Förmånscykel för er som jobbar i VGR

danan20

Medlem
Hej!
Jag arbetar i VGR (Västra götalandsregionen) och har fått erbjudande om förmånscykel via Ecochange.
I nuläget erbjuder de tyvärr inte någon trail/enduro inriktad cykel utan de mtb som finns är mer XC hojar.

Om det finns fler här på forumet som jobbar i VGR och önskar andra cyklar att välja på i Ecochanges utbud så skicka gärna ett mail till kundservice@ecochange.se med ditt önskemål.

Om de får in tillräckligt många önskemål om tex mer enduroinriktade mtb så kan de i framtiden ta in detta i sitt sortiment.

Med önskan om ett gott samarbete i denna fråga:sneaky:

Hälsningar Daniel

Jag träffade Ecochange förra veckan. De sa att framför allt de mtb som man kan välja på varierar mellan olika beställningsperioder och man har möjlighet att önska modeller och typer av cyklar för att påverka utbudet.

Så om ni som mig gärna vill få möjlighet att beställa en cykel som inte gör bort sig i en bikepark så skicka gärna ett mail till dem.
kundservice@ecochange.se

Mvh Daniel Sager

Hej Daniel. Jag är intresserad av en stumjumper levo, cyklarna som fanns upphandlande var inte något som lockade. Kommer de finnas möjlighet att på egen hand hitta cykel och skaffa det som förmåncykel?

Vad jag vet så kommer vi i VGR inte få välja själva tyvärr. Men jag hoppas det blir förändring.
Det Ecochange sa var att om många önskade en viss typ av cykel så kan de möjligtvis se över sortimentet.
Så maila dem gärna så det märks vilka modeller vi egentligen vill ha..

Vad jag vet så kommer vi i VGR inte få välja själva tyvärr. Men jag hoppas det blir förändring.
Det Ecochange sa var att om många önskade en viss typ av cykel så kan de möjligtvis se över sortimentet.
Tror du inte 95% vill ha en nyttig pendelcykel till och från jobb? Köp leksaken på sidan av och pendelcykeln via förmån ?

Vad är tanken men förmånscyklar, är det för att främja cykelpendling eller finansiera dyra helghobbies för de anställda?

Bara undrar. Svårt o veta var man står gällande detta..

Jag har släktingar som jobbar i kommunen. De kan gå till Sportson och välja vilken cykel de vill som förmånscykel.. Där kan man prata om skattefinansierade leksaker.

Om jag hade fått välja hade jag hellre fått det alternativet men nu när jag jobbar i VGR så är vi tyvärr än så länge låsta till Ecochange..

Jag har släktingar som jobbar i kommunen. De kan gå till Sportson och välja vilken cykel de vill som förmånscykel.. Där kan man prata om skattefinansierade leksaker.

Om jag hade fått välja hade jag hellre fått det alternativet men nu när jag jobbar i VGR så är vi tyvärr än så länge låsta till Ecochange..
Det måste finnas ett pristak eller? Sportson har ju cyklar för uppemot 100 000 kr, i alla fall elcyklar

Själv lagar jag fortfarande punka med lappar, men vi är väl ett utdöende släkte.
För att alla andra har gått över till slanglöst, eller?

Men oavsett det så lagar även jag de slangar jag får punktering på,
men inte för att spara pengar utan för att
en lagad och använd slang är säkrare än en ny helt okänd och oprövad.

För att alla andra har gått över till slanglöst, eller?

Men oavsett det så lagar även jag de slangar jag får punktering på,
men inte för att spara pengar utan för att
en lagad och använd slang är säkrare än en ny helt okänd och oprövad.
Snarare för att slangen är så billig, som det mesta med slit o släng.
I verkstaden där jag är aktiv skulle jag gissa på att fyra av fem föredrar att köpa en ny istället för att fippla med lapp o vulk.

Gott o veta var ens skattepengar går.
Själv lagar jag fortfarande punka med lappar, men vi är väl ett utdöende släkte.
Han betalar ju å andra sidan ett förmånsvärde och med stor sannolikhet ett löneavdrag också. Förmånscykel är ju främst lönsamt om man väljer en cykel som kostar under ca 22 000, då betalar man inget förmånsvärde (men nästan alla har ett löneavdrag dock för att det ska vara kostnadsneutralt för företaget). Summan över 22 000 betalar man förmånsvärde på.

En förmånscykel finansieras väl genom bruttolöneavdrag så det drabbar inte någon annan än den anställde.
Jo, det minskar skatteintäkter (rätt eller fel blir politik).

En arbetsgivare tjänar på att erbjuda bruttolöneavdrag då arbetsgivaravgifterna blir lägre. Den anställda i sin tur får betala mindre skatt, då denna förmån är skattefri.

Han betalar ju å andra sidan ett förmånsvärde och med stor sannolikhet ett löneavdrag också. Förmånscykel är ju främst lönsamt om man väljer en cykel som kostar under ca 22 000, då betalar man inget förmånsvärde (men nästan alla har ett löneavdrag dock för att det ska vara kostnadsneutralt för företaget). Summan över 22 000 betalar man förmånsvärde på.
Aha okey.
Trodde det fungerade annorlunda.
Tack.

Drog iväg ett mail till dem och se om de kunde gå med på att man köper en cykel ifrån en annan cykelbutik men är de kan gå via dem.

Tillbaka
Topp