Förlänga hydrauliskt bromsrör (adapter)

Jannis

Aktiv medlem
jag håller på med ett bygge av en midtail där jag tänkt att använda sram rival bromsar/handtag med deras snabbfäste. Går dock inte att köpa en längre slang med denna koppling och därav problemet. Skulle gå att använda en slang med koppling avsedd för rockshoxdämpare men sram rekommenderar det inte pga att det används bromsvätska till bromsar och dämparolja till dämparn som slangen är gjord för. (Någon som testat detta? Resultat?)
Min eventuella lösning:
Tillverka en adapter likt en skarvmutter med m8x0.75 gänga från båda hållen där jag kan trä in en förlängning med oliv och banjo.
- någon som gjort något liknande?
- hur skulle den behöva vara konstruerad? Något mothåll i mitten som gör att oliven kläms åt eller kan dom klämmas mot varandra med lyckat resultat?
- finns det fler färdiga lösningar att köpa förutom ticycles som kostar 35usd + frakt/tull på lika mycket till? Gärna en europeisk sida..

tacksam för förslag och idéer på lösningar!

Packningar kommer svälla om du använder något avsett för mineralolja till ett dot system. Eller risken är stormförtjust det och därmed läckage.

Senast ändrad:
Finns det inte kit typ jagwire att köpa? Eller rival har nån märklig lösning?
Vill minnas att de rival jag har inte var så speciella. Banjo i handtaget och olive/pin i oket. Men det är kanske en gammal modell.

Kanske det är något liknande detta du behöver?
Edit: ser nu att TS redan känner till denna ?.
TRP-hydraulic-brake-coupler-SRAM.jpeg

Senast ändrad:
Kanske det är något liknande detta du behöver?

Visa bilaga 404496

- finns det fler färdiga lösningar att köpa förutom ticycles som kostar 35usd + frakt/tull på lika mycket till? Gärna en europeisk sida..

Hur lång bromsslang behöver du? SRAM har upp till 2 meter men om du frågar hos en LBS kan de kanske t.o.m ha på rulle. Och eftersom du ändå behöver fylla den skarvade delen med ny bromsvätska (och lufta systemet) tillför en "snabbkoppling" inget egenvärde om du bara vill ha en längre slang.

För Shimano fimns/fanns det bromsslangar upp till 2500 mm att köpa löst vilket jag använde för frambromsen på familjens Larry vs Harry Bullitt cargo bike.

Hur lång bromsslang behöver du? SRAM har upp till 2 meter men om du frågar hos en LBS kan de kanske t.o.m ha på rulle. Och eftersom du ändå behöver fylla den skarvade delen med ny bromsvätska (och lufta systemet) tillför en "snabbkoppling" inget egenvärde om du bara vill ha en längre slang.

För Shimano fimns/fanns det bromsslangar upp till 2500 mm att köpa löst vilket jag använde för frambromsen på familjens Larry vs Harry Bullitt cargo bike.
Tror inte att jag behöver längre än 1500mm, det är just snabbkopplingen jag vill åt, Men det är inte ovärderligt direkt.

vore dock trevligt att ”knäcka koden” och få till en förlängning då jag säkert behöver göra samma på andra projekt.

Hinner inte med en byggtråd men kan bidra med en bild på ett par flatmountfästen:
image.jpg

hoppas bara dom blir tillräckligt raka, nu skulle man haft en liten svarv bara.. *blink valhalla?!

byggrapport kommer senare!

Ja sådana rörhållare med några olika dimensioner är något jag saknar.
Men vad exakt är det du vill ha gjort? Flatmountfästen säger mig inte så mycket. Bara så jag kan bedöma vad som krävs.. :-)

Egentligen bara att dra några varv på kortsidan så att den blir helt plan. Slutmålet är något liknande:
DF3289D4-052E-4CB3-A711-15DE4E421E04.jpeg

Behöver du en jigg för IS-skivbromsfästen också?

Sådär. Klart. Ytorna planade och hål fixade. Fick bli rektangulära hål då jag insåg att jag bara hade 3,2 mm pinnfräs som närmsta storlek. :giggle:
20200314_161538.jpg

Tillbaka
Topp