Formel för kaloriförbrukning

Fredrik L

Ny medlem
Någon som vet (eller har någon referens till) hur man kan räkna ut kaloriförbrukningen från pulsdata. Gissar att kaloriförbrukningen beror av vikt maxpuls mm. Jag tänkte skriva en kort programsnutt som tar en hrm-pulsfil från en Polarklocka och räknar ut kaloriförbrukningen från denna.

Fredrik

Formel: (0.procent av pulsspann x maximal syreupptagningsförmåga i liter/min x 4 kcal x minuter av aktivitet) + (1 kcal x minuter av aktivitet) = förbrukade antal kcal.

ed: saxat från expressen

Senast redigerad av en moderator:
rejser skrev:
-------------------------------------------------------
> Formel: (0.procent av pulsspann x maximal
> syreupptagningsförmåga i liter/min x 4 kcal x
> minuter av aktivitet) + (1 kcal x minuter av
> aktivitet) = förbrukade antal kcal.

Vad betyder pulsspann? Maxpuls-minpuls under passet eller?

Borde inte energiförbrukningen vara en funktion av tiden? Dvs energiförbrukningen borde vara någon summa av (en funktion av) dåtida pulsvärden, typ

E_tot = sum_t f( hr(t),max syre upptagn,... )

där hr(t) (hr = hart rate) alltså beror av tiden.

>
> ed: saxat från expressen

Finns det någon ref till ett vetenskapligt papper där?

I Polars klockar behöver man (väl) inte ställa in max syreupptagningsförmåga. Gissar att den kan skattas
från pulsen på något vis. Någon som vet hur?

/F

tror dom refererat till paulun (som jag iofs inte är jätteförtjust i).
jag uppfattar pulsspann som maxpuls - vilopuls

Man bör ju kunna göra en enklare modell som ger mer ungefärlig uppskattning

på min polar (s625x) beror kaloriförbrukningen till viss del på "own index", vilket motsvarar maximal syreupptagningsförmåga. det blev en himla skillnad i energiförbrukning när jag ställde in own index första gången jämfört med när jag körde med förinställda värdet.

Hittade följande på Polar's hemsida http://support.polar.fi/PKBSupport.nsf/ALLDOCS/42256C2B001E0F6A422569BA0036816A?OpenDocument

The amount of energy expended by physical activity depends on exercise intensity and duration. Energy expenditure is also dependent on body weight, so that a heavier person consumes more energy than a lighter one when performing the same exercise because the mass that the person needs to move is greater. Forexample, persons weighing 60 kg and 100 kg expend 5 kcal and 8 kcal per minute in brisk walking, respectively. Also, the larger the muscle mass used in the exercise the larger the energy expended. Thus, very high energy expenditures can be reached in e.g. cross-country skiing and rowing. Types of exercise where the person must support his/her body weight typically expend more calories than types where the exercise equipment supports the weight.

OwnCal and OwnCalS

Polar M-series heart rate monitors measure the amount of calories consumed during exercise with OwnCal feature and Polar S-series heart rate monitors with OwnCalS feature. The M-series heart rate monitors are designed to motivate people to get fit, stay in shape or lose weight and S-series models are designed for those with more ambitious exercise targets and for competitive athletes. This is why OwnCal and OwnCalS differ in some aspects. The heart rate monitors of both series show the cumulative energy expenditure of an individual on the display during exercise and total kilocalories of current exercise session after exercise as well as save accumulated kilokalories. In OwnCal the energy expenditure assessment is based on gender, heart rate and body weight and in OwnCalS on individual VO2max and HRmax along with heart rate and body weight. In OwnCal the calorie counting starts from the heart rate 100 bpm and in OwnCalS from 90 bpm. The limit is set because the OwnCal/ OwnCalS -feature has been created to calculate only total calories consumed during exercise and heart rate values below 100 bpm do not correspond to such a situation in most individuals. In OwnCalS the counting starts at 90 bpm because athletes have lower heart rates than people with lower fitness level at the same exercise intensity.

Gissar dock att dom inte vill tala om den exakta formeln dom använt.

/F

Jag har ett förslag. Du behöver dock veta aningen mer än bara pulsdata. Men om man antar att pulsen som funktion av tiden är en rak linje upp till mjölksyratröskeln (vilket jag har för mig att man kan göra), så borde du kunna göra en hyfsad uppskattning av energiåtgången om du vet din vilopuls och hur mång watt du producerar vid mjölksyratröskeln.
Sambandet borde bli puls=k*P+vilopuls, efterssom P=dQ/dT, så får vi differentialekvationen (puls-vilopuls)dT=kdQ=k*deltaQ. Du måste då ta fram pulsen som funktion av tiden för varje träningspass. Jag vet inte hur du skriver ett program som gör det, men jag hade använt matlab.
Detta fungerar visserligen bara då du är under mjölksyra tröskeln (om det nu fungerar över huvudtaget).

Senast redigerad av en moderator:
rillepille skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har ett förslag. Du behöver dock veta aningen
> mer än bara pulsdata. Men om man antar att pulsen
> som funktion av tiden är en rak linje upp till
> mjölksyratröskeln (vilket jag har för mig att man
> kan göra), så borde du kunna göra en hyfsad
> uppskattning av energiåtgången om du vet din
> vilopuls och hur mång watt du producerar vid
> mjölksyratröskeln.
> Sambandet borde bli puls=k*P+vilopuls, efterssom
> P=dQ/dT, så får vi differentialekvationen
> (puls-vilopuls)dT=kdQ=k*deltaQ. Du måste då ta
> fram pulsen som funktion av tiden för varje
> träningspass.

Eftesom man får diskreta data från en pulsklocka (typ puls var 5:e sekund) så blir det i så fall någon form av differensekvation. Eftersom energin accumuleras med tiden borde lösningingen vara en integral (= summa i diskret tid). Jag gissar dock att funktionen f(.) i mitt inägg ovan kommer att vara olinjär. Tycker det borde finnas ett papper om detta någonstans.

>Jag vet inte hur du skriver ett
> program som gör det, men jag hade använt matlab.
> Detta fungerar visserligen bara då du är under
> mjölksyra tröskeln (om det nu fungerar över
> huvudtaget).

OK, så om jag först löser hur effekten beror av pulsen borde jag ha kommit en bit på vägen och, japp, jag hade också tänk skriva det i Matlab/Octave. Jag har redan matlab-script som läser Polar's hrm-filer.

/F

Tillbaka
Topp