slanglösa däck men vad står förkortningen för?

ust_logo_uv;property=original.gif

UST = Universal System Tubeless, slanglösa däck helt enkelt... lite dum förkortning dock om jag får säga det själv. :-)

Senast ändrad:
> Men UST då? Antar att det är slanglösa däck men
> vad står förkortningen för?

Use Standard Tubes :P

QR = Quick Release, dvs. det lilla handtaget som du använder för att lossa hjulen och ibland sadelstolpen med.

SS=single speed, the way of the gods och INGET ANNAT
FS=fixed speed d v s inget frihjul, inget för mesar ;-)

TLA - Three Letter Abreviation

...hör mer jobbet till, eller är det bara jag som är less på förkortningar?

bng Skrev:
-------------------------------------------------------
> TLA - Three Letter Abreviation
>
> ...hör mer jobbet till, eller är det bara jag som
> är less på förkortningar?

När TLA:erna tar slut får man ta till ETLA, Extended Three Letter Acronym. ;)

Eller värre:

People who like this looser usage argue that not all TLAs have three letters, just as not all four-letter words have four letters. One also hears of `ETLA' (Extended Three-Letter Acronym, pronounced /ee tee el ay/) being used to describe four-letter acronyms; the terms `SFLA' (Stupid Four-Letter Acronym), `LFLA' (Longer Four Letter Acronym), and VLFLA (Very Long Five Letter Acronym) have also been reported.

YABA

(Yet Another Bloody Acronym)

TGIF!

(Thank God It's Friday)

För att återknyta till cyklingen och förkortningar igen;

CB = CamelBak/vätskeblåsa på ryggen
BMX = Bicycle MotoX = Bicycle Motocross

OT = Off Topic

Och när vi ändå är OT så fortsätter jag med lite internationella forum/chat-ETLAs:

IMHO = In My Humble Opinion. Ganska praktisk. Borde kanske användas oftare.
RTFM = Read The F**king Manual. (http://manualer.happymtb.org)
ROFL = Rolling On The Floor Laughing. Så himla kul.
ROFLMAO = Rolling On The Floor Lauging My Ass Off. No comments.

/DEWE -- ingen ETLA

Många förkortningar finns till bara för att det ska se coolt och high-tec ut antagligen.
Kommer bl.a. ihåg ECS som stod på ramar förr i tiden = Elevated Chain Stay. Det var grejer det!

Står fortfarande för övrigt mycket såna förkortningar lite här och var på cyklar. Det är bara snoka runt på en ram så brukar man alltid hitta någon dekal på ramröret med typ "FST-technology" vilket då står för Full Strength Tubes technology. Man kan hitta mer nonsens ju billigare cyklarna är.

Annars en vanlig dag på en stor svensk biltillverkare där jag jobbar:
"Nu har man fört in BGK i PPA, de sa dom på STM i måndags...fast det står i BMS. Nu ska jag gå på DRM angående ny PTS och ECM för CNG.
Det finns numera här på företaget ett TBF-lexikon (TBF = TreBokstavsFörkortning) som ständigt fylls på med nya fina namn.

// P

Och sedan dyker samma xBF upp i olika sammanhang och
ska då tolkas allt efter situationen:-)

x = (T)re, (F)yra ...

ETA: Expected To Arrive, eller?

Sen en annan som oxå är bra att kunna:

WTF: What The F**k...

/Claes

SPV - Stable Platform Valve (Manitou)
En mojäng som påstås vara effektiv att motverka oönskade dämparaktivering (dvs. från trampkrafter) men som tillåter önskade fjädring som behövs för att kunna ta hand om ojämt underlag. Flera olika från diverse leverantörer. Se också Curnutt, Terralogic mm)

TT - Top Tube
ST - Seat Tube
SS - Seatstay (also SingleSpeed, depends upon context)
CS - Chainstay
HT - Head Tube
C-C - Center to Center
C-T - Center to Top
EBB - Eccentric Bottom Bracket
SC - Single Crown (also Santa Cruz)
DC - Double Crown
CX - Cyclocross
4X - FourCross
DS - Dual Slalom
SL - Slalom
MX - Motocross

Speaking of MX, anybody else remember WFO?

Crossmax äger! Skrev:
> MTB = Mountainbike
>
> Jag har letat länge på google innan jag hittade
> vad den står för =)

Fast denna förkortning är lite skum, MounTainBike... Någon förklaring?

Ordet har tre stavelser, moun tain bike. När jag uttalar ordet så tycker jag att det är naturligt att förkorta med MTB, eftersom just M, T och B är kraftigast betonat.

//Svenska akademin

Crossmax äger! Skrev:
> Ordet har tre stavelser, moun tain bike. När jag
> uttalar ordet så tycker jag att det är naturligt
> att förkorta med MTB, eftersom just M, T och B är
> kraftigast betonat.
>
> //Svenska akademin

Jo, det håller jag med om, betoningen alltså. Det är ändå en konstig förkortning. Kan inte komma på en enda annan förkortning där man använder stavelserna för att förkorta, det är alltid själva orden. Typ; MountainBike = MB. Vad säger Svenska akademin om förkortningar egentligen? När vi ändå är igång och dissekerar ord, hur ofta kör ni omkring i bergen? ATB (=All Terrain Bike) är väl egentligen en bättre definition? TC = TerrängCykling...

En anledning skulle kunna vara att mountain (och mount) brukar förkortas som just mt på engelska, tex Mt Everest.

/Magnus

NS = North-Shore bana är en av trä och nerfallna träd mm mm konstruerad bana ursprungligen
till för att skydda den känsliga marken i Brittish columbia tror jag det var/canada.
Från början trädgångar (spång)iluften sedan har utveckligen framkallat allt vildare banor...

Kopierat från annan tråd http://happymtb.org/forum/read.php?1,58406

Stefan_Nhn Skrev:
> "SPV- känsla".
> Stötte på denna förkortning i inlägget "Dämpare
> från DT Swiss".
>
> Vad står "SPV" för?
>
>
SPV (Stable Platform Valve)

<http://www.answerproducts.com/ourtech.asp>

ETA = Estimated Time of Arrival. Härstammar från sjöfarten skulle jag tro. Där finns även
ETD = Estimated Time of Departure

Sen hade ju Cannondale en mindre bra förkortning på deras länkage till bakdämparen på Scalpel som de kallade för EPO. Undrar jag vad det stod för...

Tillbaka
Topp