Förlusten vanlig jacka skapar?

Själv är jag som vi alla vet en som bryter mot alla normer. Huvudsaken är att man presterar bra watt.

Har inget emot att cykla i en helt vanlig fladdrig jacka, tänk er sådan här regnjacka.
Visst hastigheterna blir inte opti men är det lite kyligt så är det.

Har ni provöat och hur mycket fart tycker ni att ni tappar?

Effekt är ointressant om den inte tar dig framåt. Att ha fladdriga kläder har ju ungefär samma uppiggande effekt som att cykla med bromsen på eller punktering.

Jag gillar effekten det ger att ha vanlig jacka. Men jag vet det tynger ner en. Men jag är faktiskt inte sådant enormt hävdelsebehov som vissa här verkar tro ogrundat :( hehe
så jag är okej med att tappa lite om det inte är tävling och det är det aldrig när jag tränar.

Så siffror!

1,2 km/h möjligen 1,5.

Och ja - det ligger lite seriös rwa bakom så säg 0,8 - 2 km/h. Ju fortare och mer aero du är i övrig desto större blir skillnaden. På en touring cykel i 15 km/h och vindstilla närmar sig skillnaden noll. På en TT cykel med en stark tempocyklist som försöker slå timmes rekordet är det tveksamt om 2 km/h räcker - troligen inte.

Bengt-re sa:
1,2 km/h möjligen 1,5.

Och ja - det ligger lite seriös rwa bakom så säg 0,8 - 2 km/h. Ju fortare och mer aero du är i övrig desto större blir skillnaden. På en touring cykel i 15 km/h och vindstilla närmar sig skillnaden noll. På en TT cykel med en stark tempocyklist som försöker slå timmes rekordet är det tveksamt om 2 km/h räcker - troligen inte.

Tack så hjärtligt!
Vi snackar 30 till 35km/h

Ja säg 1,3 km/h. Ungefär. Tyvärr så blandar mina data in påvekan av tyngre skor dock tror jag att den effekten är ganska liten och de tyngre skorna kompenserar genom att vara en gnutta mer aero utan överdrag.

Det går lite snabbare om jag inte fryser. Jag håller ju igen om det är för jäkla kallt.
Jag var ute med tunn regnjacka idag, för det var kyligt. Gick precis lika långsamt som utan.

Om det fladdrar i takt med kadensen så går det faktiskt fortare! Det är samma princip som med Zipps disc-hjul som har negativt luftmotstånd.

Bengt-re sa:
Nej. Det är väl kul med lite små söta skogstroll?

Huvudsaken är att man är genuscertificerad och det är jag!

När det gäller tråden är jag 100% seriös. Tror dock jag ska köpa mig en riktig cykeljacka dock. Måste verkligen spara på allting och vanan måste in

Senast ändrad:
Lyktstoplemedhjul sa:
Bengt-re sa:

När det gäller tråden är jag 100% seriös. Tror dock jag ska köpa mig en riktig cykeljacka dock. Måste verkligen spara på allting och vanan måste in

Dock så var mina svar ovan faktist seriösa.

Bengt-re sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
Bengt-re sa:

Dock så var mina svar ovan faktist seriösa.

Jag uppfattade det och jag tackar för dem.
Men jag har en svans av haters på detta forumet som gör allt för att hata mig.

#noteasytobethebest

Senast ändrad:
Lyktstoplemedhjul sa:
Själv är jag som vi alla vet en som bryter mot alla normer. Huvudsaken är att man presterar bra watt.

Har inget emot att cykla i en helt vanlig fladdrig jacka, tänk er sådan här regnjacka.
Visst hastigheterna blir inte opti men är det lite kyligt så är det.

Har ni provöat och hur mycket fart tycker ni att ni tappar?

2,5 timmar långsammare på VR typ

Henrik_E sa:
Om du skaffar tight jacka kommer du troligtvis slå VR-rekordet.

Tajjjttt här i come!

Nej men ska köpa mig en tajttajt. Skulle vält agit mig till cykelcity men får se vad de har på xxl.
Cyklade 1,5h idag klädde mig först för varmt. blev lite jobbigt trycka ner i min lilla sadelväska.

Problemet med fladdrig jacka är mest att det hindrar en att se när man kollar över axeln

Nu när jag ändå har tråd kan jag fråga om någon har testat dessa uppblåsbara hjälmar som expanderar vid impact? Är detta inte sjuukt mer aero än att ha en kartong på huvudet? Jag menar en hjälm är verkligen en stor yta. Har normalt inte hjälm när jag vardagspendlar. Hade jag sån uppblåsbar kan man ha med den överallt också

Senast ändrad:
Behöver du verkligen hjälm? Tänker du vurpa? Om du tänker slå rekordet har du inte tid att vurpa, då är det ju helt onödigt att ha hjälm.

I minusgrader kanske en Hövding skulle funka utan att det skulle bli överhettat runt halsen. Men då behöver man ändå mössa så då kan man ju ha en hjälm också. Liksom.

Är hövding engångs? Wow!

Använder aldrig hjälm när jag pendlar och det känns liksom mer fritt och så är jag alltid väldigt observant i trafiken kollar mig runt och så, det är som om något stoppar när man har hjälm och har man då fladdirg jacka också.
Var det inte här jag läste att det faktiskt är mer trafiksäkert att cykla utan hjälm?

Jag vet inte väldigt ologiskt att jag vardagspendlar utan hjälm där jag kan komma upp i 30km/h och då massor i trafikerad stad medan jag när jag racar mer ute på landet använder hjälm.

2700kr kostar hövdig wow wow

Senast ändrad:
Man vurpar ju ändå så sällan så det är ju helt onödigt att ha hjälm. Man har ju inte regnjacka när det inte regnar liksom.

EFTER EN OLYCKA

Om din Hövding har löst ut vill vi gärna att du kontaktar oss.

Inuti kragen finns en så kallad svart låda som sparar tio sekunders data från cyklistens rörelsemönster i samband med en olycka. I vissa fall kan data från en olycka vara både intressant och värdefull för oss i vårt fortsatta utvecklingsarbete.

De flesta försäkringsbolag täcker kostnaden (minus självrisk) för en ny Hövding efter en olycka via din hemförsäkring. Kontakta ditt försäkringsbolag för att se hur de hanterar ditt fall.

Jag och teamkompisarna var ute på en klättertur i går. De körde med vindjacka (softshell) med lite lagom bra passform. Dvs lite veck och dessutom på helt vanliga landsvägscyklar. Själv körde jag på min aijro-bike och valde att bara ha en åtsittande cykeltröja, med lösa armar (som jag efter ett tag tog av, det var ju ändå 10-12 grader varmt).

Max 60.8 km/h på en av de som använde jacka och vanlig landsvägshoj
Själv toppade jag ut vid 68.8 km/h

Så, där har du ett statistiskt underlag på hur mycket snabbare det går med tighta kläder och en aijro-bike. Hade jag varit som du, så hade jag köpt en tempodräkt. Du vet, en sådan som har lägre vindmotstånd än hud. Det kommer att ge många sköna watt på din tur runt pölen. Jag menar, eftersom du ska köra solo och aldrig ligga bakom någon, så är det ju viktigt.

Shit 8 km/h gratis!!! Det betyder ju att om man kan snitta 30 km/h med regnjacka så kommer man snitta 38 km/h utan.

Jeppe_E sa:
Jag och teamkompisarna var ute på en klättertur i går. De körde med vindjacka (softshell) med lite lagom bra passform. Dvs lite veck och dessutom på helt vanliga landsvägscyklar. Själv körde jag på min aijro-bike och valde att bara ha en åtsittande cykeltröja, med lösa armar (som jag efter ett tag tog av, det var ju ändå 10-12 grader varmt).

Max 60.8 km/h på en av de som använde jacka och vanlig landsvägshoj
Själv toppade jag ut vid 68.8 km/h

Så, där har du ett statistiskt underlag på hur mycket snabbare det går med tighta kläder och en aijro-bike. Hade jag varit som du, så hade jag köpt en tempodräkt. Du vet, en sådan som har lägre vindmotstånd än hud. Det kommer att ge många sköna watt på din tur runt pölen. Jag menar, eftersom du ska köra solo och aldrig ligga bakom någon, så är det ju viktigt.
Jag som solo och vårare. :P borde mer än någon annan bry mig om aero. Får ta och skärpa till mig.. Viss arrogans måste man ha, men det känns som jag redan fyllt det måttet med att susa in på 8h solo.

Ska se imorgon om jag kan få mig tajt tajt jacka iaf. Långärmad tröja räcker nog

Annars är man bara en liten lort

Senast ändrad:
Vilken totalt meningslös tråd. "Fladdrig" jacka, menar du jättefladdrig eller bara lagom fladdrig Om du inte preciserar det går det inte att svara på frågan.

Beställde en på cykelcity de hade kampanj. Objektivt bra pris.
Får jag väl köra jacka imorgon med.

Vad säger ni om att ha tajt tshirt och vanlig jäkla tröja? Är det att vara over the top? To much av en normbrytare?

Beställde S även om den nog är lite tajt för mig just nu. Ska fortsätta ner i vikt så.

Förövrigt älskar jag att jag är så stilren. Har svart och vitt för hela köret. Cykel är vit och skor. Sen resten är svart. Hjälmen går i vitt och svart.
Är inte det stilrent vet jag inte vad.

Jag tänker mig att jag är ett konstverk för åskadarna när jag tar an mig backarna stående.

Rörelserna vid cykling är konst

http://bleacherreport.com/articles/54558-lance-armstrong-its-not-about-the-bike

Senast ändrad:
@ Lyktstoplemedhjul [sic]:

Om du nu är så normbrytande, varför bemödar du dig med att fråga om åsikter på ett forum? Det är väl bara att köra istället och strunta i eventuella konventioner. "Gör" istället för att bara prata.

Rico sa:
@ Lyktstoplemedhjul [sic]:

Om du nu är så normbrytande, varför bemödar du dig med att fråga om åsikter på ett forum? Det är väl bara att köra istället och strunta i eventuella konventioner. "Gör" istället för att bara prata.

Hehe, då måste man ju göra saker...

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp