förlängare till växelöra.

glitch sa:
Första gången jag ser en sån. Vad har man dem till?
The RoadLink™ derailleur hanger extension is a unique patent-pending device that offsets the position of your road derailleur to make it possible to run a wide-range mountain bike style cassette. It is an ideal solution for riders looking to convert their road, gravel, cyclocross, or commuter drivetrain bike to attain the simplicity and reduced weight of a single front chainring but without giving up the gear range of a double. It is also great for riders with double chainring bikes that want lower gearing for those ultra steep climbs. It does not compromise the shifting in the smaller cogs of the cassette but yet it enables the derailleur to work with as large as a 40T cassette.

https://www.wolftoothcomponents.com/products/roadlink

Wish:

EAD3468E-51FE-4007-9D92-821228C8B35A.png

En praktiskt lösning, men aldrig att jag hade använt den på en ram utan utbytbart växelöra. Måste ju öka chansen till skador på ramen rätt mycket.

Nu har jag ju iofs en xt-växel.
Funkar det att skaffa en längre b-skruv?
Med ögonmått ser det ut som att den skulle behöva vara ungefär 3-4 mm längre för att rulltrissan ska gå fri i lägsta växeln.

ficklampa sa:
Nu har jag ju iofs en xt-växel.
Funkar det att skaffa en längre b-skruv?
Med ögonmått ser det ut som att den skulle behöva vara ungefär 3-4 mm längre för att rulltrissan ska gå fri i lägsta växeln.

Finna kit på ebay med sunrace kassett och längre skruv.

Jo men min ram är inte gjort för att köra mtb-drivlina.
Växeln sitter lite för högt upp för att det ska gå helt fritt.
Insåg att det krävs mer än de millimetrar jag sa tidigare. Tror att bakväxeln skulle behöva gå så långt bakåt att skruven skulle missa kanten den ska trycka mot så den lösningen får glömmas antar jag.
Tillbaka till att leta upp förlängare eller byta kassett antar jag =)

Vad har du för skum ram? För du får en ny kant att trycka B skruven mot med den länken.

Jag har en sån länk , SLX 10delad växel på en 11-42 Sunrace kassett och det lirar.

Jag hitta en liten plast plutt bakom B skruven som jag pilla bort så den kom in längre.

Tycker vi har förtjänat en bild på din skapelse :)

Edit: Din annons på K&S avslöjar att du har en 46 kassett , korrekt? Om Ja så lirar det nog inte med mitt tips :)

Senast ändrad:
haha.
Jag hade kopplat ur hjärnan bara =)
Av någon anledning fick jag för mig att växeln skulle bete sig utan kedja som den gör med men det stämmer ju inte.
Så fort kedjan kom på så hamnade växeln i ett bra läge så nu funkar det.

Testar med en shiftmate 8 för att kunna köra lvg-reglage och mtb-växel.
Verkar funka hyffsat i en verkstadstestning.
Lite svårt att hantera den största kransen så egentligen kanske 11-42 skulle vara bättre oavsett.
Cool lite pryl iallafall.
Ska bli kul att testa i riktiga världen så fort mitt nya vevlager dyker upp.

Tillbaka
Topp